Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6

Viestit - häkä

Nyt on traktori kunnossa. Moottoriohjelma (ECU) on ohjelmoitu uudestaan ja traktori tomii niinkuin pitääkin. Ureajärjestelmä on ohitettu ja urea tankki kannattaa tyhjentää. Tehoja ei nostettu.. Urean voi ottaa käyttöön myöhemmin ja korjata häiriöt. Nyt sellaiseen ei riitä hermot eikä kiinnostus.
Omia ensiharvennuksia on ajettu metsässä. Traktorissa on metallinen metsätankki. . Pienia juttuja lähinnä ja sitten keräilty tuulenkaatoja. Etukuormain pitkillä aisoilla on aina puissa ja varottavana. Homma muuttuu ihan erilaiseksi, kun sen ottaa irti. Karjataloushommat on, vähintään joka toinen päivä kuormattava jotain. Runsaissa urakoinneissa jonkun sortin pohjapanssari on kyllä eduksi, nyt ei ole. Maavaraa on reilusti ja pohja tasainen. Tuolla traktorilla meinaan ajaa mahdollisimman kauan. Luulisi että sen sitten kestää, kun tarpeeksi korjailee tehdasvikoja. Vaihteisto ja tubiinikytkin pitäisi olla nyt paremmista osista laitettu.
Kävisikö sähkökäyttöinen pyöräkuormaaja tms noihin nurkkarutiineihin?
Ei kärsisi pätkäajosta, kylmäkäynnistyksistä ym.
Rakennuksillahan noita tapaa.

Tietysti maksaa liikaa..

Tuolla traktorilla tehdään kaikkea. Lietettä ajetaan 11 m3 kärryllä ja maansiirtohommia sekä metsätöitä ja kesla-hommia pihalla. Tuntuu sille että vaikka tekisi mitä tahansa, niin aina on ureahäiriö ennen määräaikaishuoltoa päällä. Rehun tekee ajosilppuriurakoitsija, en usko että ongelmat poistuisivat vaikka tehtäisiin rehukin itse ja kun ei aika riitä sellaiseen. Joku hiukkaspönttö sieltä saattaa olla menossa. Huollosta kysyin neuvoa ja eivät kieltäneet urean poiskytkemistä, sanoivat vaan että kun se tehdään kunnolla, niin ei aiheuta mitään ongelmia muun huollon suhteen. Moottorin ECU-yksikön tehdasasetukset ovat muutetut, joten siinä on ero vakiokoneeseen verrattuna. Tehoja ja vääntöjä ei ole tarkoitus muuttaa, kun ei tarvita. Nykyiselläkin teholla turbiinikytkin on kerran uusittu ja vaihteistoremontti tehty. Molemmat takuuseen.
Minun ongelma on, että  katalysaattorin poltto-ohjelmaa ei ole automaattinen. Menee vikatilaan öljynvaihtovälillä ja sitten sitä on turha itse yrittää saada polttoon. Huollossa epäilivät että saattaa jossain vaiheessa vaatia uuden katalysaattorin. Nyt on tarkoitus ohjelmoida urea pois käytöstä.
Hei! Kuinka olette pärjänneet urealaitteistojenne kanssa? Itsellä N114 vuosimalli 2018 ja takuu on loppunut. Ureahäiriöiden takia ollut huollossa monta kertaa ja nyt viimeisimmän häiriön seurauksena aiotaan ohjelmoida ureat pois päältä. Karjatalouskäyttö on kuulemma myrkkyä ureajärjestelmille. Polttoaineen tuntikulutus on jäänyt noin 6 litraan, joten paljon on kevyttä käyttöä.
Biokaasulaitokset tekevät järjestään tappiota. Ovat kalliita ja häiriöherkkiä. Biokaasun hinta pitäisi tuplata, että alkaisi kannattamaan. Maatilakokoluokan vehkeet ovat liian pieniä suhteessa investointikustannuksiin. Sitten kun on olisi tarpeeksi iso, tulee syötteiden rahdit kalliiksi. Muuten kyllä kaasun käyttö toimii, ainakin liikenteessä on helppo ja halpa polttoaine, eikä uusi kaasuautokaan maksa bensa-autoa enempää.
Normi maatilalla harvoin konkurssia tehdään. Otetaan yrittäjän selkänahasta ja eri omaisuuserien järjestelyillä jatketaan jossain muussa muodossa. Tuotannon lopettamisia tulee varmasti, jopa ennenaikaisesti mitä on edes suunniteltu. Saattaa olla että kotieläintuotteiden määrässä tullaan alaspäin reilusti, koska investoinnit ovat jäissä maidossa ja lihassa.
Tähän menee kaikki maitotilat ennenpitkää, jos ei pysty pääomittamaan. Itse olen siirtynyt jäähdyttelypuolelle 30/21 vuotiaan parsinavetan kanssa. Eikä tämäkään kannata, kaikki ylimääräinen aika menee parsien ja rakenteiden korjaukseen. Peruskorjaus olisi pitänyt tehdä muutama vuosi sitten, mutta maidon hinnan romahduksen vuoksi jäi tekemättä. Nyt taasen kustannusten raju nousu vie kiinnostuksen lopullisesti koko projektiin.
Vuorapellot lasketaan mukaan maatilan aloihin. Pitäsi tutkia, onko pienet tilat lisääntyneet tai pysyneet samana. Itse vuokrasin vuonna 1998 pellot luopumistukilain nojalla pitkällä vuokrasopimuksella. Viisi vuotta sitten tilalla tehtiin kiinteistökauppa / lahjoitus lähisukulaiselle. Lahjaverosäännösten mukaan uuden omistajan piti ottaa pellot omaan viljelyyn, veroseuraamusten takia. Tämä ikivanha säännös halvaannuttaa laajentavien tilojen pellonhankintaa. Sitä pitäisi muuttaa, mutta vasemmisto ei suostu siihen, ainoastaan poistamalla koko huojennuksen.

Voi kun olisikin osannut nuoruuden innossa tajuta maksaa omaeläkettä :(  Silloin kysyin muka neuvoakin joltain Melan viskaalilta asian tiimoilta. No toki se puhui mela turvan puolesta ja täydessä tuotannossa olevasta 58v verotuksesta. No eipä ole "täyttä tuotantoa" ollut koko aikana ja enää 16v eläkeikään , jos hengissä pysyy. Ihan valmis olisin vaikka heti :) No onneksi sentäs piirongin laatikot pursuaa kahisevaa  ;)
[/quote]

No joo, kallis systeemi on ollut pankin kuluineen, eikä ole kovin iso eläke. Aikoinaan oli enemmän hyviä puolia, sai vähentää verotuksessa. Vuonna 2007 tai jotain muuttui että ei saa nostettua sen jälkeen maksettuja 58- vuotitaana. Nousi 62 vuoteen  ja nyt viimeisten muutaman vuoden maksut tulevat maksuun vasta 65- vuotiaasta alkaen. Oli varallisuusverotuksesta vapaata, sekin muuttui vuosien saatossa merkityksettömäksi, mahdollisille edunsaajille säästetty pääoma oli perintöverosta vapaata, sitäkin on nykyisin enemmän rajoitettu. Olen ajatellut, että kun saan jotain "eläkettä", niin pitää viimeistään sitten järkiintyä ja sopeuttaa elämä vallitsevaan tilanteeseen.
Sopimustuotanto Tuottajain Maidon kanssa sujuu hyvin, määrät jäävät reilusti alle. Lehmämäärää on vähennetty reilusti, renki eläköityi. 30/21 vuotias parsinavetta vaatii jatkuvasti pientä remonttia. Lopettaminenkin on käynyt mielessä, en taida olla ainut. Omaeläke 5 vuoden päässä, 58 vuotiaana. Lopettaminen/hallittu alasajo on vaikeampaa kuin tuotannon lisääminen 20 vuoden ajan.
Itsellä Valtran 114 - malli, kolme vuotta ollut 2500 tuntia ajettu. Vaihdoin sen ettei tarvitse murehtia remonttien kanssa. Kyllä sitä on riittänyt: voimanulosoton nopeudet ei kytkeydy. Ureajärjestelmä ollut jumissa monta kertaa, moottori pyörii vain tyhjäkäyntiä. Viimeisin remotti koski turbiinikytkintä, jonka valuosat halkesi ja öljyt tulivat pihalle. Se meni vielä takuuseen ja traktori piti katkaista. Samalla vaihtoivat jotain tiivisteitä vaihteistoon varmuuden vuoksi, kun kerran oli katki. Toivottavasti Valtra saa laadun hallintaan, sillä tällä menolla hyvä huoltokaan ei pysty paikkaamaan vika-alttiutta ja siitä tulevaa mainehaittaa.
Itsellä Keslan apuvedolla oleva kärry ja aisalla 303, 7 metrin ulottuvuudella oleva kuormain. Hyvät vehkeet ja kylältä on ajokoneet oikeissa metsätöissä. Ei se kannata, mutta on vaarana että jäisi pienet ensiharvennukset ja tuulenkaadot ym. pikkuajot kokonaan tekemättä. Vedollinen kärry on hyvä, kulkee paljon tasaisemmin, eikä mene heti nyhräämiseksi.
Viime vuonna siirryttiin entistä enemmän liharotusiemennyksiin. Kasvatetaan omat vasikat lihaksi. Lihasiemennys % tällä hetkellä yli 60. Tarkoitus vähentää tuotantoa parsinavetassa muutenkin.
Metsätalous / Vs: pessinen
: 11.12.20 - klo:12:20
Saattaa kyllä kuntoutua hyvin, kun on kova pohjakunto. Eiköhän Jaakko pääse vielä matkailemaankin, ainakin kuskin kanssa.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6