Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 120

Viestit - SamiT

Merkkijakauma peltotöissä kovasti aluekohtainen, tällä kylällä selvästi eniten Valtra/Valmettia maataloudessa, seuraavana Massikka ja Jonnikka tasatahtia ja pari Casea, New Hollandia ja Fendttiä. Täällä myös Same-keskittymä kun oli kova myyntimies ja useampia onkin ajossa edelleen.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: C8
: 23.09.19 - klo:07:27
Tossa kävi yks jantteri istumassa vähän aikaa puimuris. Haasto jotta oli ollu haastava saaha c8 säätöihin. Varsinkin monitahonen ohra toivotonta.
Oli löytäny hyvät säädöt viimein.
Oli ajanu sen tappurin Hankkijan vaihtokone rivistöö. Ja jonretee tilalle. Kehu että alko puiminen luonaamaa.
Yhessä todettiin että viljakenttien keltanen kuningaskin nielee hienosti.
Itelläkin oli näis rahti kekkereissä joskus kakstonninen porilainen. Siinä oli kerralla kaks porilaista.
Ei mulla muuta.  ;D

Melko varmasti se ohran säätöongelma on jo leikkuupöydällä. Syöttö ei ole tasaista. Sen huomaa kelanopeuden pienestä heijaamisesta. Jos sen syötön saa tasaiseksi muutkin ongelmat pienenevät.

Ainakin tuossa C8:n edeltäjässä vuodelta -98 ongelma on pöydällä, lyhyt tavara ei meinaa mennä millään tasaisena virtana sisään jos korsi ei ole ihan totaalisen kypsää ja rutikuivaa. Sen jälkeen toki jo 2000-sarjassa kai kertaalleen pöytää uusittu ja sitten Comiaan myös.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: C8
: 19.09.19 - klo:15:47
Ei liity C8-mallin mutta sen edeltäjään. Sain tuosta vanhan mallin kaksikelaversiosta kohlimet jokseenkin täyteen ohran vihnettä, mistähän moinen johtuu? Ei uskoisi todeksi sitä vihneen määrää joka niihin on tarttunut ellei itse näkisi. Ja niitä pois koneesta kaivaisi. Yksi kohlin oli kokonaan auki ja kaksi aivan täynnä väliportaasta taakse. Kahdessa oli neljännen pituudestä täynnä.
Jos leveät renkaat niin pyörän akseli katkeaa helposti, hydrauliikkaputket lahoavat hytin takaa viljäsäiliön alta ja kenkku vaihtaa, monessa ohitettu letkuilla mutta hommaa siinäkin, jos Cross shaker kohlinten etupään päällä niin se kanattaa korjata hyvän sään aikana, Laukkasella Liedossa systeemit ja osat siihen hommaan,  seulaston käyttö aika pienillä laakereilla ja kestovoideltuna, ja seulaston kumipuslat kannattaa näissäkin pitää hyvässä kunnossa. Ihan tavallinen asiallisesti rakennettu vanhana sieltä täältä hajoava puimuri näin lähiseudun Jonkikoiden remonteissa mukana olleena tullut havaittua.   
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Sampo
: 13.08.19 - klo:20:44
Aika paljon on väljää omassa kakkospuimurina toimivassa 600:ssa, ollut jo viimeisen 10 vuotta melko väljä, mutta runsas voitelu pari kertaa päivässä on pelastanut remontilta.
Kasvintuotanto / Vs: Ohran punaisuus
: 05.08.19 - klo:20:34
Mahdollisesti lajikeominaisuus kyseessä?
Sen kuormaajan kanssa kannattaa sitten olla tarkkana. Jos kuormaaja on sen näköinen että sillä on töitä tehty niin sitten jättäisin kyllä koko traktorin väliin.. mut tän varmaan tiesitkin.. ennemmin katselisin koneen ja hommaisin siihen sit vaikka kuormaajan erikseen.

Sen verran tarkka olen koneen suhteen, että romukuntoiset karjatilan kuormauskoneet jätän ostamatta. Olisi yksi hyvä aihiokin ilman kuormainta myynissä, mutta koneessa etunostolaite ja ei taida kuormain sopia etunostolaitteen kanssa yhtä aikaa? Etunostoaitteen kiinnitys tosiaan oli sen näkoinen ettei kuormaimen sovitteet voi enää sopia.

Mulla on tuossa aiemmin mainitussa T-Valtrassa etukuormaaja ja etunostolaite sulassa sovussa, se on lähtenyt tehtaalta Zuidbergin etunostolaitteella ja Quicke 65-kuormaaja lisätty varustukseen 2011. Kuormaajassa on erilaiset takakiinnityspalat aisastossa etunostolaitemallissa, tuovat kuomaaja joitakin senttejä edemmäs kuin vakiopalat. Sovitteen alakiinnikkeessä myös taitaa olla eroa nostolaitemallissa sen verran että nostolaiteen takatuennan takapää mahtuu jäämään kuormaajasovitteen etupään alle. Nämä kun on molemmat olleet saatavilla tehtaalta uutena valtraan niin on valmiit palikat ollut saatavilla kaiken sovittamiseksi. Ei muuten ole kovin kevyt kone enää kun on erilaista sovitetta ja tukea taka-akselilta etunostolaitteeseen asti.
Oma ratkaisu tuon kokoluokan traktoria etsiessä oli reilu kaksi vuotta aikaa Valtra T170 -07. Sopivasti sisäänajettuna 9850 tuntia mittarissa oli hintakin jo omaan budjettiin mahtuva.
Jos kelavika niin pitäisi tulla vikakoodi, ne Parkerin kanttikelat on kaikki halkeilleita mutta voivat silti toimia vuosikaudet tai pimentyä ihan justiinsa, arpapeliä niiden kanssa.
Ei naksahda. Tällä on 9800 mittarissa ja jonkun verran kuormaus hommaa. Onko oikea ja vasen kätinen vipu sama, ei kai?

En ainakaan löydä eri varaosanumeroa suunnanvaihtovivulle, voi olla että johtosarja on eri ja kääntää vivun toiminnot eri kätisissä koneissa. Jatkan vielä osakuvaston kaivelua. Kombikytkimelle ja ohjaupylvään kotelolle löytyy vasen ja oikea eri varaosanumeroilla mutta ei suunnanvaihtajavivulle.
Jos ei relekään naksahda niin saattaa olla suunnanvaihtovipu sökö. Omassa Valtrassa alkaa olla 10400 tunnin kypsässä iässä vähän tarvetta asetella tarkemmin eteenajo päälle kun joskus ei kytkeydy kun hätäisesti vivun eteenajoon tökkää.
Kytkeytyykö sahköt suunnanvaihdosta, eli naksahtaako rele ja tuleeko sivupaneelinäyttöön nuoli eteen ja onko vikakoodeja?
Kasvintuotanto / Vs: Ohran nokitähkä
: 06.07.19 - klo:21:25
Muutama musta kökkötähkä näkyy siellä täällä olevan peitatussa TOS-Streifissä, myös naapureilla tänä vuonna näkynyt jokusia mustia tähkiä ohrissa eri lajikkeissa, oli sitten peitattua tai ei. Olisiko joku ympäristötekijä osunut tänä kasvukautena kyseistä taudinaiheuttajaa suosivaksi?
unoha.

Eikös tuo jo selvinnyt? Ei vaan tosissaan tuossa kylällä on muutama Fergu, ja yhtä hyviä tai huonoja ne on olleet kuin muutkin uudemmat, syyläriä ja hydraulista jarrupoljinventtiiliä mennyt sun muuta tingeltangelia kuten muistakin nykyään. Hytin ilmanvaihto edelleen siltä osin hankala talvikeleillä ja kostealla ilmalla että huuruttaa herkemmin ikkunaa ainakin Valtraan verrattuna.
Ja kun menee katsastuskonttorille ostajan kanssa hoitamaan rekisteröinnin niin saa vanha omistaja samalla hankittua sieltä uuden rekisteriotteen kadonneen tilalle itselleen kärryn myyntiä varten.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 120