Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8

Viestit - erakko

Pöttingerin jousitus on siis hyvin samanlainen kuin kuhnissa, eli ilmeisesti ei kovin toimiva?




(kuvan osoite: http://www.poettinger.at/fi/produkte_scheibenmaeher_modell/25/novacat-t/)


Kiitoksia valaistuksesta Greenpwr! Mielenkiintoisia kokemuksia on tullut ja uusia odotan innolla.
Näyttää olevan eroa kronen jousituksissa. Molemmin puolin hinattavassa on jouset eri suunnassa kuin vasemmalta hinattavassa. Kummastakohan paremmat kokemukset?

Realisti: Miten tuossa kvernessä pelas jousitus? Siinä on samallalaillajouset kuin kronen menopaluu-mallissa. Olen kuullut pääasiassa kokemuksia kronen yhdeltä puolelta niitettävästä koneesta, ja sitä on ainakin kehuttu. Weijjo tuossa mainitsikin, että jousituksen pitäisi olla ns. vedettävä eli juuri sellainen kuin kronen yhdeltä puolen niitettävissä. Mitenkähän sitten kvernen jousitus toimii, kun näyttäisi olevan työntävää mallia? Ainakin oikeaan suuntaan se pääsee lähtemään



Kronen yhdeltä puolelta niitettävä



ja menopaluu:



Miten lie elho sitten joustaa?

(Ja nämä tekijäinoikeus jutut: Kveren kuva Agritek:n sivuilta, keskimmäinen kronen kuva agriaffairsin sivuilta ja viimeinen kuva tällaisesta osoitteesta http://www.carrs-billington.com/MachineryNew_View.asp?ProductID=1632)
Terve kaikille!

Niittomurskaimista on ollut paljon juttua, mutta en ole saanut siitä huolimatta täytettyä minun tiedon janoa. (Voiko sitä täällä edes tyydyttää? ;) )

Hinattavan niittomurskaimen vaihto olisi siis edessä. Kriteereinä on edelleen, että koneen on oltava hinattava ja se on oltava leveydeltään 3,2-4,0m välissä. Nykyisistä markkinoilla olevista merkeistä ei ole kokemusta muusta kuin kuhnista, joten pistäkäähän ajatuksia peliin. Mielellään vielä käyttäjäkokemuksia!

Kuhn on tehty raudan ääressä, minkä voi havaita jo koneen painosta. Vuosien mittaan on tullut kuitenkin huomattua, että kuhnin jousitus on huono, mikä johtuu osaltaan myös koneen järeästä rankenteesta. Tahtoo vain vuosien mittaan raudan ääressä tehdystäkin koneesta tulla loppu, jos jousitus ei toimi. Koneesta ei jäänyt kuitenkaan ihan huono maku suuhun, joten nyt haetaankin haastajaa kyseiselle merkille.

Krone kiinnostaa. Onko raadilla kokemuksia/tietoa 3,2m ja 3,6m koneiden eroa? Olen kuullu, että jo 3,2m:n kulmavaihteet tahtovat kuumua, joten 3,6m:n voi unohtaa, jos siinä on samanlainen voimansiirto. Kronessa jousitus tuntuu pelaavan hyvin, mutta mitenkähän on muun kestävyyden kanssa? Hinta ei ainakaan ole kalleimmasta päästä.

Pöttinger ei ole täällä päin vielä hittituote, joten kokemukset kyseisestä merkistä vähäiset. Novacatteja kovasti ainakin mainostetaan, ja näkyyhän noilla hintaakin olevan. Liekkö hintansa veroisia? Jousitus näyttäisi olevan samanlainen kuin kuhnissa eli jouset ovat suoraan alaspäin. Toimiikohan sitten yhtään paremmin kuin kuhnissa?

Elho epäilyttää, mutta onko epäilyt turhia? Suomalaisista koneista on vaan usein tahtonut jäädä pas*an maku suuhun...  Arrow näyttää ainakin tomivalta, mikä lie totuus? Jousitus näissä elhoissa on ainakin muista poikkeava, sillä se on toteutettu hydrauliikalla. Miten toimii sitten käytännössä?

Entäs muut merkit? John Deere painii omassa luokassaan jo ihan hintansa puolesta. Kverneland on minun kohdallani täysi mysteeri, vaikka onkin varmasti suurempi valmistaja kuin elho. Mahtasikohan kvernestä olla edellä mainituille merkeille haastajaa?


Siinä onkin monta kysymystä, mutta jospa edes joku haluaa jakaa ajatuksiaan!
Jos et olisi koko aikaa kirjautuneena täällä ja kehumassa tuotettasi, voisit kenties aurinkolasiesi takaa nähdä sellaisenkin kohdan kuin Rekisteröidy. Se lukee yläpalkissa, jossa on myös seuraavia sanoja: Etusivu, Agronet, Palaute, Ohjeet jne. Kohta 4.2 viimeinen pykälä. Et ole ilmeisesti lukenut sääntöjä liittyessäsi foorumille?
Minä taidan olla tämän listan ensimmäinen, joka on saanut APEVAUNUN kaadettua ??? Lähti ohituskaistalle (lue: koukusta irti) kolmenkympin vauhissa, ja se oli sitten menoa. Vuan tuskin kukkaan on irrottanut apevaunua niin noppeesti (ja vielä vauhissa) kuin allekirjoittanut ja vielä ilman minkäänlaista vauriota! Kärry pystyyn, rehut kyytiin, ja pojille apetta eteen. Ohjainboxin sähköjohtoa kahdesta kohdasta liiteltiin.. Vaan siitä huolimatta siinä meni minun taivaspaikka, ja tuonelan portit aukes  ;)
Enhän minä muusta puhunutkaan kuin laitojen kestävyydestä! Vaikea mennä vertailemaan toisiin vaunuihin, kun ei ole kokemusta. Oikeassa olet Ojala kuitenkin tuossa, kuten myös koko ketjun aloittaja, että kuhni holvaa helposti... Tämä johtuu varmasti hieman tökerösti suunnitelluista kierrukoista. Ei kuhnikaan ole siis lähelläkään täydellisyyttä, saati sitten edellä toisia merkkejä.

Mielelläni kuulisin kokemuksia eurocompin vaunuista. Mielenkiintoisen näköinen vaunu, varsinkin ne pystyruuvivaunut, joiden pohja on hieman V-mallinen. Kierrukoita nuissa on ainakin enemmän suhteessa tilavuuteen kuin muissa vaunuissa. Onkohan otettu tilavuutta laskiessa huomioon tilavuushukka, jonka ne aiheuttavat?

Btw, apevaunujen rengastus on usein vakiona surkea! Minkä takia pitää tuommoisia pitsan leikkureita työntää 20-30tn kokonaispainoltaan oleviin vaunuihin? Jumaliste, asfalttipeti pitää vähintään olla! Tien runko huutaas silti hoosiannaa rospuuttokeleillä. Lisävarusteena taitaa joihinkin merkkeihin saada edes hieman leveämmät renkaat.
parantaa varmasti myös kuhnin kestävyyttä merkittävästi.. pulttaamalla kasattu sekoitus pönttö  ;D ;D
Pamahti mieleen tuo kommentti, sillä kohta lähes viisi vuotta vanhan apevaunun (kuhn) laidat eivät näytä antavan periksi , vaikka fyysiikan lait vetivät hiljattain tuon vaunun jo toisen kerran kumoon! :o (nyt joku viisas alkaa tietysti jeesustelemaan siitä, miten on mahdollista kaataa apevaunu, kun eihän sillä ajeta kuin navetan pöydällä. Mutta jeesustelkoot! Meilläpäin harrastetaan nuillakin offroadia; on muuten vähän jännempää, kun on pelkokertoimet isommat 8) ) Laidat on luotisuorat edelleenkin, eikä merkkiä murtumisesta näy, saati mistään elämisestä. Se on kylläkin pakko myöntää, että rehua siitä ei mene paljoa läpi, vuodessa n. 3,5 miljoonaa kiloa+kaikki muut tärpeet (n. 30% kok. painosta).
Sitä en myöskään väitä, etteikö muissa ole vahvemmat laidat, koska ei ole muista merkeistä kokemusta, mutta tuskin niiden kuitenkaan tarvitsee kestää tuota rajumpaa käyttöä  :D

Parannuskohteita olisi tässäkin merkissä, esimerkiksi kierrukoissa, mutta tuskin täydellistä konetta ikinä keksitäänkään (älkääkä Ojala tai timppa alkako kertomaan teidän märistä yöunista), sillä eihän sellaista ihmistäkään ole?
 
Ja elä Hl:llä ota tätä mitenkään henkilökohtaisesti...


Ps. kolmatta odotellessa
Mielenkiintoista lukea toisten mielipiteitä tähän asiaan liittyen, varsinkin näin hieman nuoremmasta näkökulmasta! Näköjään löytyy yhtä monta mielipidettä kuin kasvattajaakin.

Henkilökohtaisesti olen ollut mukana maataloustöissä koko pienen ikäni eikä into näitä hommia kohtaan ole juurikaan häipynyt, päin vastoin! Jo vaahtosaamuttimen kokoisena istuin traktorin kopissa tai olin navetalla mukana. Päikkärit nukuin aina traktorin kopissa, ja ei muuten haittannut vaikka pää tako niin maan perusteellisesti ikkunaan!! Se, että sain vain olla mukana menossa, oli tärkeää. Muistan vieläkin karmean surun, kun jouduin sitten eräänä päivänä suunnistamaan kouluun isän jäädessä niittämään... Koneita aloin ajamaan itsekseni heti, kun vain ylsin jotenkin hallintalaitteille. Vastoinkäymisiä on ollut ja hengen lähtökin lähellä, mutta päivääkään en vaihtaisi. Kun joutuu jo nuorena ratkomaan erilaisia ongelmatilanteita, ei tarvitse sitten vanhempana hätkähtyä pikku asioista. Ja alakaan en tule vaihtamaan niin kauan kuin tämä vähänkin kannattaa!

Kaikki on kuitenkin kiinni lapsen omasta halusta. Pakottamalla, kun ei tule mitään. Haluan myös nostaa esille niin kuin joku jo mainitsikin, että lapselle on tehtävä selväksi se, että hän tekee töitä omasta halustaan, eikä hänen oleteta tehtävän tilan isännän töitä. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että estetään toista lähtemästä mukaan (tietysti järellisissä puitteissa), vaikka intoa on. Eikös silloin ihminen juuri opi parhaiten, kun on kiinnostusta asiaan?  Vanha sanontakin sanoo: sen minkä nuorena oppii, niin vanhana taitaa. Henkilökohtainen mielipide onkin, että lapselle on annettava mahdollisuus opetella. Siitähän se polte voi syttyä tähän alaan!


Ps. En tahdo nyt yleistää, mutta tahtoo sen vain huomata, ketkä ovat käyttäneet koneita pienestä pitäen.
Tuhat kuormaa ja 2,5 kesää.
Tältä kesältä uupuu vielä n.100 kuormaa

Tuo on jo aika hyvästi, kun on noin 400 kuormaa kesälleen... tuskin tarvitsee enää pahemmin miettiä mitä nappulaa milloinkin painaa 8)

erakko ei ole ajanut tarpehes pitkää päivää ko ajaa tarpehes niin ei enää aina muista mitä nappia painaa ::)

Niin no joo, voihan se tietysti olla... pitkäkö jakso pittää ajaa, kun ei näy vielä 36 tunnin yhtäjaksoinen "päivä" (sis. pari 10min mittaista kahvitaukoa) riittävän?? Minä kyllä lopetan jo tuossa vaiheessa ajamisen ihan suosiolla. Jos en tuolla tule toimeen, niin sitten sama lopettaa kokonaan työn tekeminen, mulla on nimittäin muutakin elämää kuin työ  ???
Tuhat kuormaa ja 2,5 kesää.
Tältä kesältä uupuu vielä n.100 kuormaa

Tuo on jo aika hyvästi, kun on noin 400 kuormaa kesälleen... tuskin tarvitsee enää pahemmin miettiä mitä nappulaa milloinkin painaa 8)
Näin on varmastikin uudella koneella, mutta mitenkäs sitten kun vaunu ei ole uusi ja puoliskaan yhtä kallis ostettaessa? Olettaisin, että ei tarvitse aivan yltää uuden koneen ajumääriin...

Nimimerkillä
Yli puolenkymmentä vuotta vanha vaunu

Helppo tuo olisi laskea  ::)

Näinpä! Ei siis kannata huudella siitä kannattavuudesta ite kunkin kohdalla, mikäli ei tiedetä lähtökohtia  :P
Näin on varmastikin uudella koneella, mutta mitenkäs sitten kun vaunu ei ole uusi ja puoliskaan yhtä kallis ostettaessa? Olettaisin, että ei tarvitse aivan yltää uuden koneen ajumääriin...

Nimimerkillä
Yli puolenkymmentä vuotta vanha vaunu
Pöttinger tehtaalla myyntitykki vastas kun kysyin "kannattavuusrajaa" noukkarilla  ::)

Vastaus oli -about 500 loadings  :o

No sehän on ihan selvä, että ajua on liian vähän tuolle meidänkin vaunulle; pitäisi keksiä lisää ajua... Jospa sen kuitenkin hyvällä huollolla ja ylläpidolla saisi kestämään vähän pidempään kuin kovassa ajussa olevan vaunun. Tuo ikä vaan tahtoo olla melko suuri tekijä hinnan puotamiseen :-\
Moriesta vaan tällekin palstalle pitkästä aikaa!

Tuli tuossa viiimeisiä rehuja kerätessä rätnäiltyä, kuinka paljon sitä on tullut kesän aikaan ajeltua säilörehua kasaan. Näin pientilallisena kaikkine seosvilja- ja säilörehuineen kuormia kertyi 259 kappaletta eli ei mitenkään paljoa, mutta näillä varmasti talvi pärjätään. Vaunulla on kokoa 72m3 sullottuna (vesitilavuus 42) ja voin kertoa, että terveisiä ei olla ajeltu! Ihan mielenkiinnosta kyselisin, kuinka paljon kuormia muut on tänä kesänä ajeneet? Mikäli olette pitäneet rätinkiä kuormista, niin ketokaahan minkälaiselta matkalta olette kuormat ajaneet. Noista 259 kpl:sta 82 on ajettu noin 10km päästä kasaan ja loput alle 2,5km säteeltä.

Katsellaan löytyykö toista yhtä onnetonta, jolla on aika riittänyt noinkin joutavan asian mietiskelyyn...
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 8