Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 7 8 [9]

Aiheet - nuffieldmaster

http://personal.inet.fi/tapahtuma/traktoritapahtumailomantsi/index.htm

Taasen järjestetään viime vuonna alkunsa saanut Syksyinen traktoritapahtuma Ilomantsissa 18.9.

Paikalla nähtävää ja koettavaa koko perheelle!

Ohjelmassa mm. työnäytöksiä, koeajoja, traktorintaitoajo sekä mäkiveto -kilpailut.

Toivotamme tervetulleiksi kaikki asiasta kiinnostuneet, joko vierailemaan tapahtumassa tai osallistumaan itse omalla konekalustolla. Tapahtumassa uusi ja vanha tekniikka rintarinnan, kaikki ovat tervetulleita!

Tapahtuma-alueelle vapaa pääsy,

Päivän aikaan esillä ovat mm.

Valtra -traktorit
New Holland -traktorit
HaVel Klapimaster pilkekone
Pentin Paja Oy:n tuotteet


Eri-ikäisiä harrastetraktoreita, maamoottoreita, urakointikalustoa, kynnön perusteet -pikakurssi.

Lisäksi: Porin tehotuonti Oy tuo paikalle tehonmittauspenkin. Päivän aikaan halukkaat voivat testata mitä traktorin pellin alta löytyy. Mukaan saa tulosteen jossa näkyvät asiaan kuuluvat tiedot traktorin voimista. Tehonmittauksesta perimme pienen maksun.

Huom.

Traktorintaitoajo sekä mäkivetokisoihin vaadimme osallistujalta oman tai itse lainatun traktorin sekä sen ajamiseen oikeuttavan ajoluvan hallinnan.
Alueella tapahtuman aukioloaikaan liikkuvan traktorin tulee olla liikennevakuutettu omistajan toimesta!


Tervetuloa!

Järjestämisestä vastaavat:

Ilomantsin Moottoriurheilijat ry
Nuffield - Leyland Club Finland ry
Polovelan Papattajat

Sekä lukuisat yhteistyötahot
Koneet, laitteet ja tekniikka / Pronari
: 22.05.10 - klo:10:58
Kattellu tuossa pienellä mielenkiinnolla pronar PKD 210 lautaskonetta.

Merkkihän on meillä uusi ja kokemuksia ei paljoa ole kertynyt varmaan kellään, mutta jos jollain oisi hajua millanen peli on niittämään?

Siistiltä ainakin päällepäin näyttää!
Pitkään oon tätä ihmetelly, nyt mutistaas porukalla.

Suomen maatalouden konekauppa käy suhteessa muuhun seutuun melko kovana.

Hirveät määrät ostetaan ISOA konetta pienillekkin tiloille.
Sama hommahan on jatkunut 50 luvulta alkaen,

Juttelin sähköpostitse Leylandin Bathgaten tehtaan läheisyydessä aikoinaan sijainneen testifarmin "Mosside Farm" päällikön John Patterssonin kanssa suomeen tuoduista koneista, hän edelleen väitti ja oli sitä mieltä, että ei ikimaailmassa suomalaiset ostamiaan nuffieldeja tai leylandeja itsellään pitänyt, ei suomen kokoisessa maassa ole ikimaailmassa tar***** niinpaljoa koneita mitä tänne myytiin, väitti että kesko välitti koneet neuvostoliittoon.



Etelä-euroopassa myydään pikkufergua, fenttiä, samea, hurlimannia ynnämuuta tavattomat määrät.
Suomeen ei edes viitsitä tuoda näitä teholuokassa 40 - 80 hv?

Olen katsellut tätä toimintaa enkä oikein sitä ymmärrä?

Näille hehtaarin, puolen lohkoille hirveät pelit eto hommiin.

Esim. Maschio Nina -kylvinkonetta valmistetaan 2,5, 3 ja 3,5 metrisenä, meille tuodaan kahta suurinta, miksi helvatassa ei tuota pienintäkin?

Juuri tuommoiset pienet koneet 2,5 metriset, 2-3 siipiset paluu-aurat, 3 metrin joustopiikkiäkeet sun muut puuttuvat suomeen tuotavien koneiden listalta.

Puhutaan, ettei homma pienillä koneilla kannata, no kuinka se kannattaa eteläeuroopassa?

Itselläni kunhan laajeneminen alkaa olisi kaipuu 2 tai 3 siipisistä paluuauroista, noin 1,8 - 2,2 metrin niittomurskaimesta, 2 tai 2,5 metrisestä kylvölannoittimesta yms, mutta tarjontaa ei ole  ???    

Ohjaako keskusliikkeet mitä konemiehet tarvitsee vai tuleeko kysyntä meiltä itseltämme tuohon suuntaan?  Odotan, että joku ottaa tämän seuraavan esille: Hinnanero isomman ja pienemmän välillä on pieni -> niin, mutta ohjaako keskusliikkeet tätä kautta valinnoissa hinnoittelemalla pikkukoneet lähelle isompia?

Olenko ainut joka tuon kokoluokan koneita kaipaisi, vai onko muitakin?

Pitäskö alkaa suunnittelemaan maahantuontia joka erikoistuu pieniin koneisiin?
Täällä tuntuu tietämystä olevan, niin kysäisempä mistä kaikkialta löytyy perävaununa kulkevia tehodynamometrejä joilla saa mitattua voa tehot traktoreista?

Tarvetta ensisyksylle olisi joten soittelisin eri paikkoihin.

Jos kellä on omatekoinen tai tutulla on tuollainen penkki tai muuten halua tulla esille syksyiseen traktoritapahtumaan Ilomantsiin 18.9.2010 (viikkoa ennen hirvenmetsästystä) niin ilmoitelkaa allekirjoittaneelle...
Tuas 1 km päässä on harrastetraktorina 105 tuntia ajettu massikkavaltu (A92 vastaava) ikää jo puoltoista vuotta (siis ihan totta mökkitraktorina!).

Siinä on semmonen roblem, että jos ei muista laittaa käsijarrua päälle purkaa yön aikana akun.
Oli kuulema huoltomies käynyt ja sanonut muissa olevan samaa vaivaa.

Liekkö näin?  Ja missä vika?  Oletteko saaneet korjattua?

Toinen noilla tunneilla ilmennyt vika on voa-akselin ainainen pyöriminen, katkasee kyllä yhteyden niin, että alkaa luistaa, ei siis kestä lingota sillä mutta pyörii kuitenkin niin kovaa, että jalka lähtee jos lingon sisään laittaa. Ei oo tuotakaan saaneet korjattua ainakaan vielä...

Ja sitten turmanin yms. rääväsuun turha ruveta päätään aukomaan, vaan asiallista keskustelua!
Tässä on kuukauden päivät kateltu ja kyselty metsäperävaunu/kuormain yhdistelmiä, käytettyjä ja uusia.

Kun kriteerit ovat seuraavat:

Kuormain:
Jatkeellinen
Pituus 6.8-7m tai pidempi
Laajakulmanivel
Teleskooppitukijalat ja aisakiinnitys
Venttiilistö hyd. esiohjattu tai sähköinen

Kärry:
Telipyörät 500 X 17.5 väh.
3 pankkoa
2 syl. aisaohjaus

Mielellään saisi olla:
Vetävä kärry
4 pankkoa
Sähköinen esiohjaus
Erittäin vähän käytetty (alle 1000h) tai uusi
Hintaa noin 25000€ alv 22%

Ei paljoa vaihtoehtoja käytettynä ole, uudet menevät törkeän kalliiksi.

Nyt ykkösvaihtoehto olisi ostaa Kesla 10 t vaunu ja siihen 204T nosturi Magnomin venttiilipöydällä.
Hinta vain pompsahtaa likelle 30 000 € alv 22%

Joku aika sitten kaveri kertoi (lukenee tätäkin palstaa) evi 470 ja 8t kärryn maksaneen alle 15 000€ nyt hinta on yli 22 000 €  :o

Juuri äsken meni ohitse 25 000€ alv 0% paketti josta teimme tarjouksen, mutta liian myöhä. Olisi ollut 10T vetävä kesla ja 303 ammattilaissarjan nosturi Parker Iqan:lla.

Oisko jollain hajuja mistä muualta käytettyjä voisi seurailla?

Seuraavat ovat tiedossa:

Powerforest
Sampo-rosenlew
Valtra
Turun konekeskus
Mascus
Kesko
Hankkija
Nettikone
yrma
LH-osa

Veto olisi hyvä mutta kallis ominaisuus kärryssä, vetokone eli Leyland 472 Sekura ohjaamolla on pienen sutjakka omapainoltaan (3400 kg) metssähän tämä on hyvä ominaisuus maaston kannalta, mutta pito loppuu. Muuten traktori on kuin tehty aikalaisistaan metsään: Tilava ohjaamo, jossa on asennettuna jo kääntyvä penkki (tilaa enempi kuin A sarjan valtrassa), ketterä, korkeat pyörät (12,4-28 edessä, 16.9-34 takana), suuri maavara, lyhyt akseliväli, terhakka moottori ja tilaa edessä nokkapumpulle.

Tuolle koneelle siis etsimme kuormaaja kärry yhdistelmää (kuormain tulee aisalle) noin 500 motin vuotuisia hakkuita ajatellen, tulevaisuudessa ehkä enempikin tulossa, mutta tuo voisi olla se minimi määrä per vuosi. Kerro oma kokemus ja suosittelu.
 ;)

Näin kävi Ilomantsin syksyisessä traktoritapahtumassa.

25000 kg kuormalla Fendt 930:n veti kärrin mäen päälle ajalla 34 sekuntia, Valmet 8400 ilman cooleria kiskoi samaisen kärrin mäelle ajalla 34,4 sekuntia.  Sen kuuli, miten öljy vatkaantuu, ja vauhti hiipuu... ei vedä ei  ;D

Pienemmällä kuormalla eli 16500 kg Fendtin paras aika oli 29 sekuntia, valmetilla 29,6 sekuntia.
Case IH 159,8 hv tappitehoilla veti ajan 34,4 sekuntia!!!

Muuta tietoa tapahtumasta löytyy täältä:

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?t=2589

http://www.pielisenpulling.com/?cat=4

Siihen loppui ventin ylivoimaisuus  ;)
Koneet, laitteet ja tekniikka / Ylö PP 320
: 29.05.09 - klo:22:50
Tuollainen Ylön valmistama pöyhin projekti tuli kunnostettavaksi ennen heinätöitä. Entinen mitään tekemätön pomon ketjuharava läksi seuraavalle omistajalle.

Odotukset ylön suhteen ovat paremmat, ainakin kuullun mukaan on kelpo pöyhin pienille aloille?

Nyt vain tarvitsisi mokomaan raatoon osia, lähinnä yhden roottorin "jalan" jossa on piikki kiinni.  Täällä ei tainnut olla O/M -palstaa, joten ilmoitan tarpeesta tämän viestin yhteydessä.

Mistä tähän koneeseen löytää halvimmat hihnat sekä piikit, ja mitähän ne kustantaa?  Varalle voisin ostaa jo uuden.

Käyttöohjekirjakin on kadoksissa, sellaisen voisin myös ottaa vastaan tai ostaa, kopiokin kävisi!

Koneen ajattelin maalata, sävyksi valittu RAL 3020.
Rengastus oli loppu, joten laitoin uudet gumit paikoilleen, ne ovat entisiä kapeammat, koska hintaero oli suurensuuri. Nyt siellä on PV ja Manki mopoista tunnettut 3.5 - 8":set gern Kinspeed renkaat, entiset olivat neljä tuumaa leveät.  Kait ne siellä alla kestää ja kantaa kun pellot ovat hyvin kantavia.

Vetokarttu siitä pitää vielä hitsata ja se kynkkä, muutoin peli on maalausta vaille valmis. Niin ja karhotinpellit ovat loppu, ne pitää hitsata. Karhoitus kuulemani mukaan ei tällä koneella ole oikein herkkua, siispä karhoitukseen löytyy Vicon Acrobat.
No nyt se on tullut: persaukisten täpinäreiskojen päiväuni; valtran N82 & N92  ;D

On iso koppi, hydrauliikkaa, muovitankki, näkyvyyttä, näyttävyyttä, neliveto ja kaikki.  Kyllä nyt ottaa valtra selvän askeleen muita edemmä vai mitä  ;) 

Ei ole enää kellään valittamista, että niin se JD ja Fendt taakse jää suositussa teholuokassa 80-100hv.

Kesoilin baarissa tiesivät deutsimiehet....
Sivuja: 1 ... 7 8 [9]