Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 26

Viestit - lehtis


Yhdessäkään uusissa pihatoissa ei oli suunttelussa huomioitu kuivikkeiden varastointia pihaton yhteydessa.  Ei ole pihatossa milnkälaista tilaa niiden varastointiin . Ne tuodaan jostain kaukaa vanhoista rakennuksista.

Palomääräykset kieltää kuivikkeen varastoinnin samassa tilassa eläinten kanssa, pitäis olla palo-osastointi, monikin säästää väärässä paikassa?
 Ja itse asiassa kaikki ne joilla on vapaa liikenne ja vain sairaita tai ensikkoja on tarvinnut viimeiseen vuoteen ajaa robottiin (siis ei umpeen meneviä tai muita, vain sairaita joita sitten on sairauden takia hoidettu tai poistettu, tai alkulypsykauden ensikkoja) niin saa ilmoittautua tähän ketjuun robomerkin kanssa.
[/quote]

Hep :)
www.lypsykonehuolto.fi

Tuolta Mällisen Jannelta kyselet LJM pumppuja
Tuolla tykätään vinokuivikkeesta, koska toinen navetta jo käytössä.

www.joukolanayrshire.com

Maidontuotanto ja lihanaudat / Vs: semex
: 15.04.13 - klo:12:19
olen kuullut että moni on luopunut semexs sonnien käytöstä , on ollut tutannon alenemista jostain syystä

Ay:n kanssa ainaski rakenne paranee, mutta lypsynopeus hidastuu ja luonne huononee
Alkaa kyrsimään, kun eräs toinen navettakonseptin myyjätaho levittää huhua meidän Apila-pihatosta ja sen kustannuksista mahdollisille tuleville asiakkaille. Meidän navettaamme ja sen kustannuksia käytetään käsikassarana Pellon groupia, Hietalahtea ja Termateriä vastaan eli Apila-pihattoa, että budjetti kusee ja kannattaa mielummin ottaa toiselta navettakonseptin myyjältä navetta. Laitanpas nyt tähän, että mikään, mikä oli budjetissa eli itse rakennus, katto, seinät, ikkunat, kalusteet, LVI- ja sähkötyöt jne. pitivät budjettinsa ihanteellisesti. Mikä ei pitänyt paikkaansa olivat muut kulut, jotka oli ajateltu huomattavasti pienemmiksi. Soranajolle, kaivinkonetöille, suunnittelupalkkioille, betonille ja asennuksille varatut summat olivat reilusti liian pieniä. Osittain nämä virheet budjetoinnissa johtuivat suunnitelmien muuttumisesta, jolloin uuden suunnitelman budjetointi tehtiin ns. juosten kustuna. Tämän vuoksi ajatellusta 8000 € parsipaikasta tuli noin 10 000 € parsipaikka. Tosin otimme myös uuden aseman käytetyn sijasta ajatellen tulevaa.

Navetta saatiin kuitenkin nopeasti tuotantoon ja ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä. Kaikki toimii, on yksinkertaista ja selkeää ja eläimet voi hyvin. Käytettävyydessä ei mitään valittamista.

Eikö nuo kilpailevat samalla alalla toimivat toimittajat koskaan opi, ettei se toisten töiden tai tuotteiden haukkuminen tuo kuin negatiivista mainetta itselleen. Myisivät sitä omaa tuotettaan, eikä mustamaalaisi toisia myyjätahoja tai toisten navetoita. Piste  ::).

Kuka oli rakentajana teidän navetassa ja olittekos tyytyväisiä rakentajiin ja pitikö aikataulu?

Mutta yhden robon kokoluokka voi silti olla ihan kannattava, se vain kannattaa tehdä käytetyllä asemalla, perinteisillä kattoristikoilla joiden alapintaan pistetään alumiinipelti tms, luonnollisella ilmanvaihdolla, 3-rivisenä kahdella lantäkäytävällä ja toispuoleisella visiiriruokintakourulla. Toiseen päätyyn saadaan maitohuone ja vasikkala jotka ovat oikeasti eri ilmatilaa mutta hyötyvät navetan lämmöstä jos sellaista tarvitaan. Koko navetan levyinen välisenä kun on helppo tehdä kun leveyttä on vain reilu 15m. Ja lypsyäsaston jälkeen navettaa voi vielä jatkaa nourkarjaosastolla jos haluaa kaikki eläimet saman katon alle. Joko makuuparsilla tai vaikka vinokuivikepohjalla jolla on sama lantakäytävä ja raappa/puuhapete kuin lypsylehmäosaston ruokintakäytävällä.

kyllä tuollalailla tehty navetta kannattaa robotillakin(niitäkin saa käytettynä) .
Kohtuu kaikessa, jos lähtee laajentaa 20-30 lehmästä, niin yhden robon navetta on järkevä!
Onko joku nähnyt paperilla versiota jossa on nelirivinen makuuhalli jonka päässä on lypsyalue eli robotit ja paluu sekä älyportit. Tämän alueen jälkeen jatkuu ruokinta-alue. Ja eihän tällaisella konseptilla ole missään navettaa pystyssä. Muo kiinnostais hiukan nähdä  tällainen navetta kokoluokassa 150 lehmää. Eli olisiko tällaista kuvaa edes netissä nähtävänä.

Delavalin Maanittu piirteli tuollaisa makuuhalleja robotilla entisen jatkoksi joissa lehmät kävisivät vanhalla puolella syömässä. Onkohan toteutettu Suomessa? Ruotsin puolella ainakin!
Nyt olis tänä vuonna tarjolla talvitien puhkaisuun ym. pikkuhommiin kunnon peli.  ;D


tuolla ois kiva polkee aumaa ;D ;D ;D ;D

Kätevä hakea kevättalvella paaleja kun lumiaura ja hiiappi mukana :D
Pitää olla leka/moska mukana kyntäessä, että saa kivet ja kannot pois, jotka tarttuvat veitsen ja esiauran väliin!
Reunalevitykseen riittää traktorissa hydr.kaltevuuden säädin. Konetta vinoon niin näkee kyllä mihin rakeet lentää!
Onkos Suomessa yhtään Lely-navettaa muutettu ohjattuun kiertoon? Myyjä lupaa ainakin meillä tuoda älyportin(lelyllä laidunnusportti) jos vapaa ei toimi! (aikataulusta ei ollut puhetta)
Osaakos noi hiehot mennä makuuparsiin, kun siirretään lehmänavetoihin.

Makuuparsikasvattomo kuluttaisi ainakin vähempi kuivikkeita ja olisi neliötehokkaampi!
Naudanlihantuottajien kannattaisi laittaa energiansa kuluttajatyöhön, jotta suomalaiset ostaisivat kotimaista naudanlihaa oikealla hintaa, jolloin terastamoilla olisi varaa maksaa kunnon hintaa!
Sivuja: [1] 2 3 ... 26