Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 124

Viestit - erik

Onhantuossa ainakin yksi paha vika  meinaan hinta ;D

Sekin on vaan ostajan neuvottelutaidoista kiinni  ;) Ei sitä ovh lappua kannata niin kytätä.
Tosin mikään muu kone ei pidä niin hyvin jälleenmyyntiarvoansa kuin mäkkäri
Asia selvä. Ilmoittele kun keksit hinnan..

Se mikä tuossa Nisulassa kyllä itseäkin arveluttaa on tuo aika onneton katkaisuläpimitta. Mitä tuossa googlelle etsiskelin niin alle 150kg painoisia kouria löytyisi JAK ja Karhukoura merkkisenä ainakin. Näillä pitäisi jo mennä n. 20cm puu eli oikeasti joku 15cm vois mennäkin? Mitäs mieltä porukka on noista mainitsemistani merkeistä?

10cm lähempänä ja kikkailemalla 15cm
24000 paalia nyt ajettu kakkosella eikä moitittavaa. 16000 paalin kohalla vaihettu ketjut ja kone käyty läpi.
Muovinrikkoanturit vaihdettu ja käärijän moduuli.
200x200x10 tai 8mm on mulla ollu aisaputkena kaikissa kärryissä. Tuli kerran romukaupassa vastaan sopivan mittasia putkia 40 senttiä kilo ni tuli vähän hamstrattua.  ;D
12mm laivalevyy oon käyttäny etulevynä mitä tarttus samaisesta romarilta samaan hintaan  :P
Miten musta oikeesti tuntuu että vemssillä on mettät vaan tasasia kankaita.
Mettät kun ei oo aina neliskanttisia tasasia plänttejä vaan siellä on *****maisia kulmia, kallioita, kivikoita, isoja ojia, märkiä kohtia ja kaikkee mahdollisimman *****maista hakkaamisen ja ajamisen kannalta.
Helppohan se olis hakata seuraavaks ristiin mut harvemmin se onnistuu vaan niitä ekassa harvennuksessa tehtyjä uria käytetään jatkossakin.

Entäs jos se pikku sampo kuski on kauheen mottikiimanen  ;D
Ei se ole. Ehkä jopa päin vastoin.

mun mielestä siitäkään ei tule ongelma vaikka ajourat ei sopisikaan yhteen seuraavaan hakkuuseen koska silloin hakataan jo niin harvaksi että on oikeastaan sama missä ajourat menee.

Saaks sampolla sit jotenki parempaa taksaa vai?  :o Kyl mä vaan väittäisin että sil pikkukinneril saa keppi liikkua et jää ees jottain viivan alle....
Entäs jos se pikku sampo kuski on kauheen mottikiimanen  ;D
Toivotan vilpittömästi onnea yritykseen. Olen vaan huomannut että jopa kokoluokkaa JD 1270 tai Ponsse Ergo edustavilla koneilla saa tehtyä senverran mutkittelevat ajoreitit että maataistelukalustolla saattaa olla vaikeuksia seurata perässä puustoa vaurioittamatta.

Itse olen laskenut että ei ole varaa teettää noita ensiharvennuksiakaan liki nollatuloksella. Mitä tässä parina viime vuotena on tullut teetettyä yhteensä n. 1200 mottia harvennusta, niin taksat on vaihdelleet 9-11,5 euron/m3 alv. 0 välillä. Ja tekijät on valittu siten, että taitavinta tekijää haetaan mitä on vaan saatavilla. Kun hankintahinnat on kuidulle olleet päälle kolmenkympin, niin omalle, tehottomastikin tapahtuvalle ajolle jää vielä ihan kohtuullinen korvaus.

Tuo tapaus jossa hakkuu-urien välinen keskikohta on jäänyt liian sakeaksi, kuulostaa erikkotapaukselta. Ei sen perusteella tointane koko nykyistä korjuukonekantaa ja menetelmiä kyseenalaistaa. Ei kaikki hakkuukonekuskit ole seppiä syntyessään eikä välttämättä kehity hyväksi harjoituksen kauttakaan, mutta kun pimeällä ja tuntemattomassa metsässä joutuu touhuamaan, niin tuollaisetkin mokat on hyvin mahdollisia. Ja uskoisin että ajatus noiden sakeiden puskien jättämisessä on se, että niitä ei lähdetä onkimaan siinä pelossa, että jääviin puihin tulee siinä touhussa vaurioita.

Kuulostaa siltä että olet samalla puolella tätä kuvioo eli se joka saa jotain jos jää. Sun kannattaa haastatella eri ihmisiä koska epäilen että samaa ajatusta löytyy.

Näitä harvennusvirheitä löytyy kahdenlaisia eli näitä normijuttuja mitä tässäkin korjaillaan eli joka puolelta on kyllä harvenneltu mutta jäävä tiheys heittelee liikaa eli ajoourat ja niiden läheisyys on harvaa ja sitten urien välillä keskivaiheilla on selvästi tiheämpää. Tämä alue kun on sekä kalliimpi ja hankalampi työstää.  Sitten on näitä paljon pahempia tapauksia jotka on yleisempiä hankalissa maastoissa ja tulee useiten vastaan kun runkoluku on on suuri ja puusto pientä. Loppoutulema on vaan tosi harmillinen kun se jäävä puusto jää kasvuttomaan tilaan.

Ja ajourista sen verran että jokaisella motolla saa uran aikaiseksi jota ei millään kuormankantovehkeellä seurata. Pikkumoton haamuuraa on täysi työ seurata tyhjällä raktorillakin. Tarkoitushan on kuitenkin tehdä mahdollisimman helppo ura jossa jäävä puustoa on kuitenkin riittävästi.

Kannattaiskohan nyt vähän perehtyä siihen asiaan vähän enemmän.
Itse en nää mitään eroa työmenekkiin tai hankaluuteen hakataanko uran vierestä vaiko täydellä puomilla.
Täydellä puomilla hakataan "puomin alle" jolloin päästään suhteellisen pienillä puomin liikkeillä. Muuten kaadan yleensä aika paljon uralle päin jolloin jää se puun vetäminen uran yli kokonaan pois ainoa että koura täytyy viedä puun taakse.

Raktori kärryineen on myös aika haastava saada menemään pienestä lävestä kun on niin paljon kattottavaa. Leimaavia kohtia kun on raktorin etupyörä, Raktorin takapyörä, tukitassu ja sitten kärryn pyörä ja viimeksi se pisin tukki. Itseasiassa vie aika paljon energiaa että tällainen taittuu jyrkästä mutkasta ilman kolhuja.


Minusta ajouria ei kannata yrittääkään mitoittaa niin ahtaiksi että juuri ja juuri pääsee läpi kieli keskellä suuta. Se on itsensä huijaamista ja kiusaamista. Siinä yleensä sitten vaan nuljutaan juurenniskat ja juuret kun yritetään mennä 20 cm marginaalilla.
Toisinaan syyllistyn tuohon virheeseen itsekin - ja sitten viimeisellä kuormalla kolhitaan kuitenkin ja vielä se parempi puu niistä kahdesta...

Ei niitä ylijyrkkiä mutkiakaan pitäisi niin paljoa tulla etteikö nyt muutamaa puuta raatsi lohkolla poistaa.

Tässä hiljattain harventelin motolla yhen palstan mikä oli tehty aikoinaan "nuukasti" ja ajourat tehty raktorille mahdollisimman kapeat. Nyt sitten tuli vähän levitettyä että sopi kulkemaan mutta jokaisesta uranreunapuusta täyty tehä kuitu ennen tukkia, monet puut oli aika pahasti kolhittu yli 2m korkealta. Helpolla tosiaan tahtoo tulla turhan kaposia uria.

Nykyisin uudet koneet tahtovat olla vähän turhan kalliitakin siihen nähden mitä niiden työ tuottaa. 500 000 e motolla jos tehdään pieniä harvennuksia, siinä pientä kiirettä pitää...

Näitä vaan on vähä turhankin paljon missä ajourat tehty liian kapeesti ja reunuspuut on ajansaatossa muuttunu läpipaskaksi....
Kutsun Retkun Sassin metsäajokurssille ,kun taitaa nyt homma olla pois hallinnasta kun kaivurilla pitää harvase päivä
auttaa pois metsästä. :D
Toki paljon on kiinni siitä kuinka ajourat on suunniteltu ja yritetäänkö talvileimikkoa korjata kesällä.Ammatti metsurit on
kyllä aika velikultia jättämään niitä puita tosi pahasti kun ei tarvitse itse ajaa niitä pois ja onhan se työssä kestämisenkin vuoksi ymmärrettävää.
Vinssi on oiva väline millä saa pahoista paikoista puut kätevästi uran varteen ja tuulenkaatojen keräämisessä aivan verraton.
Ehdotankin Hogi että ostat 7 m puomilla olevan kotimaisen metsäkärry yhdistelmän ja Valtran eteen niin sitten homma alkaa
tapahtumaan ja sitä vetoa kärryssä tuskin tarvitsee kun on edessä kunnon vetopeli.Vinssin ostat myös niin saa ne tuulikaadot siististi uran varteen eikä tarvitse seikkailla ryteikössä,jossa aikaa ja tupakkaa kuluu .Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,sitä vaan ei tahdo oppia kuin kokemuksen kautta
Ajokoneiden kanssa ei kannatta lähtee kylille kilpailemaan.
Terveisin : nimimerkki yli 40 vuotta hankinta hakkuita. ;)

Onki vähä eria asia ajaa muutama sata mottia hankintapuita kun se että puuta ajetaan ammatimaisesti. Sillon sattuu ja tapahtuu ja välil tarvitaan kaivuria tai muuta vetoapua. Kaikki mettät kun ei oo niitä kuivia mäntykankaita  ;)
Retkulle sen verran että palms 840 nostovoimat on hieman pienemmät kuin 565 Evin,palms ilmoittaa ilman kouraa ja kääntäjää.Pikkupuomin päässä evi nostaa 600 kiloa palms 340.
Pystyssä ei tuo Palms kärry pysy millään vaikka olisi sammakkojalat.
Puomisto on erikoinen kun pääpuomi on vain 3.10 ja pikkupuomi huimat 4,80 ja pieni näyttää olevan pikkupuomin taittosylinteri eli on vaikeaa nostaa kourallista huippuetäisyyksillä .
Tuohan on 6,50 metrisen kuormaimen puomisto mutta yksi jatke enemmän.Aika erikoinen on ratkaisu ,voimattomuus ja jatkeitten hitaus on tuon kuomaimen heikoin lenkki.Kääntölaite mate in polski.
Tutulla oli Farmi siinä samat ongelmat pikkupuomin voimattomuus oli hermoja raastavaa ja eipä kauaa sitä pitänyt kun pisti myyntiin.
Kysymys Hogille miksi ulottuvuus pitää olla noin suuri ,mitä hyötyä siitä on jos hakkuuran varteen hakataan?
Edellisessä Evissä oli sammakko jalat joista ei ollut metsässä mitään hyötyä,mutta haittaa kylläkin piti aina katsoa mihin toppaa että ei ota puuhun ja tassun kohta meni aina polanteelta pois sulaan kohtaan .Kasalla tosiaan tarvitsee pitemmän puomin jos sammakojalat koska ei pääse lähelle.
Jos teleskooppijalat ottaa pyöriin on vetokoukku erikoisen sisällä traktorissa tai kuormain ja kärry väärin suunniteltu.

***nyt olet kattonu tietoja hiukka väärin.¨

ensinnäkin miksi vertaat 1 jatkoista 6.5m eviä 2 jatkoiseen 840 palmsiin? eikö oikea verrokki olisi evi 580.

vertaappa ulottuvuuksia, evi nostaa 6.5m 600kg niin kuin kerroit (tosin ilman kouraa ja kääntäjää) palms 840 nostaa vielä 2m kauempanakin 480kg, toisin kuin kerroit.

nostotehot 4m evi 1000kg palms 1120kg.

kuinkapitkä on evin pääpuomi? äkkiseltään katottuna lyhyempi kuin palms.

eikö evissä ole hitsattu kääntökotelo? valukotelo on vankempi.

jos verrataan samassa kokoluokassa evi 580 ja palms 840 niin evi jää tehoissa aika paljon maksimietäisyydellä 80kg vähemmän kuin palms 40cm kauempaa.
4m etäisyydellä palms nostaa huimat 270kg enemmän.

mun mielestä palmsin puomisto on niin ku pitääkin. painoa 200kg enemmän kuin saman kokoinen evi. evin puomistossa hitsaussaumat puomin ala ja yläpinnassa=puomi ei jousta koska hitsisauma ei veny. samasta syystä puomin sivuun hitsatut sylinterikorvakkeet saattaa revetä koska hitsejä ei voi päättää/aloittaa puomiston sivulla olevaan  hitsisaumaan. palms 840 hitsisaumat puomin sivuilla ja sylinterikorvakot hitsattu juuri oikein,aivan niin kuin ammattinostureissa.

palmsin taittopuomissa on peräylitys, se on välttämätön lähikuormausominaisuuksien takia. lisäksi rankakasojen ja risukasojen teosa ehdoton.

tässä kuvassa evi 580 jossa ei ole peräylitystä taittopuomissa. eihän tuolla saa korkeaa pinoa tehtyä saatikka risu/puukuormia metsäkärryyn kun kahmari roikkuu fiiatin katon korkeudella...
http://evimet.com/kuvia/kuormainkuvat/evi_580_kuva2_06_10.jpg
Olet nyt aivan sekasin Evin nostovoima 4 metriä 1000 kg siinä on koura ja pyörijä mukana,kun taasen palms on ilman kouraa ja pyör. 1120 siitä pois 140 kiloa jää alle 1000 kg.
Samoin pikkupuomin nostokyvyn ilmoittaa palms ilman kouraa ja kääntäjää joita ilman on aika vaikea puita kuormata katso esite 480-140 =340 kg http://www.palms.eu/tuotanto/metsakuormaimet/840

Huomattava myös että palms vakiokoura on avautumaltaan aika pieni ei käy paalihommiin.
565 pääpuomi on 320 ja 580 olisko puoli metriä pitempi.
Valun lujuuden jokainen tietää kun pakkasta laitetaan 25 tauluun niin haurasta on.Tuo kääntöhän on Keslassa ja ainakin pienemmissä ongelma.
Palmsin pikkupuomin jatkeet on hitaat,tuo pitäisi olla jo ketjulla.

Mut mistä sä oot päähäs saanu että evin nostovoimat on ilmotettu kouran ja rotaattorin kanssa?
Selkeesti lukee että "nostoarvotaulukko ilman kouraa ja kääntäjää"
Paljonko pitää ajaa puutavaraa tien varteen,että on tienannu yhdistelmän omaksi 8)
t

Yksikin tuulenkaato kun tulee haettua oikeasta paikasta niin voi oma kärry olla maksettu jos saa esim kiruanpainajan pysymään poissa.
Vakavasti ottaen on asioita jotka ei paperilla näytä tuottavilta mutta mitä vaan pitää tilalla olla. Itte juuri ostettiin kärry yhdistelmä tuossa ennen joulua. Sitä siis odotellessa.

Niin no ehkä kuitenkin pieni ruisku ja purkki karatea olis halvempi vaihtoehto parin tuulenkaadon varalta  ;)

Mahtaako olla laillista ruippia karatea pitkin mettiä eikä nyt kärryä muutenkaan yhden kirjanpainaja esiintymällä makseta. Noi on vaan niitä juttuja joita tila tarttee ja paljon tulee käyttöä vuoden mittaan vaikka ei paperilla kovin paljoa näytä tuottavan.

Ihan laillista on kirjanpainajaa torjua karatella.
Paljonko pitää ajaa puutavaraa tien varteen,että on tienannu yhdistelmän omaksi 8)
t

Yksikin tuulenkaato kun tulee haettua oikeasta paikasta niin voi oma kärry olla maksettu jos saa esim kiruanpainajan pysymään poissa.
Vakavasti ottaen on asioita jotka ei paperilla näytä tuottavilta mutta mitä vaan pitää tilalla olla. Itte juuri ostettiin kärry yhdistelmä tuossa ennen joulua. Sitä siis odotellessa.

Niin no ehkä kuitenkin pieni ruisku ja purkki karatea olis halvempi vaihtoehto parin tuulenkaadon varalta  ;)
Mites se nivelakseli hankaloittaa elämää? Kaikissa oikeesti vetävissä kärryissä kun on nivelakseli  ;) Tosin niissä se on suojattu toisin kun palmsissa on oikeen tyrkyllä
Naarvan eh28 on mulla motossa mikä on siis e25 koura isolla nopeammalla giljotiinilla. sellanen 26-27cm tolla menee kivuttomasti kertapurasulla ja 30cm ku purasee vähän kylestä palaa pois ettei ota giljotiinin posket kiinni.
Se vanhemman mallin naarvan giljotiini on raaka peli mutta hieman hidas.

Kaivuriin tulee nyt erään pikkupajan tekemä giljotiini. Voimaa on sen verran että syö isompia kymppikouria aamupalaks ja rakennettu kokonaan kulutusteräksestä jolloin paino pieni mutta kestävä.
Liki 40cm puuta pureskelee koura poikki
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 124