Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 115

Viestit - nuffieldmaster

saiskohan tuota kamferia vielä nykyään?  onko samaa mitä mummot pisti sokeripalalle?

Tottahan toki, apteekkitavaraa https://www.yliopistonapteekki.fi/terveys-ja-apteekki/sydan/kamferi.html
Omiin koneisiin tuollaiset poppakonstit on täysin tuntemattomia, Skottivehkeet lähtee talvella käyntiin avaimesta, ilman kikkoja.

Saksalaista rautaa esitelleessä vanhat koneet tapahtumassa liki jokainen kone laitettiin tapahtuman rakennusaamuna käyntiin niinkin ihmeellisellä aineella kuin Kamferilla.

Sitä oli päämasinistilla semmoisessa suihkepumppupullossa ja sumuna annosteltiin imutorveen. Todella pehmeästi läksi Sakemannit tulille, muutoin olisi ollut vaikeaa. Aamulla lämpö oli nollan tuntumassa kun tätä tehtiin, ja tosiaan itselle oli ihmetys miten huonoja oli käyntiin lähtemään deutzit, mwm:t, mannit ja porchet...  mutta kamferilla ne tärähti tosi nätisti käymään, ilman kolisteluja ilman kalkkeita.

Tuon kokemuksen myötä ääneni annan siis Kamferille suihkutettuna imusarjaan.
Tässähän ois edullista sakemannitekniikkaa aurahommiin varusteltuna sopivasti: https://www.nettikone.com/deutz-fahr/agrotron-k120/1650440
Kuinka monelle on tuttu kirjana "Käytetty Konemies"? Nimittäin jos tuttavapiirissä on konemiehiä, traktorihistoriaa harrastavia tai vastaavia henkilöitä niin sanoisin, että kirja on kannattava ostos lahjaksi tai itselle.

Kirjan saatavuus meinasi loppua, mutta kirjoittaja Antti J. Jussila luovutti yllättäen kirjan oikeudet Nuffield - Leyland Club Finland ry:lle ja sitä teetätettiin kahdeksas painos.

Tässä vähän puffia kirjasta:
"Kirjan kirjoittaja toimi maataloudellisen koulutuksen saatuaan lähes 40 vuotta konekaupan parissa. Suuren keskusliikkeen eri tehtävissä hänellä oli näköalapaikka Suomen maatalouden mekanisoinnin kehitykseen. Kotimaassa ja maailmalla liikkuessaan hänellä syntyi monipuolinen kosketus alan teollisuuteen ja kauppaan muuttuvassa maailmassa."

Tämä tuhti tietopaketti maksaa 25 euroa plus postikulut, ja sitä saa NLCF ry:ltä tilattua numerosta 050-4313415 tai jokke(ät)nuhvi.net

Kirjassa on valtavasti historiatietoa, ja merkki/maahantuontihistoriaa löytyy niin Nuffin, Leukun, Samen, deutzin, Case IH:n, Ford/fordsonin, Valmetin, Massikan kuin monien muidenkin osalta. Toki luonnollisesti isoimmat jutut liittyvät K-ryhmän omiin merkkeihin kuten Zetor vielä mainitakseni.

Suosittelen vahvasti vaikka joululahjaksi tilan isännälle/emännälle!

(kuvat näkyy kirjautuneille)

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Kellfri
: 10.10.17 - klo:21:39
Tekeekö mitään vai unohdanko?  https://www.kellfri.fi/energiapuukoura

Vuoden ollut, loistava peli hintaisekseen!  Ei noilla kalliimmilla tee yhtään sen enempää. Ja saat omasi pois melko hyvin. Esim. vastaava kesla tai nisula ostappa ja tarjoa parin vuoden päästä myyntiin, saat ehkä 1/3 osan uushankintahinnasta takaisin. Tuosta saanet 3/4 osaa pois koska jo lähtöhinta uudella niin halpa.

ps. oletko nähnyt koskaan paljon käytettyä maatalouskoneisiin käypää energiakouraa?
Ainakin 18" asennolla tuo 28 siipi tekee hyvää jälkeä rukiinsängellä. Pitää huomenna kokeilla 20". Eli on siellä käyttökelpoisia työleveyksiä muita kuin perinteinen 16":kin.
ei jaksa. entinen a85 oli matalakierrosominaisuuksiltaan parempi, se jaksoi. tuossahan ei ole henkeä alle 1500 kierroksen mitään ja sitten yli 2200 kierroksen ei löydy moottorista tehoa kuin 30kw kun ajoin dynossa.
  no eikö sitä pidä koittaa aurata legendaarisella kuutos Leylandilla!siinähän voima piisaa ja on vielä ylivoimainen painonsiirtojärjestelmä lisänä!

Tuossa irlanninvientimallissa? ei sattumalta ole 2 toimisia lohkoja, jotka suomivarustelluissa on vakiona. Eli ei saa auraa käännettyä.
   


Piti oikein kirjautua ,että saa osallistua tähän hauskuuteen. Mutta itse asiaan eihän kääntöaura tarvi hydrauliikasta ,kun yhden yksitoimisen ja vapaan paluun niin jo kääntyy .

Riippuu aurasta. Kvernelandin 120 kääntöpää on kaksitoimisella sylinterillä toteutettu ilman lisäventtiileitä. eli vaatii kaksitoimisen lohkon.
ei jaksa. entinen a85 oli matalakierrosominaisuuksiltaan parempi, se jaksoi. tuossahan ei ole henkeä alle 1500 kierroksen mitään ja sitten yli 2200 kierroksen ei löydy moottorista tehoa kuin 30kw kun ajoin dynossa.
  no eikö sitä pidä koittaa aurata legendaarisella kuutos Leylandilla!siinähän voima piisaa ja on vielä ylivoimainen painonsiirtojärjestelmä lisänä!

Tuossa irlanninvientimallissa? ei sattumalta ole 2 toimisia lohkoja, jotka suomivarustelluissa on vakiona. Eli ei saa auraa käännettyä.
juu, eri saasteluokan kone ja pytty eilleen.

Rasvasin tuon uuden vältin säätökierteet, ei noita pirukaan vääntele kuivana tehtaan jäliltä. Kunnon wurthin MolyHd pastaa jenkoihin koko matkalle, ja jopa säädöt toimii kunnolla ja kevyesti. Ihmettelen miksi noihin ei ole laitettu strapetsikierteitä tai hienoja kierteitä jotta olisi voimaa pyörittää säätöjä. Iso millijenka on tuskalias pyöritettävä kuormaa vastaan.
ei jaksa. entinen a85 oli matalakierrosominaisuuksiltaan parempi, se jaksoi. tuossahan ei ole henkeä alle 1500 kierroksen mitään ja sitten yli 2200 kierroksen ei löydy moottorista tehoa kuin 30kw kun ajoin dynossa.
Voi tuo 20" toimia näillä kht-hht mailla, joissa saa hyvän jäljen vaikka vetäs sitä auraa toisesta päästä noin niinkuin karrikoiden.

Toinen nelisiipisessä työtä edistävä tekijä on se, että valtra huutaa turhaa kolmesiipisten kanssa M3 pykälällä, menee kevyesti, mutta sitten M4 vaihteella ei riitä voima sopivilla kierroksilla. Näin ollen nelilapanen tulee tosi nätisti M3 pykälällä, saa enempi tehoa ulos.
Mulla on itte kokoillut 5lapase sarka aurat. Ja mielestäni monta lohkoo kyntää jo peruutus taktiikalla nopeemmin ku kääntö vehkeillä.

Millaisia h..lkkarin lohkoja teillä oikein on viljelyksessä. Itse jos etsin lyhimmän mahdollisen sivun jonka mukaan kyntää niin sekin on lyhimmillään 70 metriä ja sen verran kiilamainen että vaihtelee 70-110 metriä. Siinä tulee sen verran peruutettavaa että ei millään kynnä peruuttamalla nopeammin. Normi sivu jonka mukaan kynnetään on noin 200-450 metriä. Peruuttamalla?

Pienimmät lohkot 0.2 - 0.4 ha ja niitä 6 kpl. Aikalailla lohkokoko on keskimäärin siellä 1 ha luokkaa. Isoimmat on pikkasen vajaa 4, niitä vain 2 kpl.

Noissa edellisissä auroissa oli vielä ongelmana valtran nostolaite, ja auran tukipyörä. Jos hitusenkaan pehmeämpää oli päisteessä ajettava aurat ojan päälle tai takarengas jonkun patin päälle, että ne sopi ympäri. Jos koetti nostokorkeutta säätää, painoi kääntösylinteri hydrauliletkut paskaksi. Oli joskus aika *****mainen kyntää kun kääntö vaati omat toimenpiteensä. 4 siipisillä 16 kiinteillä auroilla olen jo ennenkin kyntänyt, ja nopeudessa ne on keskimäärin hitusen 3 siipisiä paluuauroja nopeampia. nyt kun vielä tulee 40cm lisää työleveyttä 20" asetuksella, niin eiköhän oikeasti kyntötyö jouduttune.
Juu vaihdoin kolmesiipisen 16" kvernen paluun 4 siipiseen 12-20" variomat sarka-auraan siipimallilla 28. Uskoisin työtehon nousevan, jos nyt kun näkee miten isommilla työleveyksillä siipi pelaa. Nelisiipisten paluuaurojen hankinta ei onnistu veturin pienuuden takia, kun jo 3 siipiset teki tiukkaa nostaa maasta aakkosvaltralla.

Miten muuten nuo 28 siivet pelaa porukoilla?  Ja kuinka moni tuota mekaanista säätöä säätelee yleensä kyntäessä? Nurmella varmaan 16-18" on melko vakioasetus ja sängillä maksimit?

Miten tuota säätömekanismia on tarkoitus muuten väännellä, kun ei ainakaan käsin pyöri mihinkään!?
500 sampolla puidessa luomujuttuja tahtoo sama viherpaska kiertää jatkuvasti rajaisilla ja lopulta tukkii ja räikkä huutaa. Väliin on pakko ollut ajaa rajaisten alakierukan pohja auki.
Viimeksi kun en kytkinrempassa meinannut saada variaattoria säätöihin (ohjekirjan säädöt ovat vain ns. huoltosäätöjä) kysyin asiaa tehtaalta, ja sieltä annettiin ihan sitten tehtaan oma säätöohje maksutta joten suosittelen kysymään asiaa suoraan tehtaalta miten asia hoidetaan viksuiten. Mainiota palvelua muuten rosenlewiltä, veikkaan, ettei clayson tai jd puimureihin saa yhtä nopeasti yhtä hyvää palvelua suomeksi.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 115