Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 163

Viestit - aurajokilaivuri


Tuohon kokoluokkaan saa ostettua jotenkin järkevällä hinnalla siihen sopivan muunkin kaluston eikä ehkä tiivistä peltoa ihan niin pahasti kuin lähemmäs kymmenen tonnia painava 200-heppainen.

6-metrinen äes liikkuu 120 heppaisella ihan kohtuullisesti, jos ajaa 15 km/h saa äestettyä 9 hehtaaria tunnissa. Eli teoriassa 100 hehtaaria yhden päivän aikana ja ehtii vielä syödäkin välillä.  Aika kuluu sitten johonkin ihan muuhun säätämiseen eikä vaikkapa pellolta toiselle siirtyminen suju enemmillä hevosvoimilla tai isommilla koneilla yhtään sen nopeammin.

Ei kuulu tähän thradiin mutta jos 120 heppaisella vetää 6 metrin äestä 15km/h Aurajoen savirannoilla niin ei sen äkeen piikit peltoon koske, turha tiivistää sitä peltoa 6330 kiloisella traktrorilla äes ilmassa ajellen.

Kyllä sillä 120 heppaisella vetää leveämpääkin äestä piikit mullassakin mutta vauhti ihan muuta luokkaa.

Tuossahan on just se ongelma että kun ylikokoisilla koneilla ensin tallaa peltonsa pilalle niin sitten ne ei enää järkevällä kalustolla muokkaudu vaan pitäisi olla taas vielä isompaa.
Kyllä 100 ha viljatilan työt tekee helposti tuon testin koko luokan koneilla, jos on pakko saada ylimitoitetun äkeen tai muun vastaavan vetoon tehoa hetkeksi niin kannattaa ennemmin vuokrata se traktori pariksi viikoksi

Tuohon kokoluokkaan saa ostettua jotenkin järkevällä hinnalla siihen sopivan muunkin kaluston eikä ehkä tiivistä peltoa ihan niin pahasti kuin lähemmäs kymmenen tonnia painava 200-heppainen.

6-metrinen äes liikkuu 120 heppaisella ihan kohtuullisesti, jos ajaa 15 km/h saa äestettyä 9 hehtaaria tunnissa. Eli teoriassa 100 hehtaaria yhden päivän aikana ja ehtii vielä syödäkin välillä.  Aika kuluu sitten johonkin ihan muuhun säätämiseen eikä vaikkapa pellolta toiselle siirtyminen suju enemmillä hevosvoimilla tai isommilla koneilla yhtään sen nopeammin.
Jonkun tiedon mukaan riittää kunhan on 5 astetta yli ympäristön lämpötilan, ei tiivisty kosteus rakenteisiin.

Parikin astetta voi riittää. Jos talo on avoimella paikalla, ikkunoista tuleva auringon lämpö saattaa riittää pitämään kuivana.

Syksyllä ja keväällä pitäisi muutaman kerran lämmittää kunnolla.

Nykyisin on myös kuivanapitolämmitysohjaimia, jotka tarkkailee ilmankosteutta ja säätää lämmitystä sen mukaan

https://www.leveltec.fi/tuotteet/promodlite.html

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60928/nkqdg/Leveltec-ProMod-Lite-II-kuivanapitolammitysohjain
Täysin asiaan liittymätöntä paskanjauhantaa jostain 300, 500, 600 ja 4200-sarjan koneista joilla ei ole kerrassaan mitään tekemistä 3000-sarjan voimansiirron kanssa.

Toi 3000-sarjan perä on mitoitettu suunnilleen tuon koneen mukaan, ja 3080/3090 on sarjan tehokkain malli.

3600-sarjan perä on jykevämpää tekoa ihan syystä.

Suosittelen jättämään turbojen ja pakosarjojen etsimisen sikseen ja joko pärjäämään noilla tehoilla tai sitten vaihtamaan traktori johonkin alunperinkin suurempitehoiseen. Tuon koneen peräremppa on suhteettoman arvokas homma.
Kasvintuotanto / Vs: Hiiliviljely
: 01.02.21 - klo:15:46
Palopuron biokaasusysteemit on pyörimässä ja autotankkausasemakin ollut käytössä jo pari vuotta.

Tuo hyödyntää luomuviljelyn nurmivälivuosien satoa + muuta hevonpaskaa, ja kaasutuksella on tarkoitus saada massasta irti mahdollisimman paljon vetyä sisältävä hiilivety; metaanissa on yhdessä hiiliatomissa kiinni neljä vetyatomia, ja mahdollisimman suuri osuus hiilestä jäämään massaan. Toki jotain irtoaa prosessissa myös hiilidioksidina. Mädätetty mössö sitten palautetaan peltoon lannoitteeksi.

Oon tuolla käynyt muistaakseni pari kertaa tankkaamassa.
Ei erityisen hauska, vähän äksöniä claassin kanssa, yksi pyörä jäänyt vielä jäljelle:

https://www.youtube.com/watch?v=qn8CfNc-WVA

Kommenteissa väitellään kolarin syystä, ja yhdessä kommentissa mainitaan, että etuakselin
ripustus olisi irronnut vauhdissa, traktori oli vain muutaman tunnin verran ajettu.

Valtra on taas ollut edelläkävijä ja muut valmistajat kopioi perässä!
Ei erityisen hauska, vähän äksöniä claassin kanssa, yksi pyörä jäänyt vielä jäljelle:

https://www.youtube.com/watch?v=qn8CfNc-WVA

40,130 dollaria.

31,795 dollaria, tullut 17% alas yhdessä vuorokaudessa.
Kasvintuotanto / Vs: Kilpakyntöä
: 05.01.21 - klo:20:22
Eikö sänkiä pysty aukaisemaan keväällä?

Liian monta vuotta perättäin aukaistu keväällä, pinta ei enää läpäise vettä kunnolla ja nyt oli mahdollisuus kyntää hyvissä oloissa aiheuttamatta turhaa tiivistämistä niin piti käyttää tilaisuus.

Kasvintuotanto / Kilpakyntöä
: 05.01.21 - klo:19:18
Tulipa osallistuttua varsinaiseen kyntökilpailuun, kyntäjä vs routa lauantaista tiistai-aamuun. Tällä kertaa kyntäjä päihitti roudan hyvin niukasti, viimeinen veto ohrapeltoa tiistaina klo 10 ja pari tuntia myöhemmin jo -7.2 astetta.

Muutama muukin näytti osallistuneen vastaavaan kisaan.

Vuonna 2019 kylvömuokkauksia pääsiäisviikolla, nyt sitten kyntöä loppiasviikolla..

Oli kyllä mitä hienoin kyntökeli sen aikaa kun sitä kesti.
Mahtaako tuota saada kovaan savimaahan menemään vai pitääkö suosiolla pohtia VM tuossa tilanteessa.

On sellaisella joskus ripoltu syysviljan siemeniä pinnalle ohransängen sekaan. Sattui sopivat kelit niin lähti kyllä ihan hyvin siitäkin.
 Kevätviljojen kanssa voi systeemi toimia vähän huonommin.

Eli savimaalla ei ole varsinainen suorakylvölaite ainakaan ilman muokkaria. Ja muokkarin kanssa 200+ hv.

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 163