Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 217 218 [219] 220 221 ... 293

Viestit - metsajussi

Tämmööstäki mietin kiinnostuksella milloin tuloo Suomehe? Ei tullut, ei. Tuli konkurssi.
https://sv-se.facebook.com/timbearAB

Kyllä ne yrittivät. Kone oli ainakin kerran Metkossa näytillä, olin yhden ajolenkin kopissa mukanakin.
Koneen idea oli muuntautua tarpeen mukaan motoksi tai ajokoneeksi. Siitä sai todella pitkän 'junan' kun laittoi perävaunukin.
Yllättävän valmiilta se vaikutti, ollakseen jonkinlainen proto. Moottori oli Cummins, nosturi Cranab. Hydrauliikka Parker IQAN, voimansiirto hydraulinen, Poclainin vetomoottorit. Ohjaamo oli melko korkeatasoinen, oliko nyt Haran tekosia.

https://www.youtube.com/watch?v=MHChsvH9zk0

Jonkinlainen 'pieni suuri kone', varmaan parempi pehmeillä mailla kuin kivikkorinteissä.
Kyllä se muutamia ajatuksia herätti, kehittelyyn oli kuitenkin mennyt aikaa ja rahaa paljon.
Puoen tunnin tutustumisella en osannut tuomita. Esite taitaa olla jossain pöytälaatikossa yhä...
Jos olisi tuollainen kone, voisin ottaa harrasteprojektina.

Muutama vuosi sitten vaihtelimme sähköposteja sellaisen henkilön kanssa joka oli päättänyt tehdä vanhaan omatarvemotoon itse mitta- ja ohjausälyn. Ja teki kanssa. Minä taas neuvoin häntä hydrauliikan suhteen :-) Mutta tuollainen vaatii niin kiinnostusta, aikaa kuin osaamistakin. Rahaa siihen menee melko vähän vaikka valitsee kunnon koteloinnit ja liittimet jne. Ei siinä loppujen lopuksi mitään salatiedettä ole, ellei tahdo jotain leimikosta oppivia apteeraussysteemejä, yhteyksiä firmojen järjestelmiin paikannustekniikoineen ja työajanseuratoineen kaikkineen. Eihän siellä ole kuin pituus- ja paksuusanturit ynnä muutama tilatieto hakkuupään mekaniikasta. Ja sitten ohjaillaan vaan muutamaa propoventtiliä, ennakoiden ja sopeutuen. Kaikki bittiliikenne mielellään vaikka CAN-väylän yli. Kyllä karvahattumallin tekee jos mikro-ohjaimet ovat tuttuja ja vähän vakoilee vaikka Epecin parametrilistaa josta voi päätellä minkälaisiin asioihin pitää varautua. Kuutiointikin on 'vain' matematiikkaa.

Nykyään saa käyttökelpoista valmista 'rautaa' käsittämättömän edullisesti jos tietää mitä ja mistä.

Ei kuitenkaan ole aloittelevan elektroniikkaharrastajan seuraava projekti - jos on tarkoitus saada se toimimaankin kohtuullisessa ajassa. Sopiva vasemman käden harjoitustyö vaikka DI:lle tms.
Ennen mullakin oli kellarissa 800 W sähköpatteri ja vielä pakkasvahti varalla, etteivät vesivehkeet vaan päässet jäätymään.

Nykyään siellä on 2 Supermicroa ja yksi Sun...

Tuota kellaria talon alla ei tarvita alkuperäiseen tarkoitukseensa, se on lähinnä tekninen tila.
Yhtä vanhaa Pikan motoa rassasin sähköpuolen osalta noin vuosi sitten.

Oli minusta ikäisekseen oikein siististi ja järkevästi tehty, niin että systeemit eivät nopeasti rapistu, ja oli vielä huoltoystävällinenkin.

Pahin ongelma noissa on ikääntyvät mittalaitteet - siinä vaiheessa kun kukaan ei enää niitä osaa huoltaa eikä varaosia saa on edessä pakkosaneeraus.
Tuossa yksilössä taisi olla joku iäkäs Kajaanin laatikko, vika oli loppujen lopuksi tietysti siinä, ilmeisesti EEPROMilta oli bitti nyrjähtänyt. Onneksi löytyi yksi paja jolla noita softia ja laitteen tuntemusta vielä oli.

Voihan sinne vaihtaa Motomitin tai Epecin jos rakenteluintoa ja osaamista riittää.. PonsseOpti 4G:tä ei ehkä kannata...
Siitähän se riippuu mitä sillä tehdään, onko järki mukana ja sattuuko 'vahinkoja'.

Mä en ole itse nähnyt koskaan fergusta vastaavalla tavalla hajonnutta, ei tietenkään tarkoita etteikö niin voi käydä. Vetovarret ja nostotangot niissä oli aikanaan aika hentoisia ja niitä meni monesta verkusta, mutta isompaa remppaa en ole päässyt näkemään. Itsellenikin on muutamia rysähdyksiä päässyt käymään mutta romua ei onneksi ole suuremmin syntynyt. Tarviketyöntövarresta repesi silmä auki mutta nostolaite ei onneksi ollut moksiskaan. Ja 4 m kesantomurskasta on 2 kertaaa katkennut karttu, nyt se on parempaa ainetta ja kolmosen päillä.

Työntövarsitunnustelulla olleista Ferguista sai ne tunnustelusysteemit rikki ellei ryskähommissa käyttänyt siihen tarkoitettuja lukituspaloja .

Nykyään on niin hurjan paljon suurempia nostolaitekoneita että syytä varovaisuuteen on entistä enemmän. 5-teräisten paluuaurojen tai 4 m lautasmuokkarin kanssa kun viittäkymppiä hyppää routaheitosta ilman vaimennusta niin kyllä siellä useampikin tappi tiukalla käy :-/

Ennenhän niitä rikottiin jo hyvällä juontovinssilläkin, mutta eipä seitsemän tonnia nostava nykykone tuollaista enää edes huomaa...
Kaiken saa kyllä rikki, eikä ihan aina tarvitse edes erityisesti yrittää :-)
Isäntä asteli pajalla ympäripäissään ku leukun
peräreppua vaihdettiin"ei tätä selvinpäin kestä"
Aika monen perärepusta revennyt nostolaitekansi irti.

Se on tehty hinattaville työkoneille....

Niitä pultteja kannattaa vahtia etteivät pääse löystymään.
Ja varoa liian painavia koneita ja pahempaa ryskäämistä.
Kaverin harrastenuhjussa tuo on vielä ehjä, mutta se onkin viihdyttänyt itseään elämänsä aikana lähinnä sirkkelisahan pyörittäjänä.
Täytyy tunnustaa että tuosta kuvakulmasta homma käy ihmeen hyvin :-)

Saattaa tietysti olla että toisesta suunnasta kuvattuna kivet näyttäisivät pienemmiltä - eli sellaisilta kuin ne oikeasti ovat...
Ja maa on itsessään kevyttä kaivaa, kauha voisi olla suurempikin, luulisin?
Toista voisi olla täällä jossa pohjasavi on tiukka vastustaja - kerran teimme vähän isompaa valtaojaa vanhalla Case 888:lla ja reippaammalla luiskauhalla... tuntui että siinäkään ei ollut yhtään liikaa voimaa kun savi oli kuivahkoa ja kauha puolestaan tylsähkö.

Mutta kivastihan tuo liikkuu, harjoitus on tehnyt mestarin :-)
Pitäisiköhän laittaa joulupukin toivelistalle?
Jos noista pitää valita niin ottaisin 5 m Carrierin. Hinattavana. Paitsi jos lohkot ovat aivan onnettomia puutarhapalstoja :-/

Kumpikaan ei kai ole kovin agressiivinen laite. Sellainen taas on vaikka Lemken Rubin isoilla lautasilla ja jyrkällä kulmalla.
M24  12,9 pultti = kiristystiukkuus  1270nm
Tuohon täytynee olla jo 2m vääntiö?

Juuri noita ne pultit on, kävin oikein mittaamassa. 12.9 M24 / avainväli 36. Nykyisillä pituutta 100 mm.

Meikäläinen hukkapätkä saisi seisoa melkein 2 m varren päässä .

Ei niitä ½-tuuman vääntiöllä olevalla avaimella tosiaan kiristetä. Eikä pidetä myöskään vastaan... eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisikaan.

Perimmäinen ongelma (ehkä pintojen lisäksi) on se että en saa niitä riittävän kireälle.Laippa pääsee sitten liikahtelemaan, leikkaamaan ja löystyttämään lisää.
Metsässä on ollut lyöntilenkki pika-apuna kun olen huomannut löystymistä, välttämättä silläkään ei saa tarpeeksi tiukalle kun se vastaanpito on ollut huonoa.
Onko kiinnityspinta koneistettu? Jos vastinpinta on suora, pitäisi kyllä pysyä kiinni. Ei ole koskaan metsäkoneessakaan tullut vastaavaa ongelmaa, vaikka on ollut useita kymppimetrisiä fiskarsseja ja logliftejä käytössä, aukolla ja reippaalla käytöllä. Jos kiinnityspinta on kupilla, pultit kyllä kiristyvät.
Aika yleistä on edullisemmissa vehkeissä jättää kiinnityspinta koneistamatta...

Ei välttämättä ole. Toisessa nosturissa laippaa vasten on muistaakseni Keslan toimittama 35 mm:n asennuslevy (siinä oli kierteet rei'issä mutta porasimme kierteet pois. Levy on hitsattu koneen peräpäähän tuettuun monta kertaa isompaan  35 tai 40  mm levyyn, josta pultit menevät myös läpi. Minusta kyllä vaikuttaa että jos joku ei ole suora niin se on sen nosturin (Logmer 787) oma jalusta :-/Ei se ainakaan vaikuttanut koneistetulta muistaakseni. Lähinnä valulta josta on pahimmat knöölit poistettu jollain menetelmällä.

Toisessa on samoin 40 mm levystä tehty kiinnitystaso, joka on hitsattu järeän RHS-putken päähän, niin että pultit jäävät siihen levyn reunaan RHS:n ulkopuolelle.
Hitsaus on voinut aiheuttaa pientä vetelyä alunperin suoraan levyyn, vaikka ei tuon paksuinen tavara enää ihan pienistä taivu. Vähän vaikea hitsauksen jälkeen enää koneistaakaan, ellei sitten vie koko kärryn runkoa mukana :-(
1-akseliset keltaiset Velsat omien paskakaivojen päälle... tehtiin juuri niitä kaivoja, joskus nuoruudessa :-)

Metsäkärryn kupsahduksia en ole enää laskenut, enimmäkseen tyhjänä ilman mitään seurauksia. Kerran täydestä kuormasta ja siitä tuli vähän remppaa.
Linkkumettiäinen on välillä nostanut tassuja mutta tyytynyt onneksi vain tuollaiseen koiramaiseen käytökseen.

Viime syksynä yritin pistää yhdet kärryt takakautta ympäri, mutta onneksi ei ihan onnistunut. Jos kärry olisi ollut vielä hiukan taaempana penkan reunalla niin siellä olisi ollut katollaan, ehken 4 metriä alempana. Toinen vielä huonompi vaihtoehto olisi ollut sitten saada aisa koppiin kaveriksi :-(((
Tarinan opetus: Omalla sylinterillään ulos työntyvä koukku kannattaa vetää myös sisään, kiireestä huolimatta, aamu-unisenakin...

Tuossa ei muuten mennyt mitään rikki, sopivasti siinä pakittaessa tuli seurattua perässä niin että letkutkaan eivät kärsineet.
Tuleeko leikkausvoimat pulteille? eli eikö siinä jalustassa ole mitään stopparia/lukitusta joka estäisi leikkuuvoimat?
Sitten kun saat kunnon vääntimen laita kunnon nord lock lukkoprikat sinne niin ei enää löysty ihan niin helpolla.

Kyllä ne leikkausvoimat tulevat - jos pultit eivät ole niin tiukalla että liitoksen kitka riittää estämään liikkumisen. Ei siinä mitään muuta liikettä estävää ole, suurin piirtein suorat pinnat vastakkain, pulteilla kiinni.

Ei se nyt normaalisti liikukaan, mutta aina joskus kuulee narskahduksen kun vahingossa liikaa kiskoo ja repii. Motopään kanssa tulee käännölle isompia ja pienempiä momentteja ja riuhtaisuja, käännön shokit on säädetty tehtaan arvoon joka antaa kai noin 22-23 kNm.

Tässähän on tullut monta vinkkiä ja neuvoa, kiitos niistä. Eiköhän näitä yhdistelemällä elämä jatku ja kevätaurinko paista :-))
Sopiiko siihen jalustaan pitemmät pultit holkkien kanssa,
Pitemmässä pultissa joustovaraa enempi, ja esikiristysvenymää,
Monta ongelmaista kohdetta pitemmillä pulteilla
Ratkaistu.

Rakenneongelmaa ne ei toki ratkaise.

Useimpiin kohtiin luultavasti mahtuisi. Hyvä idea tämäkin, vaikka periaatteessa tuon tiesinkin niin jotenkin sitä vaan on sokea omille ratkaisuilleen.
Minun tuntemani yksilö oli kai 2 l koneella ja automaatti. Muita herkkuja ei mitenkään erityisesti tainnut olla, mutta ne mitä oli niin toimivat moitteetta. Aina.
Ajoltaan jotenkin tukeva, eurooppalaisia muistuttava.

Noita perus-Camryjä on jenkkilässä ollut hirmuiset määrät, täällä Suomessa vähän harvinaisempi peli.

Olikohan sellainen merkki kuin Momento ruotsalainen pitäis olla.
adapteri maksoi 100,- paikkeilla siihen saa vaihdettua erikokoisia kuusiokoloja.
 Vääntiö on sitten 1" eli tuumainen eli kärsii vääntää isolla T-vääntimellä. Mallia kone eli voi laittaa paineilmapyssyyn ja kestää varmasti.
Valmistaja tunnettu avaimista mitä erinäisempiin kanta ratkaisuihin mitä maa päällään kantaa.

ostin Taarupin teräpalkin purkua varten Gedore ja Bahco kestivät noin 2 pulttia Momento sentään 8 pulttia
On niin kallis avain että pysyy varmasti tallessa, itse se kuusiokolo se vaihto kärki noin 15-20 egee mutta on sitten laadukas.

IKH tuotteet paras unohtaa kokonaan kaikilla sektoreilla.


Tämä kuulostaa siltä että ratkaissee ongelman.

Momenton tavallisia konehylsyjä mulla onkin, mutta en ole tiennyt että noita kuusiokolohylsyjä todellakin löytyy isommillekin vääntiöille.
Sivuja: 1 ... 217 218 [219] 220 221 ... 293