Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2]

Viestit - Sandy

Vapaa sana / Vs: Mitä näet...
: 16.09.09 - klo:09:54
taivaan ... ja maan...
paitsi nyt kun on sateisen harmaa ilma...

Antwerpenissä, hyvänä päivänä 35 vuotta sitten päivävuorossa liimattiin valkonumeroiset tarrat kiiltävien sinisten peltien kylkiin ja tarkastusten jälkeen lähdettiin Suomeen. Hulluna inflaatiovuonna nuorehko isäntä tuli alkukesästä traktoria kyselemään, ensimmäistään. Ei näistä tarvi alennuksia kysellä, tämä on viimeinen kone tällä hintaa, seuraavien hinta on avoin..., sanoi myyjä. Liikkeen tilalla kasvaa nykyään kerrostaloja.
Siitä lähtien on aikoinaan hurja, 101 heppainen turbo tilalla ollut. Heinäkoneita nuorena pyörittänyt ja maata muokannut, sen mitä ovat pyörät pitäneet. Hirsisaunan siirrosta muistuttaa katkennut vetovarsi. 5-siipisillä auroilla kyntö ei syyssateilla kokeiltaessa onnistunut, pienemmillä kyllä. Selkäsaunoja on saatu, niinkuin vastikään 7-metrisen Multivan vedossa, siinä on mallia isommillekin...
Huonosta huollosta muistutti uudehkona hajonnut Dual-Power, voimanoton kytkin meni kuutisen vuotta siitten. Muuten ei ole sisuskaluihin kurkisteltu. Tuntimittarihan näissä ei kestä...
Hara hytti on tiivis, erään äestäjän sanoin; kaikki se pöly mikä tulee sisään pysyy siellä kyllä. Lapsenlapset eivät ihan ymmärrä, eihän se kulje edes viittäkymppiä. Jotkut ymmärtävät. Vanhemmiten ei noin vain lähdetä kylmänä töihin, mutta sen jälkeen VOIMAA ON, ilman lastujakin. päästöistä ei juhlapäivänä puhuta.
Terveisiä vain sen aikaisille Basildonin ja amerikan serkuille! Serkuksia on tehty monilla numeroilla, II ja III laatuakin. Meksikossahan sisaruksia valmistuu vieläkin, alkuperäiseen tyyliin constant-mesh laatikolla.

Traktoreita on ympärillä tullut ja mennyt, huippukoneitakin, "seitentonninen", " Voortsoni" näyttää silti olevan ja pysyvän... ja päässeen ikämiesten sarjaan. Pidettykö ?  Vaikea sanoa, aika näyttää...


Merkkipäivää vietettiin hiljaisesti työn merkeissä, klapikoneen edessä, voi kun olis saanu Schwitzerin kunnolla puhaltamaan...
OjalanTraktorin etuakselilla on sekä kitka, että 100% levylukko.
Trelleborgin vanhan malliset 407 (18.4-38) ollut alla nyt reilu 2000h pääasiassa metsässä ja kyllähän nuo vielä renkailta näyttävät, jotain palasia kannot ja ketjut kyllä syöneet. Eivät ole pykineet,eivätkä vielä joutuneet paistettaviksi (kop, kop... puuta). Pitoa kurassa ei voi sitten liikaa kehua, kaiketi 14 kankaisena aika elämätön ja lisäksi kapea ja tiuharipainen. Ketjujen käytöllä koitettu tuota korjata. Hangessa kai ihan keskiverto kulkemaan ilman ketjujakin. Tiellä kovat ja ihan pyöreät, paitsi pakkasella seisomisen jälkeen kone loikkii jonkin aikaa kuin kenguru.
Hyvä muistutus taas siitä (itselleni), että sitä kytkintäkin kannattais joskus rasvata. Rotaxin koneella ja kytkimellä ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään, ainakaan omassa vekottimessani ei ole. Merkkiliike on varmin (ja kallein) vaihtoehto, muualtakin kannattaa yrittää, mutta neuvomaan en kyllä pysty.
To vetäis jo nelosena kirjaimetkin näytöltä, kuutosesta ei uskaltais haaveillakaan...
http://es.youtube.com/watch?v=EWu45VSdQo8
... toisen ääripäänä 3050, joka suunnilleen stumppaa, kun kääntää ratin hätäisesti tappiin...
Jos lyhyttä konetta kaipaat, niin sitten Ännä... ja kuormantunteva pumppu,jos enemmän kuormailet.
Valtun markkinointiosasto on ainakin kovasti ainutlaatusella päällä ainutlaatuisine ajovoimanottokantoineen...
Mielestäni konsernin ainutlaatuiseen punavanteiseen 300 Vario sarjaan on saanut ajovoimanoton halutessaan jo muutaman vuoden...
Tuolta ainakin pääsee useampaankin suuntaan...www.weland.com
Kokeilepas jotain tollaista... Hydrohan tuo vielä on.http://www.newholland.com/na/Products/biditv1402.html
Merkki ei ehkä se tärkein...
- tee Laa-jen-net-ta-va, rakentamasi jää kuitenkin pieneksi...
- rekalla pitäisi saada tavaraa tulemaan ja lähtemään talvellakin.
- tarpeeksi monimutkainen,että siinä on ne käyttöominaisuudet mitä  tulevaisuudessa tarvitset ja tarpeeksi yksinkertainen, että se tulee huollettua ja siivottua kunnolla.
- millä se lämpiää sitten kun öljy maksaa mansikoita...
Näillä alkuun...
Juu, kyllähän se vähän painetta aiheuttaa mietintämyssyyn, kun vanha 6-tuumainen Perkins pyöri kympillä hehtaarin; ilman silppuria enemmänkin ja nyt merkki vaihtui ja uusi Taloudellinen common-rail vie 15 l/ha, ehkä ylikin. Selitä siinä sitten itselleen, että oljet ovat tosiaan pätkinä...
Sivuja: 1 [2]