Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - matti84

Ilmastoinnis on termostaatti, joka estää mm ettei kenno vedä jäähän. Eli tuo säädin pätkii kompuraa pyydetyn lämpötiöan mukaisesti.

Jos on viilee keli, ja pyynti alhainen, niin ei se kompura kauaa silloin käy.

Ihan perusjuttuja; kuka täytti, jos ei tuota tiedä?

Ei ollut tuosta pätkimisestä puhetta asentajan kanssa. Ihan autohuoltoliikkeessä käyntin, osas kyllä ilmastoinnin huollon.
Asiaan liittyen, niin kuinka on toiminut MF-miesten mielestä MF varaosien saatavuudet/hinnat/toimitusajat?

Itsellä "MF hiehenä" kokemusta ko. merkin osista vasta 4kk käytetyn koneen kanssa. Vertailua ei ole kuin valtraan itsellä.
Osien saatavuus ja toimitusajat ihan kohtuullisia, jos vain suomessa on. Hinnat valtraan verrattuna hieman korkeammat, jos ostaa mf liikkeestä. Paljon löytyy mm. suodattimia esim. valtralta. Paljon on vaikutusta paikallisella varaosamyyjällä, kuinka kiireinen tai palvelualtis tiski on.
Kiitos paljon kaikille ohjeista ja vinkeistä.
Koita kuitenkin vaihtaa se rele. Juuri tänään omasta pitkän etsimisen jälkeen löytyi juurikin se relevika. Rele naksahti selvästi kun ilmastoinnin käynnisti mutta niin vain oli vika releessä, korjaantui uudella.Ainakin vanhemmissa 6400- sarjassa on kaksi relettä, toinen puhaltimelle ja toinen ilmastoinnille ja se vaikeammalla paikalla oleva oli rikki.

Testauksen perusteella juurikin releessä oli vika. Vaihdoin samanlaisen releen toisesta paikasta, ja ilmastointi tuntui nyt pelittävän. On hommattava tietty uusi rele kauppasta.
Kiitos vinkistä.
Samanlainen kone itsellä. Kompura käy pätkittäin. Luulen että kuuluu tehdä niin

Ahaa. Jos se sitten sillai on. Tuntuu vain, että se kuormittaa sitä kompuran kytkintä.. Kaippa se on suunniteltu sillai ja kestää...
MF 7616 ilmastoinnissa sähkövika, ei meinaa lähteä kompura päälle. Kylmäaine juuri täytetty, järjestelmä tiivis. Rele ja suleke ehjänä. Kompurakin kunnossa. Kun se sitten päättää lähteä käyntiin, käy kompura vain n. 10-15s ja sammuu n. 10 s ja taas lähtee päälle ja sama kaava toistuu, onko tämä normalia ? Tuntuisi että kuormittaa kompuran kytkintä kovasti.
Mistä tuota sähkövikaa voisi lähteä etsimään ? Kuitenkin aina kun ilmastoinnin katkaisimesta kääntää kuuluu releen naksahdus, joten vika ei releessä eikä katkaisimessa.
Hyvien käytettyjen aurojen metsästys hastavaa. Kvernelandit olisin itse ostanut, hinta pisti vaihtamaan merkkiä.
Itellä Överum VariFlex 4-siipiset kääntöaurat. Todella tyytyväinen olen ollut. vm -2010. Käytettynä hankitut. Mutta jos budjettiin löytyy hyvät kvernelandit, saa varmasti hyvän kamppeen.

Miten paljon olet Variflexeillä kyntänyt? Onko niissä rungon nivelissä miten kulumisen merkkejä?

Auroilla kynnetty 150ha. En juuri kulumista ole havainnut nivelissä (hyvään rasvaukseen pyrin), kivisiä maita kyntelen, joten aurat muutenkin kovilla, joten kulumista varmasti tulee. Kärjet yms kuluu melkoisesti...

Varmasti kynnöt hoituu ilman variflexiäkin. Itsellä 1 viilu säätyy kierretangolla, ei siis hydraulisesti. Kerran olen sen oikeaksi säätänyt, enkä sitä ole muuttanut. Täyden hyödyn saisi, jos olisi hydraulinen säätö, voisi säätää samalla kuin kaventaa tai levittää auraa muuten. Nythän ei säädy kuin 2-4 siivet. Ei kuitenkaan juurikaan näy kyntöjälessä, ainoastaan aivan ääriasennot.

Entiset oli sarka-aurat hydraulisäädöllä, niin ajattelin ettei tuosta pois halua muuttaa. Uudet kamppeet oli itsellä budjetin yli, joten päädyin ajan kanssa metsästämään hyviä käytettyjä. Mutkat helpompi suoristaa ja maalajeille saa eri säädöt helposti sekä reunoja/päisteitä jos kyntää viimeisenä helpompi kyntää viimeinen veto kun säätö löytyy. Itsellä ei maalajit pelloissa vaihdu niin että säätöä sen takia tervitsisi tehdä. Onhan se kova hinnan  lisäys tuo vario-ominaisuus. Varmasti kyntää ihan mainiosti ilmankin.

Uusia harkitsin Akpil tai Unia merkkisenä. Hinnaltaan huokuttava vaihtoeto. Epäilyttämään jäi isohko paino ja käännön kestävyys sekä ainakin silloin vario ominaisuuden puute keveimmissä malleissa.
Hyvien käytettyjen aurojen metsästys hastavaa. Kvernelandit olisin itse ostanut, hinta pisti vaihtamaan merkkiä.
Itellä Överum VariFlex 4-siipiset kääntöaurat. Todella tyytyväinen olen ollut. vm -2010. Käytettynä hankitut. Mutta jos budjettiin löytyy hyvät kvernelandit, saa varmasti hyvän kamppeen.
Löytyykö lisää käyttökokemuksia C-sarjasta? Kävin kokeilemassa C-120E -mallia, myyjä ei ollut paikalla että olisi voinut kysellä tarkemmin. Hydraulilohkoja taakse oli neljä, mutta vaihtoventtiilin kauttako ne 3/4 lohkot sitten toimiikin? Eli eikö sitä kyynärnojan joystickia voi käyttää muuhun kuin etukuormaajan hallintaan? Ovatko lohkot toimintavarmoja vai onko samoja ongelmia kuin alkupään N-sarjoissa oli? Onko huollettavuus verrattavissa mezzoihin? Moottoritila näytti täyteenpakatulta, venttiilien säätö lienee melko askartelua? Koppi tuntui melko hiljaiselta tuossa matalakierrosmallissa, ovatko muut mallit äänekkäämpiä? Ostohousuja olen sovitellut jalkaan noitten C120-150 tahi sitten M-sarjan vastaavien osalta, tarjontaa malleista on melko vähän. Esitteitä ja keskusteluja mallisarjasta ei tahdo löytyä, KM:n testi 2004 vuodelta ainoa tarkempi kuvaus.
Minulla C-130, 4500h. Etukuomainhommissa hyvä ja ketterä, eikä tarvitse välttämättä taakse lisäpainoja. Ilman kuormainta "pomppii" tiellä ainakin minulla, joten aina on kuomain paikallaan.
Minulla ollut sekalaisessa maatalouskäytössä: onnistuu 4-siipisen överum kääntöauran veto. Tosin juuri tuon auran halusin, sillä ei liian painava ja painopiste mahdollisimman lähellä traktoria.
Vetohommiin rajallinen tietty jo painon takia. Itsellä turbiinikytkin myös vaikuttaa vetotehoon, muuten kuormainhommissa olen tykännyt. Automaattisesta ilmastoinnista iso +. Kopin pienuus ei juuri haittaa. Isompi ja pidempi kuski voisi olla toistamieltä.

Vaihtoventtiilillä toimivat 3/4lohkot. Joistikkia ei pysty käyttämään kuin kuormaimeen, puute minun mielestäni. Lohkojen toiminnassa ei ole ollut minulla ongelmia. Sähköiset vivut ihan ok käyttää, napista tosin tunnottomat. Ite tykkään että voi säätää virtaukset yms. Itsellä normi (ei matalakierros), hieman ehkä äänekäs (hieman maku/tottumiskysymys). En äänekkyyden vuoksi vaihtaisi.

Vetohommiin en tuota suosittelisi, lyhyt akseniväli, paino ja teho...

Olisiko sitten m-sarjalaiset vakaampia myös ilman kuormainta... Samat tehot isommassa paketissa.
Käytettynä ostin vuosi sitten Variflex 4-siipiset kääntöaurat, osikohan vm.2010. Nyt aura kääntyy tukipyörä yläkautta, siivet alakautta. Riittääkö Valtra c130 nostolaitteen nostokorkeus, jos vaihdan käännön toisinpäin, eli siivet yläkautta ? Auroissa ei ole muistisylinteriä (kavennussylinteri), ei myöskään ensimmäisen viilun hydraulisäätöä. Eli, että mahtuuko kääntymään leveimmässä asennossa ilman työntövarren lyhennystä. Onko kääntösuunnan vaihto kui isotöinen homma ?
Sivuja: [1]