Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 30

Viestit - Moerkoe

Pariisissa on 1000 poltettua autoa ihan normaalia viikonlopussa, ainakin vuonna 2014.

Lainaus
Ranskan sisäministeriön mukaan uutenavuotena maassa sytytettiin tuleen yhteensä 940 autoa. Vaikka lukema kuulostaa korkealta, on se noin 12 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Silloin autoja paloi yhteensä 1067.

Korkeat tuholukemat kertovat, että parkkeerattujen autojen polttaminen on vakiintunut monille Ranskassa asuville tavaksi hyvästellä mennyt ja aloittaa uusi vuosi.

Eniten autoja poltettiin Ranskan itäosissa sekä Pariisin lähiöissä, joissa puhkesi väkivaltaisia nuorisomellakoita lokakuussa 2005. Mellakat kestivät silloin noin kolme viikkoa. Autoja poltettiin parhaimmillaan lähes pari sataa yössä.

   http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015010218969514_ul.shtml

Nuo tuhopoltot lisäävät varmaan Ranskan BKT:ta, vakuutukset korvaavat uudet pösöt vanhojen tilalle ja töitä riittää. Näin vakuutusmaksuissa on sisäänrakennettu elvytys.

Ei paino haittaa, kasvi löytää hiukan tampatusta maasta paremmin sen ravinnonkin eikö.
Mutta teiden ja siltojen painorajoitukset voivat olla iso este tehokkaalle maxipainoviljelylle.


Mutta jos noudattaa sitä ajatusta, että koneen paino ei vaikuta vaan pelkästään pintapaino, niin siltojen  painorajoitukset eivät koske tela-ajoneuvoja eivätkä paripyörällisiä laitteita. Niissähän pintapaineet on pienet.

Emme tarvitse tuota varten paria uutta reaktoria  tuottamaan sähköä, erityisestikään kun atomisähkö alkaa olla kalleinta mahdollista sähköä nykyään. Isossa-Britanniassa hallitus joutui lupaamaan ydinsähkölle takuuhinnaksi 11 senttiä/kWh 35 vuodeksi ennenkuin saatiin rahoitusta Hinkley Pointin hankkeelle.
 
No toi nyt on täyttä paskapuhetta, ydinsähkö ei tarvitse tukea ja silti se jotenkuten pysyy vielä elossa tuettuja energiamuotoja vastaan.


Tässä sitä paskapuhetta lisää, lue ja ihastu:

Lainaus
EU:n komissio on hyväksynyt Ison-Britannin Hinkley Pointin uuden ydinvoimalan sähkön takuuhinnan. Alunperin kiistanalainen takuuhinta meni komissiossa läpi lopulta niukalla enemmistöllä.

Peräti 35 vuodeksi ranskalaisen sähköyhtiön EDF:n pyörittämälle voimalalle taattava 120 MWh:n takuuhinta on ainutlaatuinen eurooppalaisen ydinvoimarakentamisen historiassa.

EDF:n saama takuuhinta kohoaa vielä vuosittain ja vuonna 2058 se olisi 360 euroa megawattitunnilta. Tähän saakka takuuhinta eli syöttötariffi on annettu vain tuuli-, aurinko- ja biovoimalle. Asiasta kertoo Financial Times (9.10).
  http://www.kauppalehti.fi/uutiset/brittierikoisuus-ydinvoimasahkolle-takuuhinta/qhwDSsqF
Tuota tuota. Suomessa ajetaan autolla keskimäärin noin 18 000 km vuodessa ja laitetaan sähköauton kulutus yläkanttiin 20kWh/100km. Tästä tulee 10 kWh/vrk kulutukseksi.

Sähköautolla ei ajeta 18 tkm vuodessa, nissan leaf sähköautoja on nettiautossa sen verran että pystyy laskemaan jotain keskiarvoa. 2012-2013 vuosimallin autoilla on ajettu (35+17+19+60+39+13)/6 = 30.5 kolmessa-neljässä vuodessa. Eli alle puolet tavallisten autojen keskiarvosta.

Vaikka sähkö olisi halpaa, niin kovin halpaa ei sähköautoilu ole ollut; leafin hinta on uutena ollut 41800 eur, niin nyt pyydetään keskimäärin.
(21900+24900+25980+21900+19800+21800)/6= 22713. Arvonalenema siis 19086 euroa. Pelkkä arvonalema siis 62.6 snt/km.

Leafin ajokilometreistä on tietoa:
Lainaus
Täysin sähkökäyttöisen Nissan Leafin omistajat ajavat Euroopassa keskimäärin 16 588 kilometriä vuodessa ja perinteisten polttomoottoriautojen omistajat 11 539 kilometriä. Leafilla ajetaan siis keskimäärin yli 40 % enemmän polttomoottoriautoihin verrattuna.

Ajotietoja reaaliaikaisesti rekisteröivän CarWings-telemetriajärjestelmän ansiosta Nissan on selvittänyt, että Leaf-sähköautojen omistajat ajavat Euroopassa viikoittain keskimäärin 319 km – täysin ilman pakokaasupäästöjä.

Euroopan komission tuoreimman analyysin mukaan perinteisten bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kuljettajat ajavat viikon aikana keskimäärin 222 km.

Nissanin tekemissä lisäselvityksissä ilmeni, että 89 prosenttia Nissan Leaf -kuljettajista lataa auton akun yön aikana kotona, jolloin ajokilometrin hinnaksi muodostuu vain muutamia senttejä.

Ruotsalaiset ja norjalaiset Leaf-kuljettajat kärkisijoilla

Kaikkein ahkerimmin ajokilometrejä kerryttävät espanjalaiset Leaf-kuljettajat, jotka ajavat joka viikko keskimäärin yli 367 kilometriä.

Toisena ovat ruotsalaiset 339 viikoittaisella ajokilometrillä. Heidän jälkeensä tulevat britit, jotka ajavat keskimäärin 324 kilometriä viikossa.

Norjalaiset yltävät sijalle 4 – he ajavat Leafillään viikossa keskimäärin 317 kilometriä.
https://www.uusisuomi.fi/autot/76859-nissanin-sahkoautoilla-ajetaan-yllattavan-paljon

Leafiä myytiin uutena erä tarjoushinnalla 29900€. Uusissa malleissa on isompi 40kWh akku. Siihen nähden vuoden vanhoista pyydettyä hintaa 26-29 tuhatta voi pitää jopa kovana. Lähde:Nettiauto

Premiumautoista Tesla taitaa pitää hintansa parhaiten, vuosimallin 2014 autot lähtevät 80 tuhannesta ylöspäin, eipä ne paljoa enempää uutena maksaneet silloin.
Sähköä kyllä riittää.

Jos jostain syystä  monta isoa voimalaa paukkupakkasilla sattuu tippumaan verkosta, ja sama tilanne on naapurimaissamme, saattaa olla tarpeen joiltain suurilta kuluttajilta hetkellisesti rajoittaa sähkönkulutusta. Tästä on tehty sopimukset ja ne saavat korvauksen varautumisestaan leikkauksiin. Tai katuvalojen tilapäinen pimennys. Niihin ei ole juurikaan tarvinnut mennä. Sähkönjakelun ongelma on ollut enimmäkseen linjoille kaatuneet puut, ei sähköpula.

Sähköauton tulo on vain osa maailmamme muutosta. Älykkäät sähköverkot, jossa voit vaikka valita muuttuvan pörssisähköhinnoittelun, päätät minkä hintaista sähköä kulutat. Näin sähkön ollessa kalliimpaa, et kuluta. Et esim. sähkösauno juuri kalleimman sähkön aikaan vaan vaikkapa pari tuntia myöhemmin, tai aiemmin. Näin kulutus jakautuu järkevämmin  suhteessa tarjontaan.
En takaisi sähkön riittävyyttä jos pakkanen nousee nopeasti. Silloin sähköautojen lataustarve nousee huomattavasti ja ruotsista tuleva nykyinenkin kaapeli on äärirajoilla kovilla pakkasilla.
Suomeen tarvitaan pari uutta reaktoria ja uusi linja ruotsiin sähkön riittävyyden takaamiseksi ja hinnan pysymiseksi maltillisena.

Tuota tuota. Suomessa ajetaan autolla keskimäärin noin 18 000 km vuodessa ja laitetaan sähköauton kulutus yläkanttiin 20kWh/100km. Tästä tulee 10 kWh/vrk kulutukseksi. Jos nyt kaikki sähköautoilijat (oletetaan heitä olevan 200000kpl nykyisen 1000 asemesta) lataavat akkunsa täyteen juuri sinä suurimpana pakkasyönä 10 tunnin aikana niin saamme tarvittavaksi keskisähkötehoksi 200MW. Nyt kun tiedämme kulutuksen huipputehon olevan 15000MW niin voimme kätevästi laskea 200 000 sähköauton latauksen vaatiman tehon %-osuuden kokonaistehosta. Se on näköjään siis tässä tapauksessa 1,3% jos kaikki lataavat yöllä, jos lataus jakautuu tasaisesti vuorokauden eri aikoihin osuus on 0,5%.

Emme tarvitse tuota varten paria uutta reaktoria  tuottamaan sähköä, erityisestikään kun atomisähkö alkaa olla kalleinta mahdollista sähköä nykyään. Isossa-Britanniassa hallitus joutui lupaamaan ydinsähkölle takuuhinnaksi 11 senttiä/kWh 35 vuodeksi ennenkuin saatiin rahoitusta Hinkley Pointin hankkeelle.
 
Tuo aikaikkuna tuskin toteutuu, ellei meille saada nopeasti lisää ydinvoimaa.

Muutama miilu tarvitaankin että 2,5 miljoonaa autoa saadaan sähköllä kulkemaan.

Oletko huomannut että perjantai-iltaisin tapahtuisi jotain merkittävää muutosta sähkönsaannissa kun yli puoli miljoonaa sähkökiuasta lyödään päälle lähes samanaikaisesti?
Verkko on olemassa ja sähköä riittää. Tietysti sitä vielä kehitetään koko ajan. Tässä ABB:n tuotepäällikkö Mäkinen kertoo:

Lainaus
Nykyinen energiajärjestelmä, sähkön siirto- ja jakeluverkosto, pystyy reitittämään käyttövoiman vaikka kaikille yli 2 miljoonalle autolle – vaikka ne olisivat sähkökäyttöisiä tai hybridejä. Millään muulla vaihtoehtoisella energiamuodolla vastaavaa koko maan kattavaa verkostoa ei ole.Tämä tulisi huomioida liikenteen energiapolitiikassa – siinä ajoneuvojen käyttövoimateknologianeutraalisuus ei ole järkevää. Sähkökäyttöisen liikenteen mukanaan tuoman pienhiukkasten, savukaasujen ja melun eliminoitumiselle tulisi myös voida osoittaa europohjainen hyöty.
http://www.abb-conversations.com/fi/2015/02/3-tapaa-moninkertaistaa-sahkoautojen-maara-suomessa/

Kestäähän verkko mutta riittääkö sähkö?

Sähköä kyllä riittää.

Jos jostain syystä  monta isoa voimalaa paukkupakkasilla sattuu tippumaan verkosta, ja sama tilanne on naapurimaissamme, saattaa olla tarpeen joiltain suurilta kuluttajilta hetkellisesti rajoittaa sähkönkulutusta. Tästä on tehty sopimukset ja ne saavat korvauksen varautumisestaan leikkauksiin. Tai katuvalojen tilapäinen pimennys. Niihin ei ole juurikaan tarvinnut mennä. Sähkönjakelun ongelma on ollut enimmäkseen linjoille kaatuneet puut, ei sähköpula.

Sähköauton tulo on vain osa maailmamme muutosta. Älykkäät sähköverkot, jossa voit vaikka valita muuttuvan pörssisähköhinnoittelun, päätät minkä hintaista sähköä kulutat. Näin sähkön ollessa kalliimpaa, et kuluta. Et esim. sähkösauno juuri kalleimman sähkön aikaan vaan vaikkapa pari tuntia myöhemmin, tai aiemmin. Näin kulutus jakautuu järkevämmin  suhteessa tarjontaan.
Tuo aikaikkuna tuskin toteutuu, ellei meille saada nopeasti lisää ydinvoimaa.

Muutama miilu tarvitaankin että 2,5 miljoonaa autoa saadaan sähköllä kulkemaan.

Oletko huomannut että perjantai-iltaisin tapahtuisi jotain merkittävää muutosta sähkönsaannissa kun yli puoli miljoonaa sähkökiuasta lyödään päälle lähes samanaikaisesti?
Verkko on olemassa ja sähköä riittää. Tietysti sitä vielä kehitetään koko ajan. Tässä ABB:n tuotepäällikkö Mäkinen kertoo:

Lainaus
Nykyinen energiajärjestelmä, sähkön siirto- ja jakeluverkosto, pystyy reitittämään käyttövoiman vaikka kaikille yli 2 miljoonalle autolle – vaikka ne olisivat sähkökäyttöisiä tai hybridejä. Millään muulla vaihtoehtoisella energiamuodolla vastaavaa koko maan kattavaa verkostoa ei ole.Tämä tulisi huomioida liikenteen energiapolitiikassa – siinä ajoneuvojen käyttövoimateknologianeutraalisuus ei ole järkevää. Sähkökäyttöisen liikenteen mukanaan tuoman pienhiukkasten, savukaasujen ja melun eliminoitumiselle tulisi myös voida osoittaa europohjainen hyöty.
http://www.abb-conversations.com/fi/2015/02/3-tapaa-moninkertaistaa-sahkoautojen-maara-suomessa/

Tää on vaan joku salaliitto siipikarjanlihan alasajoon..

Itse suunnittelen vakavasti alalle siirtymistä

Niin. Onhan salaliittoilu tosiaankin paljon tuottoisampaa kuin siipikarjatuotanto.
Sähköautokeskustelussa on kokonaan unohdettu raskas liikenne, työkoneet ynnä muut suurempaa tehoa vativat kulkuneuvot.
Ainakin nykymuodossaan sähköauton kapasiteetti riittää vain yksityisautoiluun lyhyemmillä matkoilla. Vai kaavaillaanko ihan tosissaan, että raskas liikennekin muutetaan akkukäyttöisiksi?

Tässä keskusteluketjussa on voitu unohtaa. Ei kuitenkaan siellä, missä tuotekehitystä tehdään. Tässä Mersun laite:



Lainaus
Sähköllä kulkeva rekka kulkee tiedotteen mukaan keskimäärin 200 kilometriä yhdellä latauksella. Rekan paino on 26 tonnia.

Akkujen kapasiteetti on 212 kilowattituntia. Sähkömoottorit on sijoitettu takapyörien napaan.
  http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/uusi-rekka-kulkee-kuin-aave-selitys-on-piilotettu-sen-takapyoriin-6570237

Bussit ja roska-autot siirtyvät aivan ensiksi sähköön, sitten seuraavat pienet jakeluautot ja pitkän matkan rekat. Traktoreissa ja työkoneissa aluksi tulee olemaan polttokenno akkujen apuna. Kytkettävät työvälineet kokevat suuren mullistuksen kun toimintoja voidaan sähköistää.

Tässä hieman kehittyneemmän näköinen sähkökuormuri polttokennolla, saa käyttöönsä USAssa kiinteällä kuukausimaksulla (noin 6000€) sisältäen polttoaineet ja huollot. Teho 1000 hevosvoimaa.

Lainaus
unlimited miles, unlimited hydrogen fuel, warranty and scheduled maintenance, all for only $5,000 - $7,000 per month (depending on options and trim). Then for no additional cost, you can trade-in for a new Nikola One™ every 72 months or 1,000,000 miles, whichever comes first.
https://nikolamotor.com/



Täällä on keskustelua hybrideistä myös: https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=68993.msg1243026#msg1243026

Vapaa sana / Vs: Saad gripen vs f18 hornet
: 26.11.16 - klo:16:43
Kyökkikenraalit liikkeellä.

-SS-

Nyt kun olet leimakirveellä lätkäissyt keskustelijoita olisi mielenkiintoista kuulla jotakin asiaankin liittyvää. Mitä mieltä olet?

Mitä ratkaisua sinä suosit, SS-joukkojako?
Vapaa sana / Vs: Saad gripen vs f18 hornet
: 26.11.16 - klo:10:40
Ei kannata laittaa kymmentä miljardia euroa (10 000 000 000 euroa) kiinni koneisiin jotka vihollinen tuhoaa jo kentälle ennenkuin ne pääsevät ilmaan.

Suomen PUOLUSTUSstrategia on paras kun se perustuu vihollisen tulon hidastamiseen ja vaikeuttamiseen, sissitaktiikkaan ja mahdollisimman suuriin materiaalivahinkoihin hyökkääjille.

Tähän päästään kun koulutetaan väestö ampumaan singoilla ja rynnäkkökiväärillä maahantunkeutujien kolonneja kiven ja puun takaa. On äärimmäisen vaikeaa edetä kun koska tahansa voi napsahtaa, eikä mitään joukkoja näy. Tietysti tämä edellyttää aseiden kotivarastointia, kuten Sveitsissä tehdään.

Hornettien korvaajiksi kannattaisi alkaa suunnitella kotimaista kauko-ohjattavaa lennokkia joka kykenisi kuljettamaan pari kiloa räjähteitä. Näitä sitten voisivat tietokonepelimiehet ohjailla vihollisen kohteisiin. Jos yksi metrin pitkä lennokki tulisi maksamaan vaikka 5000 euroa, saisi niitä hävittäjien hinnalla 2 miljoonaa kappaletta. Niiden lähettäminen pikku parvina voisi olla vihollisen näkökulmasta melko pelottavaa.

Lisäksi tuo 10 miljardia kohdistuisi elvytysvaikutuksena kotimaiseen tuotekehitykseen ja tuotantoon. Se olisi jotain järisyttävän vaikuttavaa.

Näyttäviin ylilentoihin voisi ostaa vaikka yhdellä miljardilla käytettyjä MIGgejä jostain toisesta kehitysmaasta. Syöttö isolle ja matalalentoa niin pauke ja savu tyydyttää vaativankin katselijan - mitään käytännön hyötyä ei niistä tositilanteessa kuitenkaan olisi.

Hybridiin ei paljoa kärryjä kytketä, kun esim. Auriksen ja Lexus Cth:n suurin sallittu kärryn massa on 150kg. :D Sitten jo Rx400h/450h kokoluokan pirssissä suurin sallittu vetomassa on 2000kg. Tuommoinen Rx4xxh ois aika pähee hybridi.

Tesla Model x on täyssähköauto joka näyttää vetävän kärryä ihan vauhdikkaasti.  https://www.youtube.com/watch?v=7_jUmqnDAIc
Vapaa sana / Vs: Huima biisi!
: 19.11.16 - klo:18:48
Kyllä tämä on ehdottomasti parhain: https://www.youtube.com/watch?v=Jj4nJ1YEAp4
Vapaa sana / Vs: Huima biisi!
: 19.11.16 - klo:18:11

Ja tolkku, se jahtaa viinapiruja
Kun tahdon pari lasii viinii krapulaan

Kotiteollisuus on siitä hyvä bandi että jos tykkää yhdestä biisistä niin tykkää toisistakin. Toki niissä on hieman erojakin. Tämä on mielestäni ehdottomasti paras:

https://www.youtube.com/watch?v=5kl5OMZR-3k
Sivuja: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 30