Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6]

Viestit - Peltipailakka

Variolla 4000 tuntia ilman murheita ja hillitön
meno jatkuu !

Uusi 818 oli vkl koeajossa ja lievä pettymys, oma 714
uupumaton palvelija on edelleen teknisesti iskussa
vielä monen malliuudistuksen jälkeen, käyttöominaisuudet ja
taloudellisuus ihan ylivoimasia !  8)


Fendt Vario, portaattomien kiistaaton päällikkö  8)


Aloin jo innostua Fendtistä, kun Valtra myyjän kanssa käytiin kone (415) läpi teoriassa. Innostus hiipui, kun sain koeajoon 818:an. Ensinnäkin kuljettajaympäristö, eli koppi hallintalaitteineen tökkäsi aika pahasti. Ratti oli suunnaton maailmanpyörä ja onneton suunnanvaihdinlirpukka jäykkätoimisen ohjauspyörän säätökahvan päässä. Toki ajokahvallakin suuntaa voi vaihtaa, mutta etukuormain käytössä se ei oikein toimi. Lisäksi käsijarru perinteisesti lattialla ja vapaa erillisessä napissa - näistäkin olemassa parempia toteutuksia saman konsernin toisessa merkissä. Muutenkin viimeistely ja materiaalit halvan oloisia, vaikka kyseessä kallis kone. Ohjaamoon kulku myöskin ahdasta ja hankalahkoa.

Voimansiirto kyllä ihan mukava, kun ei tarvitse pykältää. Suunnanvaihtotilanteessa jos yritti kiirehtiä, niin ylimääräisiä tykytyksiä tuli, kun kone vauhdin jo hiljennyttyä vielä hyppäsi eteenpäin, vaikka suunta oli valittu jo taakse! Sama myös toisinpäin. Samoja oireita oli viime syksynä ajamassani VT:ssä. Suunnanvaihdon nopea toiminta on tärkeää minulle, koska suurin osa töistäni on etukuormainhommia.

Peltotöihin ulosottokäyttöisten koneiden kanssa sopiva kone. Silloin saa myös hyödynnettyä päisteautomatiikan kunnolla.

Mulla on nyt sellainen mielenhäiriö, että seuraavan rakvaattorin pitäisi olla portaattomalla voimansiirrolla varustettu. Suurin osa töistä etukuormain hommaa ja yleensä vielä ahtaissa pihoissa. Senpä takia ajatellu neloskonetta. Oisko kenellä oikeesti kokemusta otsikon mukaisesta vekottimesta ja saako siinä todellakin vastinetta sille suunnattomalle määrälle euroja? Ojalakin saa kehua  ;D  Vai odotanko suosiolla Valtran raputtoman?  ;D
Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa, kuin laittaa kuikan 45:nen kuormain keulalle. Traktorin käyttömahdollisuudet kasvaa näin huomattavasti.
Vika löydetty ja korjattu. Tällä kertaa ei päässyt ihan vähällä. >:( Oli nelikon kytkimen akselilta laakerit antautuneet ja ratas pyyhkäisi nopeusanturin kappaleiksi.
Eilen lopetti toimintansa tuo pikavaihdeautomaatti. Pikavaihteet kyllä toimii napista mutta aika rajusti. Kumpikaan mittari ei näytä nopeutta, vaan tunnit ja lämpötila näkyy ajaessakin. Muilla ollu vastaavia onkelmia? Syitä moiseen? Vaihteiston ohjausboksi mennyt, vai korjautuisiko uudella ohjelmalla?
Opastusta vt:n käyttöön sain hiukan myyjältä, joka ei tainnut olla oikein perillä koneen käytöstä. Itse löysin kyllä säädöt suunnanvaihtoon ja moottorijarrutukseen, mutta en saanut siitä mieleistä. Tuo suunnanvaihdon hitaus on nyt jälkeenpäin selvinnyt, että se johtuu juurikin tuosta KJL:n mainitsemasta syystä, että siinä ei kytketä pakkoja siinä suunnanvaihdossa. Päivän ajon perusteella se nyt ei muutenkaan tuntunut täysin käteen sopivalta. Ehkä pidempi tutustuminen saattaisi muuttaa tuntumaa, ehkä ei.
Dyna-4  Dyna-6  Dyna-vt

Onko niissä mitään huonoa?



Voisin kyllä kysyä ja kysynkin, että onko niissä mitään muuta hyvää kuin Sisun moottorit? Tuossa kävin yhden 6465 dyna-6:sen koeajamassa. Isäntä laittoi sen johonkin automaatti asentoon ja voi kauhistus mitä nykimistä oli ajaminen. Varsinkin alueen vaihto tuntui nykäsevän kovasti. Toisekseen siinä  se moottorin tapainen oli aivan liian vähävoimainen 50 km/h voimansiirrolle.

Syksyllä kokeilussa oli 7480 dyna vt. Siinä ei kylläkään voimansiirto nykinyt, mutta suunnanvaihto tuntui hitaanlaiselta. Siirtoajossa voimansiirron jollotus oli todella ärsyttävän kuuloista muuten hiljaisessa kopissa. Dyna vt oli mielessäni jopa vaihtoehto seuraavaksi traktoriksi, mutta nyt se ei ole oikeastaan enää edes listalla.
Eiköhän tuo ole suolla ollut Suomikone.
Sehän oli varsinainen pomppulinna!  ;D
Koneet, laitteet ja tekniikka / Soft Drive
: 09.01.08 - klo:19:21
Nyt olis sellanen ongelma, että softi toimii huononlaisesti. Alaspäin jousto toimii mutta ylöspäin jousto toimii satunnaisesti, välillä niin kuin pitääkin mutta tavallisimmin ei ollenkaan. Paineakut on tarkastettu ja kaikki 3 on ehjiä, yksikään ei ole alkuperäinen, vaan ovat säädettävää mallia. Aiemmin ylösjouston vika on ollut rikkoutunut paineakku ja uudella homma on taas toiminut. Kone on Valtra 6850 ja Quicke 970 Electrodrivellä vm.2001. Onko kenellä kokemusta vastaavasta tai aavistusta siitä, mikä moisen aiheuttaa?
Taitaa olla lisääntyny tehontarve puimureissa ja muissa korjuukoneissa, minkä takia 7 sylinteristä värkätään. Traktoreihin ei ole varmaan heti tulossa kyseinen mylly. Ilmeisesti päästönormit on helpompi alittaa lievemmin viritetyllä seiskalla kuin tiukemmassa vireessä olevalla kutosella. Niin ja tuo seiska on ollut tulilla jo hyvän aikaa sitten.
Maalämpö ehdottomasti. On vaivaton ja turvallisempi kuin hake. Itse kun mietin tuvan ja konehallin lämmitysratkaisua, niin hake oli pitkään ykkösvaihtoehtona. Tarkemmin asiaa ajateltuani päädyin kuitenkin maalämpöön. Syinä olivat mm. paloturvallisuus, en halunnut avioliittoon lämmityskattilan kanssa, koska saatan lämmityskaudella olla joitain vuorokausia putkeen kotoa poissa, lämmitystyöhön käytettävä aika olematon, kesäaikaan käyttöveden tuotto ongelmatonta ym.

Parin vuoden kokemuksella olen ratkaisuuni edelleen erittäin tyytyväinen.

Kevytketjuissa on kyllä tautinen pito ja ajomukavuus on hyvä, mutta ainakin kaupunkiolosuhteissa lumitöissä niiden kestoikä on mielestäni liian lyhyt, eli suunnilleen tuo Snowmanin mainitsema 700 h. Kokemukset ovat Ovakon kevytketjuista Valtra A75:sen takapyörissä. Miten sitten raskaamman koneen alla, onko käyttöikä vieläkin lyhyempi? Nyt samaisessa koneessa on kolmatta talvea isot työkone nastat joka renkaassa. Pito ei ole yhtä hyvä, kuin ketjuilla,mutta riittävä kuitenkin. Nastojen kunto edelleen hyvä ja irronneita ei juurikaan ole. Kustannuksiltaan nastat ovat kyllä huomattavasti edullisemmat, kuin ketjut. 6850:n jo kulahtaneisiin palarenkaisiin laitatin juuri näitä työkone nastoja reunimmaisiin paloihin tuomaan vähän lisäpitoa.

Kärrihommissa ketjut varmaan puoltavat paikkaansa paremman pitonsa takia. Ja varsinkin jos ajellaan maaseudun polanteellisilla teillä. Asfaltti on niille myrkkyä.
Kyllä se Quicken sähköohjain on ihan mukava käyttää. Itellä reilu 6v ja 6000 h käytössä semmonen. Muuten toiminu, mut uutuuttaan piti vaihtaa koko kahva, kun herkes toimimasta. Meni takuuseen. Malli on tämä musta laatikko, eli se vanhempi versio. Sähköohjatun laittasin nyttenkin. En kuitenkaan Quicken omaa, vaan traktorin oman tikun. Vaijeriohjaukseen ei ole paluuta sillä kuormainta käytän paljon.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6]