Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 36

Viestit - samppaj76

jotenkin tuntuu tässä rehua tehdessä että tuon hinattavan silppurin perään kärryn kytkeminen käy helpommin kuin traktoriin. voi siirtää sivuttain ja kun yhdistelmän ajaa suoraan niin osuu varmasti, vetokoukku peili auttaa. ajo silppuri on vaan kallis ja jos kärryä pitää viedä niin neliveto on välttämätön. ja jos vähänkin matkaa polttoainetta menee varmasti enemmän kuin traktorilla hydrauliveto ei ole parhaimmillaan kovilla nopeuksilla vetämiseen ja painoa enemmän sekin kuluttaa. kyllä hinattavalla isolla jf:llä on vaan mukava tehdä rehua. vanhalla 190 hevosvoimaisella traktorilla kulkee mukavasti. useamman lehmän ruuat tuli tänäänkin kerättyä kauniissa kesäsäässä.
kyllä siihen saa alkuperaisen ilmastoinnin. paikat löytyy valmiina, letkujen vetämisessä on oma hommansa. kyllä se ilmastointi on vaan hyvä. alkuperaisessä tehoa niin reilusti ettei ole koskaan tarvinnut yli puolen välin kääntää nuppia. melkein aina pidän kuitenkin päällä niin pysyy kunnossa, vaikka pienellä pitääkin. kennon pitää puhtaana ja joka toinen vuosi huoltaa niin ajaminen on mukavaa. jaksaa paremmin ilmastointi ja ilmaistuin on traktorin tärkeimmät varusteet. niillä jaksaa ajaa vanhemmallakin koneella.
tuollaisella fergulla 168 ja fiskarsin auroilla olen minäkin kyntäjän uran aloittanut. 186 fergu oli ensimmäinen puimuri millä tuli ajettua. onneksi isä antoi aikanaan aloittaa nämä hommat niin siinä sitä oppi. olihan tuo puimuri ja traktori raskaita kääntää rattia sai vääntää tosissaan varsinkin kun pelto oli vähän pehmeää. nykyään traktorit ja puimuri tuoreempia kotimaisia ja aurat saksalaiset. ajaminen on kevyttä ja mukavaa, en jaksaisi kyllä millään hytittömillä koneilla alkaa ajamaan vaikka se halvemmaksi tulisikin. peltoalakin on lisääntynyt on pitänyt tehostaa muuten ei kerkiä
ei tuossa rälläämisessä ole mitään järkeä. itse jouduin myös ennen autokortti ikää ajamaan traktorilla jonkin verran kouluun matka ei onneksi ollut pitkä. talvella ei vaan mopolla tarjennut ja bussit eivät kulkeneet. ajelin kyllä varovasti pienimmällä ja vanhimmalla traktorilla kun ajokokemusta ei ollut paljoa. tuommoiseen saa aivan oikeasti puuttua, ajokokemusta voi hankkia ihan rauhallisella ajolla. pitää ilmeisesti taas jonkun jäädä alle että uskotaan. sakkolappu ja dieselverolappu mukaan jos asenne ei muuten muutu.
belarus tekee kolmipyöräisiäkin traktoreita :). puuvilla pelloille
kyllä hyvä ilmaistuin on tärkeä varuste, ilmastointi myös. ei niitä ilman tulisi edes toimeen. kyllä nuorena miehenä pystyy olemaan huonollakin istuimella, selkä vaan vanhemmiten alkaa vaivata. selkäkipu voi invalidisoida niin pahasti. että elämänlaatu kärsii. liikunta on tosi tärkeää, siihen vaan pitää sitä aikaa järjestää. pysyy notkeampana, paino pysyy kurissa ja jaksaa paremmin tehdä pitkää päivää. elämän pituuteen ei varmaan ole paljoa vaikutusta näillä investoinneilla mutta jos siitä tulisi vähän leveämpää.  :). mulla on vanhassa mega valmetissa fendtin istuin hyvillä kyynärnojilla. on muuten mukava ajaa pulttijako sopi muutakun laittoi paikalleen. ja johto kiinni. tuntuu kuin ajaisi vähän kalliimmalla traktorilla :) istuin tekee paljon
kyllä se kotimainen on varma kohde. olipa arvokas 865 nen. traktorin tai muun työkoneen arvon säilyminen on vaan aika merkittävä asia. itellä valtroja, sampo, avant. osa on ostettu uutena osa käytettynä. alkaa vaan kallistua nykyään enemmän uusien koneiden kannalle, vaihtokoneet ovat niin kalliita ettei peruskunnostusta tahdo kannattaa tehdä. kun uuteen vaihtaessa koneesta hyvitetään miltei sama hinta kun siitä on maksettu. vaikka miten huolella käytetyn koneen tarkistaa niin kulumavikoja vaan alkaa ilmetä. käytettyjä vaan juotuu katselmaan joskus vuosia että löytyy vähänajettu, halpa ja hyväkuntoinen kone. sopivilla varusteilla.
jos tunteja tulee vuodessa yli 1000 ei muuta kuin uuden koneen kauppaan. itsekin joskus katsellut käytettyjä joissa ei vielä 1500 tunnin kohdalla viitsitty suodattimia vaihtaa, öljyt oli tarkistettu että niitä on ;D. muttei vaihdettu. huoltokirja pitää löytyä. uuden kun ostaa ja hyvin huoltaa siitä on iloa pitkäksi aikaa. uuteen saa myös itselle tarpeelliset varusteet käytettyjä on monesti vaikea löytää juuri oikeilla varusteilla, jos joutuu paljon varusteita lisäämään se maksaa.
asioissa on monta puolta. ihmisen mukavuuden halu vaan tahtoo olla suuri syy uudempiin ja hienompiin koneisiin. ostavat ihmiset kalliita asuntojakin, lisääkö kallis asunto ihmisen työtehoa, pakko saada rahaa lainanlyhennyksiin ja korkoihin ;D. itse käytän jonkin verran urakoitsijoita en kadehti heidän kalustoa yhtään, hommat vaan sujuu tehokkaasti ja varmasti kohtuu tuoreilla koneilla. itsellä pari viime vuosituhannen lopun isoa traktoria. niillä ajelen 400 tuntia vuodessa per kone. mukavaa vaihtelua navetta hommiin. osa peltotöistä on vaan oltava omissa näpeissä. ei urakoitsijan käyttö sentään ilmaista ole, kaikkia töitä ei vaan yksin kerkeä tehdä. kyllä se vaan tuollainen uusi yli 200000 euroa maksava fendt on hieno peli, vähän konetta käyttävä ei heti kaikkia hienouksia tiedäkkään. siihen tunteja kerääntyy huomaamatta. se on viihtyisä työpaikka. jokainen valitsee itse omat työmaansa. itse aloitin traktorin ajon 90 luvun alkupuolella. 70 ja 80 lukujen traktoreilla. ei niillä enää vihtis ajella, melua, pölyä, tärinää, raskaita hallinta laitteita. miksi kiusata ihteä ei täältä rahoja saa mukaansa kukaan. tavoitteena terveenä eläkkeelle toivottavasti :D.
tuossa tieajossa vaikuttaa paljon traktorin kierrokset. tuossa fendissä veto paljoltaan mekaaninen täydellä vauhdilla sekin pienentää kulutusta. traktorin tuntikulutus kasvaa kun kierrokset nousee yli 2000, jos vaan suinkin malttaa ajaa alle 2000 kierroksen siinä säästää paljon merkistä riippumatta. eikä nopeus paljoa putoa lähtee vähän aikaisemmin liikkeelle niin kerkiää perille. :D
kyllä se on kuivan hakkeen ominaisuus. laita turvetta sekaan tai pellettiä. kannattaa myös kattilalämpöä vähän alentaa että voi taukotulella syöttää tiheämmin ettei lämpö nouse liikaa. kuivassa hakkeessa tuli vaan etenee nopeasti.
minä en ymmärrä miksi kotimaista konetuotantoa moititaan. sitten harmitellaan että kuluttajat ostaa ulkolaisia elintarvikkeita. itse olen ainakin ostanut aina kotimaisia koneita jos niitä suinkin ollut tarjolla. kaikkiin töihin ei kotimaista löydy, niissä on valitettavasti joutunut ostamaan saksalaisia ja tanskalaisia koneita. varaosa puoli on toiminut hyvin kun soittaa suoraan tehtaalle niin aina on apua löytynyt. ulkolaisiin tahtoo osat olla aina tilaamisessa ja taas menee päiviä hyvää sesonkia hukkaan. kestävyydessä ei mitään eroa aivan samalla lailla kuluvat ja rikkoontuvat myös ulkomaiset koneet ennakoivalla huollolla on aina suuri merkitys. ei tässä muu auta kun tehdä oma työnsä hyvin ja pyrkiä tuottamaan halvalla, hyviä tuotteita. kyllä se aika vielä tulee että kotimaista elintarviketuotantoa arvostetaan ja siitä ollaan valmiita maksamaan. joten parempi kun pidetään se raha kiertämässä täällä suomessa. viljelijä on tässä ketjussa kuitenkin se tärkein lenkki.
kyllä minäkin suosittelen turbiinikytkin valtraa. hyvä ja lämmin hytti, nappikytkin vaihteita riittävästi löytyy joka työhön sopiva nopeus. suunnanvaihto toimii mukavasti, portaattomat traktorit ovat paljon kalliimpia. taitaa lumihommatkin olla niin kilpailtuja että kaluston pitää olla kohtuuhintaista jos sillä elää meinaa.
kahdessa käytettynä ostetussa on toisessa eberi toisessa webasto. pois en antaisi ei diesel autoa muuten tahdo saada lämpimäksi jos ei sähkölämmitystä voi käyttää. talvella pitää vaan muistaa ajaa aina pidempään kun lämmitin on ollut päällä muuten akku tyhjenee. pari kertaa talvessa lataa yön yli akkulaturilla akkuja. en käytä lämmitintä yleensä kuin 5-15 minuuttia kerrallaan.
eikohän ne suurimmat säästöt tule sillä että pitää uunin kunnossa, imurointi ennen kautta ja kaikki luukut auki kauden jälkeen, kunnossa olevat suuttimet ja poltin. ulkolämpötila on ilmaista sitä pitää aina yrittää hyödyntää.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 36