ne nipat ei sitä aksilaa paranna.mulla 13000 ajettu carrrraaro ja vetonivelet vielä alkuperäiset mutta ne olkaaksilat.2000h kestää ja kun ala puoli on ilman laakeria, että on vaan kaks rauta kuppia vastakkain .
Perkeles...ei hyvältä näytä. Hyvää juttua viesteissä kuitenkin. Tää viestiketju on ajalta, jolloin meidän Maxxumiin oli tehty etuakseliremontti (=tehtiin keväällä 2013). Remontin tarve tuli siitä, että neliveto lakkasi toimimasta joskus syksyllä 2012.
Joulukuun alkuun sinnittelin aumasta rehua hakien, mutta sitten oli pakko luovuttaa, kun tuli lumi maahan. Sisäsiilosta sai ilman nelivetoakin otettua rehua, remonttiin pääsi helmikuussa muistaakseni. Sitten pärjättiin pienkuormaajalla remontin aika. Muistiinpanoista kopioitu "Tunnit 10700 ja etuakselin tasauspyörästö ja olkalaakerit laitettiin, toiselle puolella pyörän laakeri ja kummallekin puolelle stefat." Lisäyksenä vielä, että tiivistepinnat kävi sorvissa, mutta ei taattu, että se korjaus olisi ikuinen. Vetonivelille ei tietääkseni tehty mitään.
Korjauksessa meni joku pieleenkin. Kun lumi suli eli luisto hävisi pyörien alta, alkoi ihan kauhee pauke etuakselista, oli neliveto päällä tai ei. No korjaamo hoiti asian todella mallikelpoisesti, sijaiskone tuli autolla ja samalla autolla lähti Maxxumi korjaamolle (edellisen korjaamoreissun olin kuljettanut itse ajamalla). Kolme viikkoa hoitoa ja koneiden vaihto takaisin alkuperäiseen asentoon - meidän koneen etuakseli oli nyt kunnossa. En tiedä mitä korjattiin toisella kertaa.
No viis ja puol vuotta mennyt ja pyörät keikkuu taas niin hemmetisti, että oikein hirvittää sillä mitään tehdä. Olkalaakerit lienevät finaalissa. No onneksi ei ihan kauheita juur ny sitä traktoria tarviikaan, pienkuormaajalla saa sisäsiilosta rehua ja paaleja tarvii nostella vain satunnaisesti. Kone on vm. 1995 ja tunnit on nyt noin 13500. Härvelihän on lypsykarjatilan ainoo nelivetoetukuormaajakone, jolla leikataan aumarehu, kannetaan ja nostellaan paalit kontit pöllit ym. kaikki muut paitsi apulantasäkit. Lusikkahaarukka ja pari takavetoa hoitaa osansa.
Jospa sen akselin vielä saisi korjautettua. Ja jospa ei tarvitsisi maksaa neljää tonnia (alv 0%) kuten viimeksi, olis hienoa, jos selviäisi puolellatoista tonnila.