Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11

Aiheet - maraani

Muistan jotain lukeneeni kimppakoneista tässäkin foorumissa. Hyvää ja huonoa. Nyt kun itsellä on päässyt mieleen jonkinlaisen paalinkuljetusvälineen eli kärryn hankinta, niin mietin että eikös se sopisi kimppakoneeksi jotenkin. Käyttö ei ole niin päivänpäälle ehkä kaikilla yhtäaikaa toisin kuin jollain muilla tuotantovälineillä (leikkuupuimuri tms). Lisäksi ehkä jollain osakkaalla olisi tilaa säilyttää sitä katon alla esimerkiksi. Mulla ei ole...

Toisaalta...päivässä ajaa paaleja melkoisen kasan paikasta a paikkaan b. Tunnetusti urakoitsijoiden kuljetushinnat kuten muutkin hinnat ovat melko alhaiset. Eli kahdeksan tuntia á 40 euroa tekee 320 euroa päivässä. Jos vuodessa on vaikkapa kolme paalinsiirtopäivää, niin vajaan tonnin tekee tuo. Seitsemän tuhannen euron kärryn rahoitus yhdeksäksi vuodeksi viiden prosentin korolla maksaa vuodessa saman. Eikä se ilmaista ole omakaan työ (vaikka siltä tuntuukin) ja polttoaine on jumalattoman kallista....

Mutta olispa sit OMA kärry! :)
moneen kertaan kirjoitettu ja puhuttu asia. Eli kustannusten kohoaminen vaikka tuotteen hintaa ei voi nostaa. Ironista on, että säilörehun teettäminen ja itsekin tehden maksaa ihan saman oli ruohoa tai ei. Tänä vuonna ei ollut.

Niittokoneen kustannus oli noussut 6 % viime vuodesta ollen nyt 35 €/ha. Noukinvaunukorjuun kustannus oli noussut 17,5 % ollen nyt 100 €/ha. Kun siilotraktorin veloitus otetaan huomioon (40 €/h, nousua 14 %) tulee korjuukustannukseksi 155 €/ha. Tällä rahalla saatiin yksi siilo täyteen, toisen siilon tekeminen maksaa suurinpiirtein saman verran eli siilorehun tekeminen maksaa ehkä kaksi ja puoli kertaa sen, mitä viime vuonna. Paalauksen hintaa ei uskalla edes arvailla, mutta pakko olis vähän paalatakin.

Eipä tuo nyt mitään ihmeelisti ole siihen verrattuna, että moottoripolttoöljyn hinta on noussut 50 % viime elokuusta! Mutta fakta on, että maitotilistä ei kaikkiin laskuihin riitä!
se tosiasia, että jos haluaa ostaa nivelakselin suojuksen, voi sen tehdä, mutta kaupanpäälle tulee uusi nivelakseli. Prkl! IKH -kaupasta kysyin tänään pelkän suojaputken hintaa ja pahamieli tuli.

Olkoon vaan meilläkin sitten iliman suojaa, kuten on ilmeisesti muillakin. Myyjäkin totesi, että "ihan selvästi näitä ei halutakaan myydä"!

Pelastakaa päiväni ja kertokaa toisenlaisia kokemuksia.
Tämmöisenä aamuna sitä vois hyvinkin olla samaa mieltä muiden kioskeja moittivien kanssa. Onnex meillä on vain yx ja sekin on toiminut pääosin moitteetta jo toistakymmentä vuotta. Alfa Laval siis lukee kyljessä ja lypsäville antaa väkirehua ja viljaa.

Mutta nyt näyttää vakavasti sohlaavan kakkosrehun väliputken (kapasitiivinen?)anturi. Siis se, joka tarvittaessa pyytää spiraalilla lisää rehua siilosta. Olen sen anturin puhdistanut päältä ja pyöritellyt selvittääkseni mahdollisen johtokatkoksen mutta tuloksetta. Anturi kuvittelee, että putki on tyhjä ja pyytää lisää rehua, jolloin spiraalimoottori vääntää itsensä pyöryksiin ja asema lakkaa vastaamasta prosessorille --> ruokinta pysähtyy kokonaan. Anturia vähän kääntämällä tilanne laukeaa toistuakseen kohta uudelleen.

Mun mielestä toi anturi ei voi mennä rikki? Sohlinki on nyt väkirehupuolella, viljaputkessa on ollut joskus samaa tuskaa, kun pääsee siilo tyhjäksi ja tulee jauhoisempaa rehua jostain välistä. Ja sama väkirehulla täydennyksen jälkeen. Mutta voihan se johtua nyt tästä kuivasta ilmastakin, moneen viikkoon ei oo satanut.

Onko muilla ollut vastaavaa vikaa?
Tätä foorumia lukiessa tulee semmoinen olo, että näitä mun härveleistä kannattais kysellä masinistipalstalla, ku täällä vaikuttaa tekniikkaosiollakin vaan kinastetavan siitä että "mun (iskän) vihreä-puna/keltavanteinen raktori on parempi ku sun (iskän) punainen-valkoinen-kotimainen raktori" :) Ei vaiskaan, on täällä ihan oikeitakin juttuja. :)

Mutta siis zoomailin tuota 5130 Maxxumia, CaseIH siis, kun vaikuttais polttoainetta tiputtelevan jostain. Tankista tulee/tankkiin menee eripaksuiset kangaspäällysteiset letkut (1+1 kpl), jotka on puristusliitoksella kiinni tankkiin menevissä putkissa. Täytyyx siihen uusia ne putket kans vai saako niihin putkiin liitettyä uudet letkut jollain toimivalla tavalla?`Aika ahdas väli on tankin ja ohjaamon välissä.
Kertokaas mitä teidän näkemyksenne mukaan kuuluu lypsykoneen määräaikaishuoltoon, joka tehdään kahden vuoden välein. Itselle ei oo vielä tullut kuin yksi kohdalle, mutta silloinkaan en ollut paikalla...

Lähinnä siksi kyselen, kun viimeksi äijä oli vaihtanut nännikumit ja letkut ja pessyt lypsimet + muut irti saamansa osat. Ne mitkä oli rikki/vaihdettavissa (mm. keskuskappeleen kannen kumireuna, pesuletkujen sulkimet) aikaisemmin, olivat rikki huollon jälkeenkin. Hommaan sai kulumaan koko päivän ja lasku oli puoltoista tonnia.

Tää nyt tuli siks mieleen, kun pesuri sohlas tänään. Eipä silti, määräaikaishuolto tilattiin tehtäväksi tammikuussa, mut ei oo äijä vielä ehtiny...on vissiin noissa DL:n laitteissa sen verran paljon huoltamista, ei sitä yx äijä niin kovin paljoa kuitenkaan ehdi :)
On päässyt mieleen, josko kesäksi hommaisi käytetyn yleisperävaunun, siis sellaisen, jossa on siilopurku. Tulis lähinnä niittorehun ajoon. Vanhalta puolelta vähän zoomasin juttuja niin aikamoisia pommeja ovat nuo parikymmentä vuotta vanhat kärryt. On niitä liikkeissäkin muutamia myynnissä, mut ei ihan näillä kulmilla. No täällä nyt on muutenkin vähän käytettyä kalustoa, kun on harvassa tilojakin.

Sillä tähän kirjoitan, et jos joku haluais omastaan eroon ja vaunulle hyvän kodin niin sopii ottaa yhteyttä (foorumin tiedoissa näkyy sähköpostiosoite).
Jos joku on mielestään kuokkinut jo tarpeekseen ja malttais luopua moottorilapiosta niin mulle vois tarjota. Siis jos on joutilaana...lähinnä jotain vanhaa traktori+kaivuriyhdistelmää oon ajatellut...muutaman tonnin siihen vois "sijoittaa".

Kevät kun etenee niin omakotirakentajat ne varmaan evakuoi tehokkaasti?
Eipä tuota paljoa ole kaadettavana niin että ensimmäiset huutaa jo tässä vaiheessa urakoitsijaa kaatamaan...vaan jospa sitä itse tuolla vanhalla sormipalkkikoneella taiteilis kuivaheinät nurin. On se kyllä aika vanha jo sekin. Toisaalta isoilla pojilla on kuulemma jotain pyöriväteräisiä niittokoneita edestakas nytkyttävien sijaan...
kannattaiskohan semmoinen hommata ja minkälainen? Nostolaitteessapa sitä joutais roikottamaan, sais pientareitakin paremmin niitettyä.
Vaikka vanha kansa sanoo että "on se noilla nykyisillä vehkeillä ennenkin saatu tehtyä"!
Millainen härveli on otsikon kone?
Kattelin tuossa kaupungissa käydessäni, et kyl on aikas ajamista toi lumitöiden teko. Ensin TOSI ISO aura heivaa lumet ajoradalta kevyenliikenteen väylälle. Siitä sitten vähän pienempi tuuppii niitä parin auran leveydeltä sivummalle. Vielä pienempi kone pörrää paikoissa johon ei iso kone mahdu. Torin ympäristössä kaikki pitää kantaa pois kuitenkin jossain vaiheessa - pyryn jälkeen sitten päivä(ja yö)tolkulla kuormataan muun liikenteen seassa. Näyttää tyhmältä ja työläältä. Tosin tunteja tulee ja siitä kait se tili tehdään? Kesään mennessä on kaikki ehkä saatu vietyä pois.

Asiasta mitään tietämätön vois ihmetellä, ettei vielä oo näkyny sellaista härveliä, et sais kerta-ajolla moskan kyytiin mm. jalkakäytäviltä? V-etuauralla vaan karhoksi ja hinattava vekotin imurois karhon kyytiin niinkuin noukinvaunu ikään. Ehkä tuommoinen kone vaatis jo sen verta ison veturi, että se ei mahdu liikennemerkkien välissä pujottelemaan.

Tosin vastaan tässä samantien itselleni, että halvin lumi on se, jota ei tarvitse kuljettaa pois - jo se vaikka sulais johonkin.
Eräs tien osakas lähestyi yksityistien hoitokuntaa tiemaksuun liittämällään viestillä: "maksan tässä samalla muutaman vuoden maksun, niin säästätte kohdaltani hallintokulut, kun ei tarvitse lähettää laskua". Kyseisen osakkaan veloitus on 1 yksikkö á 0.07 € ja hallintokulut 8 €.

Onhan tuo toki varsin koominen laskuna...mutta kyseessä on tiekunnan yleisen kokouksen hyväksymä taksa ja samoin yksikköluettelo on hyväksytty kokouksessa. Tosin kokouksissa ei yleensä ole osakkaita mukana kuin muutama. Eipä koko tielläkään ole kuin alun toistakymmentä osakasta. Mutta yleinen käytäntö on, että poissaolevat saavat tyytyä läsnäolleiden päätöksiin, kun kokous joka tapauksessa on ollut päätösvaltainen.

Oletteko törmänneet vastaavaan ja miten on selvitty? Itse ajattelin kylmästi hyvittää ylisuoritukset seuraavassa laskussa ja veloittaa edelleen saman 8,07 €. Muuta ei voi voimassaolevien päätösten mukaan tehdä. Riitä siitä silti tulee.


Vapaa sana / Nyt tarttis saada
: 07.01.08 - klo:22:08
ei pelkästään sitä vakkaria, joka alati on mielessä vaan...kaira!

Metrinen pätkä kairaa, jääkairaa, viljakairaa, rehuspiraalia tms. sitä jenkaa siis, päälliputkellä niin väliä oo (jaa jääkairassa.ei taida sellaista ollakaan).

Vastaanotetaan toimituskuluja vastaan, yhden tarviin kaksikin voin ottaa. Tulee tuotantokäyttöön, ei tarvitse kuitenkaan sisältää alvia (hinta 0 euroa, sis. alv). Yhteysosoite profiilissa.
Pitää vissiin lykätä korjaamon tekemistä ja teettää vaarinpirtti...ootteko olleet sen vertaa tekemisissä talotehtaiden kanssa, et onko tullu vastaan joku, jolta ny aikanaan ei kannata tarjousta pyytää? Semmoinen 80 m2 mökki olis kuvitelmissa teettää, alhaalla tupakeittiö, makuuhuone, pesuhuone sauna ja wc. Yläkertaan parvi, jossa lisämakuutilaa. Tuommoisen paketin hinta on käsittääkseni luokkaa 25-30 k€? Vanhan laskuopin mukaan pitäis sit vajaalla sadalla tonnilla saada pappalle pirtti?
Yritin vanhojakin keskusteluja etsiä, mutta huonolla menestyksellä (=väärillä hakusanoilla). Eli tarpeena olis kilipukkien juomaveden sulanapito. Ovat rakennuksessa, johon ei tule vesijohtoa, mutta ei tuo veden kantaminen iso ongelma ole - pari kiliä ei paljoa juo. Eihän pitopaikkaan ihan hirmu pakkasta tietystikään pitäisi päästää, mutta näkemykseni on, että vedottomassa tilassa ei kilien kylmettymisestä ole pelkoa. Sen sijaan vesiämpäri voi vetää pinnasta jäähän.

Tarkoitus olisi varmistaa juomaveden sulana pysyminen. Onko olemassa suojajännitteisiä (=12/24 V)lämmittimiä, joista voisi viritellä systeemin (joka myös kestäisi kilien käsittelyssä)? Vai pitääkö vaan suosiolla investoida varsinaiseen lämmitettyn juomakuppiin?
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11