Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 639 640 [641] 642 643 ... 663

Viestit - Hervast

Ammattimiehen työtä on ilo seurata varsinkin noissa kaivuhommissa. Ei äkkiseltään näytä tehokkaalta, mut hosumatta saa paljon aikaan kun liikkeet ovat harkittuja ja kaivurin puomi ei turhaa liiku.

Mut ihan liikaa on kaivuhommissakin kaikenmoisia täppäreitä ja rahan kiilto silmissä tönkäilijöitä. Aika monesti näiden touhua seuratessa on tullut mieleen että itsekin osaisin paremmin kaivaa vaikka kaivuukokemusta ei juuri olekaan.

Tien kunnostusurakkaa varten laadittiin tarjouspyyntö jossa oli eritelty mm. vastapenkan muotoilu ja ojamaiden tasaus. Sen mukaan saatiin tarjoukset. Toki halvin kaivaja oli sitten sellainen joka ilman valvontaa meinasi oikoa ja pariin otteeseen joutui ottamaan komennon takaisin kun alkoi tienreunan perkaus olla lähinnä tienreunaruohikon tasailua ja vähäiset ojamaat olivat mytyssä vastapenkalla.

Metsäkeskus teetti tässä lähellä tienkunnostusta. Touhu oli niin virallista suunnitteluineen ym. mut kun kuulin että kuka tulee tekemään kaivuhomman niin tiesin että homma menee reisille. Tielle jäi kaivun jälkeen maakiviä tököttämään tienrungosta ja toisella uuden metsätien työmaalla samaiset kaivajat jättivät tienrungon keskelle maakiviä tököttämään. Hinta-laatusuhde molemmilla työmailla aika surkea. Hommasta olisi selvinnyt halvimmalla kun tiekunta olisi ollut senverran yksimielinen että olisi saanut keskenään teetettyä yksiköinnin ja tilanneet kaivuhomman joltain tehokkaaksi tiedetyltä kaivu-urakoitisjalta. Jopa ilman avustuksia homma olisi jäänyt varmasti halvemmaksi koska nyt avustussumma valui täysimääräisenä Metsäkeskukselle suunnittelu ja työnjohtokustannuksiin...
Pitäs hankkia  ens kesäks maansiirtokärry joka kohtuuhintainen ja toimiva. Merkillä ei mitään väliä eikä kärryn kotimallakaan. Tero vois toimia konsulttina kun vaikuttaa löytyvän alan asiantuntemusta .

http://www.agri.fi/tuotteet/koukkulavavaunut/roagna/

Tuossa jotain Jiiwee lle

Tietty Palmsit  ja hyväkoneen kamat myös jos halpis tuotteita haet ?

Itse käyttäisin vanhoja kuormauto kamojen palikoita ; Pallorenkaita, ilmajousia, jne jo koeteltua tekniikkaa hieman soveltaen
Ensin sää naurat Multivan tuotteet ja sanot et on sommiteltu päästä keksimällä kaikkea kakkaa....  sitten sää käsket koota jostain helvetin kuormurin osista kärryt... Olet sää aika veijari. Ei taida olla piirustuksia kun Scaniasta pykää rattaat..... ;D

Yllättäen taas Teron puheissa vanha muutaman kerran kaadettu sisusta pätkäisty  kuorkin perä kovalla vetoaisalla ja mädällä lämpölavalla muuttuu mailman parhaaksi maansiirtovärkiksi kun se myydään agri.fi firman kautta.

Ja vielä ilmajouset maansiirtokärriin, pistetään ilmajarrut vielä samaan pakettiin nehän on niin huolettomat ja toimintavarmat traktorikäytössä pidemmänpäälle.
Laita LED versio niin ei pitäisi laturia ahdistaa.
Juu porsse se tais olla missä oli turbiinikytkintä jo aikojen alussa. Myös Fendissä on kai ollut pienissä malleissa jo pitkään saatavilla, nykyään tosin taitaa olla korvattu pitkälti varjovoimansiirrolla.

655 tosiaan voi tarkoittaa joko iso tai pienkoppista valmettia, oisko siinä 605 sisarmallissa 655 sitten se turbiinikytkin.
Kyllähän turbotus on varmasti kannattavaa jos lisätehontarve on muutaman kymmenen tai maksimissaan sadan nm luokkaa. Turbottamalla saa halpoja hevosia vaparikoneeseen, siltikin vaikka joutuisi tekemään muutoksia laatikkoon. Samallahan sinne laittaa vaikka 50 km nopeuden mahdollistavan rataspaketin. Turbotuksen jälkeen kun vääntökin piisaa köröttelyyn kuormankin kanssa.

Fiiateissakin tuntuu olevan suuria eroja eri yksilöiden välillä, ei tosin yllätä yhtään kun italian tuotteesta on kysymys.
Turbotusta vaan peliin ja lievä piristys ja jos senjälkeen tuntuu liika isolta pihahommiin, niin hankkii sitten säästyneellä rahalla sopivan takapotkun pihahommiin. (verkukin menee siinä virassa)
Sekin vielä vaikuttaa noissa renkaissa että huiteleeko kärrillä kilometrikaupalla asfaltilla 50 lasissa vai siirtelekö ojamaita ja kukkamultaa pihapiirissä. Kulkevamman veturin myötä on ihtellä alkaneet pallorenkaat varsinkin tubeles versioina olla kulutustavaraa kun liikutaan kantavuuden rajoilla. Renkaat ei kai voi olla ikinä liian kantavat, jos pystyy investoimaan isompiin gummeihin,  niin rahan saa mielestäni takaisin pidemmässä kestoiässä.

Ja eipähän tuo uudempikaan tuhtin maansiirtovaunu lupaa tyyppikilvessä kantavuuden kuin 40 km nopeudelle. Aika harva valmistaja lupaa kantavuuden 50 km nopeudella.
Itselläni ei ole suoranaista kokemusta kummastakaan mut melkein pitäisin käytettyä fiatia varmempana vaihtoehtona. Tämä siis jos ajoa tulee muutamia satoja tunteja vuodessa ja itsellä ei ole suurempaa kokemusta remppahommista. Aikaansa casenkin pakat ja muut kuluvat osat tulee uusittaviksi ja mutuna tuntuisi että voivat olla hinnakkaita. Fiatilla saattaa päästä pidemmälle ennenkuin joutuu remppaamaan isommin.

Toki jos tuntisin casen tekniikkaa paremmin niin varmaan suosittelisin sitä, edellyttäen että ostotilanteessa olisi mukana joku joka tuntee mallit kuin omat taskunsa, suht teknisestä koneesta kun on kuitenkin kysymys.
En ole muunninvaihteistolla ajanut mut liekö siinä noitten traktorisovellusten yhteydessä myös hydraulinen suunnanvaihto ? Kaupungin traktorikuski joskus kehui kuormaushommissa maasta taivaaseen tuollaisen muunninvaihteistollisen 615 valmetin. Oli aika sitkeä kone, käyttö rankkaa (mm. murskeenlastausta kuution kauhalla peräpainon kanssa) ja vaihtoon mennessä oli päälle 17000 tuntia mittarissa. Siirtoajossa ei muunninvaihteisto ilman lukitusta ole oikein hyvä, kone haistaa kuormalla mäen jo kilometrin päästä.

Turbiinikytkin on mukava käyttää, tyhjäkäynnin tuntumassa se luistaa tyhjää joten traktorin voi pysäyttää jarrulla ja kun jarrun vapauttaa ja lisää kaasua kone lähtee hiipien liikkeelle. Kuormatessa voi kaasua säätelemällä ottaa tavaraa kasasta tai penkasta ilman että renkaat ruopivat tyhjää.

Tosin totuuden nimessä täytyy sanoa että isommilla tehoilla (n. yli 115 hp) turbiinikytkin ei toimi enää niin jouhevasti kuin pienemmillä tehoilla. Turbiinilimppuun kun joutuu lisääntyneen väännön takia lisäämään öljyä, niin luistava kierroslukualue kapenee. Toki 6850:ssäkin turbiinikytkin on vielä täysin toimiva, mut ei ihan niin mukava mielestäni kuin n. 100hp piristetyssä 6300:ssa oli. Myös vanhemmassa -05 sarjalaisissa turbiinikytkin toimii hyvin, eli nämä mallit ovat sitten 655, 755 ja 855. Se näkyy sitten näiden hinnassakin käytettynä.
Joskus joutununna nokan remmivetoiseen niittokoneeseen hihnoja hankkimaan. Pari vuotta sitten kuopion k-maatalous yllätti iloisesti, hinta oli huomattavasti halvempi kuin vaikka etralla. Sittemmin oli hinta hieman noussut, mut mielestäni edelleen halvempi.
Itselläni on sellainen "patu kopio" eli kouran päälle tuleva jossa alaosa on kapeampi kuin yläosa, joten on parempi ojan perkauksessa tms. Hakin 3266 kuormaimessa alkaa olla jo maksimikokoa jopa ilman jatkoa vaikka litroja ei kuupassa liene kuin n. 100 äkkiseltään arvioiden. Kaikki ylimääräinen paino on tehosta pois, sen huomaa hyvin kun on perusrimpulan mallinen kuormain.
Tasaleukainen kuulostaisi sopivammalta, leveyttä maltillisesti, ehkä n. 50 senttiä. Jos on hampaille tarvista, niin hitsaa sitten pari levynpalaa kärkiin siten että menevät limittäin.

Materiaalin ei tarvi olla kauhean paksua, 3-4 millinen pelti kestää vahvisteltuna hyvin, varsinkin jos ottaa vähä parempaa terästä eikä perus 52:sta.
Valtralla yleensäottaen joku järki noitten keltavanteisien hinnoittelussa, toisin kuin agrilla...
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: kuka?
: 27.06.09 - klo:00:27
Liperissä ristinkylällä takomo ikonen tekee noita viikatteenteriä, kait ne myös vanhoja takoisivat muotoonsa jos on niin mieleinen viikate. On ollut mielessä käväistä, kehuvat että on kunnon vanhan liiton metallipaja mut ei ole olevinaan kerennyt..
Verkuista ihan hyvin kokemuksia ja Rivierre Casalikset saattaa olla rujon näkösiä päällepäin, mut toimintavarmoja pelejä kunnossa ollessaan.
Sivuja: 1 ... 639 640 [641] 642 643 ... 663