Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 83 84 [85] 86

Viestit - Cynic

Eikun näin: Googlaus

On se tietotekniikka hieno, kauan mietin vedetäänkö vedet vai sähköt torppaan mutta kyllä virta kannatti   ;D
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: 61000km
: 03.12.07 - klo:09:04
Lainaus
sisulla.olihan siitä kova juttu sisuviestissä takavuosina,aika paljo per päivä

Tuosta oli kerran juttua työporukassa (jonkin verran ajanut ennen itsekin) kun urakka oli juuri alkanut: me ajettiin aika painavia kuormia  ::) Skandinaviaan ja talossa oli muutama samanlainen Sisu mutta pääosin Scaniaa. Laskettiin että jos ne ajaisivat tuon urakan Scanialla niin pelkästään polttoainesäästöillä olisi tullut vuosipalkan verran nettoa enemmän omistajan taskuun.

Traktorille kyllä paljon vuodessa; onko mielipiteitä renkaista ja niiden tieominaisuuksista?
Olen muistaakseni nänhyt jossain, mutta en muista missä. Saksassa DLG testailee noita http://www.dlg.org/de/landwirtschaft/testzentrum/pruefberichte/valtra.html ja USA:ssa joku Nebraskalainen labra http://tractortestlab.unl.edu/testreports.htm. 121:stä löytyykin tietoa mutta muistaisin 141:kin olevan aika samoissa numeroissa.

Valmeteissa tuntuu olevan kohtalainen kulutus kovimmilla tehoilla kun taas puolikuormituksessa se kuluttaa enemmän kuin halvemmat merkit  ???

OT: miten muuten sai noi linkit piilotettua yhden sanan taakse?  :-[
Mitä mieltä olette pelkän etuakselin ketjuista vetohommissa? Olisivat helpommat ottaa irti ja laittaa paikalle ja ehkä vähemmän häiritsevät maantiellä, mutta auttaako niiden pito yhtään ylämäessä?

Ketjut takapyörillä varmaan paremmat, mutta miten tämä vaihtoehto?
Itse mietin vahvasti 5400 sarjalaista, kakkostraktorina kevyessä ja sopivassa kuormituksessa on ollut uudesta asti 10v 300-sarjalainen. Ei ole moittimista toimivuudessa paitsi hytin muovit jotka ovat hieman herkkiä UV säteilylle  ???. Löytyy hyvä hydrauliikka, sähkö4wd, sähkölukot, 1 vaihdekeppi alueineen, kevyt kone ja on ollut taloudellinen käytössä, joten 5400 olisi ehkä luonnollinen jatko sille.

Ei naapureiden saman kokoluokan ValtionTraktoritkaan ole tuottaneet heille pettymystä mutta ohjaamot jotenkin vanhanaikaisia, vaihdelaatikot kömpelöt käyttää, kulutus paljon isompi kuin minulla ja kaikki mitä hytin alta löytyy kuin kopioitu 80-luvulta, vieläkin uudessa A-sarjassa. Olen myös vertaillut JD:tä (ehkä 6020/30) mutta kun läheisen koneesta eräänä päivänä näkyi aurinko läpi niin epäilen vähän luotettavuutta, minulla kun ei ole varaa sellaiseen riskiin. NH/Case leiri ei kiinnosta huonon hytin takia vaikka urakoitsijakoossa se on varmaan hyvä vaihtoehto. Valtraan voisin vaihtaa mutta vastaava kone on Advance ja se ongelmia on löytynyt muista viestiketjuista + ylihinta.

Ehkä se Massikka on kuitenkin se varmin ratkaisu vaikka vikoja varmaan siitäkin löytyy.  ??? Viestin aloittajan tapaan kiinnostaa kokemukset  :-\

Vapaa sana / Vs: Oikeutta eläimille.
: 29.11.07 - klo:21:17
Lainaus
Lukion päättötodistuksissa kiilteli älliä ja kukkia ja jos ei yliopistoelämä vienyt hyväpalkkaiseen insinöörityöhön johonkin isomman mittakaavan yritykseen ja koulutus jää muutenkin hyödyntämättä, aletaan kyseisiksi aktivisteiksi ja luullaan tekevänsä parempaa maailmaa sitä kautta.

Ehkäpä, mutta aidon sosialismin ja kommunismin hävittyä viime vuosikymmenten aikana ihmisystävällisimmille aatteille, vasemmistoradikaaleille on jäänyt vähän toimitilaa, mutta paikkoja on löytynyt ympäristöjärjestöistä yms. Ehkä oikeammin tämä porukka on kaikkea kapitalismia ja muuta eksploaatiota vastaan protestina rahavoiman nykymenolle kuin että olisivat aidosti huolissaan koko yhteiskunnan toimivuudesta. Näille järjestöille sen sijaan yhden asian jääräpäille on tilausta.

Jos he tosiaan ovat kiinostuneita eläinten hyvinvoinnista voisivat aloittaa poistamalla rodeot, härkätaistelut, "eläinten" kilpajuoksut sekä eläinpuistot, joiden sijaan voisimme myydä pääsylippuja vankilaan.
Tultiin Hannoverissa lauantai illalla näyttelyn päätyttyä sisäpihan puolella kävellen kohti eteläistä uloskäyntiä, kun tätä muotoilun pohjanoteerausta ajettiin parkkiin ajoväylän viereen. Ei oikein herättänyt luottamusta, ja vaikka ihailenkin Fendtin kärkitekniikkaa ja MANnin konetta niin kyllä tuo on jo niin ruma että vaikka miljardeja olisi niin ei ikinä.

Jos Fendtiin saataisiin vielä FennoSkandista teollisuusmuotoilua niin bueno.  ;) Onneks tuossa sentään päästy eroon punaisista vanteista... :-X

Ehkä kuudella fillarilla saadaan parempi vetokyky kuin vastaavassa telakoneessa mutta kyllä voi olla vaikeaa sivuuttaa pyörämalleista vaikkapa joku JD9630 tms jenkeissä.  ::)

Oli muuten Agritechnicassa satulatraktoreita usealla standillä näytillä, saas nähdä yleistyvätkö pitkien matkojen urakointiin.
Mitenköhän tuo olisi metsäkärryn vetäjänä? Sopiiko hydrauliikka hyvin siihen käyttöön? Entä maavara/muita särkyviä osia?

Toisella silmällä olen hieman kiinnostuneesti katsonut 5400 sarjaa jos pitäisi vaihtaa, olisi hyväksyttävässä hintaluokassa. Valtra N kun on hieman liian kallis kun pitäisi olla Advance.
Metsätalous / Vs: Savottaan?
: 22.11.07 - klo:13:58
Kaipa sitä pitää taas jonkin verran kaataa puita. Paraikaa meneillään metsäkärryn hankinta naapurin kanssa, muutamia vaihtoehtoja vielä mietitään. Yleensä tullut hakattua siinä 100 m3 ja omat haketusrangat ja saunapuut päälle. Aikaa kun vaan tahtoo olla kortilla päivätyön takia, joten enemmän tullee kevättalvella tehtyä. Ihan mukavaa hommaa, kun aurinko paistaa rinteeseen ja ei tarvi urakalla tehdä.

Lainaus
Kyllähän se niin on,että hankintahakkaajaa ei voita mikään. Ei mene metsä harvaksi,tulee tukkiosuus tarkasti talteen

Hmm, no. Kyllä aika hyvä pelisilmä saa olla että pärjää puun optimoinnissa yhtä hyvin kuin nykypäivän prosessorit. Kun joku tietty tyvipöllipituus voi antaa tuplahinnan ja toinen on normaalihintainen, puun kiilamaisuus sekä absoluuttisen suoraan katkaistuna ettei vaan mene 2 senttiä liian lyhyeksi jne. Itse hakkaan itse vain sen takia etten halua isoa konetta repimään maastoa ja kuljetusteitä rikki, jälki parempaa. Massapuuta ei myydä enää, liian matala hinta suhteessa työmäärään, parempi polttaa tai tyrkyttää hakkeena sopivaan hintaan...
Tehokkaan laturin voisi löytää autohifin puolelta, oi niitä aikoja kun autossa oli Phoenix Gold:in 210 amppeerin laturi ja takaluukut tärisi  8). Koska uusien autojen laturit ovat jo kohtalaisen isoja niin ehkä noita löytyisi käytettyinä  ::)

"Kovimmat" kundit virittivät latureitaan joillain muilla käämeillä tms jolloin 80A muuttui yli 120A:ksi, vissiin perustuen siihen että laturin kotelo oli muuten sama kuin saman sarjan isompi ja sisälmykset vaihdettiin. Yeah  ;D

Pitää kysyä tyhmiä tähän väliin kun ei netistä löydy mutta menköön;

Itsellä vähän käytetty uutena ostettu traktori joka on ollut talossa kakkoskoneena ja nyt ainoana. Siinä ei ole kuormaajaa.

Tarvetta olisi kauhatöille ja itse mietin kahta suuntaa; joko ostaisin uuden etukuormaajan nykyiseen koneeseen ja ajan 5v koska traktori on hyvässä kunnossa, tai vaihtaisin toiseen traktoriin jossa olisi jo kuormaaja. Mitä tuollainen Ålö sähkötikulla (ilman kauhoja) kustantaisi tänä päivänä suunnilleen 80 hv traktorille? Muu merkki ei kiinnosta.

Tulisikohan kuitenkin edullisemmaksi vaihtaa kone, arvioisin välirahan tarpeen sataheppaiseen ehkä reiluun 15 k€.  ???
Itsellä autotallin valu edessä, jossa yksi lämmin paikka ja yksi katos paikka. Mastertop tulee kyllä lämpimään talliin, mutta onko siitä hyötyä katoksessa? Itsellä ei minkäänlaista kokemusta Mastertopista, nimen tunnen.

Katselin samaa KoneAgriassa, itsellä on 10v sitten hankittu MF ja on vielä kuin uusi, eli vaihto nyt olisi sinänsä vähemmän tappiota tuottava. Vuotuinen käyttömäärä ei sinänsä puolla mutta täytyyhän sitä elääkin...;

Pitäisi löytyä tilava hytti (mikä ei nykyisessä ole) metsävaunua varten ja etukuormaajavalmius, tarkoittaen mahdollisimman hyvin integroitua ohjausta. Ja varustus ei saisi ainakaan huonontua nykyisestä (sähkölukko, sähkö4WD, suunnanvaihdin, 1 vaihdekeppi jossa kaikki alueet, hyvä hytin tuuletus ja lämpö, lasiovet näkyvyyttä varten ja kevyt kone (alle 5t) pehmeiden kytömaiden takia, asiallinen hydrauliikka, polttoainetalous) ja kone olisi monipuolisessa käytössä seuraavat 10 vuotta. Metsäkärrylle olisi kyllä muuntuvatilavuuspumppu hyvä.

Valtran N-sarja olisi otollinen sen ohjaamon takia, ulkonäkö ok, paino ok, hydrauliikka ok mutta hallintakyynärnoja tulee vasta Advanceissa. Hinta vain karkaa käsistä kun vastaava MF 5460/65 maksaa 20k€  ???vähemmän, johon ei kuitenkaan saa 50kmh taikka etukuormaajavalmiutta.

Mikä vipu muuten Ännässä on oikella jossa jäniksen ja kilpikonnan kuva; puolittaako tuo koko vaihteiston vai mihin sitä käytetään? Helkkari kun saisi edes Dyna4 ännään niin maksaisin vaikka enemmän. Edullisempiin Valtroihin joissa on keppejä kuin suotulaitteessa en sekaannu vaikka ilmaatteeksi saisin, nyt on jo 2008. Agriassa N141 kuormaajalla 101000 euroa  :o, onnea vain myyjälle perustellessa miksi...
Lainaus
mikseiköhän kone ollut konefoorumissa

Ei saa esiintyä Claasin kilpailijana  ::)
Ihan hyviä kommentteja. Kronos ja Evi sen takia että tehtaat lähempänä kuin muiden, mutta Keslaa voisi vielä ajatella.

Ostin toissa vuonna Hakki juontokouran hätäratkaisuna mutta se on kyllä onneton tukkien kuljetuksessa, vaikka hakkasinkin ihan tien vieressä, joten nyt pitäisi saada kärry. Hakissa vain niin surkea työn jälki (hitsaussaumat, länkkyjen, nostokorvien ja läpivientien "vinous") että jos samalla periaattella tehdään isommatkin kalut niin eivät puhtaasta periaatteesta kiinnosta. Konefoorumissa katselin kärryjä ja samaa totesin sielläkin. Muuten varmaan mekaniikaltaan ok. Ehkä tässä kuitenkin pitäisi miettiä Kelsa-Kronos linjaa  :-\
Sivuja: 1 ... 83 84 [85] 86