Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 89 90 [91] 92 93 ... 95

Viestit - jariman

Tilattu on ja osa on jo tullut, yaran lannotteita,
tarjouskilpailussa paikallinen K-Maatalous voitti Agriin nähden,
melkoinen hinnanero ko tarjouksien kesken,
Belorin lannoitteesta uupui se yksi ja saatavuus topissa,
ei juurikaan hinnaneroa, lisäksi kun ynnää puuttuvat hivenet,
yara järkevämpi, tolokuttoman kallista  apupaskaa silti ???

Yaralla noin 25-30% hinnoissa extraa, (perustelen sillä, kun
venäjällä 20% suojatulli (vienti) lannoitteille + rahti)

tulossa kuulemma itsenäisillä kauppiaille Israelilaista tai Kiinalaista?
lannoitetta, saatavuus ei ongelma maailmalla, asioita
mutkistaa/viivästyttää Evira, kaikki kun pitää tutkia pilkun päälle

saas nähä tuoko alkusyksy kilpailua lannoitemarkkinoille,
tervettä sellaista.
Jokos näillä uusimmilla navin karttaohjelmilla näkyy
peltipoliisien tolpat?
tienais muuten navi kertalaakista hintansa, jos huonolla tuurilla
kuhauttaa kottaraispöntön kohalla vauhdilla, nää kottaraispöntöt
joskus melkoisissa "väijypaikoissa" eli kun nopeus muuttuu
80>60 ja notko paikka, normaalisti viitti jarrulla seistä.
Tarttis kai hommata Navikaattori, mallit ja kartat kehittynyt
huimasti, sekä hinnat tulleet alaspäin.

mut tekeekö sillä päätieverkon ulkopuolella mitään,
ruuhkasuomen yläpuolella?

sekä, "onko" "ajokelpoinen" navin reitti, neuvoo esmeks kylän/kaupungin
läpi, vaikka pääväylä olis 5 km pitempi reitti

elikkä, luotatko sokeasti naviin, paperikartta kummiskin mukana?

alkuaikana sai hinailla kuorkkeja/ym. kun navin neuvomana
kinttupoluille eksyivät, kuski repii huumoria, kun
täydellä yhdistelmällä savisella pikkutiellä umpiperään ajaa,
navin mukaan vielä 50m päätielle...
Pääasia kun öljyt vaihdettu ajallaan,ettei aivan
vesi/öljyseoksilla ajella, eli max öljynvaihtoväli 1000h/2 vuotta
riippuen käytöstä.

jos rankempaa käyttöä, ehdottomasti märkäjarruöljyä,
nää ns. "universaalit" käypäsiä suojaöljyinä, ja postinhakureisuun
soveltuvia.

kyllä kunnon öljy on kaikkein halvinta huoltoa, vrt. kalliisiin remontteihin.
eikä  HT-60 kauhean tyyristä ole.
lisäksi ns. valmistuttajan (valtran)räätälöimä viskositeetti,
hieman notkeampaa kun vst. shell donalx.
toimii talvipakkasilla paremmin, tosin kesäkuumilla voi olla
joskus liian ohkasta.
Kyseessä kaiketi AB 85 sarka-aurat, itse kanssa aikonaan
"päivitin" 4- siipisiksi, muistaakseni luokkaa 2000€ kuorimen kanssa
(siis täydellinen paketti) nyt voi saada Agrista edullisemmin,
jos suomessa varastossa lisäsiipipakettia, koska auraedustus
muuttuu syksyllä Agritekille ja Agrille tulee Överumit.

se peltinen tukipyörä ei sit kestä 4-siipisenä versiona, jos
vähänkin kiviä. lommolla alta aikayksikön.
Oletan vuosimallin perusteella, että kyseessä on lännen CM-8
lusikkahaarukka, suhteellisen kestävä kone se on, jos jonkinmoisella
pidolla (huollolla) ollut
eli CM 8, traktoripohjainen, (02-03 srj valtran (silloinen teollisuusmalli
valmetista) perä ja voimansiirto valtraa, loppu komponenttia
runko länkkärin valmistetta, etuakseli carraoro, kestää normaalia
käyttöä, teloja ei kestä ,banjon keinutapit porsii.

tän ikäisille jo järjestään tehty koneremppa, vuodesta olikohan -89
sylinteriputken tiivisteet vaihtu kestävämpiin.

normaalia kulumaa ja kremppaa tänikäisissä koneissa, riippuu
toki huollosta (lue... ennakoivasta huollosta, säästyy monilta
kalliilta remonteilta...)
jarrut tosiaan kuivat levyjarrut, kannattaa pistää jo oman
turvallisuuden vuoksi kuntoon, osat halpoja ja helppo rempata
osaavalle
sähköviat ominaisuus tänikäisille, jos joskus sähkörane asialla,
tsekkaa et koneessa on PÄÄVIRTAKYTKIN ja toimiva sellainen.

hydrauliikkapumpun kardaani, ristinivelet kannattaa tsekata
säännöllisesti ja rasvata, hajottaa muuten jäähdyttäjän jos
ristinivel porsii.

kaivulaitteeseen kannattaa uusia heloja/tappeja jos kovin
väljiä /etenkin kaivupukin helat/akseli, jämäköittää
kaivuhommaa oleellisesti, ja puominkäännön rajoitinventtiilit
ei "lukkiudu" ääriasennossa

jos kyseessä C8 / C10 kyseessä komponenttirakenteinen
kaivuri, jossa valmettia/valtraa/sisudieseliä vain moottori.
Kyllähän pyöräkuormaajasta hyötyä on, paljon kätevämpi
kun tr/etukuormaaja, hyöty tilakohtaista, riippuen käytön
laajuudesta/olosuhteista.

maksaa se tr/etukuormaaja jos päivittäin käytössä
(lue, sidottu käyttökohteeseen) ja täytyy olla kohtuullisen
varmakuntoinen (pätee myös pyöräkuormaajaan)

pyöräkuormaajalla ei saa hinata kärryä yleisellä tiellä,
hidas (riippuu mallista) siirtoajossa jos hajakohteita.

no pyöräkuormaajassa pysyy vaihtoarvo hyvin,
ei ihan vikatikki taloudellisesti, jos vikainvestointi.

niin, jos talossa jo ek. kone/lisäksi, vaatii pikalevyadapterin
jotta käyvät kumpaankin.
Jollakin kokemuksia Led- työvaloista, justihinsa kun
Xenoksin työvaloja vaihtelee tavallisten halogeenien tilalle,
tulee taasen uutuuksia, hinnaltaakin hieman xenoksia halvempia,
mut miten valoheho,kuvio ja valon sävy?

tyyriitähän nää on tavallisiin halogeeneihin verraten, eikä
oksankarahka katto , onko halogeeni ,xenoksi, vai ledi.

on xenoksilla ja halogeenilla valotehossa/sävyssä vissi ero
xenoksin hyväksi.
Vuotokohtia voi olla monta, vuotiko ulospäin lohkon
ja sylinterikannen välistä?, jos siitä, voi kannenpahvi olla
kärvähtänyt, syöpynyt ym. vuotaako ajossa vai
paikollaan seistessä?
kannattais ottaa /otattaa sylinterikansi auki ja tsekata
kannenpahvin kunto , jos ehjä, ei merkkejä vuodosta,
seuraavaksi kannattaa tutkia sylinteriryhmä, näissähän ei
alkujaan ole sylinteriputkia, suoraan lohkoon koneistettu.
joskus tulee syöpymä/huokonen sylinteriryhmään ja
vuotaa veden/pakkasnesteen sylinteriryhmään , paikasta
riippuen joko vuotaa öljyn joukkoon ja/tai männän päälle

jos vuotanut vähänkin pitempään pakkasnestettä
öljyjen joukkoon , täysremontti tiedossa, laakeriliuskat
ei tykkää hyvää pakkasnesteestä, laakeriliuskat leikkaa
kiinni pahimmoilleen kampiakseliin ja pyörii ulkokehältään,
pahimmillaan sylinteriryhmä korjauskelvototon.

jos sylinteriryhmässä huokonen, koneistamolla työstävät ja
asentavat kuivat  sylinteriputket, kestävempi ratkaisu
kun alkujaan on.

Tuplatelillä tulee kantavuutta toki jonkun verran ja ajourat madaltuu mutta jos urilla ei ole sinänsä suurta merkitystä vaan etenemiskyvyllä niin parempi ratkaisu on kolmas akseli. Jos nopeudet ja ajomatkat on lyhyitä niin erittäin matalan ja kantavan rakenteen saa teloilla. Siinä vaikeutena vain sopivien komponenttien löytäminen. Minäkin olen vähän etsinyt sellaisia. :P

Jep. Eli tarkoitus olis saada nimenomaan matalat kärryt ja hyvä etemiskyky. Kolmiakselisella matalan tekeminen on hankalampaa ja kalliimpaa. Ja telat jäävät pois vaihtoehdoista, koska kärryllä pitäisi pystyä ajamaan hyvin myös tiellä. Oikein kompromissien kompromissi  :)

Mutta pitää kait sitten soitella hyväkoneelle, vai tuleeko vielä muita mieleen?



No soita Rannan Reijolle Kauhajoelle suoraan ......jää yks turha välikäsi pois ....... ja kotisivut löytyy netistä
*** www.rrkarryt.fi   siitä löytyy yhteystiedot ja jotain ensitietoa....
Yleisperävaunuun tuli tuplateli rakenneltua (ylö 6500),
ku ko mokoma kärry kaatu suolla, ja tietty rehulaidat uusiksi.
ei ole vielä saanut uppoamaan ko kärryä
tuplatelillä, 8*400,15,5 renkailla
muutama huomio tuplatelin rakentelussa, kannattaa tehdä
mahd leveä (laillinen kai 2,55m) ja samankokosilla renkailla,
sisempiin renkaisiin vähän vajaampi rengaspaine, siirtoajossa
kanto ulommilla renkailla.
ja telin keinun akseli kannattaa tukea paremmin normiteliin
verraten, vääntöä enempi tiukassa käännöksissä.

näitä tuplatelejä telee ainaskin  R Ranta, olikohan kauhajoelta,
hyväkone ainaskin välittää näitä telejä.
Tuubirasvat tulee pitemmän päälle kaliiksi, no erikoisrasvat
eri asia, jota kuluu 1-2 tuubia vuodessa.

monta rasvaa kokeillut, nyt käytössä PetroCanadan vihreä
rasva, 20 kg pytyssä, sitkeä ja hyvin voiteleva rasva
on vissi ero deboilin rasvoihin
Käypi katteleen koneliikkeitten takapihoilla ns "piennar"
sänkimurskaimia, jos pelkästään pientareitten, ojanreunojen,
ja tienreunojen niittoon, valintana yksiselitteisesti
ketjumurskain, mikäli urakointia ja kiviähän löytyy ojanpenkoilta.

mitä kattellut naapurin Cabea, kovin lyhytikäinen on kestävyys
ojanreunojen niitossa, ja terät loppu (ns. vasaraterä)
runko poikki ym , ja aikas painava junttura täysin sivulla,
perittää pehmosilla maalla ojapenkka.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: OKRA
: 05.07.08 - klo:20:30
Juu näkyy, että kuivuus on vaivannut, etenkin paikotellen
oikein voimallisesti rypsiä, aika surkian näköistä, näin ainakin
mitä päätieltä näky, viljat aika hyvän näkösiä.

Okran järjestelyt ihan ookoo, aamuvirkkuna okrassa jo 9.30
ei ollut ainakaan Loimaan suunnasta ensimmäistäkään opastetta,
tijaa... okran 96,4 mh radiokanavan plakaatteja kylläkin, eipi
haittaa, tullut useamman kerran käytyä, osaa ilman opasteita

liikenne&pysäköintijärjestelyt +10, olis proagrialla oppimista
(kuulemma meinas puoliltapäivin loppua pysäköintipaikat,
oli kyllä väkeä perjantaina melkoisesti)

päivän anti, tietoa löytyi, ammattiasiaa ja hupia,tuliaiset kans
löyty.

kasvinsuojeluruiskuja tutkin tarkemmin, siis puomeja etupäässä,
ko junkkarin härpäkkeestä ku alkaa puomit olemaan melko
valmiit, tartee kai väsätä itte paremmat, hyviä malleja oli esikuviksi.
tai sit vaihtaa talven aikana käytettyyn amatzoneen.

täys kesäpäivä perjantaina, otti niska vähän aurinkoa,
siin aito p u n a n i s k a vähäks aikaa.
Voi olla tosi isotöinen tai helppo remppa riippuen siitä, et
kuinka lujassa olkatapit on etunavan rungossa.

siis kannattaa käyttää alkuperäistä stefaa, ellei just aivan
identtinen tarvikestefan kanssa, muutaman kympin säästö
kostaantuu jos jo parin vuoden päästä uusiksi...

etuakseli tukevasti pukille/pölkylle. pyörä pois, huolellinen puhdistus
ulkoapäin, navasta öljyt pois, napa auki ,riippuen rakenteesta,
trumpettiputken pultit auki, napa pois, suojaa etunavan runko

irroita olkatappien kannen pultit,(tästä seuraa operaatio josta
ei  ;Dvoimasanoja säästellä välillä ::))
helpoimmillaan lähtee kun olkatapin  kanteen ruuvaa pultin
ja irrottaa tällä olkatapin.
yleensä "tiukassa" eli varovasti teräväkärkistä talttaa ja vasaraa
(5 kg) kyllä se siitä lähtee, samalla kannattaa uusia
olkatapin kartiolaakerit, jos ei ole olkatapissa rasvanippaa..


***olikos sulla 8400 kaupan...vai sekontanko henkilön. onko kone vielä?
[
++++ eri henkilö , ei kokoelmissa 8400 , eikä vaihtoaikeita
lähiaikoina, on muuten kysyttyjä hyväkuntoiset 8400 mallit ja vst.
Sivuja: 1 ... 89 90 [91] 92 93 ... 95