Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 224 225 [226] 227 228 ... 231

Viestit - metsajussi

Pitäiskö laittaa vaahtomerkitsin kylvökoneeseen  :o Syksyllä sitten puimuriin  :o

Mut asiaan. Ei kai tuo ajo-opastin voi mitenkään olla niin tarkka ettei se tekisi tuollaiseen kylvöhommaan näkyviä "naimaraitoja"  ???

30cm tarkkuus, kivat naimaraidat.............

TosiMies liittää gepsiinsä tietysti RTK:n...
Niin ja aina voi käydä iltahämärissä säätämässä naapurin sitkaimet 20 cm pitemmiksi :-)))
Sulla on sitten mahottoman kokoinen vetäjä kolmemetriselle jos etupyörien ulkoleveys on sama kuin kylvökonen leveys... tietysti jos on jotkut mammuttirenkaat niin sitten.

Mulla ei kyllä ole eturenkaiden ulkoreunojen väli kolmea metriä. Takarenkaidenkaan edellisiin jälkiin ei tuo temppu ihan onnistu, vaikka takalevikkeet vähän kylvökonesta leveämmälle jäljen jättävätkin.

Joskus oli pienemmässä massikassa etulevikkeet ja silloin saattoi tehdä suurinpiirtein noin - vähän jo päällekkäinkin sai jäljet ajaa edellisten takalevikkeiden jäljen kanssa..

Tuo haran piikkitemppu voi kyllä toimiakin, ei siinä mitään. Vaan eipä sitkaimistakaan juuri muuta haittaa ole kuin hinta sekä se että niitä ei kannata ajaa tolppiin tms pujottelukeppeihin... toisaalta kyllähän sitä vähän aikaa ajelee ilmankin että voi jättää suosiolla ylös jos alkaa esteitä olemaan turhan tiheään. Jos siis epäilee itseään.
Kyl osaatte pirun vaikiaksi tehdä niinkin yksinkertaisen asian kuin kylvön.

KOLMEN metrin kylvinkone ei tartte mitään sitkaimia eikä opastimia.


Mä olen kyllä havainnut sitkaimet ihan hyödyllisiksi kolmemetrisessäkin. Kun äkeessä on samanlaiset jälkiharan piikit kuin kylvimessäkin, ajosuunta sama ja aurinko paistaa päin pölyisiä laseja niin ei sieltä mitään erota. Kun ei tahdo erottaa sitä sitkaimen jälkeäkään jos paistaa ihan samaan suuntaan.

Vielä kun siivu on riittävän pitkä (vajaa kilsa) niin se kylvetty ehtii kuivuakin aivan saman väriseksi kuin ajamaton. Tähtäile siinä sitten... paljon rennompaa kun reilusti näkee missä pitäisi mennä eikä tarvitse 'varmuuden vuoksi' alkaa hivuttamaan lähemmäksi :-).
Vuoden lopussa pistää tiinut täyteen niin tarvittava määrähän on juuri se mitä on kulutettu :-)
Ajaahan moni autollakin vähän reippaan puoleisesti.

Siinä on vaan vissi ero tuleeko 5 m leveän kylätien metsämutkassa reilua viittäkymppiä vastaan amis-corolla, vai 4 metrin Rapidi ja vetäjä täysillä levikkeillä .

Järjen pitäisi lisääntyä lelujen koon mukaan.

Nimimerkki 'onneksi ojien kunnossapidosta tingitään' :-)
Eipä tuosta paljoa voi sanoa, mutta ekana tulee mieleen

- näyttää melko rauhalliselta, ellei peräti hitaalta
- omalla kohdalla 200 mm katkaisupaksuus jää pieneksi

Joskus selvitin tuota korroosionestoa kun ei ollut oikein mielenkiintoa vaihtaa kymmeniä litroja lientä erääseen järjestelmään. Ilmeisesti noita lisäaineita voisi lisätä jälkikäteenkin ellei jostakin syystä halua vaihtaa koko nestettä.

Alla olevan tiedon tosiaan sain, minulla ei sen enempää tietoa ole.

-----

Korroosion estoaineenahan noissa glykolipohjaisissa on
natriumnitriitti NaNO2, sama aine jota käytetään lihajalosteissa esim.
makkaroissa säilöntäaineena (E-250), joten ei erityisen vaarallinen
järjellisesti käyttettyna. Annostus on seuraavanlainen: laimentamaton
pakkasneste sisältää tuota natriumnitriittiä 0,5% ja valmis 50/50
käyttöseos 0,25%.
Sen traktorin vedenerottimen kapasiteetti siis tuskin riittää jos säiliöön on päässyt vettä enemmälti.

Mistä sinne sitä vettä niin suuria määriä voisi päästä?

Mistä minä nyt varmasti tiedän mutta jos katsot sinne omaan löpösäiliöön niin aika monta rööriä siellä säiliön yläosassa on joista vesi voisi teoriassa päästä, olisko mun pöntössä jopa puolenkymmentä ja toiseksi nykytraktoreissa ei ole sellaista kirkasta läpinäkyvää vedenerotinta josta päällepäin näkisi että hei, tuollahan on kapoittain vettä.....

Kysyin tätä ihan vain seurattuani threadia alkua ja siitä päässeeni siihen uskoon että tähän ongelmaan löytyisi vihdoinkin jokin todellinen ratkaisu.....

Mun tankkauspöntössä ei ole kuin täyttöaukko, tuuletusputki ja imuputken laippa johon sähköpumppu on pultattu kiinni. Täyttöaukonkin tiiveydestä olen yrittänyt pitää huolta rankkasadetta ja lumituiskua silmälläpitäen.

Jos sinne säiliöön todella joutuu vettä ämpärikaupalla niin vitsit ovat vähissä. Siinä ei mitkään kikkakolmoset enää auta :-( Antaa ensin erottua rauhassa ja laskee sitten pohjapropusta hiljalleen pois.

Jos löpö saa seisoa rauhassa läpinäkyvässä astiassa niin kyllä vesi erottuu pohjalle näkyväksi kerrokseksi. Jos epäilee löpön laatua niin pohjatulpasta kirkkaaseen pulloon ja muutaman tunnin päästä tuloksen voi katsoa. Kyllä se erottuu, toinen keino on laskea erittäin tiheän siivilän läpi, vesi jää helmiksi siihen päälle.

Tosiaan kaikissa koneissa ei enää ole läpinäkyvää erotinta, kehitys on mennyt siis tässäkin taaksepäin.
Jos vesi on jatkuva murhe, niin sitten kannattaa jo laittaa kunnollinen erillinen suodatin sitä varten. Pienemmät menevät vaikka CAV:n perusrungolla, ei maksa paljon. Isompiin vehkeisiin tarvitaan enemmän läpäisyä, tuosta löytyy varmasti pätevät - hintalappua en kommentoi :-/

http://tinyurl.com/parkerfilters

Varmasti kuitenkin halvempi kuin yksikään CR-pumppuremontti.
Sen traktorin vedenerottimen kapasiteetti siis tuskin riittää jos säiliöön on päässyt vettä enemmälti.

Mistä sinne sitä vettä niin suuria määriä voisi päästä? Tietysti jos sitä öljyfirman säiliäautolla tuodaan niin sitten ongelmia riittää. Siitä kuuluu sitten öljyfirman vastata. Jos on pöntön tyhjäksi laskenut ja siistiksi tarkistanut, ja täytön jälkeen vettä löytyy reilusti, niin syyllinen on jossain muualla. Pitkän ajan kuluessa vajaaseen säiliöön tietysti kondensoituu vähäisiä määriä.

Niiden muutaman kymmenen vuoden aikana mitä olen löpöä taivaalle hävittänyt, niin varsinaisia vesiongelmia ei ole ollut kertaakaan. Joskus olen vedenerottimen lasikupissa pienen tilkan havainnut, ja laskenut erottimen pohjapropusta astiaan.

On muuten hirvittävä haju kun vedenerottimessa on muhinut vettä ja polttoöljyä vuositolkulla, helteet ja pakkaset. Tuli kerran yksi käytetty kone, jossa ei suodattimia ollut vaihdettu varmaan viiteen vuoteen ja lasikuppi oli puolillaan vihertävän kellertävää lientä. Vaihtaessa vielä kippasin sen käsilleni, haju muistutti jotain mädäntyneen löpön ja jonkin paskalietteen imelää sekoitusta. Yäk vieläkin. Eipä tullut vaihdetua suodattimia turhaan.

Polttoainehygieniaa kannattaa pitää yllä, säästyy monelta murheelta.
Tuo Bell näyttää aika hassulta kapistukselta - olkoonkin että on tehty hieman pienemmän pöllin liikutteluun.

Tulee tuon kaivukoneen jälkeen, jossain minuutin jälkeen. Ketteryyden puutteesta ei voi syyttää.


http://www.youtube.com/watch?v=pzI46UA-J_8&NR=1
Onko HD-malli?
Mä tilasin kerran 2 tynnyriä öljyä eräästä ei-maatalouskaupasta. Tynnyrit tulivat pihaan parin päivän päästä. Seuraavana päivänä tuli taas 2 lisää... piti jo soittaa että ei ollut tarkoitus olla päivittäinen kestotilaus :-)
Tilauksen hoidellut myyjä oli juuri samana päivänä jäänyt lomille, ja hommia jatkanut kaveri oli nähnyt lapun pöydällä ja ajatellut että tuo siltä varmaan jäi hoitamatta ja laittoi uudelleen menemään. Ei siinä mitään, kyllä ne käyttöön menivät molemmat toimitukset, vaikka hövelisti olisivat liiat hakeneet poiskin.

Metkossa olen kerran ihmetellyt, kun yrityksen kevyen pään hakkuupääuutuutta oli työnäytöksessä esittelemässä sellainen henkilö joka ei varmaan ollut koskaan nosturia käyttänyt, siitä  esiteltävästä vehkeestä puhumattakaan. Hommasta ei tullut niin kertakaikkiaan mitään, ei voinut kuin hyväntahtoisesti nauraa. Arvomme seuraavan vivun ja jossain välissä jonkun väärän nappulankin. Oho eiku, mites tämä nyt... ei se ollu toikaan.. heeetki... ups nyt se tipahti.. otetaas alusta.. äh.. ei sinne.. TOI se oli..  mitäs sitten.. ei tuo vaan...

Ei ainakaan voinut sanoa että esittely oli ennalta säädetty näyttämään helpolta ja toimivalta.
Tämä kaikki on seurausta ilmastohörhötyksestä.
Moottorit tulevat kalliimmaksi ja kukas sen muu maksaa kuin loppukäyttäjä.
Nyt kannattaa haalia varastoon ei kusimottoreita niin pärjää seuraavat 20 vuotta kevyesti.Nyt traktori kaupoille kipin kapin ennen kuin kusimoottorit tulevat pienenpiinkin pakollisiksi. Näin toimien säästää rahaa ,eikä tarvitse kusien kanssa läträtä.

enpä usko että urean lisääminen pakosarjaan vaikuttaisi ratkaisevasti moottorinohjauksen luotettavuuteen ja tuleviin korjauksiin. Kyllä se takapakki on otettu siinä mielessä jo silloin kun on siirrytty mekaanisesta syötöstä sähköiseen tietokoneohjauksineen, että turha venkoilla kun kakki on jo pöksyssä. Jos uutta konetta tarvitsee lähitulevaisuudessa niin tuskinpa 'kusimoottoreita' kannattaa vieroksua sen takia.
Mahdollisesti sen urean käytön ohittaminenkin on näissä ensimmäisissä helpompaa kuin tulevaisuudessa... softat kun kehittyy niin uusien ohjelmien teko on aina työläämpää.
mitä kuorma-autopuolen juttuja kuuntelee, niin aika harvon kuulee puhuttavan mistään moottorinohjauksen vioista, kyllä ne viat on vesipumppu, turbo ja itse suuttimet, ja kun ottaa huomioon että noilla revitään täysillä myös pakkaset niin on ´se ihme jos ei maataloustraktorissa nuo ohjauspuolen härpäkkeet kestä, tietty jos kone asuu navetassa ja aina paskasena niin ongelmilta ei voine välttyä...

ja kuka oikeasti kaipaa autoonsa kaasutinta ryypynvipuineen.....

Ei varmaan kukaan.

Luotettavuus kärsii kahdesta syystä:

- mitä enemmän systeemissä on antureita, venttiilejä, johtoja ja liittimiä, sitä todennäköisempiä ovat erilaiset sähköviat

- ja jos valmistaja vielä valitsee 'ne halvemmat' liitintyypit ja johtosarjat, niin ei hyvä seuraa

Kyllähän ne uusina pelaa aivan kohtuullisesti. Tilanne on toinen kun kone täyttää 10 tai 15 vuotta. Ai niin mutta silloinhan kuuluu jo ostaa uusi isolla rahalla ja entinen kierrätykseen.
Niin jos kovaa urakkakampetta etsit niin joku slagkraft.

Vaatii sitten vähän erilaiset resurssit alustaltakin, ei käy kotitarvepuuhasteluun painonsa, hintansa, puomin ja öljyntarpeen osalta :-(
 
Sivuja: 1 ... 224 225 [226] 227 228 ... 231