Sen verran asian tynkää että _useimmissa_ ajoneuvoilmastointien kuivainpatruunoissa on myös suodatin. Mutta ei kaikkissa.
Miten mahtaa vaikuttaa laitteiston toimintaan jos alkaa suodatin tukkimaan? Häviääkö teho vai laukeaako koko kuivain lähettäen moskat kennot ja venttiilit tukkimaan? Myöhästyi nimittäin kuivaajan toimitus ja jäi vaihtamatta keväällä kun traktoriin tehtiin ilmastointihuolto, jossa todettiin kylmäaineen määrän olleen lähes tasan oikea, mutta silti ilmastointi paljon heikkotehoisempi kuin meidän toisessa ilmastoinniltaan ihan samanlaisessa Valmetissa on.
Ymmärtääkseni yleensä teho putoaa kun kylmäaineen (ja öljyn) virtaus vaikeutuu:
The receiver/drier should be replaced any time the system is opened for service, and most compressor warranties require it. The desiccant is only capable of absorbing a certain amount of moisture, and when the inside of the system and/or the receiver/drier are exposed to the atmosphere, the desiccant can become very quickly saturated from humidity in the air. If this occurs, the desiccant is no longer effective, and will not provide future protection. Additionally, the filter inside the receiver/drier could be restricted by debris that may have been inside the system. This could diminish refrigerant and oil flow.
Tosin järjestelmässä on kai silloin muuta vakavaa vikaa jos epäpuhtauksia on kierrossa niin paljon että tuo suodatin/kuivain tukkeutuu. Yleensä syynä on tällöin viimeisiään vetävä kompressori.(joka voi johtua taas kuivaimen kosteudensitomiskyvyn loppumisesta ja järjestelmään kertyvästä kosteudesta).
Voi se kuivausaine karatakin kiertoon sieltä kuivaimesta, tukkien ja sotkien koko järjestelmän, mutta epätodennäköistä sekin. Riippuu varmaan paljon ao. kuivaimen mekaanisesta rakenteesta.
Receiver/driers and accumulators rarely fail themselves, but as mentioned previously, need to be replaced whenever the system is opened for any other type of service. When a failure does occur with a receiver/drier or accumulator, it is usually due either to clogging from debris inside the A/C system (like from a failing or failed compressor), or that the bag containing the desiccant has broken open, allowing desiccant material to circulate throughout the system with refrigerant and lubricant. Sometimes, the desiccant material will disintegrate into small sand-like particles. This can cause possible clogging in other system components.