Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
^
SS voidaan kyllä nimittää Agronetin kruunaamattomaksi satusedäksi,on sen verran värikynää jutuissa.
4 milliä tuli tänään sademittariin,huomenna välipäivä.
Saitin kovimmat "kapitalistit" ovat ensimmäisenä huutamassa, kun maataloustukia ollaan leikkaamassa.
Eikö se markkinatalous kelpaakkaan enää? 
Ööö...missä länsi- Euroopan valtiossa maatalous toimii täysin markkinatalouden ehdoilla, ilman tukea?
Itse olemme äänestyksillä valinneet markkinataloudettoman maatalouden.
😁😁😁
Eli olet valinnut olla tukielätti?
Kummasti se vaan sosialismi houkuttelee sinuakin. 
Uusi-Seelanti on ainoa kehittynyt maa, joka poisti maataloudestaan kaikki suorat tuotantotuet ja vientikannustimet kerralla vuonna 1984. Tämän seurauksena maan maataloussektori toimii täysin ilman valtion suoria taloudellisia tukia ja altistuu suoraan maailmanmarkkinoiden hintavaihteluille.Uudessa-Seelannissa siirryttiin tukien poistamiseen seuraavien toimien ja vaikutusten kautta:Tukien poisto (1984): Valtio lakkautti yli 30 erilaista maatalouden hintatukea, verohuojennusta ja vientitukea. Tätä ennen maatalous oli ylisuojeltua, mikä johti ylituotantoon ja kannattamattomien syrjäseutujen viljelyyn.Markkinalähtöisyys: Tukien poiston myötä maatalouden tuottavuus, tehokkuus ja laatu ovat kasvaneet huomattavasti. Maanviljelijät keskittyvät tuotteisiin, joille on todellista kysyntää.Julkiset investoinnit: Vaikka suoria tuotantotukia ei makseta, valtio investoi edelleen maataloutta tukevaan infrastruktuuriin ja tutkimukseen.Ympäristövaikutukset: Tukien poistamisen on todettu parantaneen ympäristön tilaa, kun luonnonvarojen tuhlaaminen ja ympäristölle haitallinen viljely kannattamattomilla alueilla vähenivät.
Suomessa ympäristötuki ei ole millään muotoa parantanut ympäristön tilaa.
On tunnustettu että ympäristötuki on vain yksi tuki muiden joukossa ilman tavoitteita.
Punikki täällä näköjään vertailee Suomen ja Uuden-Seelannin viljelyoloja ja kovasti antaa ymmärtää että ympäristötuella ei ole mitään saatu aikaan ja kaikki tuet voi Suomessa lopettaa.Osoittaa kyllä todella tätä vasemmiston yksinkertaisuutta.Varmasti viljelijöille sopisi että luovutaan tuista koko EeUussa ja sen jälkeen ruoka olisi paljon kalliinpaa.Siinä olisi maattomat äkkiä kerjuulla ja eläkkelllläisvijelijäkin söisi pettua omasta metsästä.Ei edes Norjan paskalohta olisi tarjolla.
Nämä vassarit on kyllä hauskoja.Tälläkin saitilla muutama roikkuu yötä päivää eikä ymmärrä maataloudesta enempää kuin sika pohjantähdestä.Ei huoleta että toverit ruoka- ja muussa alaan liittyvässä siinä samalla kärsisivät jos tuotanto vähenee.Kai Putleri niille lupaa sitten edes kaalenpään.
Kun ei muuhun pysty niin ruvetaan nimittelemään. Kuka liene kysynyt mikä maa se oli, vastasin.
Sit ruvetaan selittelemään että trooppinen saarivaltio. Räntää siellä sataa paikoin.
Eilen oli uutinen että itämeri tummuu. Näinhän siinä käy kun lasketaan humusta suopelloita.
Näin se käy myös järvissä.
Kepulainen ympäristölautakunnan puheenjohtaja sanoi tuossa meidän tuasa että tummuminen on normaalia.
Asun järven rannalla jonka laskualueella kaikki maatalous on lopetettu 25 vuotta sitten.
Järven vesi kirkastuu vähitellen.
Punikkia alkoi ilmeisesti hävettää kun piti nimimerkkiä vaihtaa lennossa,montako mahtaa olla vielä jemmassa.Mutta joo.Mahtaa siinä tulla näille nälkä jotka meinaa että lopetetaan vaan tämä kotimainen tuotanto ja aletaan loisimaan ja tuodaan eväät ulkoa.Osoittaa melkoista talousosaamista ....ollaan nettomaksajia ja halutaan tuoda ruoka ulkoa joka on tuotettu muualla EeUussa maksetuilla tuilla ja kotomaasta lopetetaan tuet. Mutta niinkuin sanottu,lopetetaan ne ja katsotaan kellä on ruoka pöydässä.
Ja toki vassarit toistaa tuota Valco-Sorsa säätiön agendaa ettei mitään ole saatu aikaan vaikkapa ympäristötuilla.Verenpunaisten lasien läpi kun katsoo niin eipä niistä mitään muuta näykkään reaalimaailmasta.
3 milliä tänään samoin kun eilen.Kesäkuu 23.
Saitin kovimmat "kapitalistit" ovat ensimmäisenä huutamassa, kun maataloustukia ollaan leikkaamassa.
Eikö se markkinatalous kelpaakkaan enää? 
Ööö...missä länsi- Euroopan valtiossa maatalous toimii täysin markkinatalouden ehdoilla, ilman tukea?
Itse olemme äänestyksillä valinneet markkinataloudettoman maatalouden.
😁😁😁
Eli olet valinnut olla tukielätti?
Kummasti se vaan sosialismi houkuttelee sinuakin. 
Uusi-Seelanti on ainoa kehittynyt maa, joka poisti maataloudestaan kaikki suorat tuotantotuet ja vientikannustimet kerralla vuonna 1984. Tämän seurauksena maan maataloussektori toimii täysin ilman valtion suoria taloudellisia tukia ja altistuu suoraan maailmanmarkkinoiden hintavaihteluille.Uudessa-Seelannissa siirryttiin tukien poistamiseen seuraavien toimien ja vaikutusten kautta:Tukien poisto (1984): Valtio lakkautti yli 30 erilaista maatalouden hintatukea, verohuojennusta ja vientitukea. Tätä ennen maatalous oli ylisuojeltua, mikä johti ylituotantoon ja kannattamattomien syrjäseutujen viljelyyn.Markkinalähtöisyys: Tukien poiston myötä maatalouden tuottavuus, tehokkuus ja laatu ovat kasvaneet huomattavasti. Maanviljelijät keskittyvät tuotteisiin, joille on todellista kysyntää.Julkiset investoinnit: Vaikka suoria tuotantotukia ei makseta, valtio investoi edelleen maataloutta tukevaan infrastruktuuriin ja tutkimukseen.Ympäristövaikutukset: Tukien poistamisen on todettu parantaneen ympäristön tilaa, kun luonnonvarojen tuhlaaminen ja ympäristölle haitallinen viljely kannattamattomilla alueilla vähenivät.
Suomessa ympäristötuki ei ole millään muotoa parantanut ympäristön tilaa.
On tunnustettu että ympäristötuki on vain yksi tuki muiden joukossa ilman tavoitteita.
Punikki täällä näköjään vertailee Suomen ja Uuden-Seelannin viljelyoloja ja kovasti antaa ymmärtää että ympäristötuella ei ole mitään saatu aikaan ja kaikki tuet voi Suomessa lopettaa.Osoittaa kyllä todella tätä vasemmiston yksinkertaisuutta.Varmasti viljelijöille sopisi että luovutaan tuista koko EeUussa ja sen jälkeen ruoka olisi paljon kalliinpaa.Siinä olisi maattomat äkkiä kerjuulla ja eläkkelllläisvijelijäkin söisi pettua omasta metsästä.Ei edes Norjan paskalohta olisi tarjolla.
Nämä vassarit on kyllä hauskoja.Tälläkin saitilla muutama roikkuu yötä päivää eikä ymmärrä maataloudesta enempää kuin sika pohjantähdestä.Ei huoleta että toverit ruoka- ja muussa alaan liittyvässä siinä samalla kärsisivät jos tuotanto vähenee.Kai Putleri niille lupaa sitten edes kaalenpään.
juu, ja perinteisillä menetelmillä jopa työstöä. ei taija enää suomesta löytyä moista ammattitaitoa ja eikä yleensäkään vanhaa tekniikkaa suomessa arvosteta joten jopa 2x4 on lankku vaikka vasta 2x5 on semmonen... mutta mitäpä siitä kun ei meillä etes puuta ole ja sitä osata käyttää...
Miksi ihmeessä ihmisen pitää olla noin pessimisti ! Ehkä Suomessakin on jokunen ihan oikea ammattilainen joka osaa tehdä käsillään. Luultavasti sellaisia ei tosin ole savossa.
Se on tuollaista kun katselee tynnyristä maailmaa ja ympäristössä on samanlaisia.Ei ole ensimmäinen kerta kun Oksa dissaa suomalaista tekijää,oli ala mikä tahansa.
Mitähän Oksa rakentaa kun on sahoittanut 7*7 tuuman parrua?
40 k€ ruisku suutinkohtaisella digillä 100 ha:n ruiskutukselle kymmenen vuoden ajalle ei välttämättä vielä tuo säästettyjen ainemäärien muodossa investoinnin korkoa takaisin. Saksalaisten tutkimusten mukaan aineiden säästö suutinkohtaisella säädöllä on 3-5% luokkaa. Jos lohkot ovat meritähden muotoiset, niin voidaan päästä 10 %:iin. Jos kasvinsuojeluaineita käytetään 100€/ha, säästö siis voi olla 3-10 €/ha. 100 ha -> 300-1000 €. Viidenkympin kasvinsuojelukuluilla päästään 150 - 500 euron säästöihin.
-SS-
40 kiloeuron ruiskulla touhutessa saattaapi kulua vähemmän aikaa / hehtaari kuin jollain aatamin aikasella 10 metrin Eholla.Säästyy polttoainetta ja omaa aikaa,kai sillekin pitää joku hinta laskea.Toki jos haluaa asuilla joka hehtaarilla ylimääräistä niin se ei maksa kai mitään...
15 milliä malttoi antaa tänään,lisää voi sadella vaikka tuokin aivan ookoo.
Mites toi herneen kasvunsäätö? Oletteko perehtyneet? Luin jostain, että moddus evoa voisi käyttää 0,5l/ha. Onko moddus herneelle hyvä ratkaisu vai onko jotain huomioon otettavia asioita. Yksi lohko on sellainen, että ehkä 3ha on multavampaa maata, siinä olisi hyvä, jos herne ei olisi ihan etanoiden kanssa samalla tasolla.
Nämähän on vähän maalajikohtaisia asioita....niinkuin nuo rikkaruiskutuksetkin herneelle.Jäsen boulin kanssa samoilla linjoilla tuossa asiassa.Mutta joo,en myöskään jätä ajamatta Moddus evoa mainitulla annoksella 0.5 l/ha.Aivan vain sen takia että säästää puimuria ja hermoja ja takaa mahdollisesti paremman saaliin syksyllä vähemmällä taistelulla.Ei tuokaan mikään satavarma ole jos vaikkapa kova helle lannistaa kasvuston.Moddus lyhentää kärhöjä eli kärhöt ei kietoudu toisiinsa niin lujasti kuin tiheämmässä kasvustossa.Pitäisi lisätä siemenmäärää neliölle jos ruiskuttaa tuota mutta kesä ja syksyhän tuon ratkaisee.A-rehulla näitä on jonkin verran tutkittu.
Lajikkeet ja viljelymenetelmät on tuolta 1990 luvun alkuvuosilta kehittyneet huimasti mutta tältäkin vuostuhannelta on sankaritarinoita kerrottavaksi tuon kasvin kanssa...päiväkausien puhdistusta puimurien ja kuivureiden kanssa

.Itsellä välivuosi mutta mielenkiinnolla seuraa vaikka täällä agronetissä.Joskus se on oikein helppo kasvi ja joskus sitten vähän vähemmän helppo.
Joskus tekee mieli vetää vastapalloon jotain viherpiipertäjää joka sanoo että pitää viljellä enemmän kotimaisia valkuaiskasveja,hernettä ja härkäpapua.Juu...
Jo edesmennyt naapuri muisteli usein kuinka oli jonain keväänä harkinnut rypsin uudelleen kylvöä mutta sitten päätynyt säästämään harvan taimiston, pui siitä lopulta koko uransa parhaan rypsisadon.
Jos on liian tiheä, niin ei kasva sivuversoja ja sato jää pienemmäksi. Niistä väljästi kasvaneista sivuhaaroista tulee palkoja enemmän kuin latvatupsusta.
Näinpä. Pahkahomekaan ei tykkää harvasta kasvustosta.
Joskus viime vuosituhannen lopulla kävi niin että rypsin kukinta aikaan meni raekuuro rypsivainion poikki ja hakkasi varret poikki.Maatalousihteeri kävi tarkastamassa tilanteen ja tehtiin siitä paperit että kasvusto tuhoutunut.Mutta niin vain kävi että niistä katkenneista varsista versoi uusi kasvusto ja aika myöhään syksyllä puidessa ei paljoa hävinnyt säästyneen osan sadolle.Katoilmoitus sitten poistettiin.
Nythän on parhaat rypsin kylvöajat käsillä ja toissa päivänä ainakin paikallisessa lantamanneissa oli siementä saatavilla.Auringonkukka oli loppu.Kumpaakaan en käynyt ostamassa.
Täs oli hyödyllistä kirjoitettuna, siks nostin, nyt ensimmäistä kertaa tosiaan mäkin kylvin hernettä. Syyskyntö, tasausäestetty ja tyyliin 4-6.5 kylvetty, tasainen nättisti tullu pintaan. Rikkoja vähäsen, nyt savikka ja tämösii, juolaa ei nyt sillä lailla eikä saunakukkaa vielä löytänyt, onko pakko ruiskuttaa rinkat vai vain hieman moddusta että pysyy pystyssä helpottaen puintii? Ja kuinka paljoa moddus evoo? Parempaa savee ja oisko sen 30kg N nyt kylvön yhteydes.
Entäpä noi hivenet, netistä löytyi listaa, lähes ne kaikkee, mutta mitä litkuu esm kukinalle tärkein?
Semmonen huomio myös, säädin konetta ja vedin pari kierrosta tien viereen, sitten kylvin kaikki muu, en hirveesti koskennu säätöihin, ennemmin vähentänyt syötöt, mutta kolmen päivän ero on hurja, ja nyt myöhempi kylvetty on tuuheempi ja pidemmälle kehittynyt, ei ole muuta selitystä kun että maa lämpimämpi, asiat menee nopeammin?
En ole koskaan jättänyt herneen roskaruiskutusta tekemättä,ei kiinnosta ajatella sitä että puitaessa on jotain ylimääräistä haittaamassa puintia.Kesän mittaan niitä vain yleensä nousee mutta se on sitten isäntä joka päättää mitä tekee ja mikä on mahdollista.
Ingrid hernettä pääasiassa viljellyt ja Moddus evoa laittanut 0,5 l/ha.Toiminut hyvin yleensä mutta viime kasvukauden lopun helle vei sen maata myöten.Varsi vain luhistui.Puinnin kanssa ei ollut ongelmaa kun oli puhdas laiho ja sopivat kelit.Pöytä maahan ja menoksi.
Lannoittanut en ole koskaan eikä hiveniäkään ole tullut ajettua.A-rehun koeruuduilla kun on käynyt kuuntelemassa ja katselemassa niin kyllä niissä eroja silmällä näkyy kun ruokitaan eri aineilla ja annoksilla.
Mutta tuo herneen kans on niin monta muuttujaa ja aika iso osa on sitä että kuinka suurella prosentilla saa saaliin leikkupöydälle ja säiliöön...kasvukauden kelien lisäksi.
Toukokuu 53 milliä josta kylvöjen jälkeen 52.
Maatalous on niin tärkeä ja arvostettu ammattiryhmä että hallitus sorvaa vielä alennuksen lannoitteita ostaneille 2026.
"Euroopan komissio hyväksyi huhtikuun lopussa 2026 uuden tilapäisen kriisipuitteiston (METSAF – Middle East Crisis Temporary State Aid Framework). Tämä antaa EU-maille vapaat kädet tukea kansallisista budjeteistaan suoraan niitä aloja, joihin lannoitteiden ja polttoaineiden hinnat iskevät kovaa.
Kustannusten kompensointi: Jäsenmaat voivat korvata viljelijöille jopa 70 % niistä lisäkustannuksista, joita lannoitteiden hinnannousu on aiheuttanut verrattuna historialliseen viitehintaan."
Jumaleissön, sieltä se kriisituki taas tuli
Kannatti taas ostaa apulantaa moneen kertaan. Kyllä sille aina (veron-)maksaja löytyy.
Ja mitään ei taas opittu. 
On tässä sen verran opittu että tässäkin käy niin että max muutama euro tulee tilalle asti ja lehdet repii isot otsikot että niin ja niin monta miljoonaa tulee taas maataloustukea.
No,tilinumero on Ruokavirastolla tiedossa,ei muuta kuin antaa tullla vaan

.
Joskus on sanottu ettei oraita kahta kertaa kehuta....pitkä on aika siihen kun saalis on siiloissa.
Ihan hyvin ehtii uudelleenkylvää, jos siementä on. Nopeaa hommaa kaiken lisäksi, kun ei tarvitse lannoitteiden kanssa touhuta ollenkaan - nehän ovat jo maassa valmiina.
Ei oo samaa siementä tarpeeks. Mul on kyl jotain vanhaa tossii jossain, kun testasin yks vuos onnistuuko.
Käsittelemätön TOS taitaa olla sama kuin jos kylväisi vaikka fillerihiekkaa. Taimet on syöty jo ennen pintaan tuloa...
Juurikin näin mitä metsäjussi kirjoitti.Sen verran muitakin haasteita tuon rypsin kanssa niin ei kannata pilata hommaa jollain p.ska siemenellä.Menee toinenkin kylvö hukkaan.
VM.stä ei kokemusta mutta rypsiä/rapsia tullut kylvettyä Tumella,Jukolla ja Vädestadilla eikä ole tarvinnut kikkailla mitään muuta kuin kylvää menemään.Siemenmäärät 5-10 kg/ha.Piensiemenlaatikosta toki.