Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10

Viestit - Tbs

Jos sylinterin männän eri puolilta lähtevät letkut kytketään yhteen, sylinterin poikkipinta-aloilla ei ole merkitystä. Koko letkun matkalla on sama paine, onhan se yhtenäinen letku :)

Kun kirjoitin, että letkujen yhteenkytkeminen "helpottaa", tarkoitin, että liittimiä toisistaan irroitettaessa, päätynappien ollessa vielä raollaan, saattaa O-renkaiden välistä päästä purkautumaan painetta.  Tai sitten ei.

Miksei sylinterin tilavuudella männän eri puolilla ole merkitystä? Jos letkut kytkee yhteen silloin kun mäntä on sisällä. Tämän jälkeen, jos vedät männän ulos, jolloin varren puolen öljy siirtää männän puolelle suurempaan tilaan, niin eikö tällöin paine laske letkuissa?
Tärkein juttu tässä on varmaan juuri se, että saadaan pidettyä ne hyllypaikat kaupoissa. Hankala on aloittaa vienti täysin tyhjästä rajan mahdollisesti joskus auetessa, jos paikat menetetään.
Nuujalainen suhahtaa pyörimään, jostain muusta pultti ta putkisokka poikki :-P

Niin sitä luulis, mutta jos pitempään seisoo, niin ei lähde pyörimään ennenkuin luukun sulkee ja auttaa jollain pyörimään.


Koska aura-auton kuljettaja tarvitsee ammattipätevyyden, tarvitsee myös liikennetraktorilla auraaja ammattipätevyyden. Moottorityökoneiden polttoaineverovapaus on pykälässä 6, ei pykälässä 7 jota ammattipätevyysvapaus koskee.

Johtopäätös: En pidä rekisteriotetta mukana ja jos poliisit näkevät koneelta että on liikennetraktori, totean vaan että eihän se liikennelupa tai ammattipätevyys koske kuin lumen kuljetusta, eihän? (tuskin poliisi edes tulee pihoille ratsaamaan, ja tien päällä olen vain kuljettamassa vehjettä kotiin) ;)

Toinen vaihtoehto on että tuhlaan 500-1000 euroa ja 5 päivää elämästäni...  :'(

Ton yhden kaverin piti tulla auraamaan toisella koneella, siltä löytyy kyllä lt-kortti, mutta toi ammattipätevyys sitten vaatisi vissiin sen 140 tunnin koulutuksen. Joskus tästä oli jossain ammattipätevyyskoulutuksessakin puhetta, ja kouluttajakin oli silloin sitä mieltä, että auratessa sitä ei tarvisi.
"Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä:

2 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä. Tämän lain säännöksiä kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyydestä sovelletaan myös liikennetraktorin kuljettajaan muissa kuin polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa."

Eli jos hommaa saa tehdä polttoöljyllä ilman mitään lappuja, niin se ei vaadi ammattipätevyyttä. Jos aurausta saa tehdä polttoöljyllä, se ei vaadi ammattipätevyyttä. Olen elänyt siinä uskossa että sitä saa tehdä, mutta ehkä asia ei olekaan niin? Yhtäkkiä voi siis liikennetraktorille mätkähtää 670€ x 20pvä sakot kun sillä aurailee kuten ennenkin ilman ennakkoon maksettua polttoainemaksua?

Löysin tarfin paperin joka helpotti mieltä:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1335175934/5bb1d6b56c37618ab6d627ae6824fc4e/9538-Po_traktorissa.pdf

Moottorityökoneeksi varustettu traktori
Jos traktori on varustettu moottorityökoneeksi ja sitä
käytetään työtehtävän tekemiseen eikä kuljetustarkoi
-
tukseen, traktorissa saa käyttää polttoöljyä.
Sillä, kuka
traktorin omistaa ja kuka sitä käyttää, ei ole merkitystä. Mer
-
kitystä ei ole silläkään, saako traktorin käyttäjä tekemästään
työsuorituksesta korvausta vai ei.
Polttoainemaksusta vapaata on työn tekeminen työalueella
sekä työtehtävään liittyvät kuljetukset työalueella silloin, kun
kuljetus suoritetaan itse työkoneella (esimerkiksi traktorin
kauhalla) eikä perävaunulla. Polttoainemaksua ei tarvitse
maksaa myöskään silloin, kun työkoneeksi varustetulla trak
-
torilla siirrytään työalueelta toiselle tai sitä siirretään huoltoa
tai korjausta varten. Työkoneen omien poltto- ja voiteluainei
-
den kuljetus on polttoainemaksusta vapaata.
Traktoria pidetään moottorityökoneeksi varustettuna silloin,
kun se on varustettu esimerkiksi seuraavilla laitteilla:

kuormaus- tai kaivulaite,

salaojan kaivulaite tai sorastusvaunu,

pusku- tai lumiaura,

lana tai harjauslaite,

lumilinko, aura, äes tai muu vastaava työväline.
Traktori luetaan moottorityökoneeksi myös sellaisessa
tapauksessa, kun traktori vetää tai vetää ja käyttää täryjyrää
tai traktori käyttää voimakoneena esimerkiksi kompressoria,
pumppua, myllyä tai sirkkelisahaa.
Jos traktoriin on kytket
-
ty perävaunu, sitä ei pidetä moottorityökoneena.
Hiekoitustyössä traktori katsotaan moottorityökoneeksi, jos
siinä on enintään kahden kuutiometrin kokoinen
hiekkasäiliö.


Mutta saako moottorityökonetta käyttää ilman ammattipätevyyttä?

Koska aura-auton kuljettaja tarvitsee ammattipätevyyden, tarvitsee myös liikennetraktorilla auraaja ammattipätevyyden. Moottorityökoneiden polttoaineverovapaus on pykälässä 6, ei pykälässä 7 jota ammattipätevyysvapaus koskee.
Poliisi julukassu tiedotteen:
http://www.poliisi.fi/newslist/pbic/2014092402sisa-suomi1/$file/Tiedotusv%C3%A4lineille%20ammattip%C3%A4tevyydest%C3%A4%2024.9.2014.pdf
Seleventää asiaa vai...?

Ensimmäistä kertaa näen tuon tulkinnan, että liikennetraktorilla auratessa täytyy olla ammattipätevyys. Löytyyköhän tuota oikeasti mistään pykälästä?
Eikö kukaan nyt tiedä? Onko se jotenki kuten esmerkiksi valmetin nostosylkyt? painaa sisään ja löytyy varsinainen lukkorengas?

En ihan enää muista, lukkorengas siellä jossain oli ihan näkyvillä, jonka poistamalla purkaantui. Tiivistesarjassa oli tiiviste erilainen kuin alkuperäinen, enkä saanut sitä kunnolla paikalleen, eli vuotaa edelleen. Loppujen lopuksi aivan liian heppoinen rakenne, ja tais jossain mainoksessa ollakin ettei yli 80 hv traktoreihin.
Onks tämmösestä kellään kokemuksia? Sampo 2065 -07 ei meinannut lähteä millään käymään talven jäljiltä, ja kun lopulta lähti jäi moottori vikatilaan, ei ota täysiä kierroksia. Vikakoodia en saa ohjekirjan ohjeilla luettua, ihan kuin koodi ei jäisi muistiin. Sähköinen siirtopumppu kyllä käy, mutta oisko tehot hukassa, vai mistä sitä osaisi alkaa vikaa metsästämään?
Vähässä ne on suorat syrjät munkin lohkoissa. Hyviä pitkiä tasalevyisiä lohkoja, missä on jossain pisimmässä reunassa sitten kuitenkin n. 40 asteen kulma  on ne parhaat :( Kyllä opastin varmaan tarpeellinen on , voi ittellä tosiaan olla nyt vaan alkukankeutta ja sattumia. Täytyy testata vähän joka hommassa, jos nyt sateet joskus loppuu. Ja todellakin tuossa kusen ajossa nurmen sängelle se oli "pakollinen". Sänki tasainen ja  käärijän ym raiteita, niin pysyi vähän sentäs junnulla ;D Ja tuo on muutenkin sinnepäin hommaa ::)

Eikö sitä sitten voi tehdä keskelle suoran aloituksen, jos sitä suoraa sivua ei löydy.
Tässä on yksi idea miten toimia jos on oikeen helkutisti kiviä että kivipekka/ahmatti yms on kokoajan täynnä:
https://www.youtube.com/watch?v=x12FbtDVOOY

Komea kasa kertynyt kiviä Ja-Bondille. Murska paikalle niin pääsee myymään mursketta.
Onko muilla jontikan omistajilla tehdasasennus päävirtakytkin lakannut toimimasta? Päävirtakytkin on sähköohjattu, irtaallaan sitä akulla testasin ja ei se täysin jumissa ole mutta auki se on koko ajan kytketty sama mitä tekee, alko kerrasta takkuamaan, tällä hetkellä kytkin ohitettu jotta saa työt tehtyä. ainiin raktori -09 3200h

Justiin vaihdoin omaani tuon kytkimen, aikalailla kerrasta hajos. Huoltomiehen mukaan niitä on jonkun verran mennyt särki.
Sama täällä, vastaus tuesta tuli kyllä nopeasti.

"Pahoittelut, palvelussa on kova ruuhka nyt päivällä ja käyttö on hidasta.
Jos mahdollista, kokeile myöhemmin uudelleen. Viimeistään illalla pitäisi helpottaa."

Näinhän sitä lisätään sähköistä asiointia. Kohta täytyy ruveta vääntämään hakemuksia paperilla, kun ei niitä näköjään saa sähköisesti palautettua.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10