Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 30

Viestit - Moerkoe

60-luvulla ei painettu 110 lasissa tappituntumalla kilometrien jonossa kohti pääkaupungin ihanuuksia... :-)

Ei todellakaan.

Ajo-ominaisuudet muistuttivat lahonnutta lautaveräjää ja luistonestona toimi luminen tienpenkka tai siirtolohkare tien vieressä.
Meidän fergussa ainakin rasva valuu pyörännavasta vanteelle, vähenemistä varten siinä on oma oljytila, jota sitten täytellään  juoksevalla öljyllä, ei nipasta.
ja kun osaisvat vielä ajaa autoja...        miten helkutissa pärjättiinkään 1970- luvulla noilla hakkapeliittarenkailla???

Niin tai 60-luvulla,  jolloin ei vielä ollut talvirenkaita juuri käytössäkään.
802 Valmetilla olen ajanut viljaa 20km matkaa. Tuntui sadalta kilometriltä, varsinkin kun pyöräilijä ohitti puolivälissä matkaa. Kuulokin siinä taisi kärsiä...

Ai niin ja 8011 Crystalilla ajoin myös 20 km matkaa viljaa. Siinä oli sentään pari alamäkeä, joissa sai vauhtia. Zetorin etujousitus pääsi oikeuksiinsa noissa alamäissä :) Mutta kyllä se piiitkä siivu silti oli.

Joskus ajelin 500-sarjan Fergulla 10km. Oli muuten pitkä ja väsyttävä matka, kauheaa ratinveivaamista, että pysyi edes tiellä.
Huollosta ei saa muuta vastausta kun että tynnyrin tarttis olla vihreä...

Laitahan  tehtaalle viestiä että huolto ei suostu kertomaan mitä öljyjä saa käyttää.

Eiköhän joku kohta vastaa.
Joo, kyllä ne tehtaalta vastaa. -Käytettävä JD:n öljyjä.

Helposti voivat sanoa.

Jatkokysymyksenä voi esittää, eikö ole muita saman laatuluokan öljyjä markkinoilla?
Huollosta ei saa muuta vastausta kun että tynnyrin tarttis olla vihreä...

Laitahan  tehtaalle viestiä että huolto ei suostu kertomaan mitä öljyjä saa käyttää.

Eiköhän joku kohta vastaa.
Kyl toi sähköautoilu varmaan on kannattavaa. Se vaan jurppii kun se on päätetty ainoaksi oikeaksi tavaksi vähentää liikenteen CO2 päästöjä.

1. Onhan niitä muitakin tapoja. Esimerkiksi liikenteen vähentäminen vaikka puoleen - helppo toteuttaa jos nostetaan polttoaineen hinta vaikka 10 eur/litra ja autonkäyttömaksu 3000eur/vuosi.

2. Toinen vaihtoehtoinen keino olisi vetysähköautoihin siirtyminen. Niitä on markkinoilla ainoastaan Toyotalla ja Huyndailla, tähtitieteelliseen hintaan. Tankkauspisteitä lienee 1 kpl.

3. Kolmas vaihtoehto on tuottaa jätteistä polttoainetta mutta siinä on se ongelma, että jätteillä pystytään kattamaan vain pieni osa fossiilisista ja tulevaisuudessa sekin määrä on varattu raskaaseen lento-, laiva- ja kuorma-autoliikenteeseen. Ei riitä muille. Vastaa vaihtoehtoa 1.

Onneksi nopea siirtymä on mahdollinen, koska nykyään henkilöauto muuttuu käyttäjien silmissä romuksi noin 10 vuodessa. Eli autokanta vaihtuu aika nopeasti.  Väliaikana fossiilien polttoa on mahdollinen vaihtoehto - kovalla hinnalla.

Yksi litra bensiiniä tai dieselöljyä sisältää noin 8,6 kWh energiaa. Viidenkymmenen litran tankkiin mahtuu energiaa 430 kWh ja tämän energiavaraston massa on vajaat 40 kg. Jos polttoaineen kulutus on viisi litraa sadalla kilometrillä, tankillisella pääsee 1000 kilometriä. Litiumakkuihin mahtuu energiaa 150–200 Wh/kg. Tankkiin mahtunut 430 kWh energiamäärä vaatisi yli kaksi tonnia litiumakkuja.

Energiasisältöjen vertaamisessa pitää ottaa huomioon, että polttoainetankin energiasisällöstä menee takapyörille noin 13% kun sähköautoissa 80%.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Auto#Auton_hyötysuhde
Polttomoottorilla varustetun henkilöauton hyötysuhde jää yleensä alhaiseksi.[23] Henkilöauton polttoaineen energiasta jopa 87 prosenttia häviää moottorin alhaiseen hyötysuhteeseen, tyhjäkäyntiin, tai voimansiirtoon.

Akkuautolla verkkosähköstä takapyörään hyötysuhde yli 77%.

Efficiency[edit]
EVs convert over 77% of grid energy to the wheels. Conventional gasoline vehicles convert only some 12%–30%.[93]

Kyllä vilkkaan tien varrella olevalla _pikalaturilla_ varmaan käyttäjiä alkaisi olla. Alkaa sijanniltaan parhaimpiin muodostua jo ruuhkaa.

Edellyttäen että
- sijainti on vilkkaan pääreitin varrella tai ainakin riittävän lähellä sellaista
- tarjolla on vähintään 50 kW tehoa. Tarkoittaa siis että laturille löytyy luokkaa  3 x 80 A syöttö.
- kannattaa huomoida että itse pikalaturi on hintava laitos, ei kymppitonnilla taida lähteä. Pari riittää?

Juu, kymppitonneista puhutaan.  Bensa-aseman pystyttäminen on vielä 10-20 kertaa kalliimpaa.

Jos pikkukylään on vaikea saada sähköauton pikalatauspistettä, niin bensajakelupiste on vielä kaukaisempi haave.

No voi kerpele >:(
Maatila alligaattori = agrikaatti ;D

Joskus oli sellainen taiteilija kuin Agri Kari, vai oliko se Acre Kari. Acre on muuten amerikkaa ja tarkoittaa eekkeriä eli 0.405 hehtaaria.

Tässä hänen esittämänsä kappal,  Mökki laidassa maantien: 
https://www.youtube.com/watch?v=yK5tmHicrDM&list=RDyK5tmHicrDM&index=1

Jos muuten sattuu asumaan maantien laidassa,  niin kannattaisikohan laittaa sähköautojen latauspiste? Sellaisestaa pystyisi myymään sähköä hyvällä katteella, ehkä jopa tuplahintaan, jos paikka on otollinen. Akun latautuessa eukko voisi myydä kaffetta, pullaa tai mitä nyt sattuisi olemaan tarjolla.  :P
sähköauto ei kustannuksissa saa pieniruokaista dieseliä kiinni 20tkm ajoilla. Huoltokustannukset, juuri kun lähestyy tulisi ilmeisesti akunvaihto? Sähköauton päästöt ovat puolta pienemmät eli sikäli järkevä.

Sähköauto perheen kakkosautona vielä toimisi, mutta yksin sähköautolla pärjäisi vain kaupunkien ydinkeskustassa, josta on pidempiä reissuja varten hyvät kulkuyhteydet. Mutkikasta :)

Se on hyvä, että on olemassa sellaisia autoilijoita jotka osaavat laskea, että diesel on heille paras vaihtoehto. Näin he jatkossa ostavat vaihtoon menevät vanhat nokilekat ja ajelevat niillä nousevista veroista ja polttoainekustannuksista huolimatta onnellisina. Uusiahan ei kauaa enää saa, ainakaan sopuhintaan, kun tehtaitten ei niitä kannata valmistaa kysynnän hiipuessa.

Diisseli on aina kulujensa väärti, kuten viinakin. Sitä vaan ihmettelen miksi he tätä yrittävät väittää kaikille vastaantulijoille. Luulisi, että se kun on onnen löytänyt niin yrittäisi sitä mieluummin piilottaa. Taitavat olla hyvin joviaalia ja mukavaa porukkaa nämä valistajat.
keep it oldschool

https://www.youtube.com/watch?v=Xf2a7mYTIpQ

Tuo on jo rajua pilkkaa, muka old school. Kaikki koneet ja laitteet on uudempia kuin yksikään meidän farmilla.
Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.

Ei kai?

Aika lähelle kai? Jos kaikki autot yhteensä jotain 100 miljoonaa niin eikös siitä tule noin 0,03%. Nollat ei kuulemma merkkaa mitään.  :)

Juu. Pieleen meni minulla prosenttilasku. Vaikea pysyä tarkkana kun on niin pienistä prosenteista kyse ettei ymmärrä.
En usko, että kovin laajalle levinnyttä vetyjakelua järjestetään 30 000 auton vuosituotannon tähden, erityisesti kun ottaa huomioon tekniset ongelmat.

Tuo 30 000 autoa on muuten 0,00003% maailman autotuotannosta.
Auton hinnasta se on kiinni. Joka elää niin näkee.

En usko. Vaikka vetyauton saisi puoleen hintaan mitä toiset autot, mutta polttoainetta olisi saatavana vain muutamasta paikasta, niin moniko ostaisi? Sitäpaitsi vetykäyttöisen sähköauton valmistus tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin puhtaan akkuauton tai ladattavan hybridin.

Kun halutaan muuttaa ylijäämäsähkö toiseen muotoon on vety yksi vaihtoehto. Luulen kuitenkin, että näin tuotetun vedyn käyttö tulee keskittymään voimalaitoksiin ja mahdollisesti raskaaseen liikenteeseen jolloin terminaalien yhteyteen voidaan rakentaa vetyasemia. Siis harvoja asemia suurilla volyymeilla. Ei kaikkialle ripoteltuja pikku huoltoasemia, kuten fossiilisilla nykyään.
Uusi tekniikka hakee rataansa, muistuu mieleen vhs video joka voitti kisan vaikka philipsillä oli parempi siten tuli cd, bluray, flasmuisti, pilvi, suoratoisto netissä jne kuka muistaa tai käyttää enää vhs tallennusta.

Tavalliset pulliaiset ostaa ja ottaa käyttöön jonkun liikkumis välineen suurissa määrin halvalla hinnalla ja sillä sitten mennään, ei se uskosta ole kiinni.

Juu. Vähän aikaa oli vhs-videonauhureita - kunnes vielä uudempi tekniikka tuli ja teki ne tarpeettomiksi. Polttomoottoriautolle on käymässä hyvin nopeasti samoin mutta korvaaja tuskin on vetyauto.

Mistä tavallinen pulliainen voi ostaa halvan vetyauton ? Missä sen voi tankata ?

Jos haluaa verrata sähköautoon niin hinnat-alkaen-mallin pitäisi maksaa 15000€ (Seat Mii) ja tankkausasemiakin pitäisi olla  vähintään joka kaupungissa. Onko näin?

Koska vetyauto vaatii saman sähkövoimalinjan kuin akkusähköautokin ja akun, joskin ehkä vain puolikkaan suuruisen,  sekä sen lisäksi polttokennon, vetysäiliön ja oman ohjaus- ja tankkaustekniikan plus hälytysjärjestelmät. Missä se halpuus piilee?

Jos sähköllä tehdään vetyä, kuljetellaan sitä tankkausasemille, tankataan autoon ja muutetaan taas sähköksi, niin missä siinä on järki, kun saman sähkön voisi jo alunperin syöttää verkkoon ja käyttää vaikka sähköauton lataukseen. Kaikissa vaiheissa on joku hyötysuhde ja kannattavuuden lasku.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 30