Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 82 83 [84] 85 86

Viestit - Cynic

Lainaus
Käsitykseni mukaan, kaikkiin märillä jarruilla varustettuihin periin pitää käyttää öljyä, missä on ölisäaineistus noille jarruille. Ja eikös lähes kaikissa länsimrkeissä oo jotenkin öljyn kanssa tekemisissä olevat jarrut?

Tässä on ehkä kyseessä kaksi eri asiaa: jos naapurin koneessa on kahta öljyä, moottori + vaihteisto/hydrauliikka, niin en pelkää kytkeä yhteiskoneen perään omaani jossa on samanlainen öljyjärjestelmä. Mutta jos naapurin koneessa onkin kolme säiliötä: moottori, vaihteisto, hydrauliikka, niin hänen hydrauliikkaöljynsä ei sisällä sitä lisäainetta, mitä minun vaihteistoni tarvitsee.

Lainaus
Tuo väite että koneiden kautta öljyen sotkeutuminen on kyllä paskapuhetta. Jarrut kestää ainakin puoliks hyd öljyllä seostettua, eli jos 60l niin 30l karsii vaihtua. Kärsii monta konetta vaihtaa ennen kun toi määrä on vaihtunu.

No miten sitten esim metsäkärry, jossa kaikki sylinterit jätetty edellisen toimesta täysin auki. Niiden tilavuus esim metrin työntö x 4 sylinteriä halk 70mm tekee jo nelisen litraa. Tästä seuraa iso matemaattinen ongelma milloin öljyt on 50% sekoitettuja, mutta ehkä jo kymmenennen kerran jälkeen.

Täysin eri asia on sitten, tuhoaako joku vaihteistonsa lisäämällä siihen itse tietämättömyyttään täysin vääränlaista öljyä. Point being; itse olin sitä mieltä että ääh kyllä niitä ennenkin on käytetty. Nyt tieto on lisännyt tuskaa enkä välttämättä olekaan niin varma uskallanko sekoittaa öljyt riskittä, kyllä perän pakkojen vaihdattaminen on liiankin kallista.
Joo kiitoksia vastauksista. Tein vähän tutkimustyötä viikonloppuna ja voi todellakin olla todennäköistä että itselle koituu enemmän harmia. Sain tietää yhdestä JD:stä joka oli todellakin sanonut itsensä irti öljyjen takia. Pitää tiedustella Valmetin huollosta mitä öljyä uskaltaa käyttää, ja pitää kai sitten vaihdattaa naapureiden koneisiin myös. Erilliseen pumppuun ei löydy tahtoa, eikä oikein paikkaakaan, hintaa tuolla värkillä kuitenkin aikamoinen jo ennestään.
Lainaus
Hakesysteemit turhan kalliit perustaa, kun energian tarve on kohtalaisen pieni.

Tuotakaan en ihan allekirjoita: talossa pitää olla sama vedenkiertojärjestelmä riippumatta millä veden lämmittää, ja se on kallis. Poikkeus on suora sähkölämmitys, joka investointikustannukseltaan on edullisin mutta hankalasti vaihdettava muuhun myöhemmin.

Oma hakepannuhuone teetti parin viikon työt, se tulee uuden tavallisen autotallin päätyyn alaskaivettuna monttuun että talli näyttää tavalliselta, takapuolella kippitasku eri kattolipan läpi. Lecaa ja laastia meni jonkin verran + kaivuutyöt. Tallin teen valmiiksi kesällä. Kuitenkin stokeri + kattila maksoivat reilut 8000,- alveineen, tähän pitää vielä laskea "viimeistelytyöt" ja asennus niin se tekee 10k€ (Ala-talkkari 30kW + VetoMaxi 2m3stokeri automatiikalla). Maalämpöpumppu olisi jo maksanut enemmän + poraus, joka ei ole lainkaan ilmainen (30€/m x metri/neliö) Haketus tuottaa työtä jonkin verran, mutta vaikka tästä päivästä ostaisin hakkeen kotiintoimitettuna niin se on kuitenkin tänään sama raha kuin sanotaan lämpöpumpun vaatimat 6000kWh x 0,09 c/kWh = 540€. Eli käyttökustannukset menee aika lailla yks-yhteen, mutta niin kauan kuin rangat tulee kaupan päälle teen tällä tavalla. 20+ v päästä kun kattila on loppu ja metsät hakattu laitan maalämpöpumpun pannuhuoneeseen. Eli investointierolla lasken saavani jopa muutaman pennin työstäni.  :D
Lainaus
Tällä juttusarjalla kukaan hakeintoilija ei ole maininnut, että risuillakin on korjuukustannus sekä haketuskustannus, jotka eivät ole kertainvestointi.

Tänä päivänä bioenergia on niin kova sana että (elinvoimaisella) maaseudulla löytyy haketusurakoitsija 50 km säteellä lähes joka paikasta. Jotta he saisivat hypetyksen aikaansaaneen investoinnin maksettua täälläpäin hakettavat muutamalla €:lla kuution. Eli omakotitalon tarvitsema reilut 50 m3 vuodessa hakettaa alle 200 sadalla. Ja jos puhtaana käteen ostaa 50 m3, kustannus tänä päivänä reilut 10€/kuutio eli yhteensä 500€. Kuten alussa mainitsin, metsänomistaja ei koskaan tule saamaan itselleen palkkaa energiapuusta, joten yhtä hyvin se korjuutyö voi laittaa omaan lämmitykseen. Kuitenkin täytyy kalustoa olla rankojen, halkopuiden, massapuun ja tukkien korjuun. Ainakin minä sahaan tukkipuuta itse, massaksi menee vain se joka pakosta ei mahdu hakkuriin ja rangat kerään ja (nykyään) aion hakettaa. Ihan turhaan myyn eteenpäin massapuuna 30€/m3 josta 1/3 veroa, käteen jää työt ja purilan siirto, joka on työlästä suhteessa sen arvoon. Tottakai hake on työläämpi kuin maalämpö, mutta jos itse tekee jonkin verran metsähommaa niin se tulee kaupan päälle. Jos ei ikinä itse ole puita hakannut ja prosessori korjaa niin silloin on jo liian myöhäistä ruveta hakelämmittäjäksi.

Lainaus
Entä varaaja, olisiko 3000 litrainen sopiva jos kattila on 20-40kW luokkaa? Onko jotain erityistä huomioitavaa ennen käytetyn varaajan ostamista?


Ei liity tähän mutta kuitenkin; tiedän tapauksen jossa rakennettiin isohko okt, jossa maalämpö, 3m3 varaaja ja halkopannu. Noh, maalämmöllä mentäisiin ja klapeilla säästöä. Kävi niin että maalämmön kaikki energia meni varaajan lämmittämiseen eikä riittänyt, jos haluttiin lämmintä vettä piti etukäteen lisälämmittää klapeilla. Taisi lisäksi olla automatisoitunut niin "hyvin", että kun varaaja oli lämmin, maalämpöä ei tietenkään tar*****, mutta sen jäähdyttyä maalämpö rupesi vain lämmittämään varaajaa, ja talossa ei ollut tietokaan hienosta järjestelmästä. Käsittääkseni isäntä oli itse sen "suunnitellut". Olisi ilmeisesti pitänyt olla kaksi toisistaan riippumattomampaa järjestelmää tms.
Lainaus
Mutta sinänsä kyllä kiinnostaa mikä VOISI olla 7-sylinteriselle perustelu, ihan heti ei tule mitään mieleen. Siinä kun heti menetettäisiin tuo tasapaino-ominaisuus, niin jotain merkittävää etua pitäisi sitten tulla tilalle.

Samat sanat. Onko edes 2-tahti dieselissä niin erilainen tasapainotus että riviseiskaa kannattaa edes ajatella? Ja miksei käytetä vähän isompaa rivi-6 tai pienempää V8, joita maailma on täynnä.

Lainaus
niin se Deutsi oli niistä se sepelimylly. Myöskään viralliset käyttötestit eivät aina tue Deutsin ylivoimaisuutta.

Eikö Fendt käytä MAN moottoreita? MAN teki 2000 luvun alussa joku rivi-7 merimoottori konttialukseen, mutta sen teho oli jotain 10000kW, eiköhän pienemmällä pärjää puimurissa...  ::)
Lainaus
katso ohjekirjoista minkälaista öljyä vaatii. jontikallahan on oma hygard öljy voi lisäaineistus olla erilainen. saattaa pieni säästö tulla kalliiksi

Tästähän se taitaa olla kiinni. Itse tutkiskelin samaa ongelmaa toisessa aiheessa. Eli esim öljykylpyjarrut vaatii oikean lisäaineistuksen, mitä ei ole puhtaassa hydrauliöljyssä  ??? Sain viikonloppuna tietää yhdestä John Deerestä jossa oli ilmennyt aika vakavia ongelmia.

Kone oli seissyt toista kuukautta sesongin jälkeen, siinä oli yhteiskoneiden kautta käytetty lisäaineetonta öljyä. Isäntä oli lähtenyt liikkeelle ja eka jarrutuksessa oli jarrut pamahtanut, purettua perän ilmeni että levyjen toinen puoli (kylvyssä ollut) oli hapettunut niin pahasti että jarrut pamahtivat lukkoon ja jäi kiinni. Traktoria oli kokeiltu sen jälkeen korjata useampaan otteeseen mutta siitä ei enää tullut mitä se ennen oli.
Lainaus
Kuuskaista valokuitu, 10M

No tuossa ainut laajakaista tähän asti. Kummallista että vuonna 2008 vielä myydään kuparikaapelipaskaa "laajana".

Itsellä ADSL ½Mb, 20€/kk + alv, liittymä huono ja epäluotettava johtuen vanhasta ja pitkästä puhelinlinjasta. Talon ympärillä riittää GSM tukiasemia mutta eihän tässä maassa ole langatonta laajakaistaa ee-heei...  >:(

Kylällä puhuvat että voisi olla mahdollisuudet käynnistää valokaapeliprojekti jos tarpeeksi moni olisi kiinnostunut. Saa nähdä miten käy, pitäisi olla joku porkkana valtiolta; kotitalousvähennys, alv. poisto, tuki tms, että maaseudullekin saataisiin kehitystä. Kuitenkin aika mittava investointi yksittäiselle kotitaloudelle.
Naapuri olisi ehkä kiinnostunut hankkimaan kuormaimen kanssani, minä ajan Massikalla ja hänellä ehkä 10v vanha Valmet joku -65 päätteinen. Massikassa samat öljyt (10W-30 yleisöljy) kautta linjan mutta mitä pitää ottaa huomioon öljyjen suhteen jos kauppaa tehtäisiin? Mitä Valmeteissa käytetään ja onko Valmetin peräöljyissä "sekoituskieltoja" ja jos on niin miksi?

Valmeteista ei minkäänlaista kokemusta muuta kuin koeajoissa ajettu.

Maalämmössä valtio tietää miten mittari pyörii, hakelämpö on verotonta.

Itse investoin syksyllä stokeriin, mikään asia ei ole niin varma kuin että metsänomistaja ei tule koskaan saamaan teollisuuden raaka-aineistaan (paitsi ehkä tukista nyt kovan lankkukysynnän aikana) palkkaa vastaavaa tuloa. Eli vaikka ostaisi koko vuoden omakotitalon hakemäärän niin se on kuitenkin edullista ja suhteessa muihin halpenee edelleen.

Itse arvioin talonrakennusvaiheessa sen näin; maalämpö ehdottomasti vaivattomin ja kaupan päälle maaviileä kesäisin. Mutta; jos ottaa huomioon järjestelmän käyttöä myös muissa rakennuksissa maalämpöpumpun koon kasvaessa niin tekee myös hinta. Päädyin stokeriin, jolla voin vaivatta lämmittää myös autotallin, tulevan konehallin päädyn ja tietysti talon itse. Minulla olisi myös mahdollisuus vetää lämpöputken patterille tuulettimen eteen, pienillä muutoksilla siitä saisi viljalle kuivaajan mutta kun vielä vanha on toiminnassa niin aika näyttää. Jos se totetutuu, kattilan vaihto isompaan on helppoa. Maalämpö ei tähän kykene pienellä rahalla. Lisäksi uskon stokerin kompensoivan piikkejä paremmin kuin maalämpö, esim yksi hlö suihkussa ja lämpimän veden juoksutus ottaa hieman lämpötehoa pois muualta, mutta maalämpö yrittää kompensoida sen sähkömittarin kautta mikä on turhaa, rakennuksethan eivät jäähdy oleellisesti tämän ½h aikana.

Jos lämmittää taas pari tuhatta kuutiota niin pieni kippikärry menee äkkiä (viikossa...), joten se määrä kysyy kyllä herkemmin omaa työpanosta.
Minä olen täysin eri mieltä. Jos kaikki olisivat tyytyväisiä suomalaisiin tuotteisiin niin niiden kehitys olisi jäänyt auttamattomasti järkyttävän paljon jälkeen. Se että suomalaiset ostavat koneita ulkomailta tuottaa paineita kotimaiselle tuotekehitykselle että tuotantoa ylipäätänsä on Suomessa. Valtra valmistaa vieläkin pikkutraktoreita joiden tekniikka on 25v vanha mutta hinta sama kuin kilpailijoiden uudempi tekniikka. Hyvin se toimii mutta ainahan sitä on tyytyväinen jos ei paremmasta tiedä. Esim SisuDiesel oli valtion suojassa kauan, valmistaen paljon kuluttavia ja pohjavoimattomia koneita 80-luvulla, mutta kun paineita syntyi ulkomailta ja tehtaan olemassaolo uhattiin, ruvettiin kehittämään moottorit oikein kunnolla ja tänä päivänä niillä on hyvä ja laadukas maine.

Samaten Sisun kuorma-autot. Koska markkinat eivät olleet ennen vapaat, näyttivät -95 mallin Sisut 30v vanhoilta verrattuna jo ruotsalaisiin kilpailijoihin. Nyt sen näkee mitä tapahtui kun kehitystä ei seurattu, markkinaosuutta ei ole.

Onhan meillä tavaraa jota ei ulkomailtakaan saa, koska sitä osataan tehdä täällä hyvin, esim metsävaunut omatoimisille hakkaajille, haketuslaitteet jne.

Ja lisäksi, montako ulkomaista tuotemerkkiä on Suomessa? 50 ehkä? Jos jokainen työllistää maahantuonnin, myynnin ja huollon kautta jo 100 henkilöä niin niiden työllistävä vaikutus on yhtä suuri kuin kotimaisen konevalmistajan...
Lainaus
412 Vario pesee koko porukan kaikilla ominaisuuksillaan

Paljonko 412 Vario maksaa jos siinä olisi lisäksi Quicke 55:ttä vastaava kuormaaja? Alveineen. Renkaat vähintään 600mm takana.
Ehkä laakerissa lukikin Russin, sehän on ruotsia... ;D
Näitä linkkejä selaillessa osuu yhteen sun toiseen, tässä Yo-tuubista löytynyt aika hyvällä ajoituksella otettuja kuvia. Kliketi klik

Ja samantapaisia löytyy myös esim härkä"taisteluista" jne. Elikkä jos ne eläinsuojelijat eivät olisi niin laiskoja ja tekopyhiä niin voisivat ensin kohdistaa energiansa näiden kieltämiseen.
Eiköhän paras keino ole kuitenkin sama kuin kaikessa muussakin; jättämällä tällaiset asiat ilman huomiota ja antaa tilanteen rauhoittua. Täälläkin kirjoittamalla saadaan vain lisää vettä niiden myllyyn esittämällä asioita joita kommunistit voi kuitenkin käyttää väärin.

Ottakaa niiltä verorahojen kautta annetut rahat pois niin kyllä talven kylmyyteen häipyy tällaisetkin asiat. Tilanne Suomessa on kuitenkin eläinten kannalta hyvä vaikkakin joukkoon aina mahtuu joku huono eläintalli. Helppoa on kritisoida asioita ruudun takaa lämpimästä opiskelijakämpästä.
Tämähän sopii varta vaseti tänne "Koneet, laitteet..." mutta tekniikan osalta pitäisi ehkä vaihtaa osastoa...  ;D

Eräs BMW-kauppias sanoi naapurille, hänen ollessaan kiinnostunut 5-sarjalaisesta mutta ajoi nyt Vulvalla, että jos hänen mielestään Volvo tuntuu hyvältä valinnalta ja hän on saanut rahallaan sen minkä hän luulee tarvitsevansa ja on tyytyväinen tuotteeseen, niin hän ei voi auttaa häntä (niin syvälle vajonneena) enää.  ;D Aika hyvä huumorintaju oli myyjällä, ja naapurillakin kertoessaan.

Kohtuu utopistista jos luulee että tekee hyvän kaupan ostamalla nyt ison bensakoneen ennen hinnannousua, kun maantiet ovat täynnä Volvoja. Ja jonkun vuoden päästä tulee sellaiset käyttökulut että myynti on mahdotonta, pois antaminen ehkä onnistuu.
Sivuja: 1 ... 82 83 [84] 85 86