Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: John Deere6410SE
: 18.03.24 - klo:09:53
Noissa on lyhyt kardaanin pätkä moottorin ja vaihteiston välissä. Taitaa 10-sarjassa olla vähän niinkun tyyppivika kardaanin pettäminen.
Tappi-reikään malleja on vähän hankala saada kunnolla tiukalle ellei onnistu kaksin käsin keräämään niistä kaikkia löysiä pois ennen tapin laittoa.
Yksi hyvin totuudenmukainen keino on ladata jotakin isoa tiedostoa vaikka Funetista ja katsoa selaimesta mitä vauhtia se tulee.
Vaikka tuo on vajaan gigatavun kokoinen tiedosto:
http://ftp.funet.fi/pub/Linux/INSTALL/almalinux/9.3/isos/x86_64/AlmaLinux-9-latest-x86_64-boot.iso
Selaimesta riippuen latausnopeuden näkee jostakin latauksen aikana. Esimerkin vuoksi mulle se näkyy tulevan noin 9 MB/s vauhtia eli yhteysnopeus (joka ilmoitetaan bitteinä sekunnissa) on siis noin 90 Mbit/s.
2024-02-28 18:06:24 (57,7 MB/s) - ‘/Videos/Muistojen_bulevardi__Punatukkaiselle_tytölleni__2024-02-28T10_10.mp3’ saved [75596277/75596277]
Kyllähän autossa pitää olla automaattilaatikko.
Nämä joilta esim vanhempi 7-portainen DSG on porsinut saattavat olla asiasta toistakin mieltä.
Tosin en tiedä onko tuo automaattilaatikko sanan varsinaisessa mielessä. Jotkut tykkää että ainoa oikea automaatti on sellainen muuntimella oleva jenkkilaatikko jota pyörittää joku isolohko riittävällä väänöllä...
Mikähän idea oli isommissa 40 mallin Sampoissa palauttaa puimattomat tähkät takaisin seuloille. Eikös 2000-sarjassa ne sentään puida semmoisessa lietsossa.
Sampo kympissä palautettiin rajaiset puintikelan päälle, vanhassa Claasissa poikkiruuvilla kelan etupuolelle.
Olen luopunut hydraulisen työntövarren käytöstä, koska tuntui hankalalta käydä aina hytistä sitä säätämässä, kun konetta laittoi perään
Ajoviiman ja tuulen vaikutuksen voi estää, mutta osakuormalla dieselin läpi menevä yli-ilmamäärä jäähdyttää väistämättä sisäisesti. Solmu pakosarjassa auttaa hiukan...
Kaikki käytössäni olleet dieselpakut ovat pudottaneet moottorin lämpöä kaupunkiajossa, vaikka ovat maatiellä lämmenneet normilämpöön, kovalla pakkasella siis.Solmunkin vaikutusta heikentää mahdollinen välijäähdytin...
Joskus on kerrottu että moottorin juuri oikea käyntilämpötila olisi siinä +83 C.
Talvella tyhjäkäynnillä lämmityslaite päällä sitä voi olla mahdotonta saavuttaa kun jo ajoviima ja tuuli jäähdyttää koneen kylkiä enemmän kuin mitä hukkalämpöä syntyy.
Ehkä se 4,5m voisi olla maksimi.
Mieluusti kuulisin kokemuksia mikäli joku 865:lla vedellyt 4,5m tai 5m äkeitä.
Vuoto selvisi. Oli juuri kuten Toivo Tonta sanoi. Pistin vettä hanan yläpuoliseen osaan, ja kuplaahan sieltä tuli. Nyt on ihan kierre tulppa silikoniteipillä.
Tämä on todella vanhanaikainen painesäiliömalli, mutta tällaista tehdään edelleen.Kun hyväksyy sen, että pönttö pitää tyhjentää määrävälein, niin ihan toimiva peli ja todella pitkäikäinen. suuri kylläkin. Samaa ei voi sanoa kalvoastioista,etenkään ilmatäytteisistä. Typpitäytteiset kestää aikansa, mutta vähitellen niissäkin kalvo alkaa vuotaa
Jouduin aamulla samanlaisen hyökkäyksen kohteeksi kuin käyttäjä Rakkine taannoin. Pyrkiessäni Agronetiin selaimen kautta ruutuun ilmestyi virheteksti: "Vieras, sinulla on porttikielto tälle keskustelualueelle! Mainostus. Mainostaminen agronetissä on kielletty Porttikiellollesi ei ole määritelty päättymishetkeä."
No, jostain syystä pääsin kuitenkin kirjautumaan palveluun puhelimen kautta...
Uusimmissa koneissa oli keksitty jo muunnin joka osasi jarruttaakin, ainakin Volvon viimeisissä tuollainen oli. Ilmeisesti sitten Valmeteissakin.
Kockumissa, Lokomossa ei kai ollut. Tuon artikkelin mukaan se oli joskus vain Volvon erikoisuus:
https://www.koneviesti.fi/metsa/d22c051f-753f-5ba7-b2ba-275e696b55cc
En tunne rakennetta mutta tuon mukaan 'vapaakytkimellinen staattoripyörä' mahdollisti moottorijarrutuksen. Muunninhan on 3-osainen, pumppupyörä, välissä oleva staattorisiivikko ja sitten turbiinipyörä.
Mutta öljyn määrällä noiden käyttäytymistä voi tosiaan säätää, järkevissä rajoissa toimien.
Kumpikaan ratkaisuista (muunnin tai turbiini) ei taida tyhjäkäynnin tuntumassa oikein välittää moottorijarrutustakaan, se pitää muistaa. Tässä yksi syy miksi muunnin poistui metsäkoneista aikoinaan ja korvautui hydrostaattisella voimansiirrolla.