Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6

Viestit - Peltipailakka

Pultithan siitä napsuneet poikki ja anturi herjannut. Nyt siihen vaihdettu pultit, jotka yhtä paksut koko matkalta ja reiät kairattu isommaksi. Olipa kenen tahansa insinöörin suunnittelema, niin turhan heikko.

Valikoista kyllä naputeltu mahdollisimman nopealle se suunnanvaihto ja turbiinisäädintä kokeiltu, mutta hitaalta se suunnanvaihto ja heti suunnanvaihdon jälkeinen alkukiihtyvyys tuntuu, kun sitä vertaa hyvin (nopeaksi) säädettyyn hitekin suunnanvaihtoon. Kunhan koneen saa liikkeelle, niin sitten kiihtyvyys ok. Turbiinisäädin on mielestäni vähän turha, en oikeen missään tarvitse niiiiiin kuminauhamaista vetoa, kuin mitä sillä pystyy säätämään.
Nyt reilu 1000 tuntia takana N 142 Directillä. Alkuun voimansiirrossa pientä nyhtämistä nopeusalueen puolivälissä. Se korjaantui ohjelmistopäivityksellä. Samalla tuli tehtaan päivitysohjelma moottoriin, vedot parani huomattavasti. Nyt menee samaan tahtiin piristetyn 6850:n kanssa. Alueiden vaihto voisi toimia nopeammin ja ennenkaikkea liikkeellelähtö saisi olla nopeampaa. Jatkuvassa eteen taakse ajossa tuntuu hitaalta alkukiihtyvyys. Niitossa hyvä ja muissakin voa hommissa. Helteilläkään ei niittohommissa ollu lämpö ongelmia voimansiirrossa. Murheita on aiheuttanut tämä ylivoimaisesta Fendtistä lainattu etujousitus. Kyllä Directillä mieluummin töihin lähtee kuin Hi-Techillä.
Kyllä on tehot hukassa jos 400 hevosvoimainen alkaa puutumaan. Jotain outoa näissä Fendeteissä, kun käytännössä voimaa ei ole koskaan se mitä luvataan

Voimaa AINA enemmän mitä luvataan  ;D

No se on totta. Ulosotosta löytyy luvattu moottoriteho. Pakko, muuten ei vehkee vedä, voima hukkuu voimansiirtoon.

Värestatin peltopäiväs ainoo kones mihin Valtu oli laitettu eteen oli REXIUS jyrä, muihin ei
kuulemma muskelit riittäny  :o

Sama mäki, sama kuorma. Pertti 820, nopeus 18 km/h ja Valtra 142 D, 16 km/h
Kokeilepa vaihtaa se perävaunupistoke uuteen. Oli joskus 6850 sama vika, korjaantui vaihtamalla uusi perävaunupistoke. Oli painunut yksi napa liian syvälle siinä pistokkeessa.
joo ei perkinssi iso ruokanen oo... sehän tässä vähä hirvittää tuo sisun kulutus. ja eikös ne vielä kaiken lisäks oo aina kylet öljyssä, kampiakselin tehvat vuotaa ja venttiilikopan tiivistettä ei saa pitämään erkkikään :o ::) ??? >:( :( :o :'( :-\ näi ainaki meijän kylän uuvet valumöntit

Katteelliste puhetta.

Se mitään vuuva, se vaan merkkaa reviiriään.
Monta niitä perhkeleitä on meilläkin ollut, mutta yksikään lohko ei ole päässyt päältäpäin ruostumaan. ;D

Niissä on hyvä maali pinnassa!
Tämä on huhu:
Eräs urakoija osti vuoden vaihtees 202 portaattoman.Nyt oli isompia kuormia vedelles  valtu vain ulissu ja kojetaulu punaisenavilkkunu.On kait ominaisuus.
Urakoija oli koittanu valtralla kauppoja perua,olis halunnu vanhan jonnensa takaisin,oli kehuttu:Älä unta nää :o

Jaa-a... No pitääpä kysyä, kun seuraavan kerran kyseisen urakoitsijan näen... Meinaan, jos sä sitä tarkotat, jolla on koppelo lavetillaan ajoittain.

Itse itseäni lainaten... Eipä tainnu olla sama mies, kun tuota paskapyttyä vetelee T182d. Ei vaan tuntunu tyytyväiseltä directin omistajalta... Muuten mukava, mutta ei kuulemma jaksa kuten edellinen "portaaton" (noin 200 hepoiseksi piristetty 6520ap vai mikä se edellinen ny sitte olikaa). Soppaakin palaa tarpeettoman paljon 17 mottisen Agronicin kans. Ei valot vilkkunu ja kyllähän se ihan kivasti tuntui kiihtyvän. Parhaana piirteenä tuntui pitävän sitä, ettei tartte kierroksia laskea suunnanvaihdon ajaksi kuten edellisessä. (Kuten ei Dyna-VT:ssäkään).

Täyden pytyn kans lähti liikkeelle, lievään myötäleeseen tosin. Näytöllä loisti D, mutta silti 25km/h selvä vaihto ja hyttiin kuuluvan vonkunan taso muuttui jotenkin ihmeellisesti. Ei Hiski vonkunut, muttei ollu kyllä silloin kuormaakaan. Siis näytön mukaan D, mutta todellisuudessa silti taisi lähtö tapahtua C:llä, ei muuten olisi vaihtanut. Sanoi kyllä ettei käytä alueenvaihtoautomatiikkaa, mutta...


Taas mutua KJL:llä.
Jos siellä näytöllä on D niin se myös on D alueella ja lähtee myös D alueella liikkeelle. Se 25 km/h vaihto on se pikavaihdepuolittaja, siinä ei veto katkea. Kun aluetta vaihdetaan vaikka C:ltä D:lle niin veto katkeaa. Ja usko vaan sitä kuskia, jos se kerran sanoo, että se ei käytä sitä alueenvaihtoautomaattia.
Itsellä oli vastaava vaihtotilanne joku aika sitten, ja n 141A tuli taloon. Eikä ole kaduttanut, koneet liikkuvat paremmin n:llä, kuin kyseisellä teekkarilla ja kuormainhommat ennen kaikkea paljon näppärämmin. Myös polttoainetta säästyy. Tottakai myönnettävä on että nelonen ei väännä yhtä hyvin tyhjäkäynnin pinnassa, kuin kutonen, mutta eipä tuo ole haitannut käytössä. Mutta jos valtralta on kuormain hankinnassa, niin kannattaa laittaa 65:n. Itsellä 55:n ja on liian tehoton. N:ssä kuitenkin on aika painava perä. Valtran myyjä ei vaan suostunut myymään 65:sta ja nyt vituttaa!!


Tuo on kyllä ihan totta, että kannattaa laittaa 65:n kuormain ännään, 55 on mopo kuormain. Omassa 142 ännässä on 65:n. Jännä miten myyjät tyrkyttää 55:sta ja jopa 45:sta kuormainta ännään. Aikanaan 6850 hitekkiin otin 970:sen vaikka myyjä kovasti tyrkytti vain 960:sta.
Eräs urakoija osti vuoden vaihtees 202 portaattoman.Nyt oli isompia kuormia vedelles  valtu vain ulissu ja kojetaulu punaisenavilkkunu.On kait ominaisuus.

Saman ilmiön havaitsin viime vuoden lopulla eräällä omakotitalon pohjatyömaalla. Pohjahiekkaa toimittavan urakoitsijan Direct ei meinannut millään nousta jyrkkää , pehmeää vastamäkeä pers`edellä reilun 15 m3 hiekkakuorma kärryssä ! Renkaat oli sitä luokkaa että pitoa kyllä löytyi.
En vielä ehtinyt asiaa kummemmin ihmetellä ennen kuin kuski kertoi itse oman mokansa. Yritti nimittäin suurimmalla ( 0-50 km/h) alueella.
Hommaan paremmin sopivalla aluevälityksellä kuorma meni ylös että heilahti. Siis: Uudet koneet ovat sen verran mutkikkaita käyttää, että kannattaa tutustua koneen käyttöohjeisiin ennen tositoimia, vaikka kuinka oltais konemiehiä. Kuskin moka ei ole koneen vika.


Niin,,, mutta eikös sen directin pitäny itte huolehtia niistä alueista ja vaihtamisista, vaikka se vipu ois missä tahansa asennossa siis siellä suuremmas päin, niin silti sen pitäis alottaa A:lta vaikka vipu sallii vaihdot D:lle asti...

KJL:n pitäis lukea se manuaali kans...

Directissä siis neljä aluetta joissa nopeusalueet seuraavat:
A 0-8 km/h
B 0-16 km/h
C 0-26 km/h
D 0-52 km/h
Nopeusalueet vaihdetaan kyynärnojan napeista. Valikosta voidaan valita automaattinen vaihto C ja D alueiden välille, eli tienopeuksille. Itse en ole tuota automaattimodea käyttänyt, vaan vaihdan alueet itse. Alueiden sisäisen välitysmuutoksen kone kyllä huolehtii itse.

Omia kokemuksia kertynyt N 142 Directillä 570 tuntia. Hommat ollut lähinnä lumitöitä. Mielestäni portaaton voimansiirto kaikissa töissä hyvä. Varsinkin ulosottokäyttöisten koneiden kanssa. Ulosottoon vaan vakiokierrokset ja ajonopeus säädetään polkimella tilanteen mukaan.
Vaikuttaa vähän siltä, että porukka ostaa sen koneen, jonka myyjä on mukavin, eikä konetta joka olisi itselle paras. Itse ainakin ostan sellaisen koneen josta pidän ja joka sopii käyttötarkoitukseeni. Itse pitää tietää ja selvittää koneiden ominaisuudet.

Aina on tietenkin mukava asioida myyjän kanssa joka on asiallinen ja ei sorru tähän toisten koneiden mollaamiseen.
Omalle lumityöuralle mahtuu seuraavanlaisia koneita. Joskus kouluaikaan kävin kuskina ajamassa 5130 maxxumilla. Omaan piikkiin aloin sitten ajamaan 205 Valmetilla. Kahden vuoden jälkeen tuli 6850 Valtra ja 205 jäi kakkoskoneeksi. Parin vuoden jälkeen 205 vaihtui A-75 Valtraan ja 6 vuotta myöhemmin A-75 vaihtui N142 Directiin. 6850 jäi kakkoskoneeksi.

Edellämainuista koneista kertyneellä kokemuksella voin sanoa, että sellainen kone jossa sähköhydraulinen suunnanvaihdin ja sellainen laatikko, että kulkee eteen ja taakse yhtä kovasti. A-sarjan Valtraa en voi suositella. Se ei vaan kestänyt - kytkimiä meni useampia ja laatikkokin rempattiin. Ja vaikka sitä sanotaan pikkunäppäräksi koneeksi, niin ainakin itse tein myös kaikki pikkuhommat paljon mieluummin 6850:llä joka mielestäni oikein hyvä lumikone. Direct sitten vielä parempi.
Kyllä se vaan ksenoni on hyvä. Valon väri silmälle mukavampi ku halogeenissä. Erityisesti syksyn sateissa pimeinä aikoina ero valtava ksenonin hyväksi.
Onko kokemusta tuollaisesta monitoimi/nelitoimikauhasta etukuormaajakäytössä? Kellään sellaista käytössä jossa myös trukkipiikit? Pikaisen etsinnän tuloksena en löytänyt oikeastaan kuin Pomen. Olisiko tiedossa muita linkkejä?
ylensäkkin J-D:tä paljon vaihdettu fenttiin, tekee vissii hyviä tarjouksia....pari vuotta sitte yksi isäntä osti 7480 dyna-vt:N ja havaitsi vaihteistossa tyyppivian jota tehdas ei vieläkään kai ole saanut kuntoon, on kaikissa noissa massikoissa, sinänsä ei ajoa haittaa mutta tietyissä tilanteissa jopa hengenvaarallinen, muutenkin masseri sohlannut alvariinsa, sen verta muisti isäntä asiasta ilmottaa että ainoatakaan uutta dynä vt;tä ei huittisii sen jälkeen myyjä pystynyt myymään..

No jokos sekotar alkaa sepittään tarinaa............... ::)

Suonet anteeksi, en oo huomannu että on kysymys esitetty....eli ko. vika on niin sanoottu suunnanvaihdon viive, oli juttua koneviestissäkin kesällä...tietyillä kierroksilla suunta ei vaihdukkaan heti, vaan hyökkää vielä muutaman metrin ajosuuntaan, *****maisinta on se että se ei tee sitä aina vaan joskus, joskus useammin...onhan tietty totta että ajotapa vaikuttaa tuohon mutta juurikin esim. etukuormain työssä todella v...mäin...helposti voi mennä esim kärryä päin jos vauhdissa heittää tavaraa kyytiin...jokatapaukessa vika ei ole pieni...eikä esiinny vario fendtissä.

Ainakin mulla koeajossa ollut 820 Fendt yritti välillä hyökkäillä jos suuntaa vaihtoi lennosta, eli piti nopeuspoljinta painettuna samalla, kun suunnanvaihtolirpukkaa käytti.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Direct
: 21.01.10 - klo:11:40
Mielenkiintoisen oloinen kone tuo Direct Valtra.
Paljon hyviä ominaisuuksia joita kopioitu muista merkeistä.
Miten päisteautomatiikan hallinta? Kelaako se kaikki ohjelmoidut toiminnot läpi yhdellä napin painalluksella vai voiko tehtäviä rytmittää tilanteen mukaan sopivin väliajoin tapahtuvaksi.
Minusta hiukan kömpelöitä nuo jossa koko tapahtumasarja menee läpi esim. ajan tai ajetun matkan perusteella. Pellot ei nääs ole päisteistään aina samanlaisia. On hyvä ominaisuus pystyä rytmittämään toiminnot tilanteen mukaisesti.

En ihan täydellisesti ole päisteautomatiikkaan tutustunut, mutta ainakin tuo ulosotto sen kautta käytettynä toimii silloin kun play/pause napista painaa. Ilmeisesti toiminnot saa myös ajan tai matkan perusteella toimivaksi.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Direct
: 21.01.10 - klo:09:54
Onko tässä päisteautomatiikkaa ja onko se mitenkä käytännöllinen ja helppo käyttää entä onko kuinka kätevät vakionopeus ja vakiokierros ohjelmat. Entä onko jotain mitä ei normaalisti tulisi ajatelleeksi esimerkiksi kierrosten automaattinen säätö kun käytti hydrauliikkaa. (Tuli ilmi tuossa 200 metrin koeajossa minkä tein liikkeen pihalla.)

Päisteautomatiikka on vakiona. Ohjelmoin siihen ulosoton käytön kun ne päisteautomatiikan namikat on siinä kyynärnojassa hyvällä kohdalla. Normi ulosoton katkaisija on siellä sivupaneelissa.

Cruiset on nopeudelle ja kierroksille. Molemmissa 2 muistipaikkaa. Umpiseen lingotessa käytin kierroscruisea. Ulosotto pyörii vakionopeutta ja polkimella pyydetään nopeus.

Hydrauliikka assistentti tosiaan nostaa kierroksia tarpeen mukaan.

Ajotiloja on automaattinen, puoliautomaattinen ja manuaalinen. Oon ajanu pelkästään automaatilla.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6