Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 241 242 [243] 244 245 ... 293

Viestit - metsajussi

30 vuotta kuulostaa aika rohkealta lupaukselta kyllä halvalle (?) elektroniikkalaitteelle. Ei taida edes avaruus- tai militaariteknologia saavuttaa käytännössä moista luotettavuutta säärasitukselle alttiina ollessaan.

Luultavasti nykyisen GSM-standardin mukaisella 'raudalla' ei myöskään tee mitään 30 vuoden kuluttua.

kätevä peli :D
http://www.youtube.com/watch?v=howfyTblSmQ
  vähä niinku ecologgi

Tai Menzi Muck.

http://www.youtube.com/watch?v=Jny1zrwIA-M

Vaikka tuossa turvavaijeri onkin käytössä, niin siitä huolimatta paikka näyttää vähän häijyltä oman perstuntuman osalta...

Ilman vaijereita:

http://www.youtube.com/watch?v=ELx6rYJWNtg
Suodattimista poikkeuksen tekevät pa-suodattimet. Sellaista saattaa tarvita yllättäen.

PA siis niin kuin polttoaine, tosin pers'aukisuussuodatinkin saattaisi olla hyödyllinen :-)
Power Amplifier, hmm....
Jos vantaissa tuntuu klappia kun niitä käsin heiluttelee on niistä muoviset laakeripuslat kuluneet.

Jep. Ovat halpoja osia muistaakseni,  mutta se vannasvarsi on yksin hieman ikävä kiinnittää takaisin, erityisesti jos se peltilipare siellä välissä on ruostunut olemattomiin.... apumiehestä on iloa muutenkin kuin kuuntelemassa kirouksia.

Kokeile pakittaa metri vantaat maassa niin ne osat ei ole halpoja :'( Onneksi Turenkiin ei ole mahdoton matka.

Kakkoskuski joitakin vuosia sitten testasi tämän... 2 vartta jäi sen verran suoriksi että ne jätettiin vielä käyttöön.  Silloin toivoin että edessä olisi ollut hennompi vetäjä - tai tässä tapauksessa työntäjä :-)

Muistan että vaihdossa oli vielä aika souvi ennen kuin kaikki oli taas ennallaan. Ja siellä alla oli hiukan ahdastakin ja epämukavaa kun paremman puutteessa pihalla tasamaalla ne vaihdettiin. Silloin haettiin kiireessä ihan lähimmältä varaosatiskiltä, ehkä suoraan Turengista olisivat olleet halvempia?

Jos vantaissa tuntuu klappia kun niitä käsin heiluttelee on niistä muoviset laakeripuslat kuluneet.

Jep. Ovat halpoja osia muistaakseni,  mutta se vannasvarsi on yksin hieman ikävä kiinnittää takaisin, erityisesti jos se peltilipare siellä välissä on ruostunut olemattomiin.... apumiehestä on iloa muutenkin kuin kuuntelemassa kirouksia.

Mulla olisi jopa sähköisenä, kun itseäni varten sen kopion, mutta se on todella wanhasta mallista, ja lisäksi saksankielinen. Kannessa lukee

Original Röbers Petkus Nr. 1

Saatgutbereiter
Edellä taisivat jo faktat ollakin.

Ikävä totuus lienee vaan se, että vielä keskiluokan maatilapilkki jää vähän kesyksi niin lannoitesäkeille kuin säilörehupaaleillekin. Ulottuvuutta ei pysty hyödyntämään vaikka vierestä nouseekin jne.  Koko ajan on sellainen juuri-ja-juuri fiilis, ja se ei ole mukavaa. Kokemusta viimeksi Nokan 3972 kuormaimesta

Pro-raudan mukana hommiin tuli sananmukaisesti uusi ulottuvuus, nyt tosin tarvitsee alleen nimikkokoneen tukijalkoineen jolla ei kauheasti muuta sitten tehdä.
Apulantakuormien purkaminenkin on nyt lystiä kun 500 kg nousee yli 8 m päästä.


Kaikki lautasmuokkarit on hanurista, merkkiin ja leveyteen kattomatta.

Tintatkaa mun puolesta mut kylmiksen tavoin kehoitan olla lautasmuokkaamatta.

Höpötinpöppöö. Kittisavella ehkä näin, mutta ei täällä Kura-Suomessa.

Minä kanssa hiukan ihmettelen tätä tiivistymispolemiikkia. Jos keli on oikea, minusta ei mitään ongelmaa ole. Kuten muillakin koneilla, sillä ei vaan pidä ajaa silloin kun on liian märkää - jos maa murenee työsyyvydessäkin lienee asia ok. Viljelen aika monenlaisia maalajeja (hiekkamaat puuttuvat) enkä ole todellakaan huomannut mitään ihmeempiä muutoksia vaikka silloin tällöin 'tinttarilla' ajankin. Mielestäni
olen vielä hieman turhankin tarkka näissä asioissa. Pyrin muokkarilla tavallisesti mataliin muokkaussyvyyksiin, jolloin mahdollisesti syntyvä tiivistymäkin jää varmasti roudan vaikutusalueelle. Lähinnä sekoitan sängen ja oljet pintamaahan jotta lahoaminen alkaa. Sitä en osaa sanoa mitä tapahtuu jos sillä yrittää johonkin 15 senttiin.


Enemmän tuhoa sitä tekee liian kosteaan maahan vaikka 4 m kylvökoneella, joka painaa täynnä lähes 10 t + vetäjä. Painoa per metri on yli 2 kertaa muokkarin verran.

Millä asioilla vaikutat eniten tilasi energian käytön vähentämiseen tai tehostamiseen ja sitä kautta energialaskuusi?

Minimoimalla ajaminen pellolla. Suorakylvö on tässä tietysti avainasemassa.n.

Myös ruiskutuksissa pyritään siihen, että kerta-ajolla saataisiin sellainen cocteil, ettei tarvitse pitkin kesää ajella kasvustoja tallomassa.

Tietysti kuivurin lämpöeristäminen ja yökuivauksen välttäminen + mieluiten aikaiset lajikkeet.

Sen sijaan kompaktin, edullisen ja helppokäyttöisen öljykattilan vaihtaminen hakevermeisiin tuntuu enemmän periaatteenmiehien askartelulta kuin varsinaiselta säästöjen etsimiseltä.

Samoin traktorin vaihtaminen taloudellisempaan tuntuu aika kaukaa haetulta.

Eniten säästät, kun et osta mitään.

Aika lailla samoilla urilla. Energiaa pystyisin varmaan säästämään enemmän mutta en rahaa - mikä nyt on omassa taloudessani varmaan tärkeintä.

Hake kannattaa jos se öljykattila pitää olla isompaa mallia.
paksuus, oksattomuus, virheettömyys ja suoruus, siinä kriteerit.

Nää kaiketi koskee sekä tukkia että myyjää..?

Hih... mä en kyllä täytä ainakaan paksuusvaatimusta enkä oo virheetönkään... oksia ei kyllä taida olla kuin yksi :-)
Nää erikoispuun ostajat ei yleensä hyväksy motopuita ja se käypä puu on sitten pääasiassa sitä priimaa tyvitukkia.
väli ja latvatukkeja eivät huoli ja aika monelta firmalta on kielletty ostomiehiä ostamasta niitä pelkkiä latvapään tukkeja jolloin niitten markkinointi on ongelma jossei lykkää kuitukasaan ja tukin parempi hinta on tuhottu siinä.

Myöskin se paremman hinnan hyöty häviää siinä että kiertoaika kasvaa huomattavasti kun puu pitää kasvattaa tiheässä ja hitaasti.

Ja vms:n hehkuttama taimikosta tukkiasentoon kasvatusmetodi ei tuota kun bulkkitukkia ja huomattavan suurta kuitupinoa  ;)

Mulla se meni niin, että päätehakkuun osti firma joka halusikin mielellään vain kuusitukkia. Jätettiin sitten kaikki männyt pystyyn, olivat siinä sitten siemenpuinakin. Muutaman vuoden päästä tein sitten männyt pois, laatutyvet menivät toiseen osoitteeseen ja tavalliset tukit pikkusahalle. Järeät kuidut taidettiin sahata omaan käyttöön, pikkukuituja en enää muista mitä niille tapahtui - olisiko meneet energiapuukasaan josta sai vähintään saman hinnan kuin mäk:sta. Se jäi mieleen että ne isot tyvet olivat aika tokinaisia ajella ja nostella. Yksikään ostaja ei siis ollut näitä suuria intregraatteja, ja homma oli kaiken kaikkiaan mallia organisoi-se-itse. MHY taisi vinkata suunnan niille tyville.
Aina kannattaa myydä. Ostaja vaan kannattaa harkita tarkkaan. Jos on tieheäsyistä mäntyä, niin puusepät tykkää. Mettävirmat lyö ne kuitenkin vaan sorviin ja tekee jotain ***** vaneria.

Juuri näin. Männyn erikoistyvistä olen saanut vähintään 1,5 kertaista hintaa tavalliseen tukkiin nähden valitsemalla oikean ostajan. Vaatimuksia muistaakseni latva min 25 cm, oksia tai muita virheitä ei saisi  (sisältäkään) löytyä. Toisaalta lyhin mitta  oli kai 31 dm. Jonkun yksittäisen virheen sai myös väliltä vähentää pätkänä pois pidemmän pöllin tapauksessa mikäli oikein muistan. Eli paksuus, oksattomuus, virheettömyys ja suoruus, siinä kriteerit.
Moottoripuolelle on Euroopassa kai vähän pakko tunkea jo anturia ja elektroniikkaa jos meinaa täyttää päästömääräykset.
Kun tullaan ilmasta lähemmäksi vettä niin tuollaisia(kin) monstereita idässä tekivät. Eli ekranoplan:

http://englishrussia.com/2010/03/12/ekranoplan/

Vehje on yksinkertaisesti valtava. On siinä pilotilla/kipparilla varmaan ollut aika juhlava hetki kun on rannalla vääntänyt tehot kaakkoon ja 350 tonnia alkaa viistää vedenpintaa.

http://www.youtube.com/watch?v=V8Nu94khHoo
Sivuja: 1 ... 241 242 [243] 244 245 ... 293