Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 38

Viestit - Cultor

] Puolihinattavia ei tarvii Traktorilla roikottaa vedonaikana joten tulee kevyesti. Tosta malliksi http://www.youtube.com/watch?v=XR0ksc2BXco

Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

Mihin sitä pitkulaista reikää tarvitaan... eikö insinörtti ole osannut suunnitella toimivaa vetovarsitunnustelua traktoriin.
Eikös se pitkä reikä ole nimenomaan vetovarsitunnustelua varten?
Niin ainakin kaikki kyntöoppaat kertovat, vetovarsitunnustelulla työntövarsi pitkään reikään.

Ehkä opppaiden tekijät ovat todenneet useimmat vetovarsitunnustelut toimimattomiksi, jos auraa ruvetaan kunnolla kannattelemaan.
] Puolihinattavia ei tarvii Traktorilla roikottaa vedonaikana joten tulee kevyesti. Tosta malliksi http://www.youtube.com/watch?v=XR0ksc2BXco

Eihän puolihinattava ja nostolaite aura periaatteessa poikkea toisistaan kynnettäessä.
Nostolaite aurat työntövarsi pitkässä reiässä ja vetovarret kannattelee etupäätä, tukipyörä takapäätä. Ihan kuten puolihinattavan etupäätä kannatellaan nostolaitteella ja takapää on pyörän varassa. Täyshinattava on sitten eri asia.

Mihin sitä pitkulaista reikää tarvitaan... eikö insinörtti ole osannut suunnitella toimivaa vetovarsitunnustelua traktoriin.
"Suomen soissa on enemmän energiaa kuin pohjanmeren öljyvaroissa" Niimpä mut ne varat taitaa jäädä suohon kiitos vihreiden >:( >:(

Pitääkö tämän yhden sukupolven tuhlata ihan kaikki luonnonvarat??

Ei tartte, turvetta kasvaa joka kesä lisää...
Maanviljelijä ja AimoMela ovat ainoat rehelliset koko porukassa 8)

Jaa... siis väität mua valehtelijaksi.

Köhöm, kai olet tietoinen, että paluuauroillakin voi peruutella. ;)

En kuitenkaan näe paluuauroilla peruuttelua mielekkääksi suuressa mitassa toisin kuin sarkaraudoilla.

Mato-parka ei oikein tykkää paluuaurat ylhäällä ajelemisesta.
Mahtaako se matoparka tietää, minkälaiset aurat siellä traktorin perässä on. Rengaspaineen pitää olla pyörä vaossa kyntäen vähintään 0,7 bar ihan riippumatta siitä minkälaiset aurat on perässä.
Aurat 14" eli teoriassa suoraan ajamalla tunnissa kääntyy n. 0,75 ha. Käytännössä tuo on niin kuin Kylmis kertoi 0,3-0,5 ha/h

No... viimeksi keväällä kääntyi 3x16" paluuauroilla hehtaari tunnissa vajaan 6 ha lohkolla, sivu pisimmillään hiukan yli 400 m. Keskeltä leveämpi lohko ja kolme pylvästä / harusta kierrettävänä. Kovasti kauan pitää päistekäännöksissä tumpuloida, jos 14-tuumaisilla työsaavutus jää alle puolen hehtaarin.
http://www.youtube.com/watch?v=FjPUOyEMrqk&feature=related

Siinä on jo aika litussa takakummi. Eikä ole kiepautuskaan enää itsestäänselvyys.

Kyllä nyt tuon verran litussa pitää takakumin olla, kun nostolaiteaurojen paino on taka-akselilla. Kiinnostavaa olis tietää, paljonko renkaissa on painetta.
Vaihtonopeus tupla esim ZF:ään verraten.

Tai sitten ei mee ollenkaan ;D
Koeajoin joskus ihan uutta Volvo 2254 peltoveturia.Siinä on muistaakseni synkronoimaton laatikko ja kytkinjarru.
Jos painaa kytkimen vauhdissa vaihdon yhteydessä liian syvälle,vaihteisto pysähtyy ja meno myös,tai siis vaihde ei mene päälle ennen kuin häkkyrä pysähtyy...
Osaavalle hyvä...olihan kokemus.

Kaksoispoljenta on onnistuneen vaihtamisen salaisuus, sekä ylös- että alaspäin. Opuksia löytyy ainakin amerikaksi.

Mutta kuten sanottu, traktorissa hyvin synkronoitu on parempi, sillä ylöspäin vaihdossa traktorin nopeus tahtoo hiipua nopeammin kuin moottorin kierrokset ehtivät laskea.

Mikä siinä synkronoimattomassa viehättää?

Kas... nopeampi ja kevyempi vaihtaa, siis kuorma-autossa. Traktoriin valitsen synkronoidun.
Naapurilla T190 Ei saanut Kuhnin kyntöauraa perään ku ei lakeutunut varret riittävän alas, sitten ku sääti ne aivan alas niin ei nouse niin ylös että vois auran kääntää  :-\ :-\ Meillä Case 190 nii siinä vois sanoa että liikevara riittä ku ei tarvi turhia sääellä  :D :D
Karttu makas irrotettuna maassa eikä sitä siitä ylettyny noukkimaan?
Miehissä vikaa, työntövarren asennolla se korjaantuu.

No se on kyllä tosi että työntövarren asennolla voi pelata mut sitte ei nostoteho piisaa  :P

Onkos täällä nykyään joku pikkupoikien satutunti menossa...
Nyt kun täällä on saatu noitten verku asiantuntijoiden suusta kuulla väitteitä perkinssonni moottorin lähes jumal asemaan nousevan ylivoimaisesta kestävyydestä.
Niin, minkä takia K-maatalouden mainoslehdessä kaupitellaan jopa tier3 luokan tehdaskunnostettuja vaihtomoottoreita?
Eikö niitten pitänyt kestää "isältä pojalle"?   ??? :o
Vai onko sekin joku verkumiehille kateellisten panettelijoiden salajuoni?    ::) :P :P
Bouli on yksi niistä, joilla rautakankikaan ei pysy ehjänä. Sun kaltaisille on vaihtomoottoreita. Olette agripisneksen lypsylehmiä!
Istu alas ja hengitä syvään ihan rauhallisesti, ei ole mitään syytä kiihtyä.
Vaikka ymmärränhän minä että vanhaa miestä voi ottaa koville kun kaikki mihin uskoo osoittautuu valheeksi.  ;D ;D
Meikäläisen iässä puhutaan kokemuksen antamalla vakaalla äänellä ilman junnujen täpinävapinaa. Siksi olisi sinunkin syytä uskoa permpaa tietoa, että perkins on parempi kun sisukiisseli!!!   8)
Sanojesi vakuudeksi voinet esitellä avaamattomana vähintään 35000 tuntia pyörineen perkiisselin, siis ajoneuvokäytössä olleen.
Niin vanha en ole vielä!
Tahdotko tuolla ilmaista olevasi vielä niin keskenkasvuinen, ettei sinun tarvitse vastata sanoistasi? Siinä asiassa uskon sanojasi ;- )
Nyt kun täällä on saatu noitten verku asiantuntijoiden suusta kuulla väitteitä perkinssonni moottorin lähes jumal asemaan nousevan ylivoimaisesta kestävyydestä.
Niin, minkä takia K-maatalouden mainoslehdessä kaupitellaan jopa tier3 luokan tehdaskunnostettuja vaihtomoottoreita?
Eikö niitten pitänyt kestää "isältä pojalle"?   ??? :o
Vai onko sekin joku verkumiehille kateellisten panettelijoiden salajuoni?    ::) :P :P
Bouli on yksi niistä, joilla rautakankikaan ei pysy ehjänä. Sun kaltaisille on vaihtomoottoreita. Olette agripisneksen lypsylehmiä!
Istu alas ja hengitä syvään ihan rauhallisesti, ei ole mitään syytä kiihtyä.
Vaikka ymmärränhän minä että vanhaa miestä voi ottaa koville kun kaikki mihin uskoo osoittautuu valheeksi.  ;D ;D
Meikäläisen iässä puhutaan kokemuksen antamalla vakaalla äänellä ilman junnujen täpinävapinaa. Siksi olisi sinunkin syytä uskoa permpaa tietoa, että perkins on parempi kun sisukiisseli!!!   8)
Sanojesi vakuudeksi voinet esitellä avaamattomana vähintään 35000 tuntia pyörineen perkiisselin, siis ajoneuvokäytössä olleen.
Oikeissa puimureissa on avopohjaiset kohlimet. Ei mene tukkoon ikinä.

Ai sä pidät Sampo Kymppiä ihan oikeena puimurina ;- )
Toisella voi kestää ihan samalla tavalla sekä perkinssi ja tisukiisseli, mutta sitten toisella ne ei kestä ollenkaan. Käyttäjällä on tässäkin paljon merkitystä, huollot, ajotapa jne. Joku saa särettyä kaiken, toisilla kaikki kestää..  :D

Tämä on totta... vaan mainitsemani urakoitsijan aikaisemmin käyttämistä koneista Ford viistonnisen päälle rakennettuun Lännen kaivurikuormaimeen laitettiin uusi puolimoottori noin 10000 tunnin jälkeen. Käyttämästään Ford 7000 + Ukko-Mara koneesta tuli musta rauta moottorin kyljestä ulos noin 5000 tuntia ajettuna, taisi kyllä olla hiukan viritetty...
Olen itse ajanut mm. valmetin 840:llä, jossa Sisu 420 dwrie pyörinyt 28 000 h, itse moottoriin tehtiin eka isompi remppa viime vuonna: etupään stefa, ja nyt keväällä näkyi olevan pajalla kun syöttöpumppu väljeni (paljon parjattu stanadyne). Vaihdoin toki siihen vesipumpun työvuorollani kerran, mutta se onnistui isommalti purkamatta, ja on normaali kulutusosa.

Edit: Mahtaa olla jo 30t h jo yli nyt....

Seuraavan kolmen vuoden sisään kannattaisi ehkä laakeroida... Viime kesänä naapuri kaivuriurakoitsan Länkkärin Sisu-dieselistä petti kiertokangen laakeri kesken matkan. Olihan tuolla ajettukin, varmasti 35000 h, todennäköisesti 40000 h. Uusi puolimoottori, kansi peruskorjattu ja matka jatkuu. Ruiskutuspumppu ja turboahdin tiettävästi edelleen alkuperäisiä.
Sivuja: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 38