Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Rasittavaa kun akkuja vanhenee joka vuosi joitain yli paristakymmenestä.
Kannattaa ajatella akkua vähän kuin moottoriöljynä - joskus se on kuitenkin vaihdettava. Jatkuvassa pitkäaikaisessa käytössä esim. traktorista ei enää ole välttämättä korjaamatonta tai vaihtamatonta osaa muuta kuin vaihdelaatikon kotelo ja mittariston pelti.
Akuissa on kovin paljon eroja, hankintahintakaan ei aina kerro paremmuutta vaikka hyvää osviittaa antaakin. Nuo AGM-akut ovat kyllä melkoinen parannus kunhan huolehtii, ettei lataa niitä ylijännitteellä, sitä ne kestävät huonosti.
Itselläni eka puna-Optima täytti juuri kolmekymmentä vuotta - yhä käytössä.
Kiva kesäauto tuo Tesla, talvella ei hääppöinen.
Jaa, mihinkähän tämä näkemys perustuu? Teslan omistajat pitävät sitä ainakin ihan parhaana talviautona.
https://www.teslamotors.com/fi_FI/customer-stories/perfect-winter-car
Nuo paneelit olis vieläkin halvempia jos Saksa ei olis vaatinut tuontitulleja... Hyvää, Kiinasta, halvalla?
Voi suosia myös suomalaista.
SaloSolar on ensimmäinen suomalainen perusaurinkopaneeleita tuottava tehdas. Niitä ei ole suomessa tuotettu aiemmin, koska aasialaispaneelien hintatasoa on pidetty rajoittavana tekijänä kotimaan tuotannolle. Tällä tehtaalla pääsemme kuitenkin tuottamaan suomalaisia paneeleita hintaan, joka on kilpailukykyinen myös aasialaispaneelien kanssa.
http://www.arevasolar.fi/fi/salosolarSuunnittelemallamme tehtaalla pääsemme tuottamaan suomalaisia paneeleita hintaan, joka on kilpailukykyinen myös aasialaispaneeleiden kanssa. Osaltaan myös tuontitullit auttavat meidän näkökulmasta asiaa, sanoo SaloSolarin toimitusjohtaja Esa Areva tiedotteessa.
Euroopan unioni on asettanut polkumyyntitulleja kiinalaisille aurinkopaneeleiden valmistajille.
SaloSolarin tehdas tuottaa pääasiassa 1,6 neliömetrin kokoisia ja 256 watin paneeleita. Tehtaassa on testattu myös erikoisempien paneeleiden tekemistä.
http://www.taloussanomat.fi/energia/2015/05/20/perusaurinkopaneeleiden-valmistus-alkoi-suomessa-14-sai-toita/20156339/12Nuo tuontitullit kertovat kuitenkin miten tärkeänä saksalaiset näkevät asian.
Mä oon sitä mieltä että maatilan ei kannata tuottaa sähköä enempää kuin itse tarvitsee. SIITÄ SAATAVA HINTA ON NAURETTAVA.
Samalla perusteella pitäisi maito kaataa maahan, siat ja lihanaudat kärrätä Honkajoelle, viljat murskata peltoon ja puut jättää metsiin mätänemään.
Mutta kun jotain myytävää sattuu olemaan niin otetaan siitä nekin vähät mitä saa.
Eräs tapa tuottaa kansantaloudellisesti järkevää sähköenergiaa olisi aurinkopaneloida sopivat maatalous- ja teollisuusrakennusten katot.
Suomessa on paneelien tuottoaika 1000 tuntia vuodessa eli suurin piirtein sama kuin Saksassa jossa paneeleja on huomattavan runsaasti tuomassa lisätuottoja maatalouden oheen.
Saksassa tuo perustuu syöttötariffiin jonka voi saada jokainen kotitalous verkkoon tuottamalleen sähkölle. Saksassa on jo ongelma se että on enemmän tuottajia kuin kuluttajia kun hintaa kompensoidaan syöttö tariffilla.
Suomessa ainoa järkevä aurinkosähkön tuotantomuoto on turvetuotanto!
Maatalouskin perustuu "syöttötariffiin" jotta ihmisille saadaan halpaa ruokaa. Hakkeella ja turpeella tuotettu sähkö on vielä kalliimpaa.
Muutaman kilowatin aurinkosähköjärjestelmien hinta on laskenut, ja laskee koko ajan, takaisinmaksuaika on 8-12 vuotta eli tuommoisen ison ydinvoimalan rakennusaika. Sähköä ne tuottavat ainakin 30 vuotta.
Ei kannata aliarvioida minkälaisia lisäansaintamahdollisuuksia aurinkopaneelit voisivat maatiloillekin tuoda. Lobbausta asian tiimoilta ei ole njuuri näkynyt. Päinvastoin.
Ei aina tarvitse jotain polttaa jos sähköä halutaan.
Supille kiitos kehuista.
Eräs tapa tuottaa kansantaloudellisesti järkevää sähköenergiaa olisi aurinkopaneloida sopivat maatalous- ja teollisuusrakennusten katot.
Suomessa on paneelien tuottoaika 1000 tuntia vuodessa eli suurin piirtein sama kuin Saksassa jossa paneeleja on huomattavan runsaasti tuomassa lisätuottoja maatalouden oheen.
Toisaalta, erityisesti Tanskan ja Ruotsin suuren tuulisähkömäärän takia maksan nykyään sähköenergiasta noin 40% vähemmän kuin kolme vuotta sitten. Eikä ole vielä koskaan loppunut kesken.
Aika pieni kustannus jos tuulivoimaa tuetaan sadalla miljoonalla ja sähköenergia sen ansiosta halpenee kuluttajilla yhteensä 20 000 000 000kWh x 0,4 x 7c/kWh = 56000000000senttiä eli 560 000 000 euroa. Lisäksi säästetään öljy ja kivihiilen tuonnissa melkomoinen summa, tuulihan on toistaiseksi ilmaista.
Kotitalouksien sähkönkulutus on tuo 20 TWh.
On näköjään firma joka myy muunnossarjaa jolla vanhan traktorinsa saa muutettua hybridiksi. Tarvittaessa myös kauko-ohjattavaksi ja ohjelmoitavaksi. Nyt voi pellolle siis lähettää vaikka kolme traktoria hommiin eri koneilla ja ohjelmoida niitä vaikka pellon laidasta kannon päällä istuen.
ATC’s diesel-electric eDrive system can put your older tractor back in the field, better than new. Using ATC’s proprietary electric wheel motors eDrive replaces your tractor’s transmission, differential and axles with four simple motors. Repairs are simple and can be done in almost any farm shop. A 400 hp eDrive system provides 30% better fuel efficiency, quieter operation, exquisite control and 20,000–25,000 hours of new life for your old workhorse at a small fraction of the cost of a new tractor.
http://autonomoustractor.com/Jos sattuisi nurkissa olemaan loppuunkaluttu kampe johon paketti sopisi, miksei.
The eDrive diesel-electric drivetrain is available in 200-hp or 400-hp packages. Components include one or two 200-hp diesel generators, four 125-hp electric wheel motors, variable frequency drives, joystick control, a 21-inch touch-screen monitor and interface to control the farmer’s implements.
http://farmindustrynews.com/tractors/bringing-hybrid-power-diesel-tractorsKuka laittaa ensiksi?
Eiköhän nykytekniikka ala kohta olla valmis lomauttamaan kaivinkone ja hiiappi kuskit
Kun tekniikka etenee tätä vauhtia, on kohta mahdollista, että kuski istuukin kotona 3D-lasit päässä ja kuormaa rekan joka menee tehtaalle ihan autonomisesti ilman äijää hytissä.
Periaatteessa tuo olisi mahdollista jo nyt, kaikki tarvittavat vempeleet ja toiminnot ovat jo olemassa.
Kovin erilaiset työvaiheet kannen laudoittamiseen verrattuna. Kannenpätkät varmaan valetaan lähellä, kun ovat niin leveitä. Kun öljynpaineet katoaa sopivalla hetkellä...
Juu, lautamuotin teko noilla korkeuksilla voisi kestää vielä kauemmin kuin kotosuomessa jokisillan kannen, mikä sekin tuntuu kestävän kiusallisen pitkään.
Eikö voisi täälläkin ajatella jotain paloista koottavaa teräsmuottia jonka voisi aina tuoda työmaan lähelle. Osaava porukka tekisi siltoja varmaan aika haipakkata.
Siltaa syntyy nopeasti.
https://www.youtube.com/watch?v=PbaD2-2KtwcKannattaisiko moottoritietkin siirtää tolppien päälle?
Koneella on kiva nimikin ErectionMonsterMachine
joku tollanen mötikkä on honkkarin hyllyssä vastaan tullu... en tiiä kun ei tarvetta, toimiiko miten..yleensä antennin mitalla joku vaikutus ja nuo kumipatukat aika onnettomia... hainevä kaiketi ihan toimiva, oliko siinä vahvistin jo mukana!
Antennivahvistimet ovat useimmiten hölynpölyä. Ne vahvistavat myös kohinan ja häiriöt.
Yleensä antennivahvistinta käytetään hyvälaatuisen signaalin jakamiseksi useaan paikkaan tai pitkien etäisyyksien taakse - ei korostamaan huonoa signaalia. Lisäksi halvoissa vahvistimissa on itsessään jo melkoinen kohina.
Antenneissa on eroja, kuten viineissäkin. Kannattaa kokeilla useampia ennenkuin luovuttaa.