Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 191 192 [193] 194 195 ... 291

Viestit - metsajussi

Lainaus
Aika krouvi plasma on laakerihommiin kaasupilleihin nähden,
Tuuppaa mennä kooli ja akseli kans, sähkö kun johtaa akseliinkin,
Täyttyy olla täysin eri mieltä :)
Miksi sähkö johtaisi akseliin, voihan puristimen panna kiinni kooliin.

Kyllähän se kaari palaa niin kooliin kuin akseliinkin, sähkön kannalta ovat samaa rautaa kun toisissaan tiukasti kiinni ovat.

Eli varovainen saa leikkuutouhussa olla ettei vikuuta akselia tai jotain muuta..
Onhan noita irroteltu niinkin että isolla virralla palko koolin päälle.
Vanhoissa Ryskyissä on samanlainen pehmeä kuppi. Ei saa vääntämällä pois. Siitä on jo vuosia mutta muistaakseni hyvällä klemmarilla remmi tms kiinni manttelipintaan ja sitten liikkuvalla punnuksella varustettu ulosvetäjä remmiin kiinni ja hakkaat ulospäin. Tai pitempi remmi rautakangen ympäri vanteesta ulos, tukea renkaasta ja nykien pois.

On kyllä ärsyttävä malli, ja rikkoa ei viitsi kun ei saa samanlaista mistään.

Tässä taitaa olla nyt ns. Lopullinen Totuus ™ :-|

Hyvä tietää. Minulle tuommoinen oli uusi tuttavuus.
Voisiko olla kuin Sampon takarenkaan navassa. Itse  en saanut irti kuin särkemällä. Pyörii kyllä mutta ei irtoa vaikka kuin vääntää tai vasaralla naputtaa. Kärsihän se irtottaessa mutta vasaralla naputtelin takaisin ja ilmastointiteippiä päälle suojaksi pimeänä syysiltana kun rengas meinasi lähtiä omille teilleen.

Pikkujuttuhan tuo on mutta jotenkin huvittava. Hiekoitin ei ole minun joten en halunnut sitä ehdon tahdoin särkeä jos fiksumpikin tapa on olemassa.
Aloin tuntea itseni jo typeräksi tuon kanssa... ja jotenkin ärsyttää tuollaiset 'puretaan rikkomalla' ratkaisut.
Jos tuolla olisi ollut kiire niin ongelmaa tuskin enää  olisi :-)

Sen verran kovaa käsittelyä isoilla pihdeillä jo annoinkin että ihme että ei hajonnut :-/
Ei siitä saa oikein tukevasti kiinni kun menee vaan luttuun ja puristuu sisällä olevaa tavaraa vasten.

Yksi vaihtoehto lienee antaa asian olla  - idea oli vaan saada hieman kuivalta kuulostavaan laakeriin uutta rasvaa. Voisihan siihen koettaa laittaa nipan ja rasvata sillä, mutta ei se rasva kuitenkaan mene sinne takimmaiseen laakeriin. Ehkä se kuppi lähtisi rasvan paineella irti eikä lentäisi aivan yhtä kauas kuin paineilmalla...
Taitaa vaan olla niin ohutta muovia että ei siihen nippaakaan saa pysymään.
En ole vielä koneen vierellä käynyt, mutta tuollaiselta se näyttää:



Lukitusruuvi navan sivussa?, voi olla tosi huomaamaton, jos
Paksun maalipinnan alla.

Tämä voisi olla ihan mahdollinen juttu. Pitääkin tutkia tarkemin, kun en tuota hoksinut tarkistaa.


Juu kyllä minä sellaisen perinteisen kupin saan siitä reunahelmasta näppärästi irti, ilman ihmettelyä. Sopivalla työkalulla kampeamalla.

Vaan tässä ei ole mitään reunaa vaan se menee suorana ja sileänä sinne navan uraan. Pyöritellä saa vaikka loppupäivän mutta kierrettä siinä ei ole. Juuri ja juuri saa kädellä pyörimään.
Samalla on vedettykin niin lujaa kuin siitä kiinni saa, myös väännetty sivuttain.
Päälle se näyttää vähän kuin muoviselta leivinjauhepurkilta joka on tällätty tiukahkoon uraan siinä navassa.
En ole tuollaista ennen nähnyt.

Jos vielä käyn laitteen vieressä niin täytyy ottaa kuva :-)
Tänään yritin keksiä miten Syväsen Konepajan hinattavan hiekoittimen pyörien navat saa auki.
Siinä on ilmeisesti muovinen, noin 5 cm navasta ulospäin ulottuva, lähes lieriömäinen suojus. Suojuksen keskellä tyylitelty T-kirjain.
Pyörii nahkeasti paikoillaan mutta en keksinyt miten sen saa (ehjänä) pois. Lienee siellä joku helma syvällä urassa tms mutta isoilla pihdeilläkään vääntelemällä ei mitään ratkaisevaa tapahtunut ellei isoja naarmuja lasketa :-( Tuntui että lopulta menee kappaleiksi mutta ei silti irtoa.

Eli miten nuo saa auki - pientä ruuvaria väliin tunkemalla ja vääntämällä vai mikä lie oikea tapa? Se on kuitenkin hyvin tarkka ja tiukahko siihen navan uraan joten väliinkään on paha mitään saada.
 Samposta ei erityisesti tietoa, mutta stefat vuotavat yleensä seuraavista syistä:

- stefa kulunut, kovettunut tai vaurioitunut
- metallin vastaava pinta kulunut, syöpynyt tai muuten kolhiintunut
- vaihteen tms huohotin tukossa (jos sellainen on), lämmetessään suljetun tilan paineen nousu ajaa öljyä stefasta ulos.
- laakerivika jolloin akseli tms värisee tai hyppii

Tippa-pari nyt ei välttämättä maailmaa kaada.

Moro

Onko latauksen merkkivalo periaattessa sama informaatio
Eli jos latauksen merkkivalo palaa niin ei välttämättä nostolaite toimi?
Vai yksinkertastikohan liikaa??

Kiittää hän

FEERDI

Jos latauksen valo palaa niin hyvin todennäköisesti nostolaite ei toimi, tämän tiedän kokemuksesta. Silloin on turha lähteä hakemaan muita syitä nostolaitteen toimimattomuuteen ennen kuin se latausvika on korjattu.

Mutta vaikka laturi on OK ja lataa, niin saattaa siinä tiedonkulussa nostolaitteelle olla häikkää.
Minä en nyt valitettavasti muista että mistä se tieto nl-boksille menee,  laturin W-lähdöstä (josta menee myös kierroslukumittarille) vai mistä. Kun ei ole koskaan tarvinnut tuota rassata...
 

Sitä laturilta tulevaa ehdottaisin minäkin. Mulla on laturi joka ei aina herää käynnistyksen jälkeen ellei anna vähän kierroksia. Tällöin ei myöskään nostolaite wörki ennen laturin herättämistä.

Lokasuojan ulkoisen hallinnan napit pohjaan juuttuessaan  (tai niiden kaapelivaurio tms) jumittavat myös nostolaitteen.

Yleisesti tuo Boschin sähköinen systeemi on ollut yllättävän toimintavarma. Anturit, liittimet ja johdotukset tietysti renaavat.
on se hyvä että löytyy sentäs joku joka osaa antaa ohjeita myös noitten uusien vikojen suhteen... löytynyt vika on korjattavissa??   kerro sitten kun saa kuntoon, miten?

No eipä kaapelissa juuri muuta vikaa voi olla kuin että se on joko ulkoisesti murjottu tai sitten päiden liittimien kontaktissa johtoon on vikaa. Tai toisiinsa menevien liittimien koskettimissa on keskenään jotain häikkää.

Ei uudehkossa päältä ehjässä kaapelissa yleensä piilovikaa ole kuin päihin liittyen - riittävän paljon käytettyssä kaapelissa taas voi olla johtimet murtuneet matkan varrelta poikki taivuttelun seurauksena. Olen kyllä törmännyt koaksiaalikaapeliin joka 10 metrin pätkä oli jostakin oikosulussa - uusi kaapeli suoraan kelalta purettuna. Valmistusvirhe siis.

Nopein korjaus on uusi kaapeli uusilla päillä mikäli se on käytännössä helppo vaihtaa.

Mulla on hakkupään väyläkaapelissa pari metriä ylimääräistä nipussa koneen päässä. Aika ajoin otan toisesta päästä puoli metriä pois ja vedän kaapelia tuon verran eteenpäin. Kaapelin käyttöikä moninkertaistuu kun taivutuskohtiin vaihtuu 'tuoretta' kaapelia ja väsytetty kohta pääsee lepoon puomin suoralle osalle. Tämä ei liity enää paalaimeen mutta vinkkinä joihinkin paikkoihin.

Menee ohi näistä heinähommista, mutta Suokoneen paineohjattu POC kytkentä/ylikuormakytkin on fiksu vekotin. Pelaa kovassa käytössä jyrsimissäkin.

http://www.suokone.com/galleria/05-mericare/01-poc-clutch.html
Pari juttua, miten sen Jumbon kans, jos on sateinen kesä ja pellot ei tahdo kantaa.

Isoihin vaunuihin myös isommat renkaat  - eikä isoa vaunua ole pakko ajaa takalaita turvoksiin jos olosuhteet ovat vaikeat.
Tavaraa liikkuu pienen vaunun malliin vaikka jättäisi kolmanneksen vajaaksi... kunnon rengastus korvaa suuremman omapainon.
Kolmiakseliset taitavat mennä jo sitten seuraavaan luokkaan niin hinnassa kuin vetäjän koossakin.
2 kerralta. Paljokos semmonen "iso" 2 akselinen tarvii tehoa että menis "kivuttomasti"?

200:lla olen nähnyt homman sujuvan. Riippuu tietysti millaisia rinteitä ja mäkiä omistaa, nämä havainnot lähinnä tasamailta.
Lisähevosetkaan eivät varmaan haitaksi ole.
Kevyessä luokassa (13 t) katselin K-ryhmän uutuutta  Oniarin ms-kärryä siellä Hauholla. En mä siitä suuria vikoja oikeastaan löytänyt, työnjälkikin oli ihan OK.
Sivuja: 1 ... 191 192 [193] 194 195 ... 291