Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 194 195 [196] 197 198 ... 293

Viestit - metsajussi

Mulla on Kärkkäiseltä ostettu kiinalainen. Se on sellainen kuin valmistusmaasta voi arvata. En usko että edes kestää ehjänä sitä mitä sille brosyyrissä luvataan, muistaakseni 3 t. Tonni tuntuu turvalliselta.. Kuorman laskeminen on myös vähän sellaista epävarmaa puuhaa - kevyt kuorma saattaa tulla kerralla alas.
Ei se kyllä tainnut maksakaan kuin noin 50 e eli pikkuhommiin kyllä välttää ja raaskii ostaa vaikka ei tarvitsisi kuin joskus. Viimeksi nostin pölkyltä pudonneen kärryn aisan takaisin ylemmäs, kärry oli siis tyhjä.... tuollaisella pääsee nostamaan matalammasta raosta kuin normaalikokoisella pullotunkrahvilla ja paljon nopeampi virittää ja nostaa.

Ne jenkkipelit ovat parempia. Niissä on myös mahdollisuus puristaa leukojen välissä jotain tai sopivasti virittäen vetää jotakin.
Siilon kokoamiseen en osaa sanoa juuta enkä jaata  - milläs se pysyy pystyssä ettei lähde siirtymään sivulle nostettaessa? Nuo tunkit eivät ainakaan mitään tue.
Nykyiseen keskusyksikköön ei lliitäntä passaa, kun ei oo enää centronics -liitäntää...eikä oo enää mahdollisuutta evakuoida kalustoa sen firman romukasasta.


Jos jollakulla on todellista tarvetta saada Centronics-tulostin kiinni uudempaan koneeseen, niin kannattaa etsiä vanha HP JetDirect EX (Plus3) purkki jostain ja liittää tulostin verkkotulostimena.
Joskus noita vastaavia Taiwanin purnukoita oli Biltemassakin vaan ei näytä olevan enää.

Noita aitoja HP purkkeja löytynee hintaluokassa 0-20 e vielä maailmalta.

Mulla on joku 11 000 sivua tulostettu HP LJ 1100 verkossa moisen perässä.
poltteleppa muuten ihan huvikseis tuollaista uretaanilevyä tahi foamia... aika moisen katkun laskee ympärilleen ja se musta töhnä on aika tiukassa jos vaatteille esim. saat...    toisaalta, mikä tahansa palava nokeaa.....

Ei ole terveellistä, ei.

Lainaus tuosta:
http://www.tukes.fi/tiedostot/julkaisut/1_2002.pdf

Polyuretaanin pyrolysoituessa syntyy etenkin korkeassa lämpötilassa runsaasti syaa-
nivetyä ja hiilimonoksidia. Näiden lisäksi syntyviä myrkyllisiä tuotteita ovat polyure-
taanin molekyylirakenteesta riippuen: typen oksidit, nitriilit, tolueenidi-isosyanaatti
(TDI) ja muut mahdolliset isosyanaatit. [Grand 2000]

Nesteellä oli aikaisemmin tosi hyvä tietopaketti voiteluaineista, mutta enää en sivuilta löytänyt. Siinä oli kerrottu kuinka voiteluaineet testataan ja mitä tarkoittaa mikäkin asia jota purkin kyljessä lukee.

Neste näyttää lähiaikoina päivittäneen kotisivunsa täydelliseksi pökäleeksi josta ei löydy muuta kui turhaa markkinointihömpää ja ehkä joku ylihintaisen polttoöljyn tilauslomake. Samassa hengessä kuin vaikka Hankkijan jo vuoden vanha yliraskas pas*a.


Hyvin näkyy olevan piilotettu juu. Näköjään sivun lopusta kun löytää palvelut yrityksille ja sieltä eteenpäin niin löytää jotakin infoa. Vihaan tuollaisia sivuja joissa on lähinnä mielikuvamainontaa, eko-väittämiä ja hienoja tarinoita 'yrityksen arvoista' ja todellinen fakta tahtoo puuttua.

https://www.neste.fi/artikkeli/voitelurasvat-vaativimpiinkin-kayttokohteisiin
heh!   onko teillä' muilla myös nuo hymiöt äksäneliöissä?   ja tuosta edellisestä jutusta en ymmärtäny mitään... liekö soumeakaan?

Näköjään sinne oli jäänyt kirjoitusvirhe, mutta asian päätapahtumaan se ei vaikuta mitään. Siis tuli kaadettua kuppi kahvia läppäriin. Niinhän sitä käy usein elokuvissa, mutta onnistuu kotioloissakin. Ja ajantasalla olevat varmistukset oli taas ollut ajantasalla, muutama kuukausi sitten. Ei mikään tajuton työ saada ne vieläkin ajantasalle, mutta jos ne saa ongittua muutamalla kympillä , niin kokeillaan sitä ja jos ei niin ... näpytellään sitten joku yö , kun taas siltä tuntuu  :D

Ei se läppärin kiintolevy ollenkaan välttämättä ole siitä kahveesta hajonnut vaikka emo olisikin kaputt. Riippuu tietysti mitkä osat ovat uineet.

Levy sopivaan toiseen (pöytä)koneeseen kiinni ja datan kopiointiin. Vastaavia joudun tekemään kohtuullisen usein.

Tommosen kotelon kun hommaa, saa läppärin kiintolevyn USB-kaapelilla mihin vaan tietsikkaan tutkittavaksi.  :)

http://www.halvathinnat.com/usb-2-0-kovalevykotelo-2-5-sata.html

Tuosta on vaikea enää halvemmaksi pistää :-)

Enemmän pro, hintavampi mutta myös käyttömukavampi on joku tuollainen - jos enemmän noiden kanssa vehtaa:

https://www.deltaco.fi/tuoteryhm%C3%A4t/tallennus-media/kiintolevytelakointi.



heh!   onko teillä' muilla myös nuo hymiöt äksäneliöissä?   ja tuosta edellisestä jutusta en ymmärtäny mitään... liekö soumeakaan?

Näköjään sinne oli jäänyt kirjoitusvirhe, mutta asian päätapahtumaan se ei vaikuta mitään. Siis tuli kaadettua kuppi kahvia läppäriin. Niinhän sitä käy usein elokuvissa, mutta onnistuu kotioloissakin. Ja ajantasalla olevat varmistukset oli taas ollut ajantasalla, muutama kuukausi sitten. Ei mikään tajuton työ saada ne vieläkin ajantasalle, mutta jos ne saa ongittua muutamalla kympillä , niin kokeillaan sitä ja jos ei niin ... näpytellään sitten joku yö , kun taas siltä tuntuu  :D

Ei se läppärin kiintolevy ollenkaan välttämättä ole siitä kahveesta hajonnut vaikka emo olisikin kaputt. Riippuu tietysti mitkä osat ovat uineet.

Levy sopivaan toiseen (pöytä)koneeseen kiinni ja datan kopiointiin. Vastaavia joudun tekemään kohtuullisen usein.
Kyllähän se niin on ett Waltterceidin aatamin aikuset nivelakselit kestää.Tuossa on ollut Pomo niittokoneen akseli jostain 60 luvun alkupuolelta,ensin niittokoneessa ja nyt sitten lannoitteenlevittimessä.aina pelaakuormitushan ei ole iso mutta osoittaa jotain laadusta.Voideltukin silloin tällöin.Nykyiset akselit hyvinkin huollettuina porsivat milloin mistäkin, tai lähinnä kait on esim.niittomurskaimeen tullut laitettua alamittainen akseli.Voiteluhan oikeilla aineilla lisää ikää.Jos viittii hiukan rasvasia hommia tehdä ei tuo nivelristikon korjaus paha homma ole,ainuut vain on se, että ei siihen ole aikaa juuri silloin kun akselia tarvitaan.Korjaushommat olisivat ns.pajapäivien puuhia.
SAS kyllä tietää kuika nivelakselit kestävät kunnes hän ehtii ottamaan asian tiimoille kantaa, nyt hänellä on kiire tutustua uusiin sääilmiöihin.

Juu Waltterit on wahvoja. Kymmeniä vuosia vanhoja akseleita käytössä täälläkin. Yhden noin 80 hv akselin rikoin isolla ylikuormalla kun ei ollut muuta akselia saatavilla. Muotoputket kiertyivät niin kierteelle että katkesivat irtipoikki, mutta nivelille ei tapahtunut yhtään mitään. Putkien vaihdon jälkeen taas vuosia käytössä.

Harmi vaan että noita ei ole tarjolla jokaisessa maataloustarvikekaupassa.

Italian ihmeet kestävät paremmin kun valitsee kohteeseen yhtä luokkaa tarpeettoman järeän akselin... kun (yli)kuormituspiikkejä kuitenkin tulee... ovat vaan sitten painavia käsitellä :-(
Ihmettelen myös tuota veitsileikkureiden ylistystä. Olen nähnyt veitsillä kynnetyn rahkaturvemaan jossa oli juolapesäkkeitä. Aina niissä juolakohdissa oli viilunpäitä kaksinkerroin ja sekasotkua  kylliksi muutenkin. Ei ainakaan juolantorjuntaa helpottanut tuollainen kyntöjälki ja keväällä sai äkeellä vähän tasoitella.

Omaa kokemusta ei ole mutta sivusta seurailin. Kvernet oli kyseessä. Samanlaista maata on mullakin ja kiinnostus veitsiin loppui siihen. Överumini esiauroja joskus kokeilin ja tukossa ne olivat joka 10 m jälkeen. Kuivahko turve-pehku-juola-möhnä lähtee vaan kasaantumaan mukana eikä 'auraannu' siinä esiaurassa. Ei siinä kyllä toimi kuorimetkaan. Ehkä muoviversiot olisivat pelanneet paremmin.

Kai ne veitset savilla ja hiekkaisilla maalajeilla toimivat.
Melko raakaa käyttöä sulla, jos sylkyt porsii ja tapit katkee.
Kattele käytetty esim. Patu 925, kestää, painaa kans.
Foresteri 400/500, kronos  vastaavat, ym isomman kokoluokan
Kuormaajat.
Itsellä patu 925 , voimaa löytyy , ja ulottuvuutta ( ainahan kuormaaja on
Harmittavasti puoli metriä liian lyhyt ulottuvuudeltaan)
Remontit ainoastaan hydrauliletkujen uusintaa tähän saakka.

Käytön kovuutta minäkin ajattelen.

Mulla ei ole Foresterissa eikä Logmerissa ollut yhtään tuollaista vikaa. Yksi silmälaakeri meni muruiksi. Öljyt pysyvät sisällä, tapit kaikki alkuperäisiä, puomeja ei ole hitsattu.
Voimaa sen verran että ainakin Logmerilla lannoitesäkki nousee huoletta täydellä ulottuvuudella,  8,6 m. Foresterilla en ole kokeillut kun se ei liian kevyeen (=ketterään) kärryyn istutettuna ole tuohon puuhaan omiaan.

Yritän kyllä välttää sitä viimeistä repimistä ellei nyt ole aivan pakko. Kuormain kestänee sitäkin mutta alusta on lujilla. Jouheat liikkeet, kiitos hyvän hydrauliikan.

Minäkin kuulin kaverilta :-) että todella paljon ajetuissa B&S peruskoneissa alkavat venttiilit kantaa kun seetit kuluvat. Lopulta ei enää lähde käymään.
Vikaan auttaa kun ottaa varren päästä hitusen pois vaikka timanttiviilalla. Noilla tunneilla kone alkaa sitten  muutenkin olla finaalissa.

En tiedä koskeeko esim Vanguardia.
https://huutokaupat.com/fi/v/303765 Siitä laahavannas Horssi!

Aika mielenkiintoisen näköinen tuo laahavannas.
Eikö nyt jos koskaan kannattaisi ihan vaan soittaa urakoitsijalle joka levittelisi papanat toimivalla kalustolla.

 :o Minähän olen se urakoitsija, jolle soitetaan kun tällä seudulla on levitettävää !

Siis ihan vilja- ja nurmipeltoja? Miten siinä palkoille pääsee jos taksa levitykselle on jotain  12--15e hehtaari.

Eihän tuo huono ole jos saa vaan levittää. Teoriassa isoilla lohkoilla 10 km/h vauhdilla 12 m leveydellä 10-12 ha/h. Eli 120 e/h.
Miinus tietysti täyttöajat ja muu vastaava. Paremmalla levittimellä työleveyskin on vielä isompi.

Sitten jos lohkot ovat epämääräisiä hehtaarin paloja ympäri kylää, lannoitteet eivät ole tarjolla pellon reunalla valmiiksi kuormaajasta roikkumassa ja/tai niitä haetaan laatikollinen kerrallaan jostain puolen kilometrin pituisen kivisen kinttupolun takaa talouskeskuksesta jne. niin asetelma vähän muuttuu.

Minusta pintalevittäminen on työnä suorastaan rattoisaa hommaa verrattuna vaikka ruiskuttamiseen jossa pitää olla paljon skarpimpana, touhuta mömmöjen kanssa, kytätä säätä ja aina joku suutin krenaa tms.
Pelkkä mukavuus hankintaperusteena traktorille on mielestäni erittäin järkevää.
Lainauksena lehtijutusta muutaman viikon takaa. . " vaikkei toiminta olisi kannattavaa voi siitä sentään tehdä edes mukavaa"
 :)

Juu :-)

Mulle ei ainakaan kukaan maksane niin paljoa että suostuisin äestämään 100 ha savikkoa jollakin rapistuneella Ford viistonnisella ja 70-luvun äkeellä. Pölyssä, melussa, kuumuudessa ja rytyytyksessä.
Senverran kermaperseeksi jo tunnustaudun. Se tie on jo kokeiltu.

Maatalous on kumma laji. Muilla aloilla pyritään ottamaan tekniikan kehityksestä kaikki irti ja hyödyntämään sen tuomat edut. En usko että yksikään metsäkoneyritys, maanrakentaja, kuljetusyritys tai konepaja haikailee 30 vuotta vanhan tekniikan perään, mutta meidän pitäisi sitkeästi vaan jatkaa sillä kalustolla joka vaari-vainaalta jäi ?

Tietysti talouden realiteetit pitää huomioda. Jos ei tili anna reilusti myöden niin sitten ei osteta. Minun mielestäni kyllä silloin yrityksen tulevaisuus ei näytä kovin aurinkoiselta ellei pysty pysymään mukana edes kehityksen kärjestä pari tasoa taaksepäin. Voi jo miettiä että olisiko viisaampi luovuttaa kannattamaton yritys ja tehdä jotain ihan muuta?

En siis tarkoita että nyt pitää jokaisen rynnätä konekauppaan hakemaan vuoden 2016 kiiltävää peltiä. Tiedän että jotkut ovat saattaneet itsensä todellisiin vaikeuksiin älyttömillä ja tuottamattomilla investoineilla. Tyhmä ei pidä olla. Laskento 4 ja uskonto 10 ei ole toimiva yhdistelmä.
Meille ei isäukon hankkiman ekan MF-35:n jälkeen ole hankittu yhtään traktoria uutena.... ja myöskään yhtään ei ole lähtenyt tilalta pois vain muutama tuhat tuntia ajettuna.

Ainakin minulle noin 40 vuoden konetyöt tuntuvat tarjoavan muistoksi erinäköisiä kulumia ja aikanaan varmasti pahenevia vaivoja. Puolet niistä olisi luultavasti jäänyt pois paremman ergonomian ja tehokkaampien työtapojen avulla :-/ En varmaan ole ruumiinrakenteeltani kaiken kestävää sorttia, enkä ole myöskään urheilevaa tyyppiä. Toisaalta en juo enkä polta, ja painokin merkitään vielä kahdella numerolla joista eka on 7. Mutta me olemme yksilöitä, eikä kaikki sovi samaan muottiin.
Ei ole olemassa vain yhtä tapaa laskea :-) Paljon riippuu siitä minkä painoarvon laittaa

- työssä viihtymiselle ja työmotivaation säilymiselle
- työskentelyolosuhteille, terveydelle ja työn kuormittavuudelle
- työhön kuluvan ajan arvolle ja vapaa-ajalle

Lisäksi paljon riippuu siitä mitä osaa ja mistä tykkää.
Toinen tykkää ja osaa korjata ja kunnostaa vanhoja koneita käyttökelpoiseen kuntoon ja säästää rahaa, toinen tekee saman ajan jotakin muuta tuottavaa ja pitää vastavasti liiterissä hieman tuoreempaa tekniikkaa.

Minä olen jo hiljalleen tullut siihen tulokseen että teen työtä elämää varten, en päinvastoin.

Jos alkuperäistä ei löydy, eikä asennuspaikka ole mitoiltaan aivan millintarkan ahdas ja soviteltavissa, niin standardeja riittävän vastaavia vaihdemoottoreita löytynee sopivista firmoista käytettynäkin. Jos siis haluaa vanhan systeemin vielä elvyttää.

Esim SEW Eurodrive, Nord, VEM, Hautalan sähkömoottori, jne jne.

Olennaista moottorin teho, lähtöakselin kierrosluku ja mitat sekä sijanti kiinnityksiin nähden.

Odin taisi olla laatutuote aikanaan, ja kauanhan tuo on kestänytkin.
Sivuja: 1 ... 194 195 [196] 197 198 ... 293