Metsätalous / Vs: moto
: 13.03.15 - klo:16:46Itte pidän tällaista sykeversioista minkä voisi nostaa kärryn päälle hyvänä. Siihen vaan pitäisi mennä todella iso puu ja pääasiallisena käyttönä tuulenkaatojen pätkiminen. Toki sahaava katkaisu kouraan olisi hieno. Kauhean ison pilkin se vaan vaatii että lumesta saa revittyä sen jäätyneen kuusen.
Oikeaa motoa mietittäessä pitää myös miettiä kuluksi sitä tallissa seisovaa raktoria ja pöllikärryä jotka muutenkin on olemassa. Siksi se raktoriin liitettävä sykeharveri voisi olla järkevä jos ei ihan vakituiseen suunnittele metsähommeleita. Harvennuksille sitten ammattilaisten ajamat sampot ja toiseen harvennukseen ja päätehakkuisiin jontikat.
Kärryversio on vain onnettoman kömpelö systeemi. Kokemusta on. Varsinkin jonkun tuulenkaatojen kanssa jotka ovat yleensä kaatuneet sinne minne tuuli on osoittanut.
Ja sitten pitää jaksaa tosiaan repiä kokorunkoja oksineen liikkeelle. No way.
Kohtuullisen isossa pilkissä voisi toimia reilu sykepää. Keslalla oli joskus sellainen vähän parempi sykeversio mistä meni isommatkin oksat. Kun se on nosturin nokassa niin ei sen tarvitse heti jaksaa repiä sitä jäätynyttä puuta irti. Kannosta irti, sitten sillä voi ujutella paikallaan olevaa puuta pitkin karsien, ja sitten katkaista. Jo lähtee se tehty pölli liikkelle vähemmälläkin voimalla. Pari pätkää kun saa tehtyä niin yleensä se loppu alkaa sitten liikkua jo kokonaisena, jos ei niin sitten jatkaa samaan malliin.
Ei se hirveän nopeaa noin ole, mutta ei se lumeen jäätyneen puun metsurointikaan ole ihan sitä unelmahommaa.
Ehkä teillä on huimia metsäaloja, mä en ihan ensiksi osaisi kuvitella että tuulenkaatoja varten hommaisi jonkun 20 ke:n systeemin ?
Pikemminkin se tarve lähtisi siellä ensiharvennus - väljennys tiimoilta. Ja siellä ei kamalan suurta hakkuupäätä kaivata. Nosturissa saa tietysti olla vartta ja voimaa. Ja alustassa maastokelpoisuutta.