Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 89

Viestit - jariman

Vähän turhan aikaisin  nämä syksyn koneagria näyttelyt, normi syksynä
Yleensä peltohommia, kyntö, muokkaus,paskanlevitys, ja pellon
Kunnostukset,  kaks kolme viikkoa myöhemmin, olis sopivampi
Ajankohta, loka- marraskuun vaihde.

Nyt on niin sateista, ja ens viikon puoleenväliin luvattu aikas sateista
Keliä, ei kyllä  pellolle mitään asiaa, kaikki stopissa.
Kai siellä koneagriassa päivä menee, pikku osastoja paljon
Eli nähtävää lienee.
Kasvintuotanto / Vs: Apulannan hinta
: 07.10.23 - klo:14:17
Tää juttu kyl menee sivuraiteille Apulannan hinnasta, mut kun
Porukalla kiinnostusta konekustannuksista ja kaluston koosta…
Niin jatketaan aihetta…
Itsellä konekalusto kyllä ylimitoitettua suhteessa hehtaareihin, mutta
Niillä muutakin käyttöä
Kaluston ikä vaihtelee, keskimäärin 2000- luvun molemmilta puolin
Ei se ikä mikään jos kunnossa  oleva ja toimiva ( riittävän laadukas)
Esim  wädestadin äes  NZG 6 m  91- vuotinen hinattava ja sivulohkotelillä,
Toimiva kampe.
Joskus vaihtanut uudempaan, pääsääntöisesti käytettyyn, kun
Joko tiedossa kallista remonttia, tai pieni, tai koneen ominaisuudet
Ei riitä
Toki kannattaa pyytää tarjousta uudesta koneesta, vaihtokoneet  välillä
Poskettoman kalliita kuntoon ja käyttötunteihin verrattuna.
Vuosi , kaks  välillä menee kun käytettyä kampetta metsästää.

Kyllähän hyvä , toimiva koneyhteistyö alentaa kustannuksia,
Jos samanhenkistä porukkaa, eikä tiukkapipoista  päsmäriä mukana.



Kannattaisiko kertoa traktorin merkki missä ongelma on niin joku voisi osata kertoa paremmin. Itse en ymmärrä hygrauliikasta muutakin että tankissa pitää olla öljyä ja pikaliitin kunnossa.
Nh tm sarjalaine. Bossin tekemiä lohkoja samoja on ainakin massikassa..

Saisikohan jostain sen venttiilien tarkan tyypin selville. Silloin voisi tietoakin löytää helpommin. Tietysti se on joku jota on tehty vain NH:n käyttöön... :-/
Moniin saa sen elektroniikkayksikön kyllä erikseen, ei tarvitse koko venttiiliä ostaa. Taitaa niitä joku jopa korjata.

Joku SB23-EHS ?

CAN-väylällä ohjattuja. Jos väylä on 'pimeenä' (eli poikki, oikarissa, jompi kumpi pää zombina) niin tosiaan mikään laite samassa väylässä ei toimi.  Vika ei välttämättä edes ole siellä venttiilien suunnalla vaan voi olla myös toisessa päässä piuhaa tai matkalla.
Noille EHS-systeemeille on oma diagnostiikkatyökalu jolla voi väylästä lukea venttiilikohtaisista muisteista mikä on hätänä. Edellyttää tietysti että se väylä ylipäätään toimii. Varmaan 1. homma olisi selvittää onko väylällä edes terveen näköistä elämää. Jos kaikki ovat pimentyneet samalla hetkellä niin veikkaisin väylävikaa; syyllinen voi toki olla yksittäinen venttiili joka jumittaa koko dataliikenteen..

Joku tuon näköinen?
https://www.granit-parts.co.uk/e/product/256R917010125?id=49616135

Tai
http://mobilsantesso.com.br/wp-content/uploads/2014/10/Load-Sensing-Control-Block-SB23-EHS1.pdf

Nämä siis arvauksia, voi olla ihan erilainenkin :-))

Asian vierestä……
Nämä sähkölohkot aika vikaherkkiä, ainakin Valtran 3 sarjassa,
Can- väyläohjattuja , itse ei pysty tekemään muuta kun putsata liittimet
Ja täyteen valkovaseliinia, ainoa tepsivä konsti millä toimii edes vähän
Paremmin, pahimmillaan kaks kertaa päivässä sähköliittymät auki
Sähkölohkolta, paineilmalla puhdistus ja kiinni!
Kelvoton suojaus kähköliittimillä, täynnä pölyä ja heinänputua,
Can väylä kun herkkä vuotovirralle, eipä sitten enää toimi, vikakoodi vilkkuu.
Uusi sähkölohko kun täytyy koodata huollon läppärillä, ei sitä pysty
Itse laittamaan.
Nämä Valtran  käyttämät sähkölohkot ( parkeri kai) toimii talvella ihan OK,,
Kesällä takkuaa, kesäkuumilla pahiten, ei kestä lämpöä???
Kasvintuotanto / Vs: Paljonko satoi vettä
: 01.10.23 - klo:11:28
Eilen, 30.9,  satoi reilu 22 mm, ei sitten mitään asiaa
Pellolle hetkeen aikaan, just kun vähän alkoi lammikot
Pellolta vähenemään,  ei käy mikään peltohomma, ei ojien perkaus,
Ei kyntö, kalkituksen joutuu siirtään hamaan tulevaisuuteen..
Näkyy isommat liikkeet  olevan poissa, mm
Agco, Valtra , fendt, sampo puimurit..
Hankkija,  claas,
Ym
Tynkänäyttely, verrattuna kesän okra näyttelyyn…..
Novacombiin on saatavilla ns. Multauslautanen lisävarusteena
Vantaan jatkoksi. Ei kylläkään omakohtaista kokemusta.
Kasvintuotanto / Vs: kariseminen
: 28.09.23 - klo:12:12
Lisäksi Niklas todella herkkä itämään, jos vähänkin laossa,
Ennen tuleentumistaan, Niklaksen puintiaikaan lakopaikoissa
Osin 10 cm uusi vihreä kasvusto, ei ennen moista ole nähnyt!!
Sitten kun ostaa lipun ennakkoon, eiköhän sitten vähän
Ajan päästä tupsahda asiakaskutsulippu……………… ::)
Itsellä ei liene sitä vaaraa, kun aina tinkii… löysät pois 8)
https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/tractors/wheeled-tractors/dkkmg.html

Kohtuuhintainen. Onko nuissa miten isoja murheita? Syyhyttäis hommata valtra/JD
[

****** tuo N 101, takapää hyttiin asti ehtaa  N sarjaa,  etuakseli. A sarjaisesta
Peräisin, eli hennompi, ei haitanne, jos ei etukuormainkäytössä
Jatkuvasti.
Joo kannattaa hommata ainakin vähän reilumman kokonen mitä ostohetkellä on tarvis, tahtoo aina jonkun koneen päivityksen yhteydessä jäädä pieneksi.
Ja mahdollisimman lähelle vakio tehoilla olevan kun ostaa niin yleensä aika huolettomia tunteja edessä, reilummin viritellyt ei tahdo kestää.

N121 yhtä rimpula? Eli N91-121 samaa alustaa vai kuin? En tartte ek traktoria, on jo sellainen talossa. Oon kuolannu semmoisia mis ei oo kuormaajaa.
[
***** N 121 jo isommalla etuakselilla, eli maatalous/ teollisuusakseli,
Tämä malli oli isoin malli mihin sai turbiinikytkimen .
Eli  N 121, 141 samaa  kaliberia.
Äkkiseltään tulee mieleen etukuormaajan sähköisesti ohjattu
Hydrauliikkalohko, ne kun on sarjakytkentänipalla varustettuja, voi olla
Jatkuvasti  asennettuna, lohkon kun passaa hytin taakse, tai takakulmaan,
Putkitus pikaliittimille lyhyt.
Sähkölohkon  kahva joko penkin  kyynärnojaan, löytyy valmiita
Kyynärnojia sähkökahvaa varten, tai muuhun sopivaan paikkaan..
https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/tractors/wheeled-tractors/dkkmg.html

Kohtuuhintainen. Onko nuissa miten isoja murheita? Syyhyttäis hommata valtra/JD
[

****** tuo N 101, takapää hyttiin asti ehtaa  N sarjaa,  etuakseli. A sarjaisesta
Peräisin, eli hennompi, ei haitanne, jos ei etukuormainkäytössä
Jatkuvasti.
Sulla on vielä kunnollisia Perkinsejä. Kurottajaan on vaihdettu pahvi, kansi ja puolimoottori. nyt kesällä meni taas pahvi. Maahantuojakin manasi kun näihin uudempiin menee kansipahveja kuin leipää. Vanhoihin ei juuri koskaan. Pultteja on vähemmän kuin vanhoissa

Kansiongelmiin varmaan osasyynä kurottajan  on /off käyttö
Ei ehdi lämmöt välttämättä tasaantua.

Näissä uudemmissa perkinsin 1000 srj ja uudemmat osasyynä jus tuo
Kannenpultit, ja lukumäärä, siis ihan kannenpultit, ei enää
Pinnapultteja kun vanhemmissa  moottorimalleissa.
Pultit muistaakseni unf 9/16”, kumminkin tuumannut hienokierre,!!!!
Ja valulohkoon kiinnitys, kierreosuus kovin lyhkänen, verrattuna
Kiristystiukkuuteen, ensin momenttien, sitten useamman kerran
Asteina kiristys, ja pultteja  neljää eri pituutta ja niille oma alkumomentti ja astekiristys
Pakko käyttää väriliitua merkkaamiseen.
Yhden kaivurin moottorin kunnostin  ( cat/ perkins teollisuusmoottori)

Jus tuo hienokierrepultti ja valulohko, , ja lyhyt  kierreosuus…  ongelmia riittää,
Ja olikohan  1-2 sylinterin ja 3-4 sylinterin välinen kannas
Aika kapea. Siinä on kannenpahvi kovilla.

Näkyy  samalta valmistajalta? Tulevan kans Cultor  renkaat,
Valmistusmaa tsekki, saas nähä kauanko kestää, toisen
Etukuormaajatraktorin etuset, kylläkin sisärenkain kun
Ei ole tubeless vanteet.
Metsätalous / Vs: metsätie
: 21.09.23 - klo:19:34
Kallioaineksessa eroja, sopivan rikkonaisessa kalliosta tulee ns.
” tikkuista” mursketta, joka tuhoaa renkaita,
Sopivan pehmeä kallioaines taasen parasta, tulee hienoainesta
Mukaan sopivasti, eli kovettuu hyvin

Karkeaa murketta , 55 ym levitettäessä kerroksen pitää olla tarpeeksi
Paksu, vähintään 10 cm kerros, että tasottuu. Ja painuu tasaisesti.
80-100 mm kun levittää 10 cm kerroksen, eipä aja marjastajat, eikä hirvimiehet
Kun pitkin hampain, eikä ole läpiajoa ;D ;D, siis jos metsätien ongelma on läpiajo.
Eli continental> mitas>varhaisempia merkkejä stromil ja barum??
Tshekissä valmistetut kumminkin.
Vajaa kymmenen vuotta ikää, ei enää tahdo ilmat pysyä sisällä,
Tulee kylkeen pieni haavauma ja vuotaa siitä ilmat pihalle.
Kahdessa rengasarjassa sama homma, eikä kestä kauaa
sisärenkaalla päivitettynä, kulutuspintaa, eli holkkia  piisaa hyvin,
Olisko 70-80 % alkuperäisestä.
Näkyy kans olevan kumisuutarilla tuttu juttu.
Näillänäkymin viimeiset  mitakset( continental) ylipäätänsä
Tsekkiläisen renkaat.
Miten. BKT  renkaan runko kestää, näitähän ollut jo hetken aikaa
Käytössä.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 89