Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 15

Viestit - MrMäkirinne

karjakusetus kolahti postilooraan,järkytti ku joku meinaa neliriviseen jakaa appeen vaunulla kerran päivässä.  ??? moni asia tuntuu tulevan 3-5 vuotta muita perässä delavalille,tuskin sattumaa.muutaman ystäväpiirissä hyvin tutun palautteen tuoteuutuuksista löysin...noin 5 vuotta myöhässä.  ::)

Mitäs vikaa kerran jaossa on?  Meinaakko että kierto pelaa paremmin? kesällä nyt vähän eri juttu tuo kerran päivässä jako... mutta näin talvella onnistuu ihan hyvin.

neljärivisessä kärsii syönti,ruokintatilaa on vähemmän kuin 2 tai 3 rivisessä.

Tuo on varmasti totta. Siksi onkin hyvä jakaa useammin rehua / apetta. Kuinkas sinä appeesi jaat?
Tuli muisto mieleen 20vuoden takaa ,kun rahtasin naapurin myytyä niittokonetta uuteen kotiin. Niin siellä kuskattiin mummoa lypsylle maitokärrillä. Oli niin huonojalkanen. Eikä nähtävästi muut osanneet lypsää lehmiä. Investoivat kumminkin niittokoneeseen.  :o

 :) Eihän vaan ollut kyrönjoen rannassa se kyseinen karjatila?
Pitääkö robottilypsyssä navetan olla lämpimämpi kun asemalypsyssä???

***Nykyajan asemalypsy tapahtuu erillisessä rakennuksessa, mutta robotit ovat eläinhallissa. Näin ollen koen tarjoavani työntekijöille paremmat olosuhteet kun lämpötila on lähempänä kymmentä kuin nolla. Lehmälle tälle lämpötila erolla ei ole mitään merkitystä kunhan vain kosteuspuoli on hanskassa. Eikä ne robotkaan tykkää nollasta/pakkasesta.

Tänään varmaan saadaan GTS:n raportti Jiiween tilavierailusta?


Olisi saatu kyllä, diilissä vain ei päästy sopimukseen  ;) Yv:en viestisisällöt kun ovat osa viestintäsalaisuuksia joten ei puoleltani siitä sen enempää.

Ehkä asiasta voi raportoida joku joka tekee sen ilmaiseksi ja puolueettomasti sekä kärsii kustannukset ja verot omista intresseistään. Tai jos Jiiwee todella tarjoaa jollekin ilmaisen lounaan.  ;) Siihen asti täytyy tyytyä henkilökohtaisiin mielipiteisiin kulloisenkin ilmanvaihtojärjestelmän omistajalta.

Ai että mä odotin sitä raporttia asiasta, vaikkakin ei niin kylmää ollutkaan.
Ettei vaan olisi jiivee "lämpimikseen" kehuskellut ;D jos ei kumminkaan asia ollutkaan selvä.
Voihan navetta jäätyä oli seininä betoni kortsu tai verhoseinä. Oleellisinta  on kuinka navetta on tehty. Eristetty katto ehkä tärkein asia koska katon pintaala kaikista suurin myös täyttöasteella olellinen merkitys kuinka lämpimänä navetta pysyy.


 Saat Mr Mäkipässi tonnin tai vaikka pari ( tai maksaako lavalli enmmän mielipiteestäsi) jos hihaat ahterisi meille esim lauantaiaamuna kun luvattu kaikkein kylmintä ja täysverhoseinänavetassa joku paikka jäässä / ei toimi kylmyyden ansiosta. Tarjoan myös matkat ja viinat. Päivällinen tarjotaan esim Mustion linnan kuulussa ravintolassa jonka jälkeen belgialainen orjani Florian kuskaa sinut kotiin ja matkalla voitte tehdä pyhinvaellusvisiittejä muihin  verhoseinänavetoihin välillä Mustio - Pohjanmaa :D

Ahaa  ;D. Nyt kun faktoja löytyy asian toiseltakin puolelta niin alkaa näinkin asiallinen pohdinta..
Ja täällähän se jiivee cowboy asiantuntija alkoi laukomaan asiallisuuksia!  ;)
Johan tähän voisin vastailla hivenen pidempäänkin, mutta taidampa antaa olla.
Jatka samalla linjalla, tapasihan jo tiedetään.




Mr Mäkirinteen kirjoitustapaa analysoin.Kyseessä on todennäköisesti vanha Nurmolainen kirjoitustyyli.

  :D Älä analyysiesi tähden vaihda työpaikkaa. Väärin meni!
Olkoon kirjoitustyyli mikä tahansa, pakkasistahan tässä keskustellaan!
Voihan navetta jäätyä oli seininä betoni kortsu tai verhoseinä. Oleellisinta  on kuinka navetta on tehty. Eristetty katto ehkä tärkein asia koska katon pintaala kaikista suurin myös täyttöasteella olellinen merkitys kuinka lämpimänä navetta pysyy.


 Saat Mr Mäkipässi tonnin tai vaikka pari ( tai maksaako lavalli enmmän mielipiteestäsi) jos hihaat ahterisi meille esim lauantaiaamuna kun luvattu kaikkein kylmintä ja täysverhoseinänavetassa joku paikka jäässä / ei toimi kylmyyden ansiosta. Tarjoan myös matkat ja viinat. Päivällinen tarjotaan esim Mustion linnan kuulussa ravintolassa jonka jälkeen belgialainen orjani Florian kuskaa sinut kotiin ja matkalla voitte tehdä pyhinvaellusvisiittejä muihin  verhoseinänavetoihin välillä Mustio - Pohjanmaa :D

Ahaa  ;D. Nyt kun faktoja löytyy asian toiseltakin puolelta niin alkaa näinkin asiallinen pohdinta..
Ja täällähän se jiivee cowboy asiantuntija alkoi laukomaan asiallisuuksia!  ;)
Johan tähän voisin vastailla hivenen pidempäänkin, mutta taidampa antaa olla.
Jatka samalla linjalla, tapasihan jo tiedetään.
Muista en tiedä, mutta minä ainakin epäilen vahvasti, että lisälämmitystä kaipaavat marimekkolaiset.
Yhtähyvin nämä kaksi seinäversiota tuskin koskaan pelaa, mutta kyllä verhoillakin varustetulla navetalla pärjää jos vaan on reilusti uskoa  :D
Jos kävisit iha ite kattomassa moista ihmettä, niin saatat yllättyä.  ;) Nyt on viikon verran hyvää keliä siihen hommaan!
Äääh, anna olla sb. Tulkoon kukin uskollaan autuaaksi ;)

Älkääs nyt kuulkaa arvon kolleegat. Ihan faktaa on väitteessäni, ei ole uskon asia. Pitäishän se teidän managementtimiehinä tietää  ;)
Niin vaan pumpataan mastereilla lämpöä kaverin navettaan jotta pysyy paikat edes jollakinlailla sulana. Toisaalla taas ihan kuulopuheiden perusteella kylläkin, on kaikki vesikupit olleet aamulla jääs, eli kosaanille hommia...
Niin on hormit ja verhot visusti kiinni!
-35 aamul. Verhonavetassa reilusti plussa puolel. Kurkotin navetas yöt, ei onkelmia. 665 apevaunu eres pihalla kui palmu alta käymää. Vaunu vähä mourasti ölijypumpu osalta. Tulis vaa se -40 nii näkis missä se ongelmakohta sitte on, verhonavetas vai koneissa??!!
  Monikohan edelleen epäilee etteikö verhoseinänavetat toimi pakkasella ainakin yhtä hyvin kun betonibunkkerit...


Muista en tiedä, mutta minä ainakin epäilen vahvasti, että lisälämmitystä kaipaavat marimekkolaiset.
Yhtähyvin nämä kaksi seinäversiota tuskin koskaan pelaa, mutta kyllä verhoillakin varustetulla navetalla pärjää jos vaan on reilusti uskoa  :D
Onko totta, että mitä kylmempi on niin sitä vähemmän eläimet liikkuu ?

Tuloilmaluukut seinillä ja valoharja. Kummatkin toimii automaattisella säädöllä. Tälläkin hetkellä toiseltapuolen tuloilma auki vajaa puolet ja toinenpuoli lähes kiinni. Kyllä se automaatilla saa olla, tai oikeastaan pitääkin olla, tällöin ilmanvaihto on mahdollisimman tasainen ja hyvä.
No ihan koko kirjoitustasi, että käytetyt vemssit vanhaan navettaan ja kaikki sun tuttus moittii vemssiä.  Yms.  mitä tuos kirjoitit.
Niitä kohtia ei usko kukaan!  ;D
Mister Mäkirinne ei siis usko, että joku voi muuttaa näkemyksiään ja käsityksiään käytyään katsomassa miten toiset asian hoitavat?

;D ;D

Kyse ei olekaaan nyt siitä, etteikö asioita voida tutkia ja tarkastella ja siitä muodostaa OMAA käsitystään asioista, olkoon se nyt sitten porkkanan kasvatus tai lypsyrobottien toiminta, näinhän nämä hommat etenee.
Tässä tapauksessa mielipiteensä muuttajaan en usko.

Laitanko betonibunkkeri robottimuutos luonnokset  sulle spostiin jotta uskot? No taitaa olla niin ettet usko silloinkaan;)

 ;D älä laita. Sähköpostilaatikko täyttyy muutenkin.
Luonnokset on luonnoksia. ;)
No ihan koko kirjoitustasi, että käytetyt vemssit vanhaan navettaan ja kaikki sun tuttus moittii vemssiä.  Yms.  mitä tuos kirjoitit.
Niitä kohtia ei usko kukaan!  ;D
Mister Mäkirinne ei siis usko, että joku voi muuttaa näkemyksiään ja käsityksiään käytyään katsomassa miten toiset asian hoitavat?

;D ;D

Kyse ei olekaaan nyt siitä, etteikö asioita voida tutkia ja tarkastella ja siitä muodostaa OMAA käsitystään asioista, olkoon se nyt sitten porkkanan kasvatus tai lypsyrobottien toiminta, näinhän nämä hommat etenee.
Tässä tapauksessa mielipiteensä muuttajaan en usko.
Meillä oli valmiit suunnitelmat laittaa kaksi käytettyä vemssiä vanhaan navettaan johon olis mahtunut  abaut 110 lypsylehmää sisältäen ummessaolevat . Alettuani kiertämään robottitiloja luovuin suht nopeasti ajatuksesta. Olis vaan tullut todella kalliksi asentaa ja ylläpitää robotit . Moni isäntä kiros kyllä vanhat konensa alempaan helvettiin. Huoltoa melkeinpä jokaikinen piti surkeana ja kalliina eikä tilanne ole tänäkään päivänä muuttunut.


 Nykyään  kuitenkin niin paljon kyätettyjä vemssejä markkinoilla että hinnat varmaan puolittuneet jollon tilannne toki hieman muuttunut. A2 robotteja saa myös nykyään jo suht edullisesti. A3 pitänyt hintansa niin hyvin et käytettyä ei edes kannata harkita ainakaan jos saa investointitukea vaan kannataa siirtyä suoraan  A4 kuninkuusluokkaan;)
 
 

Justihin! Tuota soopaa ei usko kukaan! Jotta sä nyt viisahana olisit laittanu bunkkerihin vemssit!
 ;D    Jatka vaan samalla "fakta" linjalla! ;)

No mitä kohtaa tästä et muka usko?

No ihan koko kirjoitustasi, että käytetyt vemssit vanhaan navettaan ja kaikki sun tuttus moittii vemssiä.  Yms.  mitä tuos kirjoitit.
Niitä kohtia ei usko kukaan!  ;D
Meillä ei vieläkään karsittu  lehmiä robotin takia.

 Aina pitää lehmiä karsia eri syistä mut jokin jalostuksessa, hoidossa tai  ruokinnassa  pielessä joss utarerakenne niin huono ettei robotti saa kiinni. Toki jokunen yksilö välillä väkisinkin tulee joka ei robottikelpoinen. Niin ja roboteissakin meilkoisia eroja...

 Millasia utareita kiinnitellään käsin? Ovatko matalia, risititissejä, vetimet tummia, eturaskaita, potkureita...


 Minulla  ei ole tiedossa kun yksi tila jolla kävi vemssit hetken lypsämässä muuten vaihdot olleet punaseen ... Robotin vaihto täysin eri asia kun puimurin tai traktorin vaihto.

Juu ei meilläkään oo vielä päästy siihen, että olis varaa karsia, mutta ehkä joskus.

Käsin joutuu joskus kiinnittelemään useamman kerran poikinutta jolla utare niinkuin merimiina heti poikimisen jälkeen. Ei sitä kauaa tarvi niin sitten jo menee automaatilla. Ei näitä paljoa ole, mutta jos yhdenkin saa pidettyä niin hyvä, ettei tarvi alkaa kikkailemaan kannulla tai vanhalla asemalla niinkuin jossain maito ja me lehdessä oli, luitko?  ;)

Se on jännää, että miten helkkarissa sä saat laitteen ominaisuudesta syyn väittää, että kone on huono jos siinä on käsinkiinnitys mahdollisuus ja toisessa merkissä ei sitä ole, ehkä sen puute siinä niin rassaakin ;)

Onhan noita vaihtoja useampiakin. Olihan yhdellä tilalla Lely ja vemssi. Vms jäi ja tais tulla toinenkin. Onhan näitä.

Ei robotin vaihto nyt niin suuri asia enää ole.
Meillä oli valmiit suunnitelmat laittaa kaksi käytettyä vemssiä vanhaan navettaan johon olis mahtunut  abaut 110 lypsylehmää sisältäen ummessaolevat . Alettuani kiertämään robottitiloja luovuin suht nopeasti ajatuksesta. Olis vaan tullut todella kalliksi asentaa ja ylläpitää robotit . Moni isäntä kiros kyllä vanhat konensa alempaan helvettiin. Huoltoa melkeinpä jokaikinen piti surkeana ja kalliina eikä tilanne ole tänäkään päivänä muuttunut.


 Nykyään  kuitenkin niin paljon kyätettyjä vemssejä markkinoilla että hinnat varmaan puolittuneet jollon tilannne toki hieman muuttunut. A2 robotteja saa myös nykyään jo suht edullisesti. A3 pitänyt hintansa niin hyvin et käytettyä ei edes kannata harkita ainakaan jos saa investointitukea vaan kannataa siirtyä suoraan  A4 kuninkuusluokkaan;)
 
 

Justihin! Tuota soopaa ei usko kukaan! Jotta sä nyt viisahana olisit laittanu bunkkerihin vemssit!
 ;D    Jatka vaan samalla "fakta" linjalla! ;)
ja lypsyvuorossa oleva kiinnittää käsin...

Edellyttäen, että on sellainen robotti, että käsinkiinnitys on poikkeustilanteessa mahdollista. ;) :D

 Kaverilla poikkeustilannetta kesti muutaman kuukauden jolloinka jatkuvasti piti käsin kiinnitellä... No nyt heinelläkin  on robotti joilla ei käsin lypsellä.  

Niin... Näitähän vaihdellaan puolin jos toisin ja niistähän tarinoita riittää... Vaihdellaanhan nyt traktoreita ja puimureitakin, ei vaan näin kovalla metelillä. Ja kyllähän käsinkiinniteltävät loppuu kun ne autoon laittaa. Karsimalla paras vai? Oikein kun karsii niin loppuu karsittava.
Käsitääkseni sanonta "ei lypsävää lehmää kannata tappaa" pitää edelleen paikkansa, vai pitääkö?
ja lypsyvuorossa oleva kiinnittää käsin...

Edellyttäen, että on sellainen robotti, että käsinkiinnitys on poikkeustilanteessa mahdollista. ;) :D
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 15