Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3]

Viestit - /c

Ei ole kun junkkarista ja jiiäffästä ja keenanista parin viikon kokeilu. :'(  Miksi juuri nuo vaunut ovat mielenkiintoisimpia? Hintako? Itsellä kun mieli tekisi joko trioliettiä tai silokingiä.  :-X
Onko se niin että maitoa on saatava tuottaa millä hinnalla hyvänsä? Robottimyyjät ja jotkut tilalliset väittävät että robotin hinta tulee takaisin työvoimakustannuksina kun ei tarvitse isolle asemalle palkata lypsäjiä, kuitenkin tosi monella yhden robotin tilalla on työntekijä ja 2 robotin tilalla jo vähintään kaksi. Kuinka paljon se robotti vapautti siitä työstä? Harmi kun se ei opeta vastasyntynyttä vasikkaa juomaan tai kolaa parsia..
Maidontuotanto on tosiaan kustannuskilpailua, sitä ei käy kiistäminen. Mutta toisaalta muutamat maidontuottajakaverit sanoneet, että eivät olisi ilman robotteja enää alalla lainkaan. Rutiinityön koneellistaminen siis luo osaltaan motivaatiota ja uskoa työhön, sitäkin tarvitaan koska pikavoittoja ei alalla ole tarjolla.

Yksi keino löytää kannattavuus on alentaa kustannuksia, ja se ei välttämättä ole uusi automatiikka. Ne ovat tutkitusti nostaneet lehmän parsipaikan hintoja 30% . Eli se kate mikä tässä pitäisi tuottajalle jäädä on laitteistossa kiinni, sen hankintahinnassa, huollossa ja rikkokuluissa.

Kyllä on muukin kuin tekniikka nostanut parsipaikan hintoja. Lypsyrobotti lienee ainut asia, jonka hinta ei ole muuttunut 20 vuodessa?  :-X
Nostaneeko Suomen investointituki robottien hinnat ulkomaillakin? Ainakin Keskieuroopoissa Hinnat melko likellä suomihintoja. :'(
Hm. Ei pidä tehdä helposta liian vaikeaa. Miksi ehjää pitäisi purkaa.  Kyllä kilometrin hinauksella ja purkillisella eetteriä varmasti lähtee käyntiin. :-X
Jos moottori ei ole jumissa, niin tarvinneeko majori muuta kuin akun, kovaa ajoa ja huonoa huoltoa? :-X
Ei tuollaiseen Valluun sitten saisi sepitettyä jotain levynkappaletta, joka tukisi sen pultin toisen pään. Vaikka kuormaajan sovitteisiin integroituna.

Saa. Jossakin päin Suomea saattaa olla keltainen N 121, johon on tehty juurikin kuvailemasi muunnelma. Jos on pysynyt niiltä tai muilta osin kunnossa. :-X
Ei kai kytkytin starttaamisessa voi hajota? :'(  Jos startin solenoidi ei irrota heti ? :-X
Paljonko lienee "monobox"-tiloja Suomessa tällä hetkellä? Kymmenkuntako?  :-X
JF:t on Tanskalaisia Junkkareita laadultaan. :-X
Onko siihen jotakin järkevää syytä, paitsi kesäinen jäähdytysmahdollisuus, että ulkoyksikön pitää olla nimenomaan ulkona?  Kondenssivesikö vain?  Vai koska sen nimi on ulkoyksikkö? En tiedä. :'(
Sivuja: 1 2 [3]