Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4

Aiheet - ER

80-luvun puimuriin Perkins-moottorilla ja 90-luvun Caseen pitäisi vaihtaa moottoriöljyt. Olen käyttänyt aina Castrollin öljyjä, ja niistä ei ole mitään pahaa sanottavaa, joten ajattelin nytkin käyttää Castrolia. Käyttämäni moottoriöljyn luokitus on ollut 10W-30.

Castrolin www-sivuilla

http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9015257&contentId=7031078

on linkki Voiteluainesuositukset

http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/chooseFIN.asp

Sekä puimurille että traktorille ei enää suosituksissa näy lainkaan 10W-30 (CRD) öljyä, vaan tyrkyllä moottoriöljyksi ovat vaihtoehdot:

Agri Power Ultra 10W-40
Agri Power Plus 15W-40
Agri Power 15W-40

Castrolin sivuilta löytyy kuitenkin vielä  Castrol Tection Medium Duty on SAE 10W-30, joka lienee sama kuin tuo Castrol 10W30 CRD?

Kysymys siis kuuluu mitä noista laitan puimuriin ja mitä traktoriin? Traktorilla on ympärivuotista käyttöä, eli sillä tehdään talvisin lumitöitä.

Olisi käytössä tuollainen viisimetrinen Väderstad NZI Intense äes 9 cm piikkijaolla. Äkeessä tuli aikoinaan mukana "ylimääräiset" piikit 6,5 cm jakoa varten, mutta niitä ei tuolloin laitettu, kun vetovehkeessä ei ollut tarpeeksi potkua.

Nyt pitäisi asennella nuo piikit ja järjestellä vanhat uusiksi ja kokeilla äestä 6,5 cm jaolla. Mutta missään ei ole ohjetta miten tuo piikkijako tehdään, ei edes ohjekirjassa.

Onko kenelläkään hyvää vinkkiä mistä aloittaen tuo piikkijaon uudelleenjärjestely kannattaa tehdä, ja miten piikkien välin mittaus helpoiten käy?

Mietin myös meneekö tuo 6,5 cm jako liian tiheäksi ja aiheuttaako se jatkuvaa äkeen tukkeutumista kultivoiduilla ja muuten olkisilla lohkoilla? Piikit voisi tietysti koittaa järjestää myös vaikkapa 7,5 cm jaolle, jos vaan saa jaot sopimaan akseleille?

Kyselisin kokemuksia eri merkkisistä traktorin akuista. Minkä olette kokeneet hyväksi ja minkä huonoksi merkiksi?

Kylmäkäynnistykseen pitäisi olla jonkin verran potkua, kun talvella teitä lanailee, vaikka eipä sitä nykyään taida enää kunnon talvea tullakaan. Muutoin käyttö on tavanomaista, äkeen ja peräkärryn vetoa ym.

Vanhan akun kyljessä lukee "12V 174Ah 850A 380 MIN RC 1500 CCA"

Eli tuota vastaava, mitä suosittelette?

Jaahas,

pitäisi lähiaikoina kääntää äkeen piikkien kärjet, kun toinen puoli kärjistä on jo kulunut tiensä päähän.

Mietin tuossa, että onko ilmanpainemutterinväännin liian kolpuri muttereiden avaukseen ja kiinnitykseen, vai pitäisikö hankkia ilmanpaineella toimiva räikkäväännin? 1/2 tuuman räikkävääntimiä saa noin kolmella kympillä, kun äsken pikaisesti katsoin netistä räikkävääntimien hintoja.

Vääntöä ei räiköissä tosin kauheasti ole, mutta kyllä tuollainen 69 nm riittää varmasti. Mutterinväänninhän vääntää reilut 300 nm.

Mitään muuta käyttöä en ole kyllä tuolle räikkävääntimelle vielä keksinyt, mutta eipä se paljoa maksakaan. Onko kokemuksia em. vehkeestä kyseisessä hommassa?

 >:(

Saako mistään enää kunnollisia huopakumisaappaita, joissa huovat ovat irrotettavia paksuja tossumallisia "huopikkaat"-huopia, a la Puolustusvoimat?

Kaikissa rautakaupoissa tuntuu nykyään olevan enää joitain rimpuloita Nokian uusia malleja, joissa huopa (sisäkenkä) on enää mitätön sukka, jossa on reunoissa saumat.

Eli kysymys kuuluu kannattaako moottorisahaan laittaa (ohjeissa suositellun) 4% 2T-öljyseoksen sijasta 2,5% 2-T öljyä bensan sekaan?

Ennen olen aina sekottanut 10 litran kanisteriin 4 desiä 2T öljyä ja hyvin on pelannut. Öljymerkkejä en ole sen enempää jaksanut vertailla.

Kysymys heräsi mieleeni, kun hain 2-tahtiseen moottorikelkkaan bensaa, ja huoltamon omistaja selitti väen vänkään, että kelkkaan ei enää tarvita aikaisemmin käytettyä 4% seosta, vaan nykyiset 2T-öljyt ovat niin hyviä, että ne voitelevat jo 2,5% seoksena. Sitten kyseinen kaveri teki valmiiksi jerrykannullisen kelkkabensaa, eikä ainakaan toistaiseksi ole Lynxi vielä leikannut kiinni.  ;D

Eli sahaan 2,5% vai 4% seos?

Ja sekoitus tietysti 98 oktaaniseen?

Onkos joku testaillut todellisia viljan kasvu- ja satoeroja Kevätviljan Y2 lannoitteen ja Pellon Y2 lannoitteen välillä? Hintaeroa on jonkun verran Kevätviljan Y2:n eduksi, mutta niin on tietysti ravinteitakin vähän vähemmän.

Niin joo, kylvössä on siis pääasiassa kevätvehnää ja (mallas)ohraa. Aikaisemmin käytetty pääasiassa Kevätviljan Y2:sta, joka näyttäisi viljavuusnäytteiden perusteella olevan "riittävän" sopivaa.

Jahas,

nyt pitäisi saada taaperolle jostakin turvavyö apumiehen penkkiin. Penkki siis on olemassa, ihan virallinen sellainen, mutta siinä ei ole turvavyötä. Traktori on 6600-sarjan Jontikka. Kyseessä ei ole kuin 40 km/h kulkeva malli, mutta olisi paljon rennompi ajella maantiellä, jos taapero olisi vöissä.

Saakohan tuohon penkkiin jotenkin viriteltyä (tarvike?)turvavyön niin, että se varmasti pysyy?

Olen joskus nähnyt samaisessa Jontikan apumiehen penkissä turvavyön, mutta en ole huomannut katsoa miten se on kiinnitetty.

Onko tietoa mistä tarviketurvavöitä saisi? Pelkkä lannevyö on siis tietenkin kyseessä. Jotenkin se varmaan kiinnitetään apumiehen penkin kiinnitysruuvien alle?

Ei löydy netistä ainakaan helpolla...

eli muistaako kukaan joko Tekniikan Maailma -lehdessä tai sitten sen kylkiäisessä, olikohan se Rakentajan Maailma, oli ehkä noin vuosi sitten testissä polyuretaanit esim. ikkunoiden ja ovien karmien tiivistämiseen. Pulloja oli testissä muistaakseni toistakymmentä.

Vaan mistään ei löydy tuota artikkelia. Onkohan kenelläkään tietoa löytyykö tuo jostain netistä, tai että missä lehdessä ja numerossa tuo testi on ollut, jotta voisin käydä kirjastossa lukaisemassa artikkelin?

Kiitos.
Ei ehkä ihan suoraan maatalouteen liittyvä kysymys, mutta onhan maatilallakin päärakennus, ja keskustelualueen info-tekstissä lukee "rakentaminen, energia", eli uskallanpa kysyä:

Pannuhuoneessa on puukattila ja sen kyljessä 1500 litran varaaja. Päätila lämpiää vesikeskuslämmityksellä, eli varaajasta lähtee putket ympäri taloa ja joka huoneessa on yksi tai useampi vesipatteri.

Peruslämmönsäätöä pattereille ohjaa Oumannin automaattisuntti, joka haistelee ulkoilman lämpötilaa, ja lykkää sitten pakkasella lisää lämpöä vesikiertoon ja pattereihin tai vähentää sitä lauhalla säällä.

Pattereissa olevat omat termostaatit tuntuvat kuitenkin olevan tiensä päässä, joten ajattelin vaihtaa tai vaihdattaa ne kaikki kerralla.

Onko joku tehnyt viime aikoina patteriremonttia ja onko suositella jotain takuuvarmasti hyvää patteriventtiilimerkkiä? Orasta ja Danfossia tarjotaan paikallisissa rautakaupoissa, mutta minkäännäköistä mielipidettä niiden hyvästä tai huonosta toimivuudesta ei saa.

Pitäisi ostaa uusi iskevä akkuruuvinväännin ja porakone maatalouskäyttöön. Katselin tuossa K-Raudan tarjousta pari kuukautta sitten, ja siellä myytiin Makitan aika pätevän näköistä sarjaa 349 e.

Laukussa oli akkuruuvinväännin ja akkuporakone ja 2 akkua ja pikalaturi. Akkuruuvinväännin oli mallia "iskevä", eli samanlainen systeemi kuin paineilmavääntimissä, eli väännin "hakkaa" ruuvia tavallisen tasaisen väännön sijasta. Kun on sellaista kerran käyttänyt, niin ei paljon halua muilla enää väännellä. Momenttia taisi olla huikeat 100Nm, ja koneen koko todella pieni.

Mietin vaan, että onko tuo K-Raudan 349 e ryöstö moisesta yhdistelmästä, vai pitäisikö samaa sarjaa etsiä esim. jostakin Saksalaisesta nettikaupasta, ja sitten vaan Visa vinkumaan?

Elektroniikkaahan sieltä saa kätevästi ja autonosia ym., mutta miten lienee noiden (sähkö)työkalujen kanssa?

Kokemuksia ja linkkisuosituksia kenelläkään?
Jahas, pakkasia pukkaa.

Kaivolta tulee putki pumppuhuoneeseen, joka on altis heittämään pakkasen puolelle. Pumppu tietysti lykkää pakkasella jäähän ja veden tulo loppuu.

Pumppuhuoneessa on nyt tavallinen sähköllä toimiva öljytäytteinen lämmityspatteri. Ongelma on, että se pitää huoneen omalla termostaatillaan tarpeettoman lämpimänä, vaikka kuinka yrittäisi säätää sitä pienelle. Jos sen kytkee "melkein" pois, se ei lämmitä ollenkaan, ja pumppu menee jäähän.

Onko kenelläkään suositella jostakin (maatalous)kaupasta saatavaa "pakkasvahtia" tms. yksinkertaista sähköpatteria, jossa olisi jokin matala vakiolämpötilasäätö, esim. +3 astetta, jonka voisi kytkeä pysyvästi tuonne pumppuhuoneeseen?
Teollisuusimuri pitäisi hankkia. Pääasiallinen käyttötarkoitus on kuivurin ja muiden maatalousrakennusten ja koneiden hyttien imurointi. Myös kellaria pitäisi välillä imuroida.

Vanha aikoinaan 500 mk maksanut Kärcher on vielä toiminnassa, mutta sen suodattimen tukkeutuminen ärsyttää. Vaikka säiliössä olisi tilaa, ei imuri enää vedä, jos sillä imuroi esim. kuivurin viljapölyä.

Uudessa Kärkkärissä näyttäsi olevan automaattinen suodattimen puhdistus, "tact", jota ainakin myyntimies kehui maasta taivaaseen.

http://www.karcher.fi/fi/Tuotteet/Ammattikaeyttoeoen/Imurit/Veden_ja_poelynimurit/11468020.htm

Hintaa tuolla olisi n. 550 euroa tingittynä.

Onko kenelläkään käyttökokemuksia tuosta uudesta Kärkkäristä ja sen automaattisesta suodattimen puhdistuksesta, tai suosituksia jostakin muusta merkistä?
Klapikone pitäisi hankkia.

Puut, joita teen, ovat pääosin sekalehtipuuta rankoina, paksuus n. 5 cm - 25 cm ja pituus se mitä viitsii sahailla ja kuljettaa, eli n. 3 - 5 metriä. Puut seisovat toisinaan metsäteiden varsilla ja roskaa ja muita epäpuhtauksia saattaa kuljetusvaiheessa matkaan kertyä, joten ajattelin ensisijaisesti kovametalliterällä varustettua klapikonetta, kun oletan ketjusahan ketjun tylstyvän tuollaisessa puussa nopeasti.

Tämän hetken ykkösvaihtoehtona on Palax Combi M II, mutta kuulisin mielelläni suosituksia ja käyttökokemuksia myös muista merkeistä.

Tuosta Palax Combi M II:stakin on kuulemma kaksi eri versiota, jossa toisessa on kuljettimen veto hihnalla, ja toisessa hydraulimoottorilla. Hihnallinen kuljetin ei tietenkään käänny, mutta hydraulimoottorilla varustettua saa jonkin verran käänneltyä. Silloinhan tuo kääntö on kätevä jos puut menevät kuljetinta pitkin kärryille.

Ja hinnaneroakin on noilla kahdella jonkin verran niin että hihnavetoinen on halvempi, mutta tuota hihnavetoista ei kai enää tehdäkään?
Nyt pitäisi löytää vanhempaan Lynxin moottorikelkkaan jostakin primer-pumppu, eli sellainen pumpattava nappula, jolla annetaan ennen käynnistystä löpöä kelkan kaasuttimeen.

Kyseessä on siis vanhempi työkelkka, ei mikään raaseri. Vuosimallia en muista.

Tuohon periaatteessa kai käy mikä tahansa primer-systeemi, mutta mistä niitä vanhoja Lynxin omia voisi kysellä?

Mikä on muuten "primer" suomeksi? "Käynnistinapu"? :o
Sivuja: 1 2 [3] 4