Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 120

Viestit - SamiT

Millä koneella peitatun kauran kylvö onnistuu parhaiten? Rapidin kanssa ollut kylällä ongelmaa kun ei saa riittävää syöttöä eikä valu kunnolla ja vanhan matalasäiliöisen sivupyörä-Tume KL2500H:n säiliössä omissa kylvöissä ollut harmia peitatun kauran kanssa niin että en toista kertaa ole kauraa peitattuna kylvänyt.
Kasvintuotanto / Vs: Kylvöille koska?
: 28.04.20 - klo:22:19
Vapun aattona tai vapunpäivänä arvelin aloittaa sänkimaiden tonkimisen lautasmuokkaimella Paimion perämettäseudulla.
Eipä nuo kammion korjauspalat paljoa maksaneet n. 5 vuotta sitten ja kestävät kyllä koneen lopun käyttöiän. Kiinnitysruuville kun vaan poraa reiän ja leikkaa pois vanhat putken kiinnitysnastat kokonaan niin se on siinä.
Kasvintuotanto / Vs: Gasum lannoite
: 18.04.20 - klo:22:04
Eipä siinä muuta kun muistaa ostaa kasvunsäädettä, kasvattaa viljapellon vihreää massaa ainakin savimailla ihan hyvin. Lisää multavuutta myös pikkuhiljaa. 2014 alkaen meillä käytetty näitä enemmän ja vähemmän säännöllisesti. Ja laitetaan tänäkin keväänä rehuohralle osalle alasta.
älänyt. toisaalta jos vain 2010 hytteihin tottunnu niin sit.           kyl nuo monta pelastannu.

Ja vielä useamman kuurouttaneet nuo alkuaikojen räminäkammiot.
Valitettavasti vielä 80-luvun vehkeetkin on kuuloa vieneet.

Ja itse olen tullut jo niin mukavuudenhaluiseksi että kuulonsuojaimet 90-luvun koneissakin käytössä vaikka ei kuulovaurion riskiä enää olisikaan kun radio ja handsfree tulee siinä samalla, omista romuista vain -07 T-Valtra jo sen verran hiljainen että ei jaksa bluetooth-radio-Peltorit päässä siellä istua vaan mennään ihan perus Plantronicsin handsfreellä. Tuo puhelin kun nykyään tuppaa soimaan yhtenään.
älänyt. toisaalta jos vain 2010 hytteihin tottunnu niin sit.           kyl nuo monta pelastannu.

Ja vielä useamman kuurouttaneet nuo alkuaikojen räminäkammiot.
Hitsaa iso pitkän mallinen mutteri kiinni siihen napaan niin hyvin että kestää kiertää isolla pulttipyssyllä auki. Sen saa rälläköityä pois ja akseli säilyy käyttökelpoisena.  Kierre on sitten niin päin että aukeaa leikkurin pyörimissuuntaa vastaan, paluuaurassakin toisella puolella erikätinen kierre. Taitaa tosin sarka-aurassa osua normaliikätinen kierre leikkurin pyörimissuunnasta päätellen.
Mulla oli yhtä aikaa ajossa 8400 rivipumpulla vakiotällissä ja 8450 Mega Stanan jakajalla vakiotällissä. 8450 vei voiton melko suurella erolla mahtavan alaväännön avulla verrattuna tehdaskuntoiseen rivipumppukoneeseen. Sitten laitoin 8400:n isomman ahtimen ja otettiin rivipumpusta mitä lähti, ja lähtihän sieltä 240hv kampiakselille. Jo tuntui 8450 laiskalta. No myin kuitenkin 8400:n ja edelleen 8450 käytössä samalla 13500 ajetulla Stanalla ja vakiotällissä. Alkaa olla kulumaa jo suuttimissa ja pumpussa näillä tunneilla vaikka on vaihdeltu suodattimia ja lahjottu pumppua kevyellä 2-t öljylisällä polttoaineeseen.   
Muutaman kerran reilun 400km keikkaa tullut heitettyä jotakin rompetta kotiuttaessa, ja yksi reissu 35km/h koneella ja seuraavat 50km/h laitteella. Ei pääse näillä sijoittumaan tässä kisassa. Ja 90-luvulla 502:lla useampi 300km päivämatka veneensiirtoa, ja kerran katkesi reissu kun etukumi pamahti pahuksen pitkän kaiteen kohdalla ihan päreiksi, mutta haettiin sitten toisen Valmetin eturengas ja matka jatkui taas.
Soitto suoraan Akaan Diesel-nimiseen firmaan. Sieltä saa osat ja ohjeet kerralla oikein Valtraan.

https://akaandiesel.fi/
Valmet 20 tais olla ilman nippoja, sen jälkeen suolahden susissa on noita nippeleitä ollut, kun ei se tekniikka ole oikein hallussa.aivan kuin Sampoissa. siltikään ei kestä kun ne toleranssit on mitä sattuu ja laakereita ja stefoja laitellaan kuinka sattuu.Ja yleensa niissä on ne kekkosen aikaiset vaihtokaupassa neuvostoliiton aikaset hylkylaakerit joita on vielä laatikkokaupalla suolahden tehtaan takapihalla sateessa ruostumassa.

Kannattaa käydä tutustumassa kotimaiseen traktoriin eri vuosikymmeniltä. Ei ollut akselinippoja portaalimalleissa kun siellä osastolla on omat ölpät sisällä. Nipat tulivat vasta Kekkosen aikojen lopun jälkeen käyttöön, liekö olisivat koskaan tulleetkaan akseliputken päähän konehenkilöä vaivaamaan jos olisi Kekkonen vielä vallassa ja "kaikki hyvin" kuten silloin?
Nipat on esimerkiksi 6000- ja 8000-sarjan Valmet/Valtroissa jos ohuemmat akseliputket, uudemmissa tuli isommat akseliputket lisätyllä öljytilavuudella ja laakerit öljykylpyiset. Olen rasvannut tuon Megan nipat aika monta kertaa vuodessa milloin minkäkin värisellä vaseliinilla ja aonakin tämän ensimmäisen reilun 13000 tuntia mennyt ilman ongelmia. Valmet 305:ssa on myös nipat ja niitäkin rasvattu melko usein vuodesta -86 asti kolmessa sukupolvessa ja edelleen pelaa kuin unelma. Yhden alkupään Valmet 6300:n olen ollut korjaamassa kun laakeri hajosi ja napakappale pyrki ulospäin akseliputkesta kesken lumitöiden.
Penteleen verokarhu himoitsee kaks ja puoltonnia lisää rahaa, ja taisipa olla kaikki silti oikein. Täytyypä vielä kerran syventyä veroehdotuksen sisältöön josko olisi joku unohtunut.
Kasvintuotanto / Vs: Kylvöille koska?
: 22.02.20 - klo:12:11
Saattaa olla riisinviljelyyyn siirtyminen edessä, sen verran tuoretta keliä pitää.
Ennustan tehtaan jollain tasolla tukemaa agressiivista tarjoushintakampanjaa muutamassa yleisessä kokoluokassa Claasilta myynnin alettua.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 120