Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 221 222 [223] 224 225 ... 293

Viestit - metsajussi

Metsätalous / Vs: moto
: 13.03.15 - klo:16:46
Itte pidän tällaista sykeversioista minkä voisi nostaa kärryn päälle hyvänä. Siihen vaan pitäisi mennä todella iso puu ja pääasiallisena käyttönä tuulenkaatojen pätkiminen. Toki sahaava katkaisu kouraan olisi hieno. Kauhean ison pilkin se vaan vaatii että lumesta saa revittyä sen jäätyneen kuusen.

Oikeaa motoa mietittäessä pitää myös miettiä kuluksi sitä tallissa seisovaa raktoria ja pöllikärryä jotka muutenkin on olemassa. Siksi se raktoriin liitettävä sykeharveri voisi olla järkevä jos ei ihan vakituiseen suunnittele metsähommeleita. Harvennuksille sitten ammattilaisten ajamat sampot ja toiseen harvennukseen ja päätehakkuisiin jontikat.

Kärryversio on vain onnettoman kömpelö systeemi. Kokemusta on. Varsinkin jonkun tuulenkaatojen kanssa jotka ovat yleensä kaatuneet sinne minne tuuli on osoittanut.
Ja sitten pitää jaksaa tosiaan repiä kokorunkoja oksineen liikkeelle. No way.

Kohtuullisen isossa pilkissä voisi toimia reilu sykepää. Keslalla oli joskus sellainen vähän parempi sykeversio mistä meni isommatkin oksat. Kun se on nosturin nokassa niin ei sen tarvitse heti jaksaa repiä sitä jäätynyttä puuta irti. Kannosta irti, sitten sillä voi ujutella paikallaan olevaa puuta pitkin karsien, ja sitten katkaista. Jo lähtee se tehty pölli liikkelle vähemmälläkin voimalla. Pari pätkää kun saa tehtyä niin yleensä se loppu alkaa sitten liikkua jo kokonaisena, jos ei niin sitten jatkaa samaan malliin.

Ei se hirveän nopeaa noin ole, mutta ei se lumeen jäätyneen puun metsurointikaan ole ihan sitä unelmahommaa.

Ehkä teillä on huimia metsäaloja, mä en ihan ensiksi osaisi kuvitella että tuulenkaatoja varten hommaisi jonkun 20 ke:n systeemin ?

Pikemminkin se tarve lähtisi siellä ensiharvennus - väljennys tiimoilta. Ja siellä ei kamalan suurta hakkuupäätä kaivata. Nosturissa saa tietysti olla vartta ja voimaa. Ja alustassa maastokelpoisuutta.
Metsätalous / Vs: moto
: 13.03.15 - klo:13:49
Mut entäs oikea moto ? Vaikka olis joku parinkympin loppuunajettu sohlokin, niin silti se kaataa, karsii ja katkoo melkolailla murskaavalla tehokkuudella verrattuna mihin tahansa isäntälinjan koneeseen. Jotenkin kun on seuraillut sujuvaa mototyöskentelyä tehokkaalla koneella, niin melkein tympäisee nuo puuhavehkeet. Toki vielä enempi tympäisee katsella köpelöä motokuskia tehokkaan koneen puikoissa.

Ja minusta on edelleen harvennuksilla pienempi paha järeä moto, joka pystyy tehokkaasti harventamaan jopa 11m  ulottuvuudelta, kuin joku pienempi häristin, joka joutuu ajamaan järeämmän rungon viereen saadakseen sen turvallisesti nurin.

Oikeastaan niillä harvennuksilla mitä isäntälinjalla kannattaa tehdä, ei kamalan suuria pitäisi vastaan tulla. Myrskytuhot ja sellaiset tietysti erikseen.

Parinkympin moto on suuri arvoitus. Voi pelata vuositolkulla pikkurempalla, tai sitten ei. Huonolla tuurilla ainakin remonttitaidot kehittyvät, ja pitää olla asiallinen lämmin tila missä rumilusta joutaa seisottamaan. Pohjolan tallissa ei isompia korjauksia ainakaan talvisaikaan tee Erkkikään.

Hyvällä tuurilla kuski ja elämä hymyilevat vielä pirtissäkin.
Metsätalous / Vs: moto
: 13.03.15 - klo:13:35
kattelin tosa vaan että mitenkähän isomman puun, kun kerran sopiikin, kanssa sitten.   kun oikea motokin joutuu pikkasen ohjaan tyveä ennen loppusahausta ettei halkia.....                      on kait tuo ihan toimiva nuin pienelläkin traktorilla.  ja halvempaa kuin oikea moto...

Hoituu sillä että otetaan kouralla vähän kannatusta sieltä tyhjän päällä roikkuvasta pölkystä.

Muuten näytti tosiaan toimivan ihmeen hyvin.
Metsätalous / Vs: moto
: 12.03.15 - klo:22:30
https://www.youtube.com/watch?v=SytEPLDoM9Q
Miehelle jolla ei käsivarsissa pysy moottorisaha. ;D

Joutuuhan tuolle kuitenkin sahalla kaatamaan.

Täytyy sanoa että näytti pelaavan kuin mainoksessa.
Aika siro-oksaisia puita kyllä, menevät helposti läpi.
Mitasta ei tainnut olla niin nuukaa kun näytti aloittavan tyviä mistä sattui.
Tuo vinssihomma voi olla toimivakin, edellyttäen että on sellainen Kela-työsopimuksella oleva palkaton apumies.

Mitenkähän toimisi metsurin kanssa kimppapuuhana? Metsuri kaataisi ja tekisi vaativammat, haarat, isot tyvet jne.
Rutiinityö sitten konehella.

Prosessorin ongelmat:

- huono näkyvyys rungon virheisiin (mutkiin). Esim lahon loppumista on mahdotonta nähdä ellei pudonneen pöllin pää jää näkyviin tai nosta sitä kouralla esille.
- päästävä runkoon nähden sopivaan suuntaan / kaadettava oikein
- iso-oksaisessa puussa kerääntyy julma oksakasa
- ihme jos sahan teho riittää isompiin puihin ilman repeämiä/kouralla kannattelua

Joskus katselin traktoriin sovitettua Pika-45 prosessoria. Se oli aika raju värkki...

Nimimerkki aikoinaan 'muutaman vuoden prosessorin kanssa puuhastellut'.
Niin, onko tuon lennättämisestä ilman kameraa jotain iloa ? Kauko-ohjattavia lennokkeja taisi olla jo silloin, kun itse olin nuori. No joo, huumeet voi lähettää tilaajan ilmoittamiin koordinaatteihin. http://www.tekniikkatalous.fi/ict/kaukoohjattavilla+lennokeilla+kuljetetaan+huumeita++parkkipaikalle+putosi+kolme+kilon+metamfetamiinilasti/a1045136

PS. Onnittelut Metsäjussin talon bittigurulle menestyksestä eräässä skabassa.  :D

Välitetään onnittelut :-)

Noissa kamerapuuhissa on oikeastaan 2 eri juttua. Toinen on se, että sillä kuvataan jotakin kiinnostavaa, ja kamera tallentaa tarkkoja ja suuriresoluutioisia kuvia muistikortille tai muulle mukana kulkevalle tallentimelle. Näihin kuviin pääsee käsiksi sitten kun härveli on taas kotona ja maassa.

Riittävän reaaliaikaisen live-kuvan välittäminen lennon aikana lennättäjälle taas on tekninen haaste, tuohon sallitut taajuudet ja kaista ei kykene kovin korkealaatuista kuvaa siirtämään, varsinkaan ohjaamiseen kelpaavalla riittävän vähäisellä latenssilla. On ikävä tehdä temppuja jos lentäjän näkemä tilanne on 2 sekuntia myöhässä todellisuudesta. Joku 4g saattaisi toimia välttävästi jos sellainen ja sopiva palvelin olisi käytettävissä.

Tinkimällä live-kuvan tarkkuudesta se saadaan kyllä kulkemaan laillista radiotietä ja homma onnistuu. On aika jännää lentää videolasit päässä ja katsella maisemaa niin kuin istuisi siellä kopterissa. Mutta varsinaiseen kuvauskäyttöön kaipaa laadukkaampaa kuvaa.
Muuhun telemetriaan riittää kyllä tuo vähempikin siirtokaista.

Jossain muualla kuin Suomessa on tarjolla paremmin vapaata ja leveämpää kaistaa. Täällä laittomia hyviä videolähettimiä on tarjolla kyllä.

Eli oikeastaan tarvitaan 2 kameraa, toinen itse kuvaamiseen ja toinen näyttämään lentäjälle livekuvaa.
Jaa tällaisia hulluja on näköjään muitakin :-)

Juu näihin jää koukkuun. Eikä lopu haasteet kesken.
Tässä on nopeudet kohillaan... muuta kuin skaalaamaan isompaan käyttöön. :o

https://www.youtube.com/watch?v=q9lf1E9wWz8

Sellainenhan on jo keksitty. Sellainen jossa raskaassa vauhtipyörässä pyörii kirveenterä tai kiila. Nopeus riittää, kierrosluvusta riippuen melkein kerran sekunnissa voi tuupata uutta pölliä peliin :-))
Noita taisi olla jo maamoottoriaikakaudella.

Pärehöylääkin voisi soveltaa...
Ai mikä se sellainen työturvallisuus on ? Syötävää?
https://www.youtube.com/watch?v=w2itwFJCgFQ

Kaikkeen ne pystyy.

Meidän bittiguru on noiden kanssa puuhannut, tehnyt softaa ja printtejä. Niissä on aika paljon älyä.

Tyypillisesti siellä on

- GPS
- kompassi
- kiihtyvyysanturi
- asentoanturi
- korkeusmittari (paineanturi)

Käytännössä noita on yhdistelty usein yhteen tuota varten rakennettuun siruun. Ja tarpeen mukaan voi tietysti kehitellä lisääkin.

Mikro-ohjaimissa pyörii softaa joka hallitsee niin lentotilaa kuin noita paikannus- ja muita oheistoimintoja.
Noiden tietoja, karttadataa ja muuta yhdistelemällä siitä saa melko 'älykkään'. Sille voi 'sanoa' vaikka että lennä määrätty reitti määrätyllä korkeusprofiililla ja nopeudella ja palaa kotiin. Jos lähtökalibroinnit on tehty oikein niin se saattaa vaikka tehdä työtä käskettyä.

Vaan kyllä tuollaisen pystyy hukkaamaankin, joskus on löytynyt  vasta  parin päivän päästä - fiksua olisi olla myös lähettävä GPS jonka voi paikantaa lento-onnettomuuden tapahtuessa... jos sen tipauttaa vaikka ½ kilometrin päähän metsään, niin että ainoastaan epämääräinen suunta on tiedossa.... :-) Tuossakin auttaa jos siinä on kamera jota voi livenä seurata lennon aikana.

puhuttako te suomea .

:-)

Mulla on tässä juuri työn alla

- 2U ATX Supermicro SC823T B 1x5.25" 6x3.5" SATA H/S  2x500 W
- Supermicro X7DBE 8FB-DDR2 3PCIX 3PCIe 6SATA 2GE
- 2 x Intel Xeon E5335 quad core Clovertown EM64T 2000/1333 MHz 2*4 MB LGA771 80 W
- 8 x 72-bit ECC DDR-II FB-DIMM  4 GB 667 MHz PC2-5300 CL5

Asennettu OS on CentOS 7, kahden levyn peilillä, ja  siihen qemu/KVM hallintapalikoineen. Kuusi muuta levyä muodostavat ZFS RaidZ 5 poolin (ZoL).
Ongelmana on nyt löytää zfs_arc_max -parametrille sellainen arvo että levyjen suorituskyky on hyvä mutta muisti ei lopu kesken. Muutamaan otteeseen näin pääsi käymään. ZFS:n oletus on napata 50% muistista tuohon Adaptive Replacement Cacheen :-(
Tarkoitus on pyörittää nippua virtualisoituja käyttöjärjestelmiä; httpd (Apache), tiedostopalvelin SMB ja NFS, postipalvelin (Exim + Dovecot), DNS (bind), PXE ja DHCP ym. Etätyöpöydät toteutan NX:llä ja RDP:llä, backup Baculalla. UPS on vanha Line-Interactive Powerware 5125 rack E-BATilla, kytkin ProCurven web-managed layer 2. WLANia ei verkkoratkaisussa ole, kylläkin VLANeja :-)
Etähallintaan ja -valvontaan ilmeisesti Icinga ja/tai Foreman, perusjutut ihan SSH:lla. Lisää levyä ehkä iSCSI:lla toiselta serveriltä. Tuosta löytyy vain 3 TB.

Suomeksi: kokoan vanhaa räkkipalvelinta uuteen elämään.

Sorry, ei liity aiheeseen mutta tämä IT-suomi on sellaista että en voinut vastustaa kiusausta :-/



Tärkeämpää olisi varmaan suunnitella ja valmistaa täällä niin hyviä (mutta kohtuuhintaisia)  koneita että niitä ostettaisiin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Sitten ovat varaosatkin kotimaisia jos alkuperäisissä pysytään.

Pelkkä katteen lisäys ja/tai läpilaskutus tuontitavaralle ei paljon työpaikkoja lisää, suurpääomatkin saattavat päätyä ties minne.

Luin juuri että Raute sai kotimaahan 30 miljoonan tilauksen Varkauden LVL-linjaan.

Tilailkaa vain varaosat ulkoa, ja ihmetelkää sitten kun suomesta loppuu ne"vähätkin" varaosavarastot, ja luulisin että kun varaosalla on kiire (esim puimuri/paalikone) niin odotelkaa osia sitten ulkomailta. Mieluummin maksan vähän enemmän, ja saan osan suomesta, ja täten ylläpidän suomen varaosaliikkeitä!!!

Muuten hyvä mutta heikosti keskusliikkeetkään kohta kotimaassa varastoivat. Sieltä ne lähtee maailmalta tulemaan jos täällä joku kaipaa.

Ei koske tavallisimpia kulutusosia ja huoltotarvikkeita. Sitten kun ei Euroopan varastossakaan ole niin alkaa kestää. Ja kun lopulta tulee, tulee väärä osa...
Meillä on ainakin originaalit kestäneet  yli 10 v ja vajat 1000 ha.
Napoja ei ole painepesurilla pesty... koputetaan kiekkoa.

Sitten kun niitä alkaa mennä kannattaa kai vaihtaa kerralla kaikki.
Minä innostuin kerran että tilaan tuosta linkkumassikasta pienoismallin. Olisi edes joku joka olisi lähelle alkuperäistä vielä :-)

http://www.classic-combines.com/mf1200.html

Tuolta löytyi oikein hieno malli, ja otin yhteyttä heihin. Tekevät käsityönä ja vain tilauksesta, 1400 'sterling' eli silloin se oli about 1700 euroa. 1800 erillistä osaa ja siitä kooten.... nostan hattua kyllä yrityksestä.

Jätin tilaamatta ja päätin sitten korjata tuota 1:1 mallia, mutta pienemmällä summalla.
Itse olen autoihin tilannu Englannista ja Saksasta tavaraa. Yleensä 30-50% halvempia vastaaviin kotimaisiin myyjiin verrattuna. Turboja, vaihdelaatikon osia jne... ALV-palautuksen haku vaatii hieman enemmän vaivaa mutta kyllä siinä hyville tuntipalkoille pääsee. Kun vaan tietää tasan mitä tarvitsee niin hyvin käy homma, toimitukset kotiovelle noin viikossa.

Jos joku jotain tarttee niin saa kysellä apuja.

Jos EU:n sisältä tilaa alv-rekisteröitynä yrityksenä toiselta vastaavalta yritykseltä, niin ei alvia tarvitse liikutella rahana ollenkaan.

Tavara lähtee myyjältä ilman lähtömaan arvonlisäveroa (myyjän tarvitsee tietää ostajan ALV-tunnus).
Ostaja ilmoittaa sen periaatteessa maahan tullessa suoritettavana verona mutta saa samalla sitten ilmoittaa sen ostojen hyvitettävänä verona ja lopputulos on +-0. Eli arvonlisäveroa ei tällöin liikutella kauppasumman mukana valtiosta toiseen eikä verottajankaan suuntaan.

Tuossa ohjeessa esimerkki 3.

http://tinyurl.com/po68uv8

Epäselvissä tapauksissa myyjän kannattaa tarkistaa ostajan ALV-tunnuksen voimassaolo jottei joudu veroepäselvyyksissä itse maksumieheksi myöhemmin.
Näin olen itsekin tehnyt kun olen tavaraa myynyt suoraan ulkolaiselle yritykselle. Näistä eteläisten veljeskansojen firmoista ei aina voi olla niin varma... tulostin tuolta myyntipäivänä noudetun voimassaolotodistuksen kirjanpitoon mukaan.

Tarkastaminen käy vaikka tuolta:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=fi

Onkos siinä lohkon sisäänmenopäädyssä virtauksensäätö? Kaikissa sitä ei ole, lisävaruste kai ollut. Voiskohan se aiheuttaa tuollaisia oireita?

Joskus ne 1/2-toimisuuden valintaruuvit on vuotaneet (sisäisesti) ja aiheuttaneet oireita mutta ei taida ihan sopia tähän taudinkuvaan...

Lohkot on vanhimmissa yksilöissä Boschin tekemiä ja uudemmissa Rexrothin. Boschilaiset on kolmella pinnapultilla kasassa ja Rexit neljällä.

On siinä virtauksensäätö - sen kai pitäisi vaikuttaa vaan siihen yhteen karaan, jos siis on kunnossa.
Vuotavat valintaruuvit voivat varmaan hukata tuottoa ja/tai päästää sylinterin ryömimään. Hmmm, pitänee ne tsekata vielä toisenkin kerran.

Pulttien määrää en tässä pääse tarkistamaan mutta tämä on alkupään Suomeen tuotuja, vm -87 3070. Ehkä sitten Bosch. Onneksi tuossa ei ole mitään sähköön liittyvää.... olisi varmasti rikki.

Ilmeisesti yhtä selvää tyyppivikaa ei ole, eli pitää nyt tutkia ja mahdollisesti myöhemmin sitten purkaa.
Yritän muistaa kertoa mikä häntä vaivasi sitten.
Sivuja: 1 ... 221 222 [223] 224 225 ... 293