Kasvintuotanto / Vs: Talviaikainen kasvipeitteisyys jäi kai hakematta
: 08.02.24 - klo:16:43
Voimakas tunne, että tämä ei jää tähän.
"SUOMESSA on tehty samansuuntaisia havaintoja. Vuoden 2021 Nuorisobarometrissä havaittiin, että naiset kannattavat vasemmistoa miehiä useammin. Naiset olivat myös miehiä useammin arvoliberaaleja kyseisen barometrin mukaan."
Eipä tuo yllätä, kun Apilasjr/Opelmies/foortimiehen juttuja lukee . Melkoinen ämmä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010211575.htmlne saatanan sivarit
Ilmoitus olisi ollut hauskempi, jos Pekalla olisi ollut metsästäjän tamineet päällään ja haulikko kädessä. Vierellä olisi kärynnyt hiiligrillissä makkara ja pöydällä olisi ollut kossupullo.
Miksi vetää kampanjaa puolivaloilla?
Jankkuroinnin pitäisi olla vain kertatoimenpide ja syväkuohkeutettu maa tulisi stabiloida eli sitoa syväjuurisilla kasveilla. Paras tapa lienee jankkuroida ensimmäisen vuoden nurmi keskikesällä kuivimpaan aikaan ja palata samalle lohkolle koneiden kanssa vasta seuraavana vuonna. Syväkuohkeutettu maa tiivistyy tosi helposti uudestaan, ja paljon syvemmältä, jos pellon ei anneta vakautua jankkurointitoimenpiteen jälkeen, vaan sinne mennään isoilla koneilla sotkemaan. Tuollainen pieni terä fältin perässä ei ole syväkuohkeutetusta, mutta en ymmärrä miksi sitäkään pitäisi käyttää jatkuvasti. Kuten tuossa joku jo aiemmin totesi, oikein kuivissa oloissa voisi käyttää kyntöanturan poistoon aina silloin, kun sellainen kuiva osuu kohdalle. Eli aika harvoin, ainakin varsinaisessa syyskynnössä.
Kuis se meni viime sodas. Airo hoiti homman vaikka oli vasta kolmas.
Eikös tuo Ponsse ole dieselmoottorikäyttöinen ajokone joka on varustettu sähköisellä voimansiirrolla? Pienempi moottori riittää kun akusto toimii puskurina hetkellisiä tehohuippuja varten. Vastaavia ratkaisuja on käytetty kaivinkoneissa.
En ole täysin varma, mutta minulla on käsitys, että voimansiirto on kokonaan akkujen varassa sähköllä. Moottorilla vain ladataan akkua agregaatin kanssa. Minun mielestäni tämä
"Konseptikoneessa on täysin sähkökäyttöinen voimalinja ja Epecin tehonjakoyksikkö sekä voimalinjan ohjausyksikkö. Koneen ajovoimansiirto toimii pelkästään akuista saatavalla energialla. "
tarkoittaa sitä, että akkuvoimalla ja sähköllä mennään.
Puomista ja hydraylipuolesta en sano mitään millä se on, se ei uutisesta käy mielestäni ilmi. Se ei vaadi niin paljon tehoja niin voi olla että pyörii samalla moottorilla kuin akkuja lataava aggregaattikin.
Mutta eikös ole mielenkiintoista, että näin paskalla ratkaisulla joka ei sovi mihinkään tuottavaan päästään pienempään polttoainekulutukseen? Lisäksi jos suuntaus on sama kuin autoissa, niin vetovoima ja etenemiskyky ei ainakaan heikkene sillä, että voimalina on sähköllä. Mutta täysin susipaska ja toimimaton ratkaisu kuten mopomies hyvin tietää.
https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/438816/asarja30.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tollanen tutkimus löytyi ja sen lopputulema on mielenkiintoinen.
Tuo auroissa oleva jankkuriterä ei tetystikään vastaa syväkuohkeutusta.
Mä olen ainakin onnellinen maanviljelijä, ei ole mitään ongelmia hinnoista eikä maan hinnasta. Maan hintahan keshkeytyy myyjän ja ostajan yhteisestä päätöksestä. Elikäs kumpikin hyötyä siitä laskee. On mahtava viljellä suomessa, on mahtavat tuet! En tosin ole nyt viime vuoden viljoja myynyt ja varastoin huonon hinnan takia, vaihdan typen sidontaan pellot ja katson sitten kun hinnossa nousua. Suomi on mahtava maa, täällä jos missään tuntee arvoa viljellä.
Juu ja juurikkaan viljelyllä myös saa niitä tiivistymiäkin aikaiseksi. Vähän liian aikaisin keväällä ja syksyllä liian myöhään. Aumanpaikat ja päisteet tuli pikkukoneilla hyvin tintattua ja koko muukin pelto. Näillä isoilla on sitten hellempää maalle touhu.