Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - farmeri

Koneet, laitteet ja tekniikka / Valtra Q
: 29.06.22 - klo:17:36
https://www.koneviesti.fi/maatalous/f1a57ca5-b710-4052-8448-7ef0d385f929

Nythän se sitten sieltä tuli, jo jonkun aikaa spekuloitu Valtran vastine 8S massikalle. Suurin uutuus lienee, että koneessa on vaihteistona VARIO. Hieman yllättävästi suolahdessa kuitenkin kasaavat nuo. Valtran mukaan tuotahan ei voi ostaa edes kaiksita myyntipisteistä, ilmeisesti kuuluu valikoimaan vain eturivin viljelijöiden alueella.

Tuohan voi olla jopa kohtuu hyvä tuote, ainakin verkua tuntuvat kehuvan. Eroahan ei ole kuin kopissa ja isänmaallisille valmistusmaassa.
Maanajokärryyn suunnittelin uusia leveämpiä renkaita. Nykyiset ihan liian pienet, leveät kuorma-auton sinkkupyörät. Mittailin kuinka isoja renkaita tuohon alle mahtuisi, harmillisesti 22,5 vannekoon kumeilla menee niin senttipeliksi etteivät taida sopia kohtuudella. 17 tuumaisella vanteella joutuisi siis etsimään rattaat, mutta leveimmät löytämäni ovat 500 milliset. Onko kukaan löytänyt leveämpänä näitä "tuhtikoon" renkaita? Ja meinaavatko pomputtaa, nykyisten renkaiden etu on se että tiellä tulee perässä kuin juna. Toki noilla 500 millisilläkin saa jo vähän kelluvuutta lisää ja voisivat maasto-oloissa karkeakuvioisina vaikka pyöriäkkin, toisin kuin nuo kuorma-autonkumit.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tohmajarvelaiselle-maatilalle-tuli-kuivikekuorma-venajalta-sitten-tulli-teki-hammentavan-tarkastusiskun-maanviljelija-aikoo-vaatia-jattikorvausta/8383992#gs.ut6pwa

Ilmeisesti purkuvalvontaa ovat olleet tekemässä, mtä telkkarissakin aina joskus näyttivät. Miksihän sinne navettaan on pitänyt mennä, ei kai sitä kuormaa nyt suoraan navettaan kipata?
Facebookissa, esson baarissa ja puskaradiossa puhutaan että urea on käytännössä myyty loppuun. Tarvikeliikkeissä oli joitakin kanistereita jäljellä paikasta riippuen, kun kävin asioilla ja kyselin myyjiltä tilannetta siinä jutellessani. Kesäkuussa saa (ehkä) kuulemma vasta lisää.

Käytännössähän koko suomi pysähtyy, kuorma-autot eivät kulje ja maatalouskalustokin suurelta osin jo pissalaitteilla varustettu.
Omissa kverelandeissa on pieni suunnitteluvirhe. Kääntöpään rasvaus on nimittäin tehty kohtuullisen haastavaksi. Nippa sijaitsee työntövarren korvakon alapuolella syvällä käännön venttiililohkon takana. Kylkeen on kyllä tehty pieni reikä josta prässin letkun saa sisään mutta kokonaisuudessaan melko haastava operaatio joten meinaa jäädä tekemättä kesken kyntökauden.  Tuli tuossa mietiskeltyä saako jostain valmiita rasvauslinjoja jonka voisi ruuvata nipan tilalle ja siirtää nippa ergonomiseen paikkaan? Ajattelin ensin muokata linjan vanhasta prässin letkusta, mutta jos joku keksii paremman idean niin saa ehdottaa!

Tai sitten laittaa suoraan automaattirasvarin koko auraan, tai ei rasvaa ollenkaan ja vaihtaa uuteen parin vuoden välein ;D
Tosiaan ensimmäistä kertaa kyseisellä traktorilla kynnän nyt. Aurat halusi kammeta itteään pois traktorin keskilinjasta ihan kunnolla. Lähdin sitten takasin pajalle ihmettelemään asiaa ja totesin eturenkaiden olevan lähes 30 senttiä leveemmällä kuin takarenkaat, siis renkaiden sisäpinnasta mitattuna. Että ei mikään ihme jos kampiaa, joten pyöräytin eturenkaat vastakkaisille puolille. Nyt eroa n. 15 senttiä, mutta silti kampiaa aurat. Liekkö vielä liikaa tuo jolloin pitäisi alkaa takarenkaista kääntämään keskiöt eri puolelle? Kellään muulla kokemusta?

Auran säädöt pitäis kyllä olla kohdillaan, mitää ei ole muutettu viime kaudelta...
Tässä kevätöiden lähestyessä tuli mieleen loppuukohan varaosat jossain vaiheessa? Kumminkin melko moni rauta- ja sähköpalikka on tehty Italiassa jossa tehtaat voikin olla kohta kiinni...  Eikä kauppiaillakaan ainakaan harvinaisempia osia varastossa ole, eikä aina edes niitä yleisempiäkään.
Toki jotain nyt saa itsekkin korjattua kuten tähänkin asti, mutta mites jos vaikka kulmavaihde porsii, taitavat kumminkin kaikki olla italiaanojen tuotoksia?
Elikkä tosiaan tuommosen n163:sen  kattoverhoilu alkoi kastua ja katon avauksen jälkeen löytyi jäähdytysnestettä katon sisäosista.  Semmonen hanasysteemi jota säädetään vaijerilla kopista näyttäisi vuotavan, onko jollain ollut samaa ongelmaa?  Minkähän moinen homma tuo on vaihtaa, jotenki pitäis ainakin saada estettyä nesteiden tulo ennen kuin alkaa klemmareita aukomaan? Ja niitä tehdasklemmareita ei vissiin saa uudestaan enää kiinni, puutarhamallit tilalle, korjatkaa olenko väärässä?

 Lisäksi operaatio näyttäisi taas vaihteeksi vaativan kätilön käsiä.  :(
Onko valtra aasiantuntijoita palstalla?
Tuli tuossa mietittyä onko 2, 3 ja 4 sarjan directeissä merkittävä eroja? Sen verran muistelen että N/T3 saatiin uudempi directi, mutta mitä eroja siinä on vanhempiin? Ja jos N/T3 malleissa on uudempi direct, niin onko nelossarjassa sama loota vai ovatko suolahdessa hioneet sitä vielä pidemmälle?

 Hiljattain ajoin valmetin 202 directiä ja olihan tuo onneton laitos, pari sekunttia poljinta painamalla lähti liikenteeseen. Oli kyllä ehkä yksilön ominaisuus ja oli muutenki kyllä sen näkönen ettei ainakaan merkkihuoltoa ole nähnyt.
Tuli tuossa mieleen, että onko kellään paineilmakompura kylmässä tilassa käytössä? Olisi nimittäin mukava saada se meluisa ja tilaa vievä pönttö muualle kuin kortilla olevaan lämpimään tilaan. Kaiken järjen mukaan pitäisi toimia, toimiihan ne traktoreissa ja kuorma-autoissakin pakkasella. Ja kompuran käyttö ei ole jatkuvaa, max.10 kertaa talvessa tarvii jotain puhallella tai rengasta täytellä.
Onko kellään tietoa, voiko valtran tehtaalla laitettuja ulosoton nopeuksia muuttaa jälkikäteen? Ja jos jollakin tietoa/kokemuksia, paljon maksoi ja oliko iso työ? Kaiken järjen mukaanhan siellä pitäisi olla vain erikokoiset rattaat eri nopeuksille, tuntematta sen enempää valtran ulosoton rakennetta. Nii ja kyseessä olisi ensimmäisen sukupolven direct...
Helteet meni, mutta tuo kallis tauti eli traktorikuume tuli tilalle.
On nimittäin tullut etsittyä uudempaa kakkostraktoria kasvinviljelytilan töihin. Kriteereinä olisi noin 140-180 hevosvoimaa ja jousitukset sun muut olisi kyllä plussaa. Uutta en ala ostamaan. Talossa on  kokemusta valtrasta, casesta, massikasta ja on tullut ajeltua muillakin.

Joku n-sarjan valtra jousilla ja muilla herkuilla olisi kyllä optimaallinen, mutta ovat joko hinnan kiroissa tai huonosti pidettyjä. Casejakin on tullut katsottua vaikka uudemmat mietityttävät lähinnä huonon suunnanvaihdon toteutuksen ja nappivaihdeversion hitaan pakin takia. Uudempaa massikkaa ei tee mieli huollon puutteen ja huonon varaosasaatavuuden takia.

Vaihtoehtoina siis valtra, case ja ehkä myös joku muu?


Voiko muuten casen ja nyykkärin electro command vai mikä se 16 vaihteinen nappiloota olikaan hyppiä vaihteiden yli? Valtran kestävyyteen luotan, mutta miten on uudempien casejen laita? Kellään kokemuksia?
Muitakin merkkejä saapi ehdotella.
Sivuja: [1]