Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3]

Viestit - Noneman

Väittäisin että monta asiaa vaikuttaa. Apulannat erityyppisiä. Maalit erilaisia. Koneet suuremmalla kulutuksella. Ja viimeisenä mutta ei vähempänä huolto/huolellinen pesu. En ole varma mutta mielestäni kun siirryin belagron lannotteisiin niin on pölyä enemmän kuin kemiralla. Se tunkeutuu paikkoihin joita on vaikea pestä oikeasti hyvin. Vaikutus samantyylinen muunkin värisillä koneilla. Toisaalta en väitä täysin vastaan. Joskus nähnyt 80-luvun jukon joka pihalla 20v säilytettynä on melko mintti peli. Vastaava 2000-luvun kone olisi jo syöpynyt sateesta.
Käsittääkseni määränsäätö toimii tarkoituksella hitaasti jotta ei pieni väistö tai vastaava hetkellinen muutos vaikuta turhaa. Ainakin Hardi ottaa aikansa ja miettii viellä  varmuuden vuoksi jos esimerkiksi muutan nopeutta esim. yhden kilometrin verran. Itse käytän tuplaviuhka tuulisuutinta ja muutan nopeutta tuuli olosuhteiden mukaan. Enemmä tuulta, pienempi nopeus ja isompi pisara. Olen ollut tyytyväinen lopputulokseen ainakin rikkatorjunnassa. Uudemmissa (kalliimmissa) koneissa voi ajon aikana vaihtaa suutinta. Mainitsemani suutin antaa tilaa kun olosuhteet antavat myöden. Puomi on 20m joten 2km/h muutoksella on merkitys työtehoomutta nopeuden muutos on silti suhteellisen pieni.

Mikä väistö? Jos väistät tolppaa mutta ajat jatkuvasti samaa vauhtia niin eihän siinä säädön kuulukaan muuttua. Jos taas hidastat vähän tolppaa ohittaessa niin kyllä säädön kuuluisi muuttua. Rajat sille säädön nopeudelle aina olemassa mutta tarkoituksella minkään ruiskun ei kuuluisi hidastaa säätöä.
Kun väistän niin tiputan vauhtia suojellakseni puomia. 20 metrinen puomi on arvokas(korjata) ja nopeissa liikkeissä pää liikkuu melko ripeästi. Vaikka hyvin tehty ja suojattu puomi niin ei viitsi tyhmyyttään rikkoa. Edellinen oli 18m ja otti pahasti puskiin kiinni ja meni sylinterin varsi kieroksi. Uusi taisi olla yli 500£ ja korjaaminen ei ollut yksinkertaista.
Yksi vaikuttava asia on Investointituki. Taitaa saada vain uuteen. Vaikuttanee ostohaluihin. Äkkiä sanoisin että joku naapuri tuurilla saattaisi maksaa vuokraa laitoksesta sen verran että saisit omiasi pois. Ainakin perustuksen purkukulut. Purkaminen ja uuteen paikkaan kasaaminen maksaa työkustannuksina jo melkopaljon verratuna uuteen puoliksi tehtaalla kasattuun. Huutokaupat.com taitaa laskuttaa 50€ että saat jonkun tyylisen markkina-arvon selville vaikka et myisi tarjottuun hintaan. On varmaan lähempänä totuutta kuin arvaus. Alkaa myös olemaan siinä iässä että huollettavia kohteita alkaa käyttäessä löytymään ja pienetkin huollot vaativat aikaa ja yllättäviä kuluja. Tämä huomattu omassa melko saman ikäisessä kuivurissa ja naapurilta tilakaupassa tulleesta vanhemmasta kuivurista joka oli myyjän mielestä  täysin kunnossa.
Käsittääkseni määränsäätö toimii tarkoituksella hitaasti jotta ei pieni väistö tai vastaava hetkellinen muutos vaikuta turhaa. Ainakin Hardi ottaa aikansa ja miettii viellä  varmuuden vuoksi jos esimerkiksi muutan nopeutta esim. yhden kilometrin verran. Itse käytän tuplaviuhka tuulisuutinta ja muutan nopeutta tuuli olosuhteiden mukaan. Enemmä tuulta, pienempi nopeus ja isompi pisara. Olen ollut tyytyväinen lopputulokseen ainakin rikkatorjunnassa. Uudemmissa (kalliimmissa) koneissa voi ajon aikana vaihtaa suutinta. Mainitsemani suutin antaa tilaa kun olosuhteet antavat myöden. Puomi on 20m joten 2km/h muutoksella on merkitys työtehoomutta nopeuden muutos on silti suhteellisen pieni.
Moottori käsittääkseni vanhempaa teknikkaa joten ei onnistu ohjelmoimalla. Voimansiirron komponentit käsittääkseni samat kuin 135 mallissa ja ei ilmeisesti ole heikoin vaihtoehto tässä maailmassa. Itse ostin 110:n kun toivoin että olisi näppärä. Huoltomies totesi että siitä voi ottaa 160hp ja pitäisi maatöissä viellä älykkäällä käytöllä kestää. Toisin kuin muut caset, nämä ovat itävaltalaista suunnittelua ja ainakin osa  niistä siellä tehdään. Kone on meille viellä uusi mutta yllätyin positiivisesti voimaltaan nelipyttyseksi. Ostotilanteessa yllätykseksi tuli etujousitus ja 50:n laatikko. En olisi voinut ikinä kuvitella että kokisin tarpeelliseksi mutta kyllä on kivat molemmat.
Veljen kanssa epämääräistä erimielisyyttä mitä vaikuttaa jos vaihtaa 38" renkaan 42":seen melko saman ulkokehän ja leveyden renkaaseen. Kyseessä siis saman laatuinen rengas joten ilmanpaine aika sama. Kuvittelisin että jos ulkokehä suurenee niin kosketuspinta maahan suurenee mutta mielestäni pelkkä vanteen koon suurentaminen ei juuri vaikuta.

Onko muuten kokemusta miten levikepyörä osuu kun juuripyörä on tuuman kapeammalla vanteella? Meillä on 650 leveä rengas oliko 7" leveällä vanteella kun myytävänä olevat vastaavat levikkeet on 8" vanteella. Tosin yleensä sen verran enemmän kuluneita että olis ehkä tasan kunhan välivanne on tarpeeksi leveä ettei hierrä.
En ole varma mutta tuntuu että Yara ruostuttaa vähemmän kuin beloragro. Vähän vaikea asia todeta kun ei ole verrokkia vieressä ja koneetkin kuluu luonnollisesti. Meillä on yritetty pestä ja suojarasvata heti kun mahdollista. Varsinkin Apulannan levitin pestään samana päivänä. Ennen oli Yaraa ja se pölytti vähemmän eikä sulanut/tukkinut syöttölaitteitta. Pöly menee paikkoihin joita on hankalampi pestä kunnolla. Olenko vainoharhainen vai onko kohtalo tovereita?
Ostin parivuotta sitten kärryt jotka mainostettiin 80-luvun Tuhteina mutta erikois isolla lavalla. Rungossa ei ole kilpeä josta paremmin tietäisi. Kärryn laidat ovat punaiset mikä viittaisi uudempaan malliin. Telin tuenta on minusta uudemman mallinen kuin 80-luvulla eli palkki on tuettu molemmin puolin ja siksi palkki on pidempi kuin vanhemmissa. Runko on V-malli. Kippisylinterillä on vuosi 1998 mutta voi myös olla uusittu. Lava on noin 2,4x5m eli kahdeksan kuormalavaa matuu kyytitiin. Jossain on ollut juttua perunan viljelijöille tehdyistä malleista ja tämä voisi vastata kuvausta. En vain löydä mistään tietoja näistä ja olisi kiva tietää enemmän.
Sampossa on neljä lauhdutinta,  kaksi päällekkäin jonossa. Etupuolella tilaa ehkä 7cm ja takana kone ja tuulettimen hihna ja muuta. Ehkä pari senttiä tilaa. Pitäis melkeen olla lattarauta jossa sivussa ilmareikä että pääsee joka paikkaan. Purkamisessakin aika työ.
Onkos hyviä ideoita miten saa tommosen ulkopuolelta puhtaaksi?

Ilmalla olen yrittänyt mutta siinä on kone ja hihnat edessä eikä viittis ruveta irrottamaan.
On jo edellisen omistajan jäljiltä et on kunnolla kovettunu. Painepesuri taitaa olla liian järeä tohon hommaan eikä silläkään pääse joka paikkaan.
Oliskohan jollain ihan oikeita käyttökokemuksia tommosista. Kuulopuheita on ollut paljon luettavissa mutta jos joku uskaltaisi jo kertoa jotain konkreettista noiden ominaisuuksista. Miten toimiin kevyillä mailla? Toimiiko pahnassa  paremmin kuin sk-vannas. Laakerien kestävyys? Yhden tapin kiinnitys. Kestääkö kääntämisen niin kuin sk-vannas? Tämän suuntaisia kysymyksiä tulee mieleen. En ole viellä täydellistä konetta nähnyt ja uskon että ei sellaista tulekaan mutta ei ole täydellisiä viljelijöitäkään. Ainakaan montaa..
91 vm. maxxum hydrauliikka pitää kovaa korinaa ja on tehoton. Kaikki toimii mutta hitaasti . En usko että pumpussa on vikaa koska hetkittäin varsinkin lämpimällä toimii normaalisti. Jollakin tavalla paineistaa hydraililohkoja eli vipu on jäyheä vaikka lohkossa ei ole mitään kiinni. Paineen vaihtelu kuten ratin kääntäminen ja kierrosten alentuminen moottorijarrutuksessa aiheuttaa vaihteiston vikatilan. Jossain on puhuttu prioriteeti venttiilistä ja takaiskuventiilistä.

Onko ideoita mitä aloittaa vian etsintä.
Onko jollain kokemuksia tai korjaus ideoita.

Kyseisessä koneessa hihnat luistaa aina kun käynnistää ja kun kierrokset menee yli 2000. Jos pitää ajovaloja 20min päällä hihna alkaa huutaa. Yritetty kiristää niin paljon kun kehtaa.  Akut ei pitäisi olla loppu ja starttaa hyvin. Laturi on uusi marmoritiskiltä. Hihnat on case alkuperäisiä kun pitäisi olla parempia.  Kone on perkins 1004-4t joka kiertää 2700rpm normaalisti. Laturi on liitoksissa ulosoton automatiikkaan ja ulosotto toimii joten en epäile laturi vikaa.

On ollut noilla ominaisuuksilla 5v ruiskun edessä ja toimii muuten todella hyvin kunhan ei yritä tehdä töitä pimeällä.
Oisko jollain horsma lajittelijan käyttöohjetta jäljillä?
Onko tietoa mistä nykyään saa tämmöseen seuloja?
Sivuja: 1 2 [3]