Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 222 223 [224] 225 226 ... 293

Viestit - metsajussi

Oireet:

- koneen käydessä tuntuu että painetta löytyy koko ajan niin A- kuin B-linjoistakin. Letkujen kytkentä hankalaa koneen käydessä.
- vuotavat todella reippaasti läpi. Eli sylinteri ei todellakan pysy yhtään paikallaan ilman erillistä lukkoventtiiliä.
- käytettäessä tuntuvat suhisevan ja pihisevän ylimääräisiä ja osa tuotosta voi olla hukassa.

Menevätkö nuo oikeasti noin järjettömän väljiksi vanhuuttaan, vai onko siellä esim. joku tiivisteongelma jonka pystyy korjaamaan?
En ole niitä vielä viitsinyt purkaa (ei oikein jaksa kiinnostaa...) mutta olisi kiva tietää ennalta että nakkaanko suoraan mäelle ja korvaan muulla lohkolla, vai kannattaako niitä sen enempää tutkia?

Sinänsä hassua että kaikki 3 tekevät tismalleen samaa. Luulisin että jos joku kara olisikin pilalla niin eivät kuitenkaan kaikki 3 samaan aikaan.
Asennanko tuppisovitteet miten kovilla pulteilla riittääkö 8.8 varmaan laippaan saa olla 10.9?

Mulla on laipassa 12.9.
Välillä yksittäisiä katkeilee kovan paukahduksen saattelemana, lieneekö sitten liian kovia?
Tai sitten pääsevät löystymään huomaamatta.

Tynkä oli kyllä originaalin tilttirungon reiässäkin silloin kun tuo mulle tuli... että joku muukin oli niitä poikki sannut.

Sivulle ei kannata kääntää, pyrkii ojaan.... :-)
Kyllä se savu vaakasuunnassakin kulkee. Vedon aikaansaaminen voi olla haastavaa mutta kun alkuun pääsee niin onnistuu. Kun tuo putken piippuun niin kannattaa kääntää putki 45° jotta piipun vastapuoli ei halkea liiasta kuumuudesta.
Uskotko itse tähän? :o ;D

Joo koska tämä on ihan oikeasti tapahtunut. Saunan kiukaan hormi oli liitetty vaakasuorassa ja se halkaisi piippun vastapuolelta. Siksi kiukaiden hormit on yleensä 45° yläviistoon.
Joo, nyt ymmärrän mitä tarkoitat, paljonhan tulisijat liittyy ihan suoraan hormiin lyhyellä putkella. Oliskohan hormissa/ lämmittäjässä :P ollu jotain muuta vikaa. Vaakaputkessa taitaa suurin ongelma olla tuhkan kertymisessä.

Tuo piippuun liittymisen kohta on pahin juuri kiukaan tapauksessa. Muut kunnolliset tulisijat eivät päästä piippuun yhtä kuumia palokaasuja kuin säästömallin peltikiuas. Siellä voi putki punoittaa kun lieska tulee putkeen saakka eli mennään siellä 500-600 C. Tuota kun puhaltaa yhteen kohtaan muuten kylmän hormin kylkeä niin kyllä siellä tiili lämpölaajetessaan liikahtelee. Ei ole humpuukia tämä juttu. Omin silmin havaittu :-(

Tuosta vaakahormista... piipun lienee syytä olla mielellään (pysty)suora, mutta ei tuo vaatimus koskene yhdyshormeja. Ainakin tein Ihan Ite noin 2 metriä pitkän vaakahormin kattilasta, tiiliseinän läpi päädyssä ulkona seisovaan piippuun, eikä siitä ollut yhdelläkään tarkastajalla mitään valittamista. Hormi ja piippu ovat kyllä terästä... tiilihormi voi olla eri juttu. Nuohousluukunkin siihen yläkulmaan laitoin, mutta ei sinne mitään tuhkaa pysähdy, vetoa on sen verran. Tuhkat jäävät ulos piipun alaosan 'umpiperään'.
Pystylähtö ja vaakahormi ovat 200 x 200 ja piipun halkaisija sisältä luokkaa 315 mm, seinämät 8 mm. Ei ihan ensiksi syövy puhki.
Ostin nyt kronos 650 + 805 valmetin tuppisovitteet, nyt pitäisi saada tohon kuormaimeen koura ja kääntäjä sekä riipuke, kelfrillä on ainakin halpoja kouria ja kääntäjiä tekeekö niillä mitään?

Jos vähänkin enemmän kourailee niin kannattaa ehkä kattoa vähän ammattimaisempia kouria. Ittellä uusi kesla ja se on hyvä, mutta toki varmasti kronosta ja kranabbia jne jne löytyy hyviä kouria. Tähänkin taitaa pädetä että hyvään ja halpaan tarvitaan kaksi.

Jep. Kai ne Kellfrinkin kourat menevät jos nostelee vaan risuja, pieniä puita ja vielä varovasti. Mikäli on tarkoitus myös kiskoa ja repiä maahan jäätyneitä pöllejä, nostella kiviä tai nyhtää kantoja niin en hetkeäkään noita ajattelisi. Joku taisi joskus mainita tuollaisesta että kun oli koura kärryn palkissa kiinni ja otti ajaessa vähän kantoon niin heti oli leuat vinkkelissä. Omani on joku Vahvan kopio, sillä on kyllä tehty kaikkea mitä kouralla voi ikinä keksiä tekevänsä. Toistaiseksi se on vielä suora ja tapitkin alkuperäiset. Ja mulla on nosturissa voimaa joka suuntaan ehkä keskivertoa maatilapilkkiä enemmän, taulukon mukaan nostaa kolmen metrin paikkeilla lähes 2,5 t ja muuten kääntääkin 22 kNm. Ja sitä voimaa on kourallakin tosiaan käytetty monta kertaa kaikki mitä löytyy, alkaen isojen peruskivien nostelusta päätyen kokorunkojen kiskomiseen. Olen varmaan tullut jo liiankin luottavaiseksi sen lujuuteen, seuraavaksi on varmaan tappi poikki ja rauta vänkyrällä :-( Pinoonhan tuo mun versio ei mitenkään mairittelevasti uppoa mutta toimeen on tultu.


Tuossa jotain aihetta löysästi sivuavaa juttua, ilmeisestikin ihan pienistä kourista:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=465000&sid=e30db3a2f2b948ad3e2d040f6d14166d
Minä olen päätynyt sellaiseen valintaan, että pyrin yleensä tekemään hommat huolellisesti ja valinnat ammattitaidolla (onko sitä ?) mutta en käytä kovin korkeita rahallisia panoksia. Olen kokenut korkeissa panoksissa ongelmaksi sen, että jos saan niiden avulla 20-25% enemmän tai laadukkaampaa satoa, niin vastaavasti joka viides vuosi on ollut sääolosuhteiltaan niin poikkeuksellinen että kaikki panostus on mennyt oikeastaan kokonaan hukkaan.

Hyvää tuuriakin on ollut, sattumalta vaikeimpina vuosina on tullut tehtyä valintoja jotka eivät ole jälkeenpäin suuresti harmittaneet. 7-tonnarista ei hymyä oikein irtoa jos se mätänee peltoon :-((
Tuossa omassa vinssissä, joka on alkujaan ollut nuhvin perässä, on "hammastus" rummun päätyssä, jonka avulla sen voi lukita. Sen jälkeen on enää traktorin etenemiskyvystä kiinni puun liikkuminen. Hereillä toki tarvii olla ettei heitä kuperkeikkaa.
Eli rumpu ei pyöri takaisin, ei se vetovoimaa lisää yhtään ;D

Juu ei suoranaisesti vinssin, mutta puu saattaa kyllä tulla perässä kun lähtee ajelemaan...
Ei sitä kyllä siihen ole tarkoitettu ja ainakin omassa vinssissäni se on aika hentoisen näköinenkin se säppi.

Suosittelen sen kytkimen korjaamista / huoltamista.
Valokaariuuni sulattaa.. alussa on kipattu uutta romua sisään. 1:30 jälkeen aloitetaan uusi sulatus.

Siisti ja turvallinen sisätyö....

https://www.youtube.com/watch?v=_j2jESz7Zl8
Rajua hommaa, leluvehkeistä ei tuohon puuhaan taida olla.

Täytyy tuon repijän kärkipalan olla aika ihmeellistä materiaalia ettei ole päreinä saman tien. D11 on kuitenkin 100 t painoinen kones ja jonkinlaisia voimiakin saattaa tuohon repijään kohdistua :-/

https://www.youtube.com/watch?v=fZz1rIKd-iA
On se kai mahdollista että juuri sellainen paikallinen jännitysvirhe lauetessaan tekee reiän ja muu lasi jää sitten muruina vielä raamiin paikoilleen. Siinä mainitsemassani Maxxumissa taisi siihenkin tulla jonkinlainen aukko ja loppu lasi pysyi vielä paikoillaan. Kunnes siihen koski...
Tiedän 5130:n josta ovi tosiaan hajosi itsekseen, seisoessaan kärryn edessä pellolla. Jotain jännityksiä niissä varmaan oli. Ei kuulemma ollut ainoa tapaus laatuaan ainakaan varaosamyyjän mukaan. Kone oli kuitenkin jo vuosia vanha.

Mutta se meni kokonaan muruiksi, ei mitään reikää.

Isäukko tömäytti ajanlaskun alussa auton nokan vähän tukevammin toisen kylkeen. Rutut korjattiin, kuukautta myöhemmin etulasi hajosi itseksen lukitussa liiterissä yön aikana. Tämä oli aikaa jolloin tuulilasitkin olivat sekuriittia.

Minä itte nakkelin kerran pihalla muutaman pikkukiviä, sillai vaan oheistoimintona, rennosti ja hissukseen kun kaverin kanssa parannettiin maailmaa. Ihan maata päin vaan, muutaman metrin päähän ja pienellä vauhdilla. Ja sitten yksi otti jonkun ihme kimmokkeen, vaihtoi kunnolla suuntaa, osui 165 takapotkun eturenkaaseen ja siitä ylös suoraan tuulilasin alapuolella olevaan pikkuruutuun. Mikä tietysti putosi soraksi. Jos sama kivi olisi osunut vaikka oman selkään niin tuskin olisin sitä takin läpi edes huomannut. Ei voinut kuin nauraa, todistajien läsnä ollessa... onneksi oli sentään oma vanha kone eikä sen naapurin uusi ja hieno :-))
Aivan perusperus Oumannilla mennään. Jo parikymmentä vuotta  ::)
Tuo vaan pisti silmään kun monella menee huomattavastikin lämpimämpää vettä kuin itsellä.
Tällähetkellä kun on plussalla, niin menovesi on 35 asteista. Ja talo on kumminkin vanha eikä mikään pullo.  ???
No, patterit on kyllä lämpimiä alas asti kun venttiilit on täysin auki tai siis kokonaan pois  :D

Samoin täällä. Yläkerta 100 m2 vesi-lattialämmöllä ja alakerrassa riittävän suuret patterit. Yleensä siinä 30-35 C on menoveden lämpö. Oumanni vääntää shunttia pelkän ulkoanturin ja veden lämmön perusteella.
Minua joku mielestäni asiasta tietävä valisti aikoinaan että sen ajan (ja varsinkin isäntien valitsemat) öljyt eivät aina olleet aivan sitä mitä vaihteiston suunnittelija oli ajatellut. Siis tämä Select-O-Speed vaihteiston kanssa.
aika kallista tinailua silti!   liki puolet uudesta.                     mutta kivaa tekniikkaa!

Onhan tässä etsitty esmes naamapallovalolle halvempaa vaihtoehtoa kun penkin suolistaminen ja tunnistematon vaihto. Kiinanpoika tekee kaikkee ihmeellistä elektroonista diodi-IC-hässäkkää muutamalla eurolla 500euron sijasta.

E-kaupasta löytyy kaikkea barbroosta banaaniin. ;D

Tyhmä Tyrväältä kysyy mikä kumma on naamapallovalo ? Vai onko tämä nyt joku bimmeri-speciaali judanssi jota ei merkkiin vihkiytymätön saata arvata ?

Saksalaista automaailmaa sivuten - milläpä korjataan mittaristosta printiltä irronnut LCD-näytön flex-kaapeli? Se on ollut liimattuna printille, ilmeisesti jollakin sopivan huonosti johtavalla liimalla, ja sittemmin irronnut. Mersun Vito kai kyseessä, onneksi ei oma :-(

Printillä lukee kyllä Magneti Marelli että se siitä saksalaisuudesta..
Tää on niin tätä päivää :-(

Jos ei kuole elkot, rapistu juotokset, hapetu liittimet ja kytkimet tai väsy NVRAMin patteri, niin ainakin LCD-näyttö muuttuu raidalliseksi.

Blääh, kukahan korjaisi mun UPSini. Räkkimallin PowerWare 5125 piipittelee miten sattuu ja pätkii servereiltä sähköjä. Lienee siinäkin joku kuivunut elko, akut ovat kunnossa. Ei suostu edes kunnolla sammumaan omasta hallintapaneelistaan vaan jää ikuiseen sammuu - odottaa 3 s - hurauttaa tuulettimiaan - sammuu - odottaa 3 s  silmukkaan...  :-((

Ei jaksaisi oikein kiinnostua.
Sivuja: 1 ... 222 223 [224] 225 226 ... 293