Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 236 237 [238] 239 240 ... 293

Viestit - metsajussi

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Puimuri
: 07.08.14 - klo:21:49
NH8030 1600 h
Kaveri teki itse harrastesahalaitoksen, jossa moottorina joku 10-heppainen kone ja pitkä laippa. Kulkee kiskoilla samaan tapaan kuin kaupalliset pikku vannesahatkin. Viimeksi teki noin 70-senttisistä pölleistä hirsiaihioita.
Ketjuja on hankittu Logosolilta, paikallisesta moottorisahaliikkeestä (jossa teroittavat ne kai itse), sekä jonkun olen ajanut omalla teroituskoneellani.

Kyllä niistä ihan siististi leikkaavia saa, jälkeä ei juuri erota kenttäsirkkelin jäljestä.
Teroituskulma on lähellä suoraa kulmaa, en muista tähän asteita mutta luokkaa 75-80 astetta.
Ei ne kalliita tuolla Logosolillakaan ole, mutta toimitusaika taisi olla hiukan pitkähkö ainakin viimeksi.
Vakioketjuahan ne muuten ovat, paitsi ehkä pituus.
juu samaa mieltä, mutta tuo vaihteluväli vaatimuksena on jo niin suuri että vaikuttaa käyttöikään aivan varmasti.. mieluiten sitten niin että koko poksi lopettaa toimintansa heti kun jännite väärä eikä pelaa vain puolivaloilla niinku useimmiten.. ja sitte kusseny viä juurijajuuri pelaa niin eihän sille mitään tartte teherä...

Jopa minä osaan suunnitella hakkurin joka selviää suurinpiirtein tuosta tulojännitealueesta ja tarjoilee turvallisesti ampeereita vaikka juuri tasan 12 V. Ja jos laitteessa on jotain älyn tapaista niin rautaan jännitevalvonta joka pitää älyn tukevasti resetissä kunnes käyttösähkö on ollut jo hetken taas kelvollista. Fiksummasta hakkuristakin saa PowerGood-tiedon yleensä ulos. Vehjes voisi jopa jollakin tapaa kertoa käyttäjälle että sille tarjoiltu sähkö alkaa olla turhan surkeaa sorttia, jo ennen kuin se lakkaa kokonaan toimimasta.

Luultavasti ainakin Boschin sähköinen nostolaiteohjaus on tehty oikein, tietääkseni niitä harvemmin hajoilee tai edes sekoilee. Samoin moottorinohjauspurkit toimivat melko luotettavasti, ottaen huomioon että ne ovat käytössä aina kun kone käy tai startataan, kesät ja talvet, helteet ja pakkaset, tärinät ja tutinat.

Se on totta että 24 V olisi nykyään jo paljon fiksumpi valinta.
Tähän sanoisin että ne boksit pitäisi kyllä suunnitella niin että toimivat vähän heittelevilläkin jännitteillä. Eivätkä ainakaan hajoaisi vaikka menisi pieleen enemmänkin. Ajoneuvokäyttöön tulevan elektroniikan pitäisi toimia välillä 6-30 V ja lisäksi olla suojattu tuon alueen ulkopuolelle meneviltä jännitteiltä, väärältä napaisuudelta jne..

Ai niin mutta se vähentäisi varaosamyyntiä.
Mulla kotona saumattu peltikate vuodelta 38. ;) Vielä siinä määrin hyvässä kunnossa, että vienee tämän sukupolven hautaan asti. ;D

Jostain 30-luvulta se on täälläkin, epäilisin 34. Leimoissa lukee Sampo.
Yhdelle kattokauppiaalle sanoin että taitaa vielä kestää tästä hetkestä pidempään kuin niiden uusi.
Navettaan saumakatto oli laitettu huopakaton tilalle joskus 50-luvun alussa.

Waltterit ovat hyviä.

Olen tyhmyyttäni 2 kertaa ylikuormittamalla kiertänyt vanhasta W-scheidistä putken poikki. Haarukat ja nivelet ovat kuin uudet. Makarooneista leviää samassa tilanteessa haarukat ja/tai katkeaa ristitapit....
Aika sujuvasti porukka taas sekoittaa yksityistalouden ja yritystoiminnan vesijetteineen ja muineen.

Voihan sen ympärihyörivän ostaa yksityispuolellekin jos sellaisen lelun tahtoo.

Tunnustan että itsekin ostaisin ennemmin kaivurin kuin mönkkärin kärryineen ym.
Jos siis olisi ongelmana tuollainen summa ylimääräistä harrasterahaa...

Toisinaan tuntuu että tässä ei ole kysymys kustannuskriisistä vaan tulokriisistä...
Kaikki magneettikytkimien, releiden, kontaktorien jne kelat lämpenevät; mitkä enemmän, mitkä vähemmän.
Kyse ilmeisesti puimurista eikä esim ajosilppurista tms..?

En ole juuri tuota koskaan kädellä koettanut, mutta sanoisin että joku reilu 50 C on varmasti normaalia. Varsinkin näillä helteillä.
2-roottorikarhottimen kuskin ominaisuudessa havaittua (2x4m tai 3x4m yhteen isolle noukkarille):

- nopeuttaa noukkarin ajoa huomattavasti. Pystyy loiventelemaan nurkkia ja oikomaan mutkia
- jos noukkarilta jää rippeitä vaikka pahaan kulmaan, on ne helppo sipaista seuraavaan karhoon mukaan
- ei tarvitse noudatella niiton reittejä orjallisesti jos joku muu linja on optimaalisempi
- voi samalla siirrellä tavaraa pois pylväiden ym esteiden vierestä, noukkarilla ei tarvitse yhtään vekslailla, lasettaa vaan eteenpäin
- iso noukkari nielee suurtakin karhoa julmaa vauhtia kunhan karho on tasainen ja hyvämuotoinen
- painavalla yhdistelmällä ei tarvitse survoa niin tiheään, peruuttelusta ja vekslailusta puhumattakaan
- kun pelto on tasainen ei se karhotin maata raavi sen enempää kuin noukinkaan. Poikkeuksena peltoon survotut urat, ylös jääneet penkat tms, mutta sellaiset kyllä pöläyttää ilmoille jo niittopalkkikin.

Yhtään kiveä en ole liikkeellä nähnyt, eikä vaunun teriäkään tietääkseni mennyt, mutta ei niitä sattumia noilla pelloilla ole muutenkaan. Savonmuan Hiliman pelloilta ei mulla ole kokemusta.
päisteen kyntö olis mielenkiintosta nähdä miten se hinattavalla toteutetaan

Sillai kyntämällä... no joskus mä  jätän suosiolla päisteen päihin  pienet kyntämättömät neliöt. Jossain vaiheessa käyn sitten kultivaattorilla ohimennen viimeistelemässä. Eihän tuo nostolaiteversiosta eroa kuin siinä että matka traktorista ekaan siipeen  on vähän pidempi. Eli ojan tullessa vastaan kyntämätöntä jää hiukan enemmän koneen alle, ja kaikkilla terillä ei pysty aivan ojasta lähtemään. Sen jääneen tilkun voi sitten kyntää pois päinvastaiseen suuntaan lähtiessä jos viitsii peruutella. Ei tuo ole paha peruuttaa, sitä takapyörää voi kivasti joystickistä ohjailla. Tai on se paha jos ekaa kertaa opettelee. Ja kurakelillä peräpyörä ei välttämättä nouse vaosta (jos sen sinne lipsauttaa) laskematta hetkeksi teriä maahan.

Avo-ojaiset, puolen hehtaarin kolmikulmat ja muut kasvimaat ajelen vanhoilla Fiskarsseilla. Ei niissä suurta pääomaa kiinni ole, romumies saattaisi jotain antaa....

Sitä en tiedä miten päistehomma käy oikeasti isoilla auroilla, joku pitkä 7+ vaunuaura tms.
Jostain syystä noilla kyntävät niitä kymmenien tai satojen hehtaarien lohkoja.... ehkä niillä on nurkkakoneeksi työllistettynä yksi 936 + 6-teräiset nostolaitepaluuaurat noihin päisteentiivistyshommiin :-)))

Itse kaipaisin noihin hinattaviin lisää siipiä - kehtaisi laittaa isommankin vetäjän perään kuin tuon 90-heppaisen - niissä kun eivät tule nostolaitteen rajat vastaan. En kuitenkaan viitsi siitä ilosta juuri maksaa, koska kyntäminen on jäänyt viime vuosina tosiaan melko vähiin.

Tosin tuota kuormanpito venttiiliä mitä kaipailin ei saanut mistään. Joten heitin ko mötikällä vesilintua. Ja liitin putken suoraan sylkkyyn kiinni ja tulppasin ohjaus putket.


Periaatteessa lienee kuitenkin geneerinen hydrauliikkaosa - hyllystä löytyvän standardiosan mekaaninen asentaminen entisen murikan tilalle voi tietysti olla haasteellista.

Yleensä kaikki ilmavaivat johtuvat pumpun imupuolen vuodoista....
http://195.165.181.3/tmp/kyntoa.mov

(kannattaa tallentaa ja katsoa sitten)

No huh... 320x240, 3933 kb/s, suoraan kameran jäljiltäkö? Kyntö ja kääntyminen käy kyllä sujuvasti.

Ööh... juuh, tuo on peräisin jostain tuntemattomasta kamerasta (kaveri kuvasi) enkä jaksanut paneutua siihen kunnolla. Mun järki ei oikein kestä näitä helteitä.
Ffmpeg ei näköjään osannut muuttaa bitratea, kdenlive sitten osasi.

Päivitin linkin järkevämmän kokoiseen filuun.

Kiitos huomautuksesta :-)


http://195.165.181.3/tmp/kyntoa.mp4


Nuo mun raahattavatkaan eivät loppujen lopuksi kaipaa hirmuista päistettä.
Se auttaa kun aurat ovat kaukana takana eikä traktoria tarvitse saada vakoon heti alusta. Jos on harjoitellut niin päiste menee kytkimeen koskematta.
Päisteiden kyntäminen onkin sitten oma temppunsa...

http://195.165.181.3/tmp/kyntoa.mp4

(kannattaa tallentaa ja katsoa sitten)

En ole kyllä pariin vuoteen kyntänyt metriäkään.
Kyllä mä yritän aina saada jossain välissä havaitut viat ja ongelmat korjattua ja kunnolla huollettua.
Mitään silmäruokapuunaamista en jaksa harrastaa, jos 20 vuotias maali on haalistunut niin sitten on. Ei vaikuta tuntisaavutukseen eikä luotettavuuteen. No eipä mulla puunaamisen arvoisia vehkeitä juuri olekaan. Pestään kyllä paitsi laakerit.

Tavoitteena on että seuraavan kerran konetta taas tarvittaessa kaikki olisi kunnossa ja ajoa vailla.

Jostain käsittämättömästä syystä tuohon tuntuu tulevan poikkeuksia. Koneesta löytyy yllättäen viime kerran viat plus vielä pussillinen uusia :-(( Näin erityisesti kun yhtä kiirettä seuraa toinen kiire ja vielä kolmas perään, siinä ei jää väliin aikaa eikä intoa rempata. Ainakaan jos yrittää elää vielä hieman muutakin elämää kuin konekuskin ja huoltomiehen.
Sivuja: 1 ... 236 237 [238] 239 240 ... 293