Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 124

Viestit - erik

Metsätalous / Vs: lapunteko.
: 30.01.15 - klo:17:01
https://www.youtube.com/watch?v=VBprVQfGL28
https://www.youtube.com/watch?v=5Mter4umkJg

Tossa noita halkasukoneita.
Mun mielestä tulee vaan liikaa hanskanjälkiä ja edelleen se että mistä siihen sen kalikankääntäjän saa tekemään lähes ruokapalla että siit hommast viel jottain käteenkin jäis.
Tehokkuudesta ei kyl voi enään puhua yhtään mitään....
Metsätalous / Vs: lapunteko.
: 30.01.15 - klo:16:53
Olisko ehkä kuitenkin parempi sellanen klapikone missä ei joka puu tipu poikittain kouruun. Ei mulla ainaska oo ongelmia juurikaan poikittaissyötöstä... Toki se auttaa jo paljon että tekee klapit puusta eikä mistään eväsrepulla karsituista risuista.

Onhan noita erillisiä halkaisukoneita paljonkin mitkä toimii "automaattisesti" kuhan puita vaan syöttää hihnalle mutta mistä sen kaverin niitäkin puita syöttämään siihen löytää. Tollasia 20-30cm halkasijalta olevia koivupöllejä kun päivänkin pyörittelee tykkää ranteet tosi hyvää.
Onks tuo paz vai mikä tuolla taustalla ? (pidetään kuvakoko kohtuullisena niin ei kenenkään tarvi mieltänsä siitä pahoittaa  :D )


Pazissa on kattokuormain. 
Veikkaisin muotoilun sekä kuvassa ohjaamon kyljestä erottuvien kirjainten perusteella Lokkeria.

Apinahäkki lokkerihan tuo taustalla on
Defenderiä oon käyttäny jo vuosia joka koneessa enkä kyl ala virusturvasta mitään maksamaan ku ilmatteeks saa hiton hyvän ja köykäsen virusturvan.

Mut onhan toi virustorjunta hyvä bisnes  ;D
Jos nyt aatellaan mitä pitäis olla
Lenkkiavainsarja <32, iso ja pieni jakari, halpa työkalulajitelma missä vähän kaikkea hylsyt, ruuvarit, kuusiokolot, vasara yms, sulakkeita, satsi pultteja ja muttereita mitä muuten näyttää nykyään saavan kätevissä lajitelmissa ni on mukavasti kaikki omissa lokeroissa eikä tartte siitä miljoonapussista alkaa sopivaa ettimään :P

Noilla pärjää jo pitkälle ja sit se tärkein eli puhelin.
Autoon kannattais sit hommata kattava työkaluvaunu ja muuta tarpeellista.

Äkkiä laskettuna olis sellanen 250€ per kone ja autoon 1000-2000€
Hyvin laskee ales asti ja nostaa riittävän ylös. 193 valtu isoilla renkailla ja 76 quicke
Case/nh remmikoneet mun mielestä parhaimpia kuivalle tavaralle. Alta kymppitonnilla saa vielä todella hyvvän koneen ja noilla määrillä ajaa vuosia
Viime kesänä paalattiin 8000 paalia josta vain 30 paalia jouduttiin ajamaan vesimärkänä sateella kun ei keskenkä maltettu jättää.
Reipas puolet paalattu lypsykarjalle ja kaikki ajallaan. Loput on sitten olkea ja omia emojen rehuja eikä niitäkään mitenkään vanhaksi oo päästetty.
Vajaata kapasiteettia olisi vielä runsaasti nostaa paalimäärää

Polttoaineen kulutus on pyöriny 0.3-1.0 litran välillä riippuen vähän minkälaista kasvustoa ajetaan.
Virrat kun pistää valteemista päälle niin homma tapahtuu ihan itestään  ;) Vai puhutaaks nyt vanhast perkiisselistä mitä täytyy jauhaa muutama suutinputki irti jos on akussa sen verran virtaa  :P
Hakkurilla suoraan harjaa myöten varasto täyteen  ;)


 Mitekä tuot rangat paikalle?

Paikallinen urakoitsija siirtää katkastusta tukkiautosta tehdyllä kärryllä. Välil ajetaan kärryillä varastoon ja lykitään etukuormaajalla. Riippuu vähän aina tilanteesta ja puutavarasta
Noita Erikin juttuja  ei usko ite Erikkikään :o

Tervetuloa ens kesänä seuraamaan rehuntekoa  ;)
Yhdistelmäkoneella ajelen ja edellä karhottelee 9m keskelle raapiva kone.
Parhaimpana päivänä viime suvena 55ha, 500 paalia, 4 eri taloa ja kolmen eri kunnan alueella mutta päivä oli kyllä pitkä. Tehokkain päivä on ollut 500 paalia 12 tunnissa emojen säilöheinää.
Paali on normaali 125cm

Hehtaareitten laskeminen on vähän suhteellista kun satotasot vaihtelee parista paalista pariinkymmeneen hehtaarilla.
Huonoimmat päivät on sadan paalin luokkaa ja hehtaareita 10-20 mutta yleensä johtuu vaan siitä että paalattava on loppunut kesken ennen päivää.
Hakkurilla suoraan harjaa myöten varasto täyteen  ;)

Joo siis kyllä mää nää koneiden eron tunnen. Kuitenkin sekin on puoli faktaa että molemmat pitää suunitella tosi tarkasti omaan työhönsä ja raktoriyhdistelmissä on huomattavasti enemmän liikuvia osia. Sitten kun tosiaan tietää että metallin hinta ei ole kovin kummonen ja cnc sorvit tekee melkein yhtä helposti pienen kuin ison rattaankin niin hyvin äkkiä tulee fiilis että siellä metsäkonepuolella on osattu piin kertotaulu turhan hyvin.


Minusta tuo ei ihan pidä paikkaansa tuo vertailu.

Keskikokoisen ajokoneen moottoriteho taitaa olla siinä 150 kW. Keskikoon traktori - no saattaa kohta olla samassa luokassa.

Voimansiirto - ajokoneen hydrostaattipaketti/jakovaihteisto ohjausälyineen lienee kalliimpi kuin perustraktorin vaihteisto.
Lisäksi ajokoneen vankat telit eivät ole ilmaisia.

Renkaat - taitaa metsäkoneen rengaskerta olla kalliimpi kuin normaalin traktorin - vaikka olisi vain 6-pyöräinenkin.

Hydrauliikka, pumput ja sen ohjaus - ei voi puhua samana päivänä tuoton, ohjaustekniikan  ja laadun suhteen. Siellä ei juurikaan ole 'hinnat alkaen' yksiköitä. Ajokoneen työpumpun, venttiilistön, muiden hilppeiden ja ohjausälyn hinnalla taitaa saada kevyesti koko maatilapilkin kärryineen. Eikä puhuta mistään varaosahinnoista.

Ohjaamo - tasoissa lienee. Mettiäisessä luultavasti laadukkaampi penkki vakiona :-)
Nykyluokan koneissa ohjaamo voi myös kääntya ja pysyä suorassa.

Nosturi ja koura - kuten hydrauliikka, taaskaan ei puhuta ihan samasta asiasta.

Sähköjärjestelmä, valot ym paremmat metsäkoneessa. Yritetty jopa suojata.

Runkorakenne - paino puhunee puolestaan. Tyypillinen tyhjäpaino jollain Wisent-luokan koneella kai jossain 17 tonnin huitteilla, isommat enemmän. Ja se on jalostettua rautaa, ei Ruukin levyä myyjän varastossa.


Minulle ei oikein avaudu missä kohtaa metsäkone on yksinkertaisempi? Traktorityyppinen ohjaava etuakseli siitä puuttuu ja nostolaitteet, mutta etuakselin tapauksessa järeys korvaa ohjaamattomuuden ja traktorin nostolaitteissa ei taas ihmeellisiä osia ole. Mettiäisestä löytyy taas runkolukkoa ym vastaavia hydraulitoimintoja kyllä tilalle. Tietysti jos vertailukoneena on joku Lokomo 909 niin sitten... mutta se ei kyllä maksakaan 300 000 e.

Yleisesti kaikki koneet ovat kyllä järjettömän hintaisia, niin traktorit kuin metsäkoneetkin. Mettiäisiä tietysti rasittavat enemmän nämä ns NRE-kulut; niitä kun tehdään kuitenkin pieniä määriä verattuna vaikka yleisimpiin traktorikokoihin.

Niin se on miten asiaa miettii. Jos mietii tota meidänkin versu valtraa etukuormaajalla ja siihen kytkisi vetävän metsäperävaunun sähköohjatulla nosturilla niin vaikka toki raktorissa yksittäiset palikat on vaan murto osan hinnaltaan niin osia on kuitenkin vähintään saman verran kun perus ajokoneessa. Raktoriyhdistelmän ovh on kuitenkin jossain 150 tonnin alvittomassa hinnassa kaikkine peruutuskameroineen ja ajouraopastimineen sekä ketjuineen ja ajokone menee varmaan pitkälti yli 300000. Toki komponenttien laatu maksaa mutta käytännössä laadukas osa ei saisi maksaa paljoa enempää koska työtä ei sen valmistukseen ole juurikaan enempää. Paljon vaan myydään laatua mielikuvilla eikä perustuen todellisiin kuluihin.

Sä se jaksat vääntää joka asiasta  ;D Tuuppa nyt vaikka ajaan mettään sen versun kanssa alkuus 30 tuhatta tuntia ja jatketaan keskustelua sitten  ;)
0€ Kun ei oman pihan auraamisest oikee liksaa irtoo  :P
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 124