Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - ansseus

Onko muilla käyttökokemuksia näistä viime vuonna markkinoille tulleista ns.neljännen sukupolven pumpuista.Meikä meni ostamaan Bossilaisen,puoli vuotta meni kun vikakoodia pukkas.Meni sitten ulkoyksikkö takuuna uusiks.
Nyt sitten huomasin että lämppärin AUTO-asento ei tarkoitakkaan käytännössä sitä,että se pitäisi sisälämpötilan vakiona esim.21 asteessa.Tämä kävi ilmi kun aurinko porotti ikkunasta huoneen +25 asteeseen ulkolämpötilan ollessa +10 astetta.Jäähdytys ei mennytkään automaattisesti päälle vaikka säädetty oli sisälämpötilaksi +21.Ohjekirjasta sitten lukemaan ja myöhemmin maahantuojalta tarkistamaan,niin jäähdytys on mahdollista AUTO-asetuksella vain,jos ulkolämpötila on vähintään +18 astetta.
Kokemuksia muista merkeistä että löytyykö samanlainen pöljyys muistakin näistä uusimmista versioista.Tiedän että vanhemmissa malleissa täytyy kytkeä AUTO-asetus pois päältä  esim. leivinuunin lämmityksen yhteydessä.Tämä ominaisuus olisi pitänyt näihin uusimpiin versioihinkin säilyttää.
On alkanut vallusta N103 hiipumaan etukuormaimen nostonopeus erityisesti pienillä moottorin kierroksilla joten lienee tullut kulumaa 90 litran hydepumppuun.Huoltomies väitti että nykyisin ei saa enää varaosia pumppuun vaan pitäs ostaa kokonaan uusi jota en nyt ihan heti usko.Eli mistäs ensiapua pumpun tiivisteiden uusimiseen voisi kysellä,tietäskö joku ja riittääköhän pelkkä tiivisteiden vaihto
Tietääkö kukaan löytyykö vallu 134 aktiivin takasiltaan metsäkuormaimelle jalustaa muunlaisena kun jakelaisena? Kun ko. rakussa on tehtaan oma panssari ja metsämallinen pa-säiliö, niin jakelaiset ei käy ennenkuin riisuu nuo omat pois ja kaivaa kuvetta. Jakella kustantaa muutenkin vähän turhan paljon nuo vermeet, hinnat alv 0

   JAKE Metsätankki 255 L + Panssari    6890€
   JAKE Moottorin Panssari                          940€
   JAKE Etujousituksen Panssari                 830€
   JAKE Tutkan Siirtosarja                             440€
   JAKE Webaston Siirtosarja                       220€
       
Onko muilla minkälaisia kokemuksia traktorin merkkikorjaamon työaikamenekeistä?Meikää kustiin silmään oikein lahjakkaasti perus nyykkärini vm -05 korjauksessa,ohessapa veloitetut tunnit:

- Ohjaamon nosto sen alla olevan rikkoutuneen jarruputken vaihtotöineen 10 tuntia
- Vetovarsien tunnustelija-akselin stefojen/laakerien vaihto, 3 tuntia
- Käsijarruvivun alla olevan merkkivaloanturin vaihto ja nelivedon merkkivaloanturin uudelleen paikoilleen asennus, 1 tunti
-Pesunestesäiliön letkun puhdistus tukoksesta,sekä etu-ja takatyövalojen 4 kpl vaihtotyö ledilampuiksi entisiin kiinnikkeisiin , 4 tuntia
- Etukuormaimen sovitteen tappien 4 kpl vaihto+puslien vaihtoja 12 kpl,  4 tuntia
- Etukuormaimen kauhankäännön sylinterien tiivisteiden vaihto + toisen sylinterin uuden  männän varren sorvausta/asennusta kun kierteet meni sököks sylinteriä avatessa,  3 tuntia
Kyseisiä korjauksia tehneet,joita tälläkin palstalla lienee, voinevat kommentoida.
Ai mikäkö korjaamo,no Iisalmen LH-Osa...

On voinu aikasemminkin kyseinen aihe olla täällä,mutta kertokaas missä rakumallissa ois sellanen metsäohjaamo jossa oikeesti sopis istuin kääntymään taakse ilman mitään ratin siirtämisiä eteen.Vuosimalleina tulis kysymykseen jotain 1990-2010 ikähaarukka teholuokaksi riittäisi 80-120 heppanen 4 -pytty ketteryyttä silmälläpitäen,metsäkärrystäni kun löytyy napaveto rakua tarvittaessa työntämään.Myös sellainen 100% tasauspyörästön lukko luetaan eduksi että  kone ei muutu 2-vetoiseksi tosipaikan tullen.
 2 vuotta vanha reilu tuhat tuntia ajettu valluni N103 H5 alkoi kärsiä oudosta moottorin yläkierrosten rajoittumisesta 1800 kierrokseen jotain varttitunnin ajon jälkeen.Ongelma hävisi aina vähäksi aikaa kun koneen sammutti(eli ilmeisesti joku muisti nollautui vähäksi aikaa) mutta aina se palasi kun jonkun aikaa koneella ajeli.Ekalla kertaa kun häiriö tuli niin näytti vikakoodia,joka liittyi pakokaasujen kierrätysjärjestelmään mutta viimeiset puoli vuotta ajeltuani koodia ei enää näyttänyt vaikka häiriö aina edelleen tulikin.
Lopulta nyt tympäännyin, ja sen sijaan, että olisin investoinut johonkin egr hömppä-ylihinnoitellun osan hankintaan,kutsuin optimoijan paikalle.Hänen kytkettyä piuhat koneen muistijärjestelmään ei vikamuistista kuitenkaan löytynyt merkkejä mistään häiriöistä mutta egr-puolelta katsottuaan löytyi tämän venttiilin vajaatoiminnasta kertova teksti, eli se ei muistaakseni avautunut tarpeeksi eli oli jotenkin jumissa.
No sittenpä tehtiin egr ohitus/poisto ja nyt moottori ottaa taas normikierrokset.Samalla säädettiin koneen alavääntö 407nm-->527nm ja tapista alkuperäinen 94 heppaa säätyi 128 heppaan.Koneen luonne muutui keveäksi käsitellä,käyntiäänikin tuntuu jotenkin pehmeämmältä kun keinotekoiset kuristukset ovat poissa.
Kommentteja raadilta olenko nyt tuhon teillä ja onko muilla ollut vastaavia kierrosongelmia.Eläkkeellä oleva vallun myyjä ainakin kertoi että voimansiirto vermeet on tässä koneessa samat kuin isoveljissään eli potentiaalia olisi kestää ainakin sillä puolella tuo tehon nosto.
Elikkäs kone valtra N103 H5,tunteja 670 ja koneeseen piti lisätä 1,5 litraa öljyä että max.merkkiin asti pinta tuli.Muistelen myös että 0,5-1 litraa olisi pitänyt lisätä jo aikaisemminkin huoltomiehen toimesta 500 tunnin huollon jälkeen. Ei öljyvuotoja joten polttelee siis kaiken.Onko muilla minkälaisia kokemuksia moisesta.Ja onko olemassa jotain raja-arvoja normaalikulutukselle
Koneet, laitteet ja tekniikka / Merikontti
: 20.03.16 - klo:14:34
Oisko kellään tietoa mistä löytyis käytetty merikontti jossa ominaisuuksina PW ja OT eli vähän normaalia leveämpi malli yhdistettynä ylhäältä avattavaan malliin ja vielä pitäis olla sisäkorkeutta katto paikallaan ollessa vähintään 240cm.Epäilen tosin että ei valmiina taida löytyä.
Koneet, laitteet ja tekniikka / PILKEKONE
: 23.01.14 - klo:14:40
Kertokaapa onko kellään kokemusta tästä pilkekoneesta ja varsinkin tuo ilmoitettu sylinterin työntövoima ihmetyttää vai onko käytössä tehon ilmoittamisessa jokin toinen standardi   http://www.puutarhatukku.fi/product/285/green-garden-27t-1050-halkaisukone
Trima- etukuormaimen sähkötikusta hidastu ja matalilla kierroksilla jopa ei jaksa liikuttaa työvälinettä ollenkaan yksi toiminto eli kauhan koukistus.Kaikkien testien jälkeen kyseessä lienee potentiometrin vika joka ei anna tarpeeks jännitettä avata öljyvirtausta lohkolla.Käytin tikkua elektroniikkakorjaamossa mutta sieltä korjaaja sanoi että ei pääse tiettyihin komponentteihin käsiksi kun ovat ns.suojattuja,(eli merkkikohtaista osaa) eikä netistäkään saa komponentin numeron perusteella tietoa.Arveli kuitenkin että kyseessä olevan viallisen komponentin arvo on jokusen euron.
Kysynkin että kukas se osais korjata moisia,uuden (walvoilin valmistaman) trima-tikun hinnaksi kun ilmoittivat vaatimattomat 2000 ekua.Ja walvoilillekkin mailia laitoin suoraan mutta eiväthän ne vaivaudu vastaamaan ees.
Elikkä pistäkääpä linkkejä ulkomaisista varaosakauppiaista,erityisesti varaosat Vreten-metsäkuormaimiin  kiinnostais josko jostain löytyis kohtuuhinnalla tuo koko 4-putkinen kääntölaite torneineen.Suomihinta kun uudella luokkaa 6 tonnia verolla ja toimitusaika joskus elokuun lopulla.
Kertokaapa valmistaja joka tekee ja myy hammas/kampaterää 200mm:n pulttijaolla.Kun ei viittis enää pehmeästä teräksestä valmistetusta alkuperäisestä terästä maksella valmistajan/maahantuojan lisäksi myös ala-talkkarille ja agrimarketille.Eikä aina kehtais olla polttelemassa uusia reikiä näihin vakioreikäjaolla oleviin.
Kertoisko joku mistä löytyisi tämäntyyppisiä lumilinkoja vähän uudempana versiona kuin tässä videossa,olisi tarvetta ensi talveksi umpihankiaukaisuun metsäteille.  http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=d6T5b8-jFD0   Olin yhteydessä tuossa videossa näkyvän lingon valmistajaan, norjalaiseen overaaseniin,mutta kertoivat että eivät valmista tuollaisia enää. Linkkejä siis muista valmistajista tulemaan,kiitän. 
Metsätalous / Paljonko kiinnosta klapeja
: 24.10.11 - klo:18:22
Ostin motomitattua ensiharvennuskoivua 156 kiintoa,pilkoin sen 32 cm pitkiksi klapeiksi kovapalateräisellä klapikoneella.Irtokuutioita tuli 320. Eli kiinnosta tuli irtoja vain 2,05. Olen aikaisemmin arvioinut että 2,20-2,30 olisi käytännön saantolukema kiinnosta koivua. Ihmetyttää tuo alhainen saanto,liekkö motomittarin kiintomäärään lisätty se lain sallima haamukiinto-%,paljonkohan muuten nykyisin saa heittoa olla? Mitenkä te muut klapiyrittäjät olette laskeneet klapeja tulevan?
Kertokaapa mistä näitä lumikoneen verkkoteriä halvimmalla sais,ite ostin 122cm pitkän pätkän hintaan 130€ eli turhan kallista kun juoksusentille tuli hintaa reilu euro.
Sivuja: [1]