Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3]

Viestit - una

Provo se varmaan oli. Akakkosella ei tarvitse tankkiautokuskin odotella. Eikä akakkonen tarvitse välttämättä bufferisäiliötä.

Samantyyppinen systeemi kuin vemssillä. Kuski painaa tankin napista ja tyhjennys alkaa muutaman minuutin sisällä. Kuinka kauan pesussa menee, riippuu aivan siitä millainen tankki on ja kuinka pitkään tankin pesu kestää, ei robotista. Meillä tankin pesu vie 28 min. Toki tankkiin saa ohjelmoitua pesun joka kestää tunnin tai ylikin.

Onko Lelyynkin jo saatu keräilyrutiini ajanmukaiseksi. Miten se ei "välttämättä"  tarvitse bufferia?
Tyhjennys alkaa "muutaman" minuutin sisällä? Mikä se aika tarkkaan ottaen on?
Eikös tankkiin normaalisti kannata ohjelmoida pesu, joka tekee puhdasta jälkeä, eikä paniikkipesua vaan, jotta sais robon nopeasti lypsämään... ;)


Varmaan ei välttämättä tarvitse bufferia jos kapasiteetissa on niin paljon vapaata että tankinpesun aiheuttama lypsykatkos ei haittaa :-\.
Jotta päästäis tässä asiassa yhteisymmärrykseen, niin sovitaan että mäkin uskon että uusi vms pystyy lypsämään hyvällä holsteineläinaineksella yli 900 tonnia  ;)

Ja keijut ja tontut on olemassa ;D

Mikähän mahtoi olla rehukustannus/litra...?

Tässä yhteydessä ehkä epäolennaista.
Tuo maitomäärä kuolettaa robon hankintahintaa aika huimalla vauhdilla verrattuna johonkin <500 000 tasoon ja väittäisin että suurimmalta osalta jäisi sama tekemättä vaikka saisi rehut (ja lehmätkin) lahjaksi!
Kunnioitan moiseen pystyviä ja on kiva kuulla että meillekin valittu kone ei ihan heti rajoita tuotantoa :)

***Eli kun kuljettaja tulee hän painaa tankissa olevaa nappia, jossa vms tietää kuskin saapumisen. Yhden robotin tapauksessa alkaa kello juosta esim. 7 minuuttia. Tämän jälkeen vms pumppaa maidon tankkiin ja lypsy jatkuu. Mahdolliset loput maidot menee vasikkamaidoksi. Tämän jälkeen alkaa pesu. Tilanne oli yhden robotin tapauksessa. Kahden robon tapauksessa hidaskin lehmä ehtii lypsämään kuskin aikana.

Ja minä kun olen antanut itseni ymmärtää että ei ole luvallista enää lisätä maitoa tankkiin kun tyhjennys on alkanut :o
Täälläpäin kesällä meijerin tilaisuudessa kävi varsin selvästi ilmi, että IKINÄ MISSÄÄN lakitekstissä ei ole sanotty että tuo olis välttämätöntä, vaan kyseessä on taas tämä kuuluisa Suomalainen yli-innokkuus ;D.
Meillä ei ole merkattu eikä merkata, on parempaakin tekemistä ;)
Lavalin johdoton toimii meillä ihan kohtuudella, kuulopuheiden mukaan parempiakin olisi kuitenkin olemassa.
Meillä ois kans joutilaita, isompaa ja pienempää :)
Kuulin muuten vasta että hyvin harva suomalainen robottitila saa sen 500 000 kiloa vuodessa rikki :o
Miten ne aikoo maksaa velkansa vai onko kaikilla muilla metsiä joilla rahoitetaan lypsykarjatalouden harrastaminen ???
Toistaiseksi näyttää puoli miljoonaa helpohkolta, mutta kuuteesataan pääseminen edellyttää pientä lehmien vaihto-operaatiota kun nykyiset on niin hitaita >:(
Mietin vain semmosta et minkälaisia pohjaratkaisuja löytyy robottitiloilta missä vapaa kierto ja kioskiruokinta?
Vieraillu vaan paikoissa missä vapaakierto ja aperuokinta ::)


Tavallinen kolmirivinen pihatto missä robon paikka on "pöytäkäytävän" päässä umpiperässä. Ei siis todellakaan automaattilypsyyn suunniteltu...
Kyllä alle 50 lehmää täytyy tuntea ihan "manualisestikin", mutta se joka väittää näkevänsä päällepäin lehmän maitomäärät, valehtelee niin että korvat heiluu! Kas kun maito tippuu ennenkuin kunto muuten huononee, mutta sitähän taas ei voi tietää se joka ei lukuja mistään nää...
Sykeraappa oli ennen ja siitä ei mukamas tykätty, osin siksi että ei ollut ohjauskeskusta. No, nyt on pohojalaasten myymä ruåttalainen vaijerikone, ihan automaattiohjauksella, ja tästä ei ainakaan tykätä >:(.
Liian keponen kelkka tässä nykyisessä, lehmät nostelee sitä sorkillaan ja kovemmat mällit (paljon turvetta seassa) se tasoittelee kauniisti piiiiitkälle matkalle.
Mattokäytävällä kelkan runko-osa on erilainen ja se menee ihan liian helposti tukkoon, jolloin siivet ei pääse kääntymään alas eli kone vaan ajelee edestakaisin tekemättä mitään >:( >:(
Maalit kelkoista lähti heti ja yksi meni jopa vaihtoon valmistusvirheen takia, laadusta ei näiden kohdalla voi puhua ollenkaan >:(
Nyttemmin on vissiin markkinoille tullut myös raskaampi versio, jota lämpimästi suosittelemme, jos kellä kokeilunhalua riittää.
Tosin vaihtoehtoja ei taida olla kovin paljon?
Robolta kaksi rehua eli tarvittaessa makukivennäinen sinne??
Sivuja: 1 2 [3]