Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 15

Viestit - Maanviljelyssexpertti

Kasvintuotanto / Vs: Apulannan hinta
: 10.10.21 - klo:13:16
C-alueella kun raivataan peltoa suosta niin se jää ilman tukia, mutta kun navettaan tulee lisää tuotantoa, niin tuki tulee joka lisä litralle tuotanto kattoon asti. Litra tuet pitäisi rajata 1995 vuoden tuotannolle kun sen mukaan ne on laskettu.
Kahden auton kotitalous vaatii jo vähintään 50A pääsulakkeet jos samaan aikaa lataa molempia autoja. Muuntajat on 50 tai 80 ja jokaisen takana useampi pirtti. Oikosulkuvirrat niin alhaiset et joka pirttiin pitää kaapelointi uusia.
Peräkylän kyläkoulun opettajat ja muu henkilökunta kurvaa koulun pihaan aamulla. Laittavat autonsa lataukseen. Helposti löytyy 10 autoa pihasta, jokainen lataa esim. 11 kw niin tarvitaan pelkkään parkkipaikkaan jo 160 A sulakkeet. Nyt siellä on lämmitystolpat 10 autoa ja 600w lämmitin käytössä autoissa korkeintaan eli 6 kw yhteensä ja sisätilalämmittimen käyttö kieletty.
Saa siinä sähköyhtiö laittaa uusiksi muuntajat ja siirtolinjan.
Omakotitaloissa tulee sähkötarkastukset pakolliseksi kun laitetaan sulakkeet sähköauton lataukseen sopivaksi.
Ja kun expertti on ottanut asioista selvää, kerropa onko edes teknisesti mahdollista sähköistää liikennettämme niin  paljon kuin vaaditaan.

Vuonna 2035 henkilöautoista korkeintaan kolmannes voisi olla sähköautoja, jotta sähköverkosto olisi riittävän tasoinen huollehtimaan autojen lataustarpeen. Mikäli halutaan isompi määrä sähköautoja niin verkostoa joudutaan kehittämään huomattavan paljon enemmän, jonka aiheuttamat lisäkustannukset tulee nostamaan siirtohintoja kohtuuttomasti.
Maaseudulla ollaan todella isoissa vaikeuksissa mikäli hallituksen sähköautoilun tavoite toteutuu. Lisäksi otetaan huomioon kiinteistöjen lämmitys joka on myös muuttunut sähkölämmitykseksi, ilma-  ja vesilämpöpumput. Kovalla pakkasella ollaan lähes suorasähkölämmityksessä ja lisäksi pitäisi saada ajoneuvojen akkuihin virtaa joiden teho heikkenee kovasti pakkasella ja lisäksi lämmitetään ajoneuvon sisätiloja ns. Ilmalämpöpumpulla.

Jos nyt lasketaan mitä keskiverto bensa-auto maksaa polttoainevero vuodessa niin luku on jotain 1600-1700 € välissä ajomäärän ollessa 20t km vuodessa siihen lisäksi ajoneuvovero reilu satku. Tulevaisuudessa henkilöauton käyttömaksu tulee olemaan 5 €/pv. Lisäksi sähkö tietysti verotetaan vielä jolloin latauksen hintakin nousee.
Hallitus on hyväksynyt ettei bensakäyttöinen auto voi olla edullisempi käyttää kuin sähköauto, jolloin bensiinin veroa on pakko korottaa. Tuskin demarit olisi ajaneet verotusta tähän suuntaan vaan kepu ja vihreät on tehneet asiasta hallituskysymyksen.
Suomessa ei ole glyfosaatin käyttö kieltoa. Toksiini pitoisuudet kotimaisessa viljassa moninkertaiset Euroopan ja Venäjän viljoihin verrattuna.  Mikä ongelma tuonti on, onhan sitä myös viety, ollaan markkinataloudessa ja yhteismarkkinoilla unionin alueella. Tuleeko tämä yllätyksenä?
Ostajan kannattaa aina tuoda osa, jolla  se saa painettua kotimaista hintaa alas. Kasvispuolella toiminut jo vuosikymmenet tämä systeemi. Eläinpuollella esim. Valio toi lihapyörykät saksasta, pisti kotimaiset toimivat polvilleen.
Vapaa sana / Vs: Logiikka
: 01.09.21 - klo:08:11
Torjuntavoitto! Hyväksyy Jyväskylästä pohjoiseen kokonaan suojelualueeksi,  perustelee että saatiin erinomainen neuvottelutulos kun vihreät vaati Jämsän korkeudelta ja kepulaisella sinnikkyydellä tehtiin mahtava tulos. Ulos Bemarin takapenkiltä tai tulos on vanha kepulainen viisaus.

Näin kepu hoiti vakavien vaikeusien tuen etelä suomessa niin miksei tekisi myös tässä asiassa samoin.
Vapaa sana / Vs: Huomenta maidontuottajat
: 24.08.21 - klo:00:13
Kerro missä laki pykälässä pohjoisen tuen leikkaaminen kielletään? Eli tuki on määritelty 6000 kg keskituotoksella ja maksetaan yli 10000 kg mukaan tämä on se virhe. Eli tuen määrä menee liian suureksi per eläin ja markkinatalous ei toimi kun tuotannon kannattavuuteen tuotteesta saatavalla hinnalla on liian vähäinen merkitys. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Mitä horiset?

Maidon hinta ei parane sillä, että kotimainen tuotanto ajetaan alas, sillä kauppa alkaa tuomaan maitoa ja maitotaloustuotteita ulkomailta, mikäli kotimainen tarjonta/hintataso alkaa nousemaan. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Valio teki juuri kiintiöjärjrstelmän, jolla yrittää ajaa tuotantoa ja kulutusta tasapainoon, oliko se virhe?
Kyllä kotimainen ylituotanto on se ongelma, älä muuta väitä!
Sanotaan niin, että se on Valiolta uljas yritys, mutta en usko sen nostavan maidon tilityshintaa paljoakaan, jos lainkaan. Ja syy on se, että jos maidon  hinta alkaa nousemaan, niin kaupan kokoomuslainen hankintapäällikkö käynnistää välittömästi maitotaloustuotteiden lisätuonnin ulkomailta, jotta kotimainen tuottajahinta saadaan pidettyä matalana.

Ruotsi on maidon alituotantoaluetta. Onko Ruotsissa maidon tuottajahinta siis korkea? Ei, vaan matala. Kauppa tuo ja pitää tuottajahinnan sielläkin matalana.

Ruotsin maidon tuottajahinta on suomea korkeampi. Naudan lihassa näkyy parhaiten hinta ero, ruotsin heikko omavaraisuus nostaa tuottajahintaa joka on 50% suomen tasoa korkeampi.

Tuotteen laatu merkitsee markkinoinnissa paljon sekä yrityksen imago. Juustoportti vs. Valio, hienosti pieni pohjalainen meijeri on ottanut ison siivun suomen markkinoista.
Vapaa sana / Vs: Huomenta maidontuottajat
: 23.08.21 - klo:22:16
Kerro missä laki pykälässä pohjoisen tuen leikkaaminen kielletään? Eli tuki on määritelty 6000 kg keskituotoksella ja maksetaan yli 10000 kg mukaan tämä on se virhe. Eli tuen määrä menee liian suureksi per eläin ja markkinatalous ei toimi kun tuotannon kannattavuuteen tuotteesta saatavalla hinnalla on liian vähäinen merkitys. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Mitä horiset?

Maidon hinta ei parane sillä, että kotimainen tuotanto ajetaan alas, sillä kauppa alkaa tuomaan maitoa ja maitotaloustuotteita ulkomailta, mikäli kotimainen tarjonta/hintataso alkaa nousemaan. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Valio teki juuri kiintiöjärjrstelmän, jolla yrittää ajaa tuotantoa ja kulutusta tasapainoon, oliko se virhe?
Kyllä kotimainen ylituotanto on se ongelma, älä muuta väitä!
Vapaa sana / Vs: Huomenta maidontuottajat
: 23.08.21 - klo:21:58
Kerro missä laki pykälässä pohjoisen tuen leikkaaminen kielletään? Eli tuki on määritelty 6000 kg keskituotoksella ja maksetaan yli 10000 kg mukaan tämä on se virhe. Eli tuen määrä menee liian suureksi per eläin ja markkinatalous ei toimi kun tuotannon kannattavuuteen tuotteesta saatavalla hinnalla on liian vähäinen merkitys. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?
Vapaa sana / Vs: Huomenta maidontuottajat
: 23.08.21 - klo:21:36
Se aika kun lypsylehmäpalkkiota on maksettu, keskituotos on noussut 15 %. Eli pohjoisen tuki kasvanut 15% suhteessa etelään. Pohjoinen tuki tulee litrojen mukaan ja etelä eläin määrän mukaan. Tähän vääryyteen ei voi kukaan muu puuttua kun kepuloinen ministeri kun tämä on nyt viimevuosina tapahtunut.
Tänään viimeksi vaihdoin solenoidin , Stiigaan .

Yli 40 vuotta korjattu koneita , kyllä siinä jotakin ehtii .

Pohjoisessa kun pitäis öljyt vaihtaa niin homma on ylitsepääsemätön heille, vaihtavat uuteen. Etelässä ajetaan koneet loppuun ja remonttia tehdään. Ei solenoidit ikuisia oo, 5000 -10000 tunnin välein käytöstä riippuen loppuvat. Pari kertaa välillä voi antaa ensiapua.
Vapaa sana / Vs: Huomenta maidontuottajat
: 21.08.21 - klo:14:30
Hieman tarkennuksia.

Suomen liittyessä ey:n  a- ja b-tukialueelle maksettiin artiklan 141 mukaista tukea maidolle 12c/l euroiksi muutettuna. Maidon markkinoinnissa alkoi tulemaan ongelmia kun tuontia alkoi tapahtumaan maitotuotteissa. Keskusta ja pohjoinen tuotantoalue alkoi vaatimaan kovaa pudotusta etelän tukitasoon, jotta saisivat paremman hinnan tuotteestaan ja ajettua etelän tuotantoa alas. Esim. ministeri Korkeaoja yritti neuvotella tukea etelään, mutta ohi hänen meni unioniin viestiä pohjoisesta että tuki pitää ajaa alas ja se on väliaikainen,

Kokoomuksen päästessä valtaan tilanne oli sietämätön, etelän tuki ajettu 2,9 c/l ja poistuu seuraavana vuonna kokonaan. Näin eriarvoinen kohtelu ei heille sopinut vaan alkoivat selvittelemään miten asia saadaan korjattua. Siis 100 000 eur vuodessa kahden robotin tilalla tukiero vuodessa pohjoisen hyväksi. Kokemuksesta tiesivät että kansalliseen päätökseen ei voi luottaa, kepu ajaisi saavutetun tuon heti alas. Luotiin täydellisesti uusi tukijärjestelmä lypsylehmä palkkio jonka vaikutus oli 8000 tuotostasolla 6,8 c/l.

Tavoitteena oli pitää tukiero esim. 2 robon tilalla tilatasolla 6000 eurossa. Miten tässä on onnistuttu, vastuu on ollu keskustan?

Millainen navetta yrittäjä on pohjoinen yrittäjä? Jo c2 alueella tuki esim, 2 robon navetassa 100000 eur vuosi, navetan kuoletusaika 15v tuki sinä aikana 1 500 000 eur ja rakentamiseen investointuki. Navetta ja siihen liittyvä infra on kokonaan veronmaksajien rahoittama ja vielä täysin kotimaista rahaa.

C-alueen maidon kansallisen tuen kokonaismäärän puolittaminen eli korkeimmat tuot leikattu pois (Sorkkiksen esittämä malli neuvotteleville virkamiehille) olisi riittänyt kattamaan unionin jäsenyyden aikana kokonaan suomen tieverkoston korjausvelan! Elämä on täynnä valintoja nyt ollaan valittu tämä tie. On vaikea ymmärtää ,jos pohjoissa valitetaan heikosta tieverkosta.

Ja kun kone pysähtyy pellolle niin riittääköhän paikallisen sähköliike putkosen nouhau saamaan koneen taas liikkeelle  ???
Tuskinpa, sitäpaitsi "sähköllä" ne kaikki nykyään liikkeelle laitetaan.

Robottiruohonleikkureita ollu jo useita vuosia käytössä. Pienkonekorjaajat saanu ne pysymään toiminnassa. Kyl kai sitä ny puimuritkin haltsataan?
Sampo Elekrik 1000 W. Demo tulee muutaman vuoden päästä. Moottorina Linnavuoren sisudiecel joka pyörittää puintirummustoa sekä generaattoria. Muu toiminto 100% sähköllä. Puimurissa ei ole yhtään ketjua tai hihnaa. Automaattiohjauksella kone pystyy työskentelemään itsenäisesti.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 15