Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] 13 14

Viestit - erppo

Akkuporan hankinnassa kannattaa kuitenkin ensin miettiä, mihin käyttöön kone tulee. Tällä saitilla on puhuttu suurista 18 V koneista vahvoina vääntäjinä. Varmaan tosi, mutta jos pääasiallinen käyttö on suht. kevyttä esim seinien levytystöitä tms. on aivan turha ostaa painavaa konetta, kun sitä ei kuitenkaan viitsi pitemmän päälle kanniskella. Ei kirvesmiehillä ole koskaan suuria ja kömpelöitä koneita kun joutuvat niitä jatkuvasti käyttämään. Ja akkuporan ikuinen ongelmahan on se, että kun tarviit sitä, akut on liki tyhjät, lähes joka kerta... Suurempiin porauksiin ei akuporalla kannaa ryhtyä, sähköpora on kuitenkin aivan eri luokan kone siihen hommaan.

( quote: Perus varma hitakki.Puomi tapeistaan väljä jo uutena eli siinä 10 th tunnin kohalla viimestään saa tivistellä.Ketjut ja rattaat saa uusia noin 6-8 th kohdalla riippuen käytöstä.Tarvikeketjut jos alla niillä pääsee puolet tuosta alkuperäsistä.Alkuperäsen tietää siitä kun siinä muistaakseni pulttirivit on suorat.Jos ei ole vedessä lotrattu )

Tuon kokoluokan koneissa pitäisi olla jo vankempi perusketju, jossa pultit hieman v-muodossa. Kevyempi ketju ja leveät laput ei oikein hyvä yhtälö, vaikkakin halvempi uusia. Alkuperäiset japseissa tosiaan lujat mailmaa vastaan.

( quote: Mutta eikö se isuzun common rail- moottori ole tosi pieniruokainen?    Ainakin isommassa takeuchissa
se kuluttaa kaivuussa vain n.5 litraa tunnissa.     Kaikenkaikkiaan Japanilaiset kaivukoneet tosi luotettavia.)

Ainakin isoveli 180 zaxis cr-koneella on varsinaisen syöppö tehtyyn työhön nähden, pieni kone yhdistettynä suuriin raameihin syö polttoainetta kun aletaan oikeasti TÖIHIN. Muuten Hitachin hydrauliikka on kyllä huippuluokkaa käsiteltävyydeltään vertasi sitä sitten mihin merkkiin tahansa.
Asiasta seuraavanlaisia kokemuksia. Valtaosa ojituksista toimii joten kuten mutta pari selkeää ongelma-aluetta löytyy. Ensimmäinen näistä kohteista on turvemaalla, muistaakseni ct. Putki ja sora ovat kyllä oikeassa paikassa mutta ojan yläpuolella oleva turvekerros on niin tiivistynyt, ettei kertakaikkiaan läpäise vettä. Kaivinkoneella imuojaa etsittäessä ei edes ojan paikkaa ollut nähtävissä turpeessa, niin hyvin oli umpeutunut. ( tiivistyminen ei  johdu raskailla koneilla ajosta, koska lohko ei ole salaojituksen jälkeen kantanut kuin keskikesällä joten kuten, pidetty kesannolla ) Lohko lievästi ruosteongelmainen, mutta ei selitä koko asiaa.
Toinen tapaus on pohjamaalajiltaan hienoa hiesua. Sama juttu, oja lähes mahdoton löytää tasaisen liettyneen hiesukerroksen alta. Ruokamultaa ei juurikaan ojassa.
Pohjalla kuiva sora ja putki.... Ei ruostetta.  Ainakin näille kohteille mielestäni  aurakone täysin väärä valinta, koska menetelmässä ei  kaivantoon vaihdeta paremmin vettä läpäisevää maa-ainesta. Jos vielä joskus salaojitan, hommaa ei tehdä ainakaan aurakoneella....


Fendt/Massikka portaaton menee pakilla ihan samal tavalla kuin etiäpäin.

Elikkä pakki ei ole sen hydraulisempi kuin etiäpäinmenokaan.



[/quote]

Ja minä kun luulin, etä variossa ja massikassa pyöritetään vaihteistoa hydraulisesti ihan simona vasten luontaista pyörimissuuntaa pakin aikaansaamiseksi... :o


Tuo on tietysti totta.Isoin periaatteellinen ero on että hydro84 on 100% hydraulivetoinen.Toteutettuna tuon ajan tekniikalla hyötysuhde=vetoteho,taloudellisuus yms asiat eri planettalta kuin nykyraputtomissa.
[/quote]

Kaiketi samaa luokkaa kuin Fendt pakilla.....
Komppaan Mikkistä. Junkkarin koneessa teräpalkin ja murskaimen sijoitus toisiinsa nähden tekee nimenomaan tuon, että kuluneilla murskaussormilla jättää "haukia" siihen kohtaan, mihin terälautaset heittävät heinän, varsinkin heikossa kasvustossa. Halvat ja hyvät murskaussormet saa leikkaamalla
10 mm nailonlevystä tasaleveitä lappuja, jotka sopivat alkuperäisen tilalle. Vähän työtä mutta hinta n. 1/3 osa alkuperäisestä ja kestävyys ainakin kaksinkertainen.
Vapaa sana / Vs: Tilusjako
: 13.05.10 - klo:20:31
Perusajatus:
Järjestely/jako on aina helpompi toteuttaa siellä, missä viljelijöitä/maanomistajia on vähän suhteessa peltopinta-alaan. Missä asutus on tiheää ja pinta-alat pieniä, ongelmat kärjistyvät.

Tilusjärjestely tai uusjako, mitä nimeä sitten halutaankin käyttää, tulee aina herättämään ristiriitatilanteita. Maan omistus on perinteisesti ollut ja varmaan tulee olemaan tulevaisuudessakin
yksi ”kaikkein pyhimmistä” ihmisen elämässä. Juuri tähän arkaan paikkaan puututaan jakotoimituksessa joskus aika rankalla kädellä.

Uusjako on maatalouden toimintaedellytysten kannalta pitkällä aikavälillä pääsääntöisesti myönteinen asia. Kuitenkin se on alkuun päästyään aika hallitsematon prosessi, maanomistajan kannalta katsottuna. Jakotoimitusta johtava insinööri on toimivallaltaan lähes ”Jumalasta seuraava”, jolla on valtaa vaikka mihin, mutta vain harvoin maataloustaustaa, jonka avulla voisi paremmin ymmärtää maatalouden nykytilaa ja eri tuotantomuotojen erityisvaatimuksia.
Siksi insinöörin tukena toimivat uskotut miehet ovat avainasemassa, sillä käytännössä vain he voivat vaikuttaa insinöörin toimintaan. Insinööri valitsee uskotut miehet, mutta yleinen kokous voi käsittääkseni vaihtaa ko. henkilöitä, jos yksimielisyyttä löytyy ja päteviä, jäävejä henkilöitä on tarjolla. Mielestäni uskotuilla miehillä tulisi olla vankka maatalouden tuntemus.
Ja heidän, kuten myös toimitusinsinöörinkin tulee olla kuuroja maanomistajien vaatimuksille, jotka selkeästi loukkaavat toisten oikeuksia.

Tilusjärjestelyä mainostetaan kaikki hyötyy-periaatteella. Se on aika paljon luvattu.
Huono maalaji tai syrjäisyys ei muuksi muutu jaossa. Jo pelkästään se, että palstat siirtyvät yleisten teiden varrelta tiehoitokuntien ylläpitämien teiden taakse, on pitkällä aikavälillä huomattava kustannustekijä. Nykyään tilusjärjestelyt tuntuvat suosivan karjatiloja kasvinviljelytilojen kustannuksella ainakin niillä alueilla, joissa karjatalous on huomattavassa asemassa.
Kuitenkin kasvinviljelytila joutuu tänä päivänä hakemaan parempaa kannattavuutta mm. erikoiskasveista, jotka taasen vaativat yleensä hyvän maaperän ja valoisan kasvupaikan.
Kesä ei vain riitä siellä syrjäisillä, varjoisilla lohkoilla, jotka kuitenkin soveltuisivat hyvin karjan rehuntuotantoon.

Teiden ja valtaojien kunnostus jaon yhteydessä on yksinomaan myönteinen asia. Nämä hankkeet olisi muuten ehkä vaikeita saada liikkeelle ja valtion tuki niille jaon yhteydessä on huomattava.
Peruskuivatus ja kunnon tiet ovat kuitenkin niitä perusasioita, jotka on oltava kunnossa, olipa tuotantosuunta mikä tahansa.
Salaojituksen tukeminen on nykyään aikaisempaa huomattavasti kitsaampaa, kuitenkin se on hankkeena kaikkein kallein operaatio jaon toteuttamisessa.

Yksi seikka lienee toteutunut kaikkialla, missä jakotoimituksia on suoritettu tai suunnitteilla, nimittäin pellon hinnan jyrkkä nousu. Se on toisille etu ja toisille haitta….
Jaon mahdollinen tulo kun yleensä saa liikkeelle osto-operaatiot oman aseman parantamiseksi jaossa. Silloin kelpaa huonompikin alue siinä toivossa, että siitä pääsee jaossa eroon.

Maanomistajan maksettavaksi jäävä kustannusosuus jaosta per hehtaari vaihtelee melko suuressa haarukassa muutamasta kympistä reilusti yli tonniin/ha riippuen toimenpiteistä, mitä jaossa on tehty.  Hankkeisiin sisältyvän arvonlisäveron saa maanomistaja toki takaisin myös valtion osuudesta, mutta se raha on varmasti käytetty siihen mennessä, kun jakolainan takaisinmaksu alkaa ;)

Saa olla eri mieltäkin   :)

Eräs urakoija osti vuoden vaihtees 202 portaattoman.Nyt oli isompia kuormia vedelles  valtu vain ulissu ja kojetaulu punaisenavilkkunu.On kait ominaisuus.

Saman ilmiön havaitsin viime vuoden lopulla eräällä omakotitalon pohjatyömaalla. Pohjahiekkaa toimittavan urakoitsijan Direct ei meinannut millään nousta jyrkkää , pehmeää vastamäkeä pers`edellä reilun 15 m3 hiekkakuorma kärryssä ! Renkaat oli sitä luokkaa että pitoa kyllä löytyi.
En vielä ehtinyt asiaa kummemmin ihmetellä ennen kuin kuski kertoi itse oman mokansa. Yritti nimittäin suurimmalla ( 0-50 km/h) alueella.
Hommaan paremmin sopivalla aluevälityksellä kuorma meni ylös että heilahti. Siis: Uudet koneet ovat sen verran mutkikkaita käyttää, että kannattaa tutustua koneen käyttöohjeisiin ennen tositoimia, vaikka kuinka oltais konemiehiä. Kuskin moka ei ole koneen vika.



On tuo 100-90 niin yksinkertainen, vikoja riittää. Sivurajoittimien kiinnityksen taka-akseliin otetaan vinkkejä vastaan? Useammat kierteet jo lähteny käveleen, jonkinlainen pantasysteemi pitäs kehittää akselin ympäri.
[/quote]

Parilla 16 mm  pannalla/puoli taka-akselin ympäri kiinni niin varmasti pysyy. Kun vielä rakentelet rajoittimen kiinnitykseen esim hydrauliletkusta
kumipuslan leikkaamaan kovimmat iskut, kestää normaalikäyttöä pitkään. Varmista vielä, että rajoittimen kiinnitys tulee linjaan vetovarsien tappien kanssa, muuten ei kestä millään.
Mielenkiintoinen aihe. Tuntuu vain siltä, että useimmissa kommenteissa on selittelyn maku. Syitä suureen ajotuntimäärään haetaan muualta kuin penkin ja ratin välistä. Jos jollain on vielä aktiivipalveluksessa yli 30 000 tuntia ajettu kone, eihän se voi olla huono, ei tekniikkansa puolesta eikä ajo-ominaisuuksiltaankaan. Tuollaisilla koneilla on tehty ja tehdään tiliä.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Kevennystä
: 28.02.10 - klo:19:24
Pojat kun kasvaa, lelut sitä myöten...  Mitenkähän traktorilla....
http://www.youtube.com/watch?v=mi8SlYGt0YM
Tuskin etuakselin kantavus on suurin ongelma. Kuormaimen teho ja sijoituspaikka huomioiden ajattelisin kuitenkin kriittisimmän paikan olevan traktorin runko. Matka taka-akselilta kuormaimen kiinnitykseen on kuitenkin toista mertriä, vaikka kuinka lähelle hyttiä sen saat asennettua.
Vääntövoimat ovat melkoisia ja sattavat väsyttää valurautarungon., apurungosta huolimatta. Hyvä hydraulilukitus etuakseliin tai tukijalat ovat välttämättömät. Kuormaimen korkea painopiste  myös tekee laitteesta aika horjakan ajettavan, mutta tasamaalla ei kait ongelma. Menestystä projektille.
Vinkkejä kaivataan sellaisista turbo-huoltajista Suomenmaalla, joilla on kanttia erittää koneeseen perustellusti muutakin kuin sitä alkuperäistä...
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: onko?
: 17.01.10 - klo:19:53
Ompa tullu nähtyä moinen ilmestys (tai ainakin vastaava tekniikka)ihan oikeissa töissä. Kerran aikoja sitten pohjoisessa kasitien varressa kevyen liikenteen väylää kaiveli (tai tasaili tai ainakin liikkui...) Huteran näköinen härveli nykykoneisiin nähden.
Mutta onhan Suomessa tehty aikoinaan paljon teitä kokonaan pillareilla, kun ei ollut kaivureita... edes tuollaisia.
Vapaa sana / Vs: Wisu
: 09.01.10 - klo:18:00
Vuosia sitten, kun viljelykirjanpito-ohjelmiston hankinta tuli eteen, tutkin monia vaihtoehtoja ja ajelin demoja. Lopulta päädyin WinSu- ohjelmistoon osin edulllisten käyttökustannusten ja toisaalta  helppokäyttöisyyden vuoksi. Ei ole tarvinnut katua.
Ohjelma on ainakin omaan tarpeeseeni riittävän monipuolinen, kaikki
olennainen löytyy, karttaosiota minulla ei edes ole.
Käyttötukea, jos on tarvis, saa suoraan ohjelman kehittäjältä nopeasti, lähes 24/7.
Sivuja: 1 ... 10 11 [12] 13 14