Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 111 112 [113] 114 115

Viestit - nuffieldmaster

Juu tuo polvijärven kone käytiin kattomassa.  Aika ohkasta tavaraa on koura, ja koiranluut olivatkin jo vääntyneet. Pystypilari oli revenny kahdelta puolta vaikka oli jo vahvistettu. Ei auta enää kemppiliimat työmaalla, melkein pitäs pistää koko pilari uusiksi.  Muutoin oli melko visu, vaikka tuhansia motteja talveen on moton jälestä ajettu. Kärrissäkin telit näytti alkavan lönksöttämään kohtapuolin eli sinnekkin pitää varmasti remonttia tehdä. Karikoitakin on rumasti vahvistettu, nätimminkin olisi sen puolen voinut tehdä.

Ei ole meidän kärri tuo, toki jotain vois siitä tarjotakkin (on ollu kauan myynnissä).
Itse läksin tuolle opintielle 115 km päähän Koivikon oppilaitokseen 2004. Metsuri/metsäkoneenkuljettaja linjalle.

Itsellä oli sellainen mielipide, että tähän paikkakunnan nyt jo lakkautettuun amikseen eivät jääneet kuin ne jotka a) eivät päässeet muualle b) vanhemmat ei laskeneet muualle c) eivät uskaltaneet kotoa lähteä.  Suurin osa tästä porukasta norkoilee nyt kylän kulmilla valitettavasti työttöminä, kotosalla asustelevina (itsekkin osan aikaa tässä koti"tilallani" asun) jotka eivät uskalla lähteä mihinkään.

Oli todella hyvä kun menin kauemma ja asuin asuntolassa. Meininki oli joskus "hilpeää", useana yönä pidin puukkoa tyynynalla jos tulevat ryminällä ovesta tai ikkunasta läpi. Joskus oli pakko tuulettaa ja ikkuna oli yöllä auki. Heräsin kun jotkut (vissiin ei asuntolassa asuneet ulkopuoliset) hörisivät avonaisesta ikkunasta. Kun ensimmäisen tassut nousi ikkunan karmin tasalle paukautin ikkunan kiinni. Huuto ulkona oli melkoinen, mutta eivät ne sisälle tulleet. Sormissa saattoi tuntea jonkin sortin kutinan.

Nyt kuitenkin en noita aikoja, kämppiksiä, iltarientoja ynnämuita vaihtaisi pois!!!
Nyt on kontakteja suuntaan ja toiseen, yhteyttä kavereiden kanssa ollaan pidetty koko ajan, käydään porukalla mm. tankkausreissuilla itä-rajalla, korjataan traktoreita, ollaan mukana jos joku käy auton koeajolla tms tms... nytkin oli MEP04 pikkujoulut omalla porukalla, en vain kerennyt itse sinne.

Emäntäkin sieltä löytyi, maatalouspuolelta, yön seutuvina oltiin "yöjalassa" toisessa kämpässä puolin ja toisin  :P  Eikä oo sekään kaduttanut, päin vastoin  ;)

Suosittelen, että koetatte puhutella uutta isäntää maailmalle, siitä se selkä suoristuu, tulee kavereita, kokemuksia jne..

Viina, kalja ja toki kiljuakin siellä näkyi, mutta ei niitä tarvitse nauttia jos ei halua. Itse tein pelihommat selviksi heti sinne mentyä, että mulle ei tarvii tarjota tupakkaa, ei alkoholia eikä mitään muutakaan. Pitää vielä semmonen kertoa, että kun olin asuntolan vartijan ja opettajiston "luotto-oppilas" sain pitää huoneen melko omanani, kertaakaan eivät sitä tutkineet. Minulla oli sitten siellä oma jääkaappi ja se vuokrattuna kaljankylmetykseen kovalla rahalla, kaupassakin kävivät puolestani kunhan vain oluet oli kylmässä  ;D 

Tosiaan totean, että hauskaa oli ja suosittelen kouluun lähtijän miettimään asiaa.

Terveiset voi kertoa, suosittelen kokeilemaan, jos ei heti niin vaikka talven kelien tultua, jos ei tunnu mukavalta niin sitten ei, jokaisen oma valinta, mutta painotan vielä kerran, että itse olisin jälkikäteen katunut jos en olisi asuntolaelämää saanut kokea, tosin tuskin siitä mitään tietäisinkään ja osaisin katua...
Ostamani IKH sähkötuotteet ovat olleet täyttä paskaa. Päävirtakytkimet ei pelaa kovin kauaa, startti pelasi valmetissa justi takuuajan yli (tosi huono kopio lucas M45:sta made in vinkuintia).

Kartan ko. puljua melko pitkälle nykyisin...

Mieluummin kunnostuttaa vanhan kuin että ostaisi halpakopioita IKH:lta.
Tos tatemko.lla ois pienempi 1- akselinen vetävä ja vähä lähemmäs yltävä kuormain.

http://www.tatemko.com/vaihtokoneet/vaihto92.htm

Mekaaninen veto ei käy tässä tilanteessa. Miten pitkälle tommonen pilkki yltää, ei ole yhtään tietoja noista wanhoista koneista. Nämä uudet mistä on esitteet kyllä tiedän. Se hieman hankaloittaa hakua kun ei ole mitään käsitystä spekseistä kun mistään ei tahdo löytää listoja tai muuta infoa kuten esim. wanhojen traktoreiden kohdalla on monellakin sivulla (konedata jne).

On se hintakehitys ollut kovaa, ihmettelen sitä itsekkin ettei lama ole vaikuttanut hintoihin. No harvemminhan ne hinnat putoaa. Ei ole vielä nettikoneen hurjimuksiinkaan vaikuttanut...

Hiukka parempaa pakettia tosiaan katellaan kuin tuota ylempää röhjäkettä. Toi yksi vaihdokki jota jo kommentoin (evi) on aika vahva ehdokas. On vain hieman raiskatun oloinen, mutta näkeepähän tosi tilanteen eikä sitä fiksattua paskaa. Sitasee tossa pajalla maalin niskaan ja mettään jos se ulkonäkö haittaa.

Muuten, miten noi danfossit ja evit yleensä on pelanneet? Justi nuo isot (580 jne) ja sitten noi sähködanfossit?

http://joutsantuonti.suntuubi.com/?cat=11


Tuossa ois, paitti jos tarttee ketjut kärriin. etusermimn p0ieni kohennus kenties, pesu ja ehkä maalia jos näyttävän haluaa.
kuormaimen ulottuvuus tais olla riittävä?

Mut joku tokas joskus että teleskooppijalat sutjahtaa maahan ???
Että ne "huitovat" jalat ois paremmat, teleskoopit taitaa olla tukevammat.

Totahan täytyy käydä kattomassa  :o
Evi on aika näppärän oloinen kone ja pieni firma joka valmistaa = ei luulisi olevan uskallusta tehdä sutta, kun maine menee, menee asiakkaatkin.

Joutsat vissiin tehdään virossa (uudet)?
 
Eihän 5000 tuntia ole kuin sisäänajo? Eihän se ole maksanu etes ihtiään takasi millään niille tunneille :o
Metsäkoneillakin ajetaan 20-25 t h ennenkuin pannaan vaihtoon, yleensä lähtevät venäjän savotoille tai baltiaan...
Suolasia ne on hinnat, karanneet käsistä.

Miettikääs 12 000 € alv 22% maksaa se pienin polttorankakärri keslalla, paa 3X enempi saat uuden valtran, mikä hitto niissä voi maksaa?  karrikoiden "rautasalosta" sekin on rostoisti tehty, venttiilipöytä, muutama sylinteri jne... Traktorissa on kuitenkin paljon enemennän osia, hienomekaniikkaa jne...  Ei oikein käy järkeen, ja tosiaan se pikkunosturi käy suurinpiirtein vain tienvarteen savotoitujen rankakasojen ajoon...

Leukun kabiini on sama kuin David Browneissa (1690, 1490 jne) se kaarevalasinen Sekura. Lämmintä on ja huurteet pysyy poissa. Meillä on kaksi tekomiestä (molemmilla yli 30 vuoden ura metsureina takana) ja minä varmaankin ajan puut. Luulisi jälkeä syntyvän ihan kohtuutahtia, silloin kun vielä metsuritöinä hakattiin savotoita, he työllistivät täysipäiväisesti yhden ajokoneen...

Kone tulee olemaan sellainen että se jätetään savotalle yöksi ja viikoiksi, ei ajeta kotiin sillä. Kuitenkin metsäkone ei ole meillä oikein sovelias kun ei ole lavettia ja vanha sanonta täälläpäin on että alle viissatasella (mk) ei lavetti liikahdakkaan pihasta.

En ole ruottalaisia tutkinut, sinne taitaa mennä baltiasta paljon tavaraa, oi niitä hyviä aikoja kun on ÖSA:t, kockumsit ynnämuut möyrineet, Ösa:nkin kehittely tumpattiin kuin tupakka kun FMG sen osti...  :'(
Tuolla kormiikilla ei kyllä mettäpoluille oo asiaa  :o
Kiitoksia vain movado vinkeistä, anteeksi pakko oli vaan heti ne tyrmätä  :-[

Toi powerforestin kärry on vaan pelkkä kärry, ei nosturia sisälly tohon hintaan... 
Sama alemmassa...

Pitäs tohon hintaluokkaan löytyä aisalta jo nosturikin niin mikä ettei  ;)
Mettäkone kävi mielessä, mutta olen noiden kanssa sen verran kerennyt jo telkkuamaan, että olen huomannut mitä tahansa särkyykin, tonni otetaan taskusta jo ovilla pois  ;D  Toisekseen meidän savotat on 100 km, 50 km jne etäisyydellä joten siirtoajonopeutta ja edullisuutta siihen tarvitaan. Lokomossa porsii tuo powersiftiloota noilla matkoilla ennenpitkää (katoaa paine kun öljyt lämpenee ja alkaa pakat luistaa).

Ei oikein kehtaisi alkaa takapäästä jyrsimään kärriä, nosturin tapitus ja heloitus on kauhea homma jos ei oo koneita (expanderit maksaa hunajaa) ja silti rauta on väsynyttä ja yleensä ne on nuo takapäät melko raskaita.
Tässä on kuukauden päivät kateltu ja kyselty metsäperävaunu/kuormain yhdistelmiä, käytettyjä ja uusia.

Kun kriteerit ovat seuraavat:

Kuormain:
Jatkeellinen
Pituus 6.8-7m tai pidempi
Laajakulmanivel
Teleskooppitukijalat ja aisakiinnitys
Venttiilistö hyd. esiohjattu tai sähköinen

Kärry:
Telipyörät 500 X 17.5 väh.
3 pankkoa
2 syl. aisaohjaus

Mielellään saisi olla:
Vetävä kärry
4 pankkoa
Sähköinen esiohjaus
Erittäin vähän käytetty (alle 1000h) tai uusi
Hintaa noin 25000€ alv 22%

Ei paljoa vaihtoehtoja käytettynä ole, uudet menevät törkeän kalliiksi.

Nyt ykkösvaihtoehto olisi ostaa Kesla 10 t vaunu ja siihen 204T nosturi Magnomin venttiilipöydällä.
Hinta vain pompsahtaa likelle 30 000 € alv 22%

Joku aika sitten kaveri kertoi (lukenee tätäkin palstaa) evi 470 ja 8t kärryn maksaneen alle 15 000€ nyt hinta on yli 22 000 €  :o

Juuri äsken meni ohitse 25 000€ alv 0% paketti josta teimme tarjouksen, mutta liian myöhä. Olisi ollut 10T vetävä kesla ja 303 ammattilaissarjan nosturi Parker Iqan:lla.

Oisko jollain hajuja mistä muualta käytettyjä voisi seurailla?

Seuraavat ovat tiedossa:

Powerforest
Sampo-rosenlew
Valtra
Turun konekeskus
Mascus
Kesko
Hankkija
Nettikone
yrma
LH-osa

Veto olisi hyvä mutta kallis ominaisuus kärryssä, vetokone eli Leyland 472 Sekura ohjaamolla on pienen sutjakka omapainoltaan (3400 kg) metssähän tämä on hyvä ominaisuus maaston kannalta, mutta pito loppuu. Muuten traktori on kuin tehty aikalaisistaan metsään: Tilava ohjaamo, jossa on asennettuna jo kääntyvä penkki (tilaa enempi kuin A sarjan valtrassa), ketterä, korkeat pyörät (12,4-28 edessä, 16.9-34 takana), suuri maavara, lyhyt akseliväli, terhakka moottori ja tilaa edessä nokkapumpulle.

Tuolle koneelle siis etsimme kuormaaja kärry yhdistelmää (kuormain tulee aisalle) noin 500 motin vuotuisia hakkuita ajatellen, tulevaisuudessa ehkä enempikin tulossa, mutta tuo voisi olla se minimi määrä per vuosi. Kerro oma kokemus ja suosittelu.
Joku valitteli että ei saa kovaa kulkea. Nuhvitkin kulkee. Oma 460 GPS:n mukaan 2250 koneen kierroksella 57 km/h, alamäkeen oon päristelly traileri ja pikkunuhvi perässä parhaimmillaan 63, mutta silmistä alkaa vesi valumaan. Ja tämä on laillinen peli  ;)   Loikkarivaihde on tyyppikatsastettu nuhvettiin jotta sitä on saatu myydä. Nuffieldin nopeus sai kuorma-automiehet ajamaan traktoreille nopeusrajoituksia ja siitä syystä saimme pitkään körötellä kolmeakymppiä.  Niin, lain mukaanhan traktorin suurin sallittu nopeus saa olla 40 km/h mutta nuhvikun on tyyppikatsastettu loikkarin kanssa aikoinaan ennen rajoituksia niin sen sallittu rakenteellinen nopeus on enempi.

Voin kertoa, että oli mopoilioilla sinkit suorina kun rinnalle pääsin, yksi nyykkärikuski alkoi ramplaamaan vaihdekeppiä kun "viidenkympin lootallisesta" pyyhkäsin ohi  8)  

On se ihme kun parin tonnin rakkine menee 50 000 € koneesta ohi ja heittämällä :D ;D

Yks kone kesällä oli josta en päässyt ohi, oli JCB fastrac...
Noen 13 hepoo per harrasteviljeltyhehtaari. Eli 3 traktoria ja 12 ha...
Tuossapa Filmi Ilomantsilaisen Havel Oy:n kehittelemästä ja valmistamasta STM 250 -syöttävästä energiapuukourasta työnteossa.

http://www.youtube.com/watch?v=3RrDP-B-jgY

Saa kuitupuunkin talteen näpsäkästi, ja joukkokeruumahdollisuuskin löytyy!
En kyllä tajua mikä noissa rattaitten päälle nostetuissa koirankopeissa ihmisiä kiehtoo, siis noissa a-sarjalaisissa.

Kelpo koneita, yksinkertaisia ja osaa korjata jokainen kyläseppä perusvälinein. EI tikihienouksia, itte en niit ainakaan kaipaa ollenkaan. Jos uutta traktoria olisin ostamassa, niin A-valtraan se painottuisi tai sitten belarus-zetor linjalle.

Onhan tossa jo suht. tasanen lattiakin sekä sähkölukot ja neliveto. Nekin voisi ittelle välttää ihan hantaakimallisena.

Rukkaskädessä sitä rattoria ajetaan, peukalot poissa puolien välistä  :P
Sivuja: 1 ... 111 112 [113] 114 115