Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Kyntöauran säädöt pielessä
: 24.09.16 - klo:16:51
Vanha automaatti-Fiskarssi (se jossa on piitkät ojakset ja laukaisulaitteessa vaaka-asennossa paksu kierrejousi) vääntelee ja vetelee kovemmassa maassa miten sattuu. Ne ojakset taipuilevat sivulle suorastaan hämmästyttävän paljon.
Varmaan yksi hassuimmista auroista mitä olen tavannut. Miksei ne multamaalla mutta tiukempi savikko on tiukka paikka.
Perusjuttu pitäisi olla niin että aurat 'uivat' vapaasti perässä. Ei sivurajoittimia ja teoriassa kyntäessä ei työntövarttakaan välttämättä tarvita. Päisteessä tietysti.
Runko pitäisi olla maanpinnan suuntainen niin pituus- kuin poikkisuuntaankin.
Ojasten pitäisi olla vaon suuntaiset ja kaikki viilut yhtä leveitä.
Jos ensimmäisen viilun leveyden saaminen samaksi edellyttää sen loviraudan pitämistä olennaisesti pois keskialueeltaan niin silloin vetokartun sivusäätö on väärä traktoriin nähden tai traktorin etu/taka raidelevydet eivät sovi toisiinsa. Jos auroja pitää karttua kääntämällä pakottaa 1. viiilun leveyden vuoksi niin että ne muuten pyrkisivät luonnostaan leveämmälle tai kapeamalle, niin silloin ne yleensä kulkevat vähän kuin ajokoira ja leikkurit eivät ole samassa suunnassa kuin ojakset/maapuolet.
Eli lovirauta keskelle ja pätkä ajoa. Siitä voi sitten päätellä onko vika väärässä kartun sivussäädössä vai raidevälissä.
Paluuaurojen säätö on sitten vähän erilaista vaikka periaatteet toki sielläkin on samat.
Varmaan yksi hassuimmista auroista mitä olen tavannut. Miksei ne multamaalla mutta tiukempi savikko on tiukka paikka.
Perusjuttu pitäisi olla niin että aurat 'uivat' vapaasti perässä. Ei sivurajoittimia ja teoriassa kyntäessä ei työntövarttakaan välttämättä tarvita. Päisteessä tietysti.
Runko pitäisi olla maanpinnan suuntainen niin pituus- kuin poikkisuuntaankin.
Ojasten pitäisi olla vaon suuntaiset ja kaikki viilut yhtä leveitä.
Jos ensimmäisen viilun leveyden saaminen samaksi edellyttää sen loviraudan pitämistä olennaisesti pois keskialueeltaan niin silloin vetokartun sivusäätö on väärä traktoriin nähden tai traktorin etu/taka raidelevydet eivät sovi toisiinsa. Jos auroja pitää karttua kääntämällä pakottaa 1. viiilun leveyden vuoksi niin että ne muuten pyrkisivät luonnostaan leveämmälle tai kapeamalle, niin silloin ne yleensä kulkevat vähän kuin ajokoira ja leikkurit eivät ole samassa suunnassa kuin ojakset/maapuolet.
Eli lovirauta keskelle ja pätkä ajoa. Siitä voi sitten päätellä onko vika väärässä kartun sivussäädössä vai raidevälissä.
Paluuaurojen säätö on sitten vähän erilaista vaikka periaatteet toki sielläkin on samat.